Hej!

Tänkta starta en liten projekttråd om installation av vattenburen värme i mitt hus. Jag har tänkt att vara klar framåt hösten och jag kommer att göra arbetet själv och med vänner.

Anledningen att jag startar en tråd är att jag antagligen kommer stöta på tusen saker jag vill fråga och då vore det ju fint att ha dem samlade i en tråd - kanske också kan vara bra för någon som går i samma tankar som jag lite längre fram. Vidare så kommer jag antagligen att göra i alla fall ett par misstag, och om jag dokumenterar dem här i tråden kanske nån kan lära sig nått av mina misstag, och det vore ju kul :).

Än så länge är det väldigt lite som är hugget i sten, så den som hittar något som verkar helt uppåt väggarna får gärna säga till. Jag ändrar mig gärna.

Värmekälla
Mitt hus är lite speciellt på så vis att det finns en vedpanna, ackumulatortankar, shunt med styrning och vattenburna radiatorer... ...i uthuset. I boningshuset finns dock bara elradiatorer :(. En tröst är dock att pannrummets (som är en del av uthuslängan) yttervägg ligger endast 10-12 meter från husets gavel. Goda förutsättningar för kulvert alltså. Och så kommer det bli, framledning och retur kommer gå från pannrum till hus i en kulvert. Jag har tänkt köpa "färdig" kulvert. Även om jag hatar den panna jag har nu så tror jag att jag kommer ha biobränsle i någon form för en överskådlig framtid.

Huset
Huset är ca 70 m2 i bottenplanet (gästrum, badrum, hall, kontor, kök) och lite mindre och med snett tak på övervåningen (vardagsrum, sovrum, kläd/förvaringsrum, toalett). Jag håller på med en ritning i SketchUp, när den är klar blir det nog lättare att se.

Radiatorer
Jag har tänkt köpa så mycket av materialet som möjligt på Rinkaby (verkar smidigt) och har fastnat för Purmo C22 (blir lite olika storlekar förstås). I köket blir det troligen en fläktkonvektor för att jag vill slippa för knepig rördragning. Totalt kommer det bli 11 radiatorer. När det gäller dimensionering tänkte jag sätta in så stora radiatorer jag kan utan att det blir fult, jag kommer även ha i åtanke att få en hyfsat jämn effektfördelning mellan rummen (i förhållande till storlek samt antal fönster och ytterväggar) men så länge jag dimensionerar "stort" tycker jag inte att det borde bli något problem att strypa ner ett rum som ev fått lite väl mycket effekt installerad.

Rör
Jag har tänkt köra kopparrör som jag sammanfogar med presskopplingar, dessa tänkte jag sätta "synligt" och sedan måla vita. Tänkte undvika att behöva kröka rören i största möjliga mån.

Saker jag inte tänkt ta upp i tråden.
Inte för att de inte är interssanta utan för att de kanske är FÖR interssanta och på så vis riskerar tråden att handla om något annat :).
Temperaturreglering (dvs shunt, styrning av denna, termostater mm)
Varmvattenberedning


Blev ett långt inlägg och jag har säkert ändå glömt massor jag borde haft med, säg till i så fall så kompletterar jag efter hand.
 
Fråga 1:

Har 5 st fönster i denna (se bild) storlek och höjd som ska ha radiatorer under sig. Vad tycker ni jag ska ha för storlek på radiatorerna? Hela fönstret, lister och allt, är ca 120 cm brett och det är 90 cm från golvet till fönsterbrädan. Elradiatorn som sitter där nu är 80 * 40. Jag är inne på att köra 100 cm brett, men vet inte om det kommer se sjukt ut med 60 cm höga elemnent, borde jag köra på 45 cm? (Det är alltså purmo C22 jag tänkt använda).
 
  • element.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
intressant för mig också såg jag precis efter jag lagt in min tråd...
Får jag fråga vad du har för budget för projektet att byta ut radiatorerna?
 
mino skrev:
intressant för mig också såg jag precis efter jag lagt in min tråd...
Får jag fråga vad du har för budget för projektet att byta ut radiatorerna?
Jag har ingen exakt budget, men jag skulle bli förvånad om delarna till "inneprojektet" gick på mindre än 40 000 på det tillkommer kulvert, inkoppling av denna i pannrum, pump(ar) och styrning, verktyg mm
 
Vi bytte till vattenburet nyligen, med C22-raddar överallt. Alla är 60 höga, och elradiatorerna var 45, men jag tycker faktiskt att det ser bättre ut nu trots att dom är större. Det blev mer proportionerligt än när om ynkliga elradiatorerna satt där.
 
Tack benox, det var precis vad jag hoppades på! :)

Beställde en 100 x 60 radiator och lite rör jag tror att jag behöver så får jag se hur det ser ut med det elementet.

Har kommit lite längre i SketchUp också, skickar med nedervåningen som jag tänkt mig med placering av radiatorerna.
 
  • nedre.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du säger att du skall använda presskopplingar. Har du verktyg eller har du pris på vad det kostar?

/Anders
 
Anders_Nilsson skrev:
Du säger att du skall använda presskopplingar. Har du verktyg eller har du pris på vad det kostar?
Jag har ett köpt ett verktyg redan. Köpte ett bättre begagnat. Jag gav 14000 (vilket är mer än nypris :)), men då fick jag 6 backar, ett gradverktyg och en massa presskopplingar.

Tror att det hade blivit lite billigare med klämringskopplingar men då jag kommer dra rören utanpåliggande så tycker jag det blir snyggare med presskopplingar. Plus att verktyg får man väl räkna som investering och inte en kostnad? :p
 
Om du ändå skall pressa rören, varför inte förzinkade stålrör?
Blir betydligt billigare än koppar.

Och sen undvika att bocka rören? Varför? Blir både billigare, snabbare, snyggare och en bock kan ALDRIG läcka...

Sen hur har du dimensionerat rörsystemet? Purmo har ett program för nedladdning på deras hemsida, bara att mata in effektbehov för rum, framledning/retur samt max höjd och bredd så dimensionerar programmet radiatorer och ledningssytem.
Man får även fram vilket flöde som krävs på pumpen.

Lycka till!
 
analog skrev:
Om du ändå skall pressa rören, varför inte förzinkade stålrör?
Blir betydligt billigare än koppar.
Bra fråga, tänk om jag hade ett lika bra svar... :blushing:

Är det ok att blanda koppar och stål (jag har redan koppar i pannrummen och kommer nog inte att bygga om hela det i år)?
I de mindre dimensionerna verkar presskopplingarna vara betydligt dyrare till förzinkade rör (även om detta inte tar ut prisskillnaden på rören).
Jag har också en hel del koppar-presskopplingar som jag fick med pressen.
Finns det någon nackdel med koppar jämfört med elförzinkat, förutom priset?

analog skrev:
Och sen undvika att bocka rören? Varför? Blir både billigare, snabbare, snyggare och en bock kan ALDRIG läcka...
Förstår att det blir billigare, men blir det verkligen snabbare och snyggare? (jag är inte en klant, men jag har inte bockat rör förut...)

Är det svårt att bocka hårda kopparrör (är det lättare med t.ex. elförzinkade)? Rinkaby verkar bara ha hårda och prisol om man ska ha koppar (och inte vill ha kromat)...

En fördel med att bocka är att jag måsta köpa ett till verktyg också :cool: tips?


analog skrev:
Sen hur har du dimensionerat rörsystemet? Purmo har ett program för nedladdning på deras hemsida, bara att mata in effektbehov för rum, framledning/retur samt max höjd och bredd så dimensionerar programmet radiatorer och ledningssytem.
Man får även fram vilket flöde som krävs på pumpen.
Bra tips, jag ska testa lite med det, Purmo Master hette det va?

Gissar fortfarande att det inte finns någon nackdel (förutom materialpris) om jag skulle överdimensionera lite i något rum, borde ju gå att strypa in?

analog skrev:
Lycka till!
Tack, det kan nog behövas :)
 
Nu har sakerna kommit från Rinkaby, gick väldigt smidigt. Jag är glad att jag tog en 60 cm hög radiator, ser inte alls för stor ut (men tung var den, gäller att få fast den ordentligt i väggen). Tyvärr var den skadad i lacken på framsidan, vilket inte upptäcktes när DHL var här. Jag har hört av mig till Rinkaby i alla fall, så att det kan lösas. Radiatorkoppel och allt verkar passa fint.

Två nya frågor har dykt upp :):

Finns det någon tips när det gäller vilken ordning man brukar göra saker i när allt ska upp? Alltså brukar man t.ex. sätta fast radiatorkopplet i radiatorn innan man sätter upp radiatorn på väggen osv?

När man sätter rören i inloppskopplingen (tredje bilden), ska man bara "köra röret i botten" på kopplingen och dra åt? Ska man ha något som tätar i gängorna också? lin + pasta?
 
  • radiator.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • skada.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • koppling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är enklare att montera rad. kopplet innan du monterar radiatorn på väggen.
Du ska inte ha någon gängtejp el. dyl till. radkopplet det tätar med o-ringar och klämringskopplingar. Där "kör du röret i botten", var dock aktsam på hur hårt du drar - om möjligt så ta reda på vilket moment som krävs från tillverkaren. Glöm inte stödhylsor.

Personligen förstår jag inte varför du ska pressa då du gör jobbet själv.... Men det är ju ditt val :D
 
Tack för hjälpen!

mexitegel skrev:
Glöm inte stödhylsor.
Visst gäller detta endast om jag inte använder hårda kopparrör? Vad brukar man ha för rör från "stammen" upp till radiatorn, i mitt fall max ett par dm, men de behöver ju vara lite krökta då de både ska upp och "ut"?

mexitegel skrev:
Personligen förstår jag inte varför du ska pressa då du gör jobbet själv.... Men det är ju ditt val :D
Det verkar vara en gängse uppfattning :), jag tyckte det verkade vara smidigt. Dessutom kommer alla mina rör synas, och då tycker jag det ser snyggare ut med presskopplingar än t.ex. klämringar.

Om jag vänder på det, varför skulle du inte pressa?

Är det föresten någon som vet var man kan få tag på en tryckfallstabell för kopparör. Jag hittade bara en för rostfritt, i nått Mapressdokument. Om inte koppar är som sandpapper jämfört med rostfritt så kommer jag att klara mig bra med de rördimensioner jag tänkt i alla fall (nån enstaka 22a innan flödet "delas upp" på stammar och sen 15 till resten).
 
Jag vet inte om bara hade tur eler inte, men jag gick inte efter nått tryckfalls taball när jag gjorde mitt hus. (en villa blir ju en ganska liten anläggning)

jag körde 22 rör om stam
15 rör som avstickare till max 2 radiatorer (oavsett hur långt det var)
12 rör till en radiator
 
Vi har oxå 22-rör i stammen, sen 15-rör till de enskilda raddarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.