Status
Inte öppen för fler kommentarer.
AXS
Bygglov för staket tror jag.

Någon tillfällig lösning tror jag dock inte man får
bassning på.

Kolla vad det finns för billiga temporära staket,
skicka sen fakturan till P&L(Men prata med dem först).
 
En fråga som är väldigt avgörande för detta är om det faktiskt är din tomt de är på. Med tomt menar jag inte fastighet utan hemfridszon. Om de inte inkräktar på din hemfridszon så är dina legala möjligheter ´relativt begränsade är jag rädd. Om de utan tvekan inkräktar på hemfridszonen så är de faktiska hjälpmedlen ändå relativt små.

Vi har ett liknande problem på vår fastighet, där vi har en granne som dagligen promenerar fram och tillbaka över vår fastighet/hemfridszon. Men vad skall man göra? Jag har sagt till honom att sluta ta denna väg utan resultat, stämt honom i Tingsrätten för hemfridszonskränkning men allemansrätten är tydligen sveriges oklaraste lag och TR slingrade sig undan ett beslut och vi är tillbaka på ruta 1.

Så vad göra? Man kan sätta upp alla skyltar man vill, men om personerna inte respekterar dem? Staket är naturligtvis en möjlighet, men som kan resultera i problem då det krävs bygglov.

Ser personligen också fram emot bra förslag på lösning för TS.

Något som kanske kan skapa problem för TS är att hans fastighet tydligen nyttjats av allmänheten tidigare. Det kan tyvärr skapa stora problem i form av hävd osv.
 
Tack för alla förslag till diverse fysiska avspärrningar/avskräckningar, men jag var mer ute efter hur jag ska göra för att få P&L att ta sitt ansvar. Vad har jag för alternativ att agera mot dem?

När det gäller andra metoder har jag mina egna idéer, tex att ta ett par 200-litersfat, spreja dem industrigula med biohazardsymbol och lägga dem tomma vid badstranden.

I värsta fall så får jag väl ta tillfället i akt att provskjuta gamla bettan: http://rpglab.net/nobackup/hohoho.jpg :)

Ett enkelt häststängsel med plastprofilstolpar och ett rep borde varna de flesta. Det är klart; är de drängfulla som andra festivalbesökare kanske de drar rakt in i repet, trasslar in sig och snarar sig själva runt halsen.
Nej, de är inte fulla, det är för långt från festivalområdet för det.

Får och får...
Vad kan hända? att du får ta ner skyltarna?
Det är ju din fastighet.
Tja, den var undertecknad med försvarsmakten. Det kan vara urkundsförfalskning eller föregivande av officiell ställning eller något sådant.

Bevattning? Tänker mig en sån vattenspruta som de har på idrottsplatser och golfbanor. Sprider vattnet rejält... Fast det kanske bara leder till att de tycker att det är kul att springa runt där...
För stort område.

Hur der det egentligen ut med tanke på allemansrätten? Dvs. ligger badplatsen så nära huset att du kan räkna den till hemfridszon, eller vad det nu kallas.
Ja, det är en gräsmatta väl synlig från huset, och för att komma fram till den så måste man dessutom passera ganska nära huset.

Karta här, ungefärlig tomtgräns i rött:

http://rpglab.net/nobackup/tunaastrand.JPG

För att ta sig till badplatsen så måste man ta sig in söder om träden vid östra kanten av fotbollsplanen, det som ser ut som skog är bara tät lövsly i ett träsk och går inte att passera. Folk tenderar dessutom att promenera omkring runt huset. Vid ett tillfälle satt det till och med fem killar i 18-årsåldern på verandan och grillade när flickvännen kom ut i morgonrock för att röka.

De parkerar dessutom på min parkering, den grå ytan längs vägen.

Kolla vad det finns för billiga temporära staket,
skicka sen fakturan till P&L(Men prata med dem först).
De kommer inte att betala fakturan.

Något som kanske kan skapa problem för TS är att hans fastighet tydligen nyttjats av allmänheten tidigare. Det kan tyvärr skapa stora problem i form av hävd osv.
Nja, troligen inte. Det var inte kommunen som ägde den, det var Missionskyrkan, så även om de tillät bad så var det fortfarande privat mark.
 
Det låter på din beskrivning som om ett staket är det enda vettiga. Det låter sig ju göras relativt enkelt (om än inte helt bililgt) då tomten avgränsas av vatten och slyskogen på alla sidor utom mot vägen.

Samtidigt förstår jag dem, av bilden framgår ju att det knappast är badbart någon annanstans. Alternativet att ta betalt av gästerna låter ju mest prisvärt, och borde dessutom avskräcka på sikt, festivalgäster har väl en förmåga att vara rätt snåla? Ett antal campare på fotbollsplanen ger ytterligare inkomst och om några år kanske du har pengar till staket?
 
Jag har planer på en häck, men det kommer att ta ett tag, och jag kommer i vilket fall att ha infarterna öppna.

Det finns andra, bättre badplatser, som dessutom är närmare campingen, så problemet ligger inte där.

Nej, jag tror att den enda effektiva lösningen är att få festivalledningen att ta sitt ansvar. Hur får man bäst den juridiska kanonen till det?
 
Tjata? Ring dem en gång i veckan och påpeka hur det var förra året. Klaga hos kommunen.
 
Är iofs ingen expert på allemansrätten, men om jag inte fullständigt feltolkar skalan på flygbilden så tror jag inte du kan räkna stranden till din hemfridszon. Avståndet till huset är för stort. Och just allmänhetens rätt att ta sig till stranden väger ganska tungt.
 
S
Sätt upp lappar om att det är skjutbana med automateld. :D
 
Ja, om du nu har avtal med securitas, nyttja det, din tanke är bra, incidentrapport och polisanmälan, tror inte det ger så mycket utom att visa festivalarrangör att du menar allvar.
Kommunen och polisen är väl tillståndsgivare för festivaler, (har jag för mig), klaga där och visa upp incidentrapporter och polisanmälan, påtala problemet.
Yrka till kommun och polis och festivallarrangör att festivalarrangör ordnar med tillfälligt stängsel kring din fastighet då det är deras personal som hänvisar folk dit och med ovan skrivna som orsak.

Även om festivalarrangören säger att denne inte kan hållas ansvarig för funktionärernas uttalande så tror jag nog att de kan de.
Även om funktionärerna inte får betalt i form av pengar så har de tillgång till festivalområdet med konserter (brukar vara så iaf), och det kan ses som lön, dvs då är de anställda av arrangören, och det funktionärerna säger i egenskap av funktionär anställd av festivalarrangören bör således vara festivalarrangörens ansvar, (att de informerar rätt dvs).
 
hempularen skrev:
Är iofs ingen expert på allemansrätten, men om jag inte fullständigt feltolkar skalan på flygbilden så tror jag inte du kan räkna stranden till din hemfridszon. Avståndet till huset är för stort. Och just allmänhetens rätt att ta sig till stranden väger ganska tungt.

Allemansrätten blir inte "kraftigare" på något sätt för att ta sig till vatten. Detta är en vitt utbred osanning som många slänger sig med.

Ett bostadshus har en hemfridszon som avgörs av naturförhållandena på platsen, så som fri sikt, vägar etc. Det har absolut ingen betydelse om huset är beläget på stranden, på vägen till stranden eller mitt i skogen.

Håller dock med om att det är att dra det ganska långt att hävda attt hemfridszonen omfattas stranden utifrån din bild. Det ser även ut som om det borde vara möjligt att ta sig till stranden utan att gå nära ditt hus? Problemet är ju att folk, och speciellt berusade, har en endens att ta enklast möjliga väg, oavsett om det innebär att de går rätt över din veranda....

Det är OTROLIGT svårt att få löst allemansrättsliga problem, tyvärr! :(
 
Kontakta kommunen och meddela att fastigheten sålts och att badplatsen inte längre ska annonseras. Kolla att det går igenom hela kedjan av befattningshavare ända ut till dem som lägger upp infon. Sådan info kan vara svår att få bort pga tröghet i systemen.

Folk som går in på tomten under festivalen (dvs passerar söder om träden mellan fotbollsplanen och ängen väster om badplatsen) uppfattar nog inte att de utövar allemansrätt. De går där för att de vill gå där. De är många och då kan man göra som man vill. Det är en särskild psykologi, väl studerad bland engelska fotbollshuliganer (se boken Bland huliganerna av Bill Buford (på svenska som pocket, läsvärd även för nordic battlegroup medlemmar som ska klara crowd control).

Det är hundra meter från boningshuset till badstranden enligt Google Earth men allt är öppet så hemfridszon bör råda tills motsatsen bevisats. Allmänheten kan dessutom inte tränga dig ute från din egen enda badplats på fastigheten.

Sätt upp elstängsel på tomten med fasta stolpar och låna in några får. Stängslet bör ha heldragna trådar, översta på över 1 meters höjd, nedersta tråden ska dessutom inte vara högre än 20 cm över marken, håller varg ute och hindrar folk från att krypa under. Offra den västra delen av tomten och låt stängslet avgränsa område som syns från huset så att ingen formalist kan hävda att det ska finnas stängselgenomgång. Du behöver bara genomgångar på de två tillfarterna för eget bruk. Det blir ca 200 meter stängsel och det är överkomligt. Jag har behövt elstängsla runt halva min gård ibland när stängslingen för betande djur i närheten varit för dålig. Det är lika långt och snabbt gjort.

Sedan kan ju stängslet gå i en liten vinkel över badstranden också för att inte fåren ska baja på sanden, där kan man vara kreativ med dragningen.
Se till att märka stängslet med de gula reglementsenliga skyltarna. Använd ett ordentligt nätaggregat och inte bara bilbatteri. Lite mer försigkomna individer kan försöka kortsluta stängslet mot jord så det är bra att ha koll på att det håller spänningen. Detta bör minska invasionen med nittio procent. En border collie tycker det är kul att vakta djur och att skälla på folk. Annars kan du väl lägga ut lite komockor på stranden. Har inte Buttericks några falska?
 
Redigerat:
Har hört att rottweilers och dobbermans fungerar avskräckande :). Ingen kompis med sådan? Ta den till sommarkollo hos dig.
 
Mr rättstvist skrev:
Allemansrätten blir inte "kraftigare" på något sätt för att ta sig till vatten. Detta är en vitt utbred osanning som många slänger sig med.

Ett bostadshus har en hemfridszon som avgörs av naturförhållandena på platsen, så som fri sikt, vägar etc. Det har absolut ingen betydelse om huset är beläget på stranden, på vägen till stranden eller mitt i skogen.
Mr rättstvist har helt rätt i detta, men skillnaden mellan mitt i skogen och vid stranden är att mitt i skogen kan man utan problem UTÖKA sin hemfridszon så att den täcker in hela fastigheten. Bor man däremot vid stranden så ska hemfridszonen inte utökas (men självklart har man den hemfridszon man har). Strandskyddslagen går i princip endast ut på detta. Om allmänheten i ett givet läge har tillgång till stranden så ska inga åtgärder vidtas från fastighetsägaren för att stoppa denna tillgång. Du får alltså inte ens sätta upp en flaggstång för att det ska se ut som privat område om det inte "alltid" har varit privat område.

Jag tycker på kartan att det ser ut som om badplatsen ligger utanför hemfridszonen (men jag har ju inte varit på platsen) och att då försöka stoppa folk från att ta sig till stranden genom att "skapa" hemfridszon där med ett staket eller häck eller vad som helst är inte tillåtet. Det är detta som skiljer strandtomter från en tomt mitt i skogen.
 
.Anspråken på ”privatliv” ett så stort markområde som TS tomt kan hamna i konflikt med rörliga friluftslivet. Som en allmän tumregel (utan minsta lagstöd) brukar man säga att hemfriden knappast sträcker sig längre bort från boningshus än 75 meter, såvida tomten inte har sin gräns närmare huset än så.

Om man sätter stängsel runt en så stor fastighet som denna, med syfte att stänga allmänheten ute, kan det beivras enligt miljöbalken. Däremot skulle ingen kunna invända mot ett enkelt trådstängsel längs hela den östra gränsen mot vägen. Detta ihop med låst grind över p-platsens infart kommer i praktiken att mota bort så gott som varenda fridsstörare, så länge de är bilburna. Skulle arrangemanget bli ifrågasatt kan man motivera det med markägares rätt att hindra terrängkörning och obehörig parkering.

Ett annat knep är att kombinera piska med morot. Hänvisa allmänheten till något avlägset hörn av tomten norr om kärret. Sätt där en enkel brygga och ordna ett betongrör som grillplats . Ordna där en liten ”allmän” parkering och en prydlig gångväg ner till denna nya friluftsplats. Går folk fel behöver man bara hänvisa dem rätt. Undvik provokativa förbudsskyltar!

Festivalsarrangörens ”övertramp” tycker jag knappast verkar vara ett fall att driva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.