Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det här är ett soppigt problem, men jag ska försöka förklara:

Min fastighet har tidigare varit tillgänglig för allmänheten, med grillplats och badplats. Sedan jag köpte den så är den dock privat, och för att få lite privatliv så är jag rätt så strikt med att (artigt) schasa bort obehöriga, och jag har satt upp ett 30-tal skyltar om att det inte längre är tillgängligt för allmänheten. Jag har haft några mindre incidenter, tex när min flickvän och jag hade gosat ned oss i soffan framför en film och det helt plötsligt står en kille i rummet och undrar var man kan köpa glass, men på det hela taget är det rätt så lugnt och folk är förstående och trevliga.

Det finns dock ett undantag. Borlänge har en musikfestival, Peace & Love, som drar nästan 50 000 besökare och numera är Sveriges största festival. Under P&L så kommer det kanske 10-20 gäng per dag och badar, grillar (i engångsgrillar som gör brännmärken i gräsmattan) och skräpar ned. Visst, de går snällt när man säger åt dem, men det är arbete att göra det, jag måste stanna hemma (när jag vill vara på festivalen), jag måste städa skräp (som dessutom inte får plats i min tunna) och det är obehagligt att behöva jaga bort folk.

OK, stå ut, jag närmar mig en poäng.

När jag har schasat bort dem så har jag frågat hur de fått reda på att det gick att bada där, och de har så gott som utan undantag berättat att det var funktionärer på festivalen som talat om för dem att det gick bra att bada där då de frågat efter badplats. Eftersom funktionärerna sagt åt dem att det var OK så antog de att skyltarna inte gällde för dem. Naturligtvis så ringde jag genast festivalen, som lovade dyrt och heligt att funktionärerna skulle informeras omgående. Nu känner jag tre personer som var funktionärer, och vet därför att ingen sådan information gick ut.

Efter ett telefonsamtal med Patric Hammar, festivalgeneralen, där han försvarade sig med att folk kanske frågat på annat ställe än i informationen (duh, det fanns ingen information på campingen!) och inte tyckte att festivalen kunde vara ansvarig för vad deras personal säger, så gav jag upp att försöka resonera. Jag skickade en räkning på 3000 kr (1000 kr per dag, egentligen i underkant, men jag var ute efter att göra en poäng, inte att få pengar), vilken fortfarande efter ett antal påminnelser inte betalats.

Så, i sommar är det dags igen. Hur fanken ska jag hantera det?

Mina alternativ:

* Sätta upp mer skyltar. Istället för att jaga bort folk själv, ringa Securitas (som jag har ett avtal med via mitt larmsystem, så det kostar inte mig något) och låta dem ta hand om det. I förväg informerar jag Securitas om vad som väntas och ber dem fråga hur folk fått reda på att det finns badplats där. Det borde ge en packe incidentrapporter, vilket jag sedan kan använda för att göra en polisanmälan, mot festivalen och mot Patric Hammar.
* Som ovan, men skippa Securitas och istället ringa dit polisen varje gång. Problemet är att de inte kommer speciellt fort i bästa fall, det tog dem en och en halv timme att komma när det stog en kille och sålde sprit ur bakluckan på sin bil på parkeringen, så jag tror att olagliga badgäster under P&L får en responstid på cirka 3 veckor...
* Samla ihop alla man känner och ha en grillfest på Patric Hammars gräsmatta, för att se om poängen går hem.
* Sätta upp en skylt med "Endast nudistbad" vid badstranden och sedan gå runt där och peka och skratta. ;)

Hur fanken hanterar man bäst det här? Jag vill inte dra festivalen på massor av pengar eller något sådant, jag vill inte ställa till problem med stackarna som kommit dit i god tro, men jag vill ha garantier för att det inte ska hända igen.

För den som vill läsa mer detaljer: http://nordicbattlegroup.org/?p=85
 
Tänkt på avspärrning, trots att det blir dyrt?
 
För dyrt, det är minst 200 m.
 
Två förslag:

1) Prata med festivalarrangören igen och be dem fixa avspärrningar vid din tomt. Då kanske de förstår att de inte kan rekommendera folk att gå dit.

2) Bygg en kiosk vid tomtgränsen och ett staket. Sätt dig i kiosken och ta betalt av dem som kommer dit. 200:- /person för att bada eller så. 500:- i grilltillstånd.

Om det kostar dyrt för deltagarna att bad hos dig, så sprider sig nog ryktet ganska fort på festivalen att det inte är en så bra idé att göra så.
 
Alternativ ett från "pinebar" är vad jag tänkte föreslå, men alternativ två är ju också fullt möjligt om man orkar jobba lite.
 
Låna ett par tjurkalvar av en lantbrukare och tygla dem i markkätting/ankare. Nyfikna tjurar och deras bajs skrämmer vilken stadsbo som helst. :D
 
Jag har en skärgårdsfastighet, med samma problem för ett antal år sedan.
Vi satte ut skyltar "militärt område"
Sen blev det lugnt..

100_1575.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låna ett par tjurkalvar av en lantbrukare och tygla dem i markkätting/ankare. Nyfikna tjurar och deras bajs skrämmer vilken stadsbo som helst.
Inte festivalbesökare, de tror att det är en ko och försöker välta den.

Jag har en skärgårdsfastighet, med samma problem för ett antal år sedan.
Vi satte ut skyltar "militärt område"
Får man ens göra så?

Fast man kan ju skaffa skyltar med "sprängning pågår", jag tänkte ändå testa vad som händer om man stoppar en kokosnöt i en mikrovågsugn i sommar.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Troberg skrev:
Inte festivalbesökare, de tror att det är en ko och försöker välta den.
...
Då kan de ju samtidigt få lära sig att det är en urban myt med kovältning. d^_^b
 
Jag försökte välta en ko som sov när jag var yngre. Laddade och sprang allt vad jag kunde in i sidan på kon med en tackling. Var ju som att springa in i en vägg. Satan vad det svarade bra! Tror kon vaknade inte ens. Kanske skulle provat att välta nåt mindre än en stor hereford.

Nu till ditt bekymmer! Själv skulle jag bli helt skogstokig, jag gnisslar redan tänder över folk som helt lagligt plockar mina blåbär och mina kantareller i MIN skog. Jag hade stängslat in området.
 
Hardley Worthit skrev:
Jag försökte välta en ko som sov när jag var yngre. Laddade och sprang allt vad jag kunde in i sidan på kon med en tackling. Var ju som att springa in i en vägg. Satan vad det svarade bra! Tror kon vaknade inte ens. Kanske skulle provat att välta nåt mindre än en stor hereford.

Nu till ditt bekymmer! Själv skulle jag bli helt skogstokig, jag gnisslar redan tänder över folk som helt lagligt plockar mina blåbär och mina kantareller i MIN skog. Jag hade stängslat in området.
Ett enkelt häststängsel med plastprofilstolpar och ett rep borde varna de flesta. Det är klart; är de drängfulla som andra festivalbesökare kanske de drar rakt in i repet, trasslar in sig och snarar sig själva runt halsen.

PS. Kon du försökte välta/väcka var nog inte en ko. Det var en häst. Kor sover nämligen alltid liggandes på backen. Ingen idé att försöka välta något som redan vältrar sig i det gröna. ;) DS.
 
Troberg skrev:
Får man ens göra så?
Får och får...
Vad kan hända? att du får ta ner skyltarna?
Det är ju din fastighet.

Hade någon opponerat på mina skyltar hade jag samlat en bataljon och gjort en övning.
 
Johan Gunverth skrev:
Ett enkelt häststängsel med plastprofilstolpar och ett rep borde varna de flesta. Det är klart; är de drängfulla som andra festivalbesökare kanske de drar rakt in i repet, trasslar in sig och snarar sig själva runt halsen.

PS. Kon du försökte välta/väcka var nog inte en ko. Det var en häst. Kor sover nämligen alltid liggandes på backen. Ingen idé att försöka välta något som redan vältrar sig i det gröna. ;) DS.
Det var en ko! Måste vart en vaken ko. Tur det inte var en tjur.

Elstängsel då? det är väl en billig lösning?
 
Bevattning? Tänker mig en sån vattenspruta som de har på idrottsplatser och golfbanor. Sprider vattnet rejält... Fast det kanske bara leder till att de tycker att det är kul att springa runt där...
 
Hur ser det egentligen ut med tanke på allemansrätten? Dvs. ligger badplatsen så nära huset att du kan räkna den till hemfridszon, eller vad det nu kallas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.