A
Mangan13 skrev:
Japp, har sett det men hela uträkningen bygger ju på tidpunkt och att du investerar hela räntekostnaden.
Jag använde 10 år eftersom den siffran redovisades av mäklarstatistik häromdagen.

Ja, man investerar hela räntekostnaden i mitt exempel, men kostnad för underhåll, mäklaravgifter, pantbrev, lagfart, fastighetsavgift är inte med i utgifterna för huset, dessa kostnader man slipper om man inte köper hus tillsammans med den högre avkastningen på aktiefonden kan användas till hyra, och kanske rent av få en slant över, du kan räkna på om mitt resonemang håller om du vill.

Men som sagt, man kan välja olika tidpunkter, utgifter, värdeökningar, belopp för att understödja sin argumentation. Vill du använda andra siffror så gör gärna det och presentera dina slutsatser.
 
bra-byggare skrev:
Jag använde 10 år eftersom den siffran redovisades av mäklarstatistik häromdagen.

Ja, man investerar hela räntekostnaden i mitt exempel, men kostnad för underhåll, mäklaravgifter, pantbrev, lagfart, fastighetsavgift är inte med i utgifterna för huset, dessa kostnader man slipper om man inte köper hus tillsammans med den högre avkastningen på aktiefonden kan användas till hyra, och kanske rent av få en slant över, du kan räkna på om mitt resonemang håller om du vill.

Men som sagt, man kan välja olika tidpunkter, utgifter, värdeökningar, belopp för att understödja sin argumentation. Vill du använda andra siffror så gör gärna det och presentera dina slutsatser.
Okej.

Vi räknar på lägenhet eftersom det är "svårt" att hyra villa.

Lägenhetsköp:
Insats: 100 000
Lån: 900 000
Räntekostnad (4% ränta) 3000/månad
Avgift förening: 3000/månad
Kostnad 6000/månad.

Hyr lägenhet istället:
Hyra: 6000/månad
Insatt i AMF Sverigefond: 100 000
Avkastning hösten 2008: 0 kr
Avkastning 2010: 122 000

Hur många procent behöver lägenheten stigit i värde för att man har slagit Sverigefonden år 2008? År 2010?
 
A
Mangan13 skrev:
Okej.

Vi räknar på lägenhet eftersom det är "svårt" att hyra villa.

Lägenhetsköp:
Insats: 100 000
Lån: 900 000
Räntekostnad (4% ränta) 3000/månad
Avgift förening: 3000/månad
Kostnad 6000/månad.

Hyr lägenhet istället:
Hyra: 6000/månad
Insatt i AMF Sverigefond: 100 000
Avkastning hösten 2008: 0 kr
Avkastning 2010: 122 000

Hur många procent behöver lägenheten stigit i värde för att man har slagit Sverigefonden år 2008? År 2010?
Jag förstår inte vart du vill komma riktigt? Jag föreslår att du istället för att ställa frågor och ställer upp beräkningar som du vill att andra ska räkna ut åt dig, antingen räknar ut dina tal på egen hand och besvarar dina egna frågor själv eller så skriver du helt enkelt din poäng i klartext. Och snälla Mangan13, låt din poäng vara något annat än att beräkningarna påverkas av de inparametrar man väljer för det har jag redan påpekat 3 eller 4 gånger redan.
 
Redigerat av moderator:
Mycket intressant tråd detta. Kul att läsa även om vi nu har vi hamnat långt utanför TS fråga men..

Fliker in i beräkningen att på 10 århar priserna priser på bostadsrätter i hela riket lyft med 153 procent, enligt Mäklarstatistik. Mest i storstäderna givetvis.

KPI steg med 16,35% under samma period.

Vill man kontra bjuder jag på argumentet att div Rysslandfonder ökat med 500-1000% under 10 åren.

Reflektion - Även om man belånar huset och köper aktier för pengarna kan ju husvärdet öka och därmed minskar den procentuella belåningen. Säljer man huset med vinst och fonderna går upp har du gjort en dubbel vinst. Dock inget jag skulle våga mig på. =)

Skulle räntan sticka i höjden och priserna rasa till följd av detta så hjälper det väl knappast om man amorterat så man sänkt månadskostnaden då med några hundringar. ? Det gäller ju såklart att se till att man inte lånar sig till smärtgränsen, klarar man 10% ränta? Kan man fortfarande sälja huset med vinst även om priserna rasat med 25% ?

Den äldre generationen har ältat om sparande och bostadsbubbla i 20 år.
Det är lätt att mala på om amortering och spara när man själva sitter med bagatell-lån eller inga lån alls på sina gamla hus. Ibland kan man nästan tro att vissa håller tummarna att det skall komma en bostadscrash.
Ändå tills den dagen de själva på pensionens höst utan minsta skrupler vill sälja sitt obelånade hus så dyrt som möjligt till en barnfamilj som i sin tur får låna enorma pengar. Antar att de är de som Bra-Byggare refererar till som "Nästa idiot" ?

Systemet är såklart resultatet av en usel bostadspolitik med en inbyggd bostadsbrist i kombination med att man kunnat låna hur mycket som helst utan amorteringskrav i Sverige de senaste decennierna. Det gör ju inte mig något som är inne i karusellen men det är ju tråkigt för de som står och tittar på. Och så länge det inte byggs lika mycket som efterfrågan har bara priserna en väg att ta - uppåt. Så är det bara, spelar ingen roll hur mycket man argumenterar emot, detta är så som bostadsmarknaden i Sverige ser ut idag. Risken för en större crash känns avlägsen så länge det finns bostadsbrist. Hundratusentals människor vill ha en bostad även om räntorna går upp eller förutsättningarna för att låna ändras. Det är ju som sagt tråkigt att ungdommar skall bli tvungen att ha täta föräldrar eller få spara stenhårt till 15% för att sedan ta ett monsterlån för att få flytta hemmifrån. Men väl inne i karusellen är det bara hänga på.

Vad har denna prisrusning givit samhället i stort de senaste åren?
Fundera en stund på vad alla hemmapulare, renoverings-tv, rotavdrag, inredningstidningar osv osv ger för alla arbetstillfällen, småföretagare och handeln inom området. På 10 år har det t.ex. dykt upp åtskilliga byggvaruhus på de flesta orter. Markanden för hantverkare ökat, 1000tals nya arbetstillfällen. Hemmarenovering har bokstavligen exploderat de senaste åren.

Är det troligt att staten drar ur pluggen genom att t.ex chockhöja räntorna och låta bostadsmarknaden rasa okontrollerat?

Jag kanske är dum som inte går runt och oroar mig för att vargen skall komma, men mitt sätt att tänka har fungerat för mig, jag har låg belåningsgrad, det nyrenoverade huset jag vill ha, pengar på fickan och sover gott på natten.
 
Enk Projektet skrev:
När jag värderade om mitt hus och pratade med mäklaren om vad som styr sa mäklaren att...
1a Omr/läge
2a Om det är något som sticker ut
3e Helheten
4e Potensialen
Ytskick är det lättare att värdera.....
Det sa vår mäklare också och men även hur många rum det är har stor betydelse, antalet kvadrat meter har inte så stor betydelse. Driftkostnaderna är oxå viktiga

Sedan ang kök, enligt två mäklare så har vilket kök det är inte så stor betydelse.
(vi har Puustellikök, men vi köpte det för vi ville ha det inte efter hur mycket det påverkar värdet)
 
Swetrot skrev:
Det här är sunt resonerat. Jag vill bygga på med ännu en dimension, och det är att man har renoverat på rätt nivå. I ett hus på de verkliga gräddhyllorna i Sverige, vi talar om taxeringsvärden på åtminstone 5 miljoner och uppåt, så är det ett måste att renovera med material som matchar den prisklassen. Något IKEA-kök och klickgolv från Byggmax göre sig icke besvär där, spekulanterna kommer bara sucka över allt som måste rivas upp.

Men den som i en villa ett par mil utanför Söderhamn stoppar in golv för ett par tusen kronor per kvadratmeter, och tapetserar med tapeter som kostar en tusenlapp per rulle kommer att få stora problem med att hitta någon som vill betala för det vid en försäljning. Hus som kostar en halv miljon har spekulanter som blir glada om det finns ett halvnytt IKEA-kök och några rätt så nylagda golv i huset, men är knappast beredda att betala för italiensk marmor och designade duschmunstycken.

Jag får ibland uppfattningen att man under det senaste decenniets massiva prisuppgångar blivit lite fartblind och överrenoverat rätt så rejält på sina håll, eftersom det i alla fall "höjer värdet". Måhända har köparna låtit sig förblindas de med, eftersom bankerna lånat ut 100% amorteringsfritt till nästan ingen ränta alls. Men när det nu inte är så lätt att låna längre så borde det bli lite svårare att hitta köpare som är beredda att betala väldigt mycket mer för de allra mest exklusiva vitvarorna jämfört med en normal standard, när villan inte står på en väldigt exklusiv adress.
Helt riktigt...
 
A
Varför anser vissa att den som inte håller med om att prisuppgångarna kommer fortsätta i samma takt framöver tror att det ska bli en bostadskrasch?

Det räcker med att prisutvecklingen bromsar in för att värdeutvecklingen på bostäder inte ska "betala av" lånen lika snabbt längre. En inbromsning räcker för att ge följdverkningar för de som räknar med att kunna uppvärdera sitt hus vartannat år för att kunna ta ut nya amorteringsfria lån till renoveringar, jorden-runt-resor, nya bilar och andra leksaker som man bara måste ha.
 
Redigerat av moderator:
Hej!

Utan att vara expert, men vi byggde detta kök själva för exakt 110.000:- för ALLT
2007 ( ganska stort kök ca 30 kvm typ ) och vi renoverar nu en stuga och det är aktuellt med kök där.

Tittar på HTH kök ( gör det själv ) kanonfina kök tokbilligt

Det på bilderna är ett Epoq kök med Elux-vitvaror rakt av ( tretti.se )

Tror du kan bygga ett kök för 100.000 idag om jag får tro...

Mvh
 
  • DSC01256.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
shadowfire skrev:
15 tkr under mig var näst sista budet. Sedan kom det ett sent bud 25 tkr över mitt slutbud, men det accepterades inte av säljaren.
Jag tror du kanske missförstod frågan. När du vann budgivningen så lade du det högsta budet. Då hoppade din sista konkurrent av. Om du bortser från honom, vilket var det högsta budet från övriga budgivare?
 
Nyfniken skrev:
Jag tror du kanske missförstod frågan. När du vann budgivningen så lade du det högsta budet. Då hoppade din sista konkurrent av. Om du bortser från honom, vilket var det högsta budet från övriga budgivare?
Minns inte exakt om det 15 eller 20 tkr ytterligare ner till nr3. Det var relativt tätt. Nu fick jag iofs en prissänkning på huset efter besiktning och förhandling pga mögelproblem, men den aspekten tar jag inte med i detta då jag förutsätter att samtliga budgivare hade tagit den optionen om de köpt huset istället.
 
Läste i en annan tråd nu om ett par som hade sparat pengar i 8 år för att köpa sitt första hus. Strongt gjort får jag säga.

8 år i min värld är riktigt lång tid dock. Har man barn i ungefär samma ålder så är det nästan dags för dem att flytta hemifrån då man väl sparat ihop till huset. Jag vet inte ens om jag har kropp/hälsa i behåll om 8 år framåt.

Får säga att jag är lite impad av de som har ett så stort tålamod och kan vänta så många år (och dessutom ror det i hamn). Har ett antal bekanta som har kolat av vippen lite för tidigt i livet och som lämnat efter sig en stor summa sparpengar utan någon riktig arvtagare/tagerska, så jag antar att det också färgat mig att leva här o nu och inte förutsätta att livet ser likadant ut om 8-10 år som idag. Jag tror en del andra i min generation (70-talister) tänker lika. Vi var trots allt med och bidrog i att avbetalningar i elektronikaffärerna blomstrade :)
 
shadowfire skrev:
Läste i en annan tråd nu om ett par som hade sparat pengar i 8 år för att köpa sitt första hus. Strongt gjort får jag säga.

8 år i min värld är riktigt lång tid dock. Har man barn i ungefär samma ålder så är det nästan dags för dem att flytta hemifrån då man väl sparat ihop till huset. Jag vet inte ens om jag har kropp/hälsa i behåll om 8 år framåt.

Får säga att jag är lite impad av de som har ett så stort tålamod och kan vänta så många år (och dessutom ror det i hamn). Har ett antal bekanta som har kolat av vippen lite för tidigt i livet och som lämnat efter sig en stor summa sparpengar utan någon riktig arvtagare/tagerska, så jag antar att det också färgat mig att leva här o nu och inte förutsätta att livet ser likadant ut om 8-10 år som idag. Jag tror en del andra i min generation (70-talister) tänker lika. Vi var trots allt med och bidrog i att avbetalningar i elektronikaffärerna blomstrade :)
Jo lite imponerande faktiskt, fast ändå inte orimligt egentligen !?
Jag började spara till min lägnehet när jag var ca 12 år (mamma och pappa hade förstås hand om kontot + HSB sparandet).
När jag sommarjobbade så köpte jag förvisso en del saker som stereo och moppe - men överskottet gick till sparkontot. Och det var säker iaf en 10-20 kkr på "kontot" till slut - trots lite dippar sparfonden.
Sedan hade jag en stor förmån i att bo hemma under högskolestudierna, men tog ändå medvetet max studielån. Men även här var jag inte ngn asket utan spenderade en och annan krona på studieliv och ngn alpresa (jobbade varje sommar förstås)...

På det sättet sparade jag ihop ca 80 000 kr - vilket efter 2 år på högskolan blev insatsen till min 1a egna lilla 1a på ca 30 kvm (Dåvarande värde innebar en insats på ca 28% - och jag hade förmånen att föräldrarna kunde stå som medlåntagare även om jag betalade räntor osv själv).
Sen dess har jag gjort den klassiska "bostadskarriären", men jag måste ju erkänna att uppskovet av reavinstskatten har gjort mkt av det möjligt...

Just nu är det möjligen ett lite prekärt läge iom att priserna rimligtvis inte kan fortsätta uppåt i samma takt. Men efter en liten dipp så tror jag nog det travar på "som förut" med ett par % per år igen - men vi får väl se...

Men iaf- om man säger att man kanske ligger på 20-30 kkr i sparkapital bara när man börjar sin karriär, efter utbildningar etc.
Om man då bor relativt snålt och lägger undan säg bara 5000 kr/mån av sin lön (vilket torde funka även med ingånglöner efter studier) så efter 8 år har man 480 000 kr + 20-30 kkr - dvs ca en halv miljon. Det räcker till en insats för ett hus för dryga 3mkr iaf...Och då kan ma tänkas vara i kanske 27-30 års åldern.
Troligtvis har man då träffat sin blivande, och tillsammans kan man säker dubbla sparandet och därmed köpa hus ännu tidigare, eller ett dyrare hus lite senare...
Ännu troligare är att man då flyttar ihop och uppgraderar sitt boende, men eftersom inkomsterna dubblas så har man inte ökat kostnaden per person utan kanske tom tvärtom och kan öka sparandet ? Samtidigt har man troligen fått en eller ett par lönelyft på vägen...

Och antingen har priserna stigit måttligt och pengarna räcker då till en insats -eller så har dom stigit mer - men har man då uppgraderat boendet (Brf) under tiden så stiger det i samma takt...

Noterbart är kanske att jag inte skriver OM man utbildar sig, jag antar nog att dom som har råd med hus har ngn form av examen/utbildning, alternativt är entrepenörer/egna företagare...En "vanlig löneslav" tror jag har svårt att tjäna de pengar som behövs för ett husköp - iaf i större städer...Observera att jag inte på ngt sätt tycker det är fel, alla har sina preferenser på liv - men rent ekonomiskt kan man inte förvänta sig att ha råd med ett hus (till storstadpriser) om man tjänar under säg 25kkr brutto, möjligen kanske ett mindre hus om man är två om det då eller är grym på att hålla i pengar :)

EDIT:
En snabbkoll ger vidhand att en 1a i ett bra område inom rimligt pendelavstånd från Sthlm C (ca20 min) ligger på ca 500-700 kkr med ca 1500-2000kr avgift - så ca 90000 kr behöver man idag för att starta sin bostadskarriär...
Lite längre ut (30-40 min) eller i lite sämre renomerade områden så kryper det nedåt 300-400 kkr

/K
 
Redigerat:
Ja, som sagt, man ska inte göra som jag då och enbart flytta runt från hyresrätt till hyresrätt. Jag har ju bränt 1,3 miljoner kr på det i hyror genom åren. I mitt nästa liv ska jag bli hyresvärd och tjäna fetingkosing, sedan köpa hur många villor jag vill :D
 
A
shadowfire skrev:
Läste i en annan tråd nu om ett par som hade sparat pengar i 8 år för att köpa sitt första hus. Strongt gjort får jag säga.

8 år i min värld är riktigt lång tid dock. Har man barn i ungefär samma ålder så är det nästan dags för dem att flytta hemifrån då man väl sparat ihop till huset. Jag vet inte ens om jag har kropp/hälsa i behåll om 8 år framåt.

Får säga att jag är lite impad av de som har ett så stort tålamod och kan vänta så många år (och dessutom ror det i hamn). Har ett antal bekanta som har kolat av vippen lite för tidigt i livet och som lämnat efter sig en stor summa sparpengar utan någon riktig arvtagare/tagerska, så jag antar att det också färgat mig att leva här o nu och inte förutsätta att livet ser likadant ut om 8-10 år som idag. Jag tror en del andra i min generation (70-talister) tänker lika. Vi var trots allt med och bidrog i att avbetalningar i elektronikaffärerna blomstrade :)
Vad det gäller själva husköpandet håller jag med, det blir lite tokigt att vänta så länge att huset med den barnvänliga tomten blir verklighet först när den inte behövs längre.

Men med renoveringar ser jag annorlunda på det. Våra barn i förskoleåldern har hittills inte krävt granitskivor och rostfria vitvaror i köket, italiensk sjösten i badrummet eller designade vattenkranar. Det går i princip bara barnprogram på TV:n i vårt hus men jag har inte hört något gnäll om att Svampbob Fyrkant inte kommer till sin rätt på vår 12 år gamla tjock-TV.

Själva anser vi att det är snudd på kapitalförstöring att lyrenovera när barnen är små och sliter på allt så man nästan tror det bor termiter i huset. Vi skulle heller inte kunna utnyttja potentialen i ett nytt kök, badrum eller vardagsrum när vi vuxna ändå inte har tid att laga mat, ta ett skönt bad eller sitta och titta på en spännade film framför TV:n.
För egen del tycker jag det finns gott om tid för att spara ihop till både köksrenoveringar, badrumsrenveringar, ny TV och annat..

Min egen pappa gick bort i förtid och det får en helt klart att tänka på att leva i nuet istället för att spara och gneta till en framtid som man kanske inte ens får uppleva. Men min strategi är att inte toklåna och tokrenovera så mycket så snabbt som möjligt utan istället ha låga fasta kostnader och försöka vara ledig närhelst tillfälle ges istället för att vara tvingad att jobba för att dra in pengar till räntekostnader i många många år. Och jag är 70-talist.

(Låga omkostnader är iofs inget krav för att kunna vara ledig. Man skulle ju teoretiskt kunna låna för att finansiera ledighet på samma sätt som man lånar till renoveringar och annan materiell konsumtion, men det är nog utanför "normen" gissar jag.)
 
Redigerat av moderator:
shadowfire skrev:
Ja, som sagt, man ska inte göra som jag då och enbart flytta runt från hyresrätt till hyresrätt. Jag har ju bränt 1,3 miljoner kr på det i hyror genom åren. I mitt nästa liv ska jag bli hyresvärd och tjäna fetingkosing, sedan köpa hur många villor jag vill :D
Varför vänta tills nästa liv ?
Är det ngt du verkligen vill så finns det oftast en väg dit :)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.