Har du en RMU så kan du smigit smälla på "tillfällig lyx"!

Om du säger det till frugan din så tar hon säkert det från sina sparpengar..... eller om du säger att det är det enda sättet att få tillräckligt med VV. . .
Kolla med din röris vad han kan släppa en sådan för?!
 
Vill man ha mycke varmvatten så ska man ha ane 1145. en sån pump har ingen intärn varmvaten beredare alls (1245:an som du har har ju en liten intern beredare, vilket är en kompromiss för att bara behöva en enhet som klara "allt")
till en 1145 köper man sedan en VPA som finns i några olika storlekar helt beroende på hur mycke varmvatten du vill ha.

Lite sent nu knske, men så det en "korekt" anlääggning ut.

pilla massa på inställningarna på pumpen grodra jag väldigt mycke första vintern, tills jag hittat rätt instöllning. efter det har jag inte nångång rört inställningarna alls, så jag saknar inte en extärn display (men jag har ju hyffsat nära till min pump, då den står i tvättstugan)

Även om du ruchar länga så ska varmvattnet räcka, räcker det inte så har du duchmunstycken som blandar in för lite luft, & eller kör samtidigt med onödigt högt flöde. (20 min ska inte vara nåt problem att klarav att få 4 gradit vatten)
 
Den som gjorde inställningen nu senast uttryckte det så här (firman har installerat över 10.000 värmepumpar).
Efter en riktigt gjord grundinställning så ska jag inte behöva göra annat än att eventuellt finjustera temperaturen jag vill ha i bostaden, via val kurva och sedan "knäcka" lite beroende av om temperaturen varierar vid plus respektive minusgrader ute.
Jag frågade om vi borde skaffa inomhusgivare; svaret blev Nej, utan se till att att justera pumpen riktigt och att minimera användandet av elementtermostater. Om det går så ska fast strypningar göras.
Och låt någon vart 3:e år göra en kontroll av pumpen och dess flöden/temperaturer. Jag vet inte hur det är med NIBE, men i vår kan man via meny bara se köldbärartemp in/ut, värme in/ut och varmvatten. Det du inte ser är temperaturskillnader inne i värmeväxlardelen, köldmedia, tempdiff över t.ex. expansionsventil, mm.
Jag frågade även om värme och varmvattenproduktion och 20/20min var en bra grundinställning.

Om du gjort detta så räcker det att kolla pumpen några gånger per år så att de värden du haft tidigare ligger på samma nivåer. Och börjar dina värden sedan förändras/försämras märkbart så ska man inte själv börja justera på cirkulationspumpar, ändra parametrar, utan att man först analyserat att det inte finns något fel på pumpen t.ex. smutsiga filter, komponenter som börjar bli slitna eller kanske låga vätskenivåer.
 
Angående vedelning som uppvärmning; Kolla med kommunen vad som gäller för regler först. Här är det bara tillåtet att max trivselelda 2 ggr per vecka. Och ska det vara för uppvärmning är det kakelugn eller motsvarande på uppåt 2 ton som bör in i huset alternativt vedpanna med ackumulatortank. Braskamin används för trivseleldning och värmen försvinner sen fort.
 
I min äldre modell av Nibe pump så var det dåliga värden för varmvattnet, vet inte hur det är i din. Hos mig gick det inte att duscha två efter varandra. Ändrade temperaturerna för varmvattnet, när den börjar och när den slutar värma. Så det blev lite större diff.
 
Josth skrev:
Angående vedelning som uppvärmning; Kolla med kommunen vad som gäller för regler först. Här är det bara tillåtet att max trivselelda 2 ggr per vecka. Och ska det vara för uppvärmning är det kakelugn eller motsvarande på uppåt 2 ton som bör in i huset alternativt vedpanna med ackumulatortank. Braskamin används för trivseleldning och värmen försvinner sen fort.
Nja, här får du nog definiera vad du menar med "Braskamin används för trivseleldning och värmen försvinner sen fort". Det finns många olika braskaminer som lagrar värmen i stenmaterial eller om man monterat en kassett i tidigare öppen spis tegel/sten som finns i t.ex. murade kåpor.
En kamin kan vara synnerligen effektiv att ge extra värme för öppna planlösningar under tiden man vistas i huset och även vid de tillfällen då stark vind tillsammans med kallt väder ger kylande effekter på huset att reglersystemet inte kan kompensera för det
Så det du påstår stämmer inte alls med verkligheten.
 
Vanliga standard braskaminer man t.ex. kan ställa på träbjälklag har en låg vikt och kan inte magasinera värme i någon större omfattning. Visst är de bra på att snabbt ge värme och mysigt kring sig men de håller vanligtvis inte värmen i huset över natten. Inte ens en stor Keddy insats på ett par hundra kg i en gammal öppen spis av större modell i ett hus med äldre isoleringsstandard.

Sedan finns det mer avancerade modeller av braskaminer som du säger med olika stenmaterial eller fyllnadsmaterial och större vikt på kanske 800 kg eller mer som är bra på att magasinera värme under längre tid. (Kakelugn på 2 ton kanske kan klassas som en ytterlighet i sammanhanget). Menade att enbart de kaminer som har en större förmåga att magasinera värme kan sägas vara gjorda för att fungera som en alternativ uppvärmningskälla, särskilt i ett hus från 40-talet som inte är tilläggsisolerat.
 
Josth skrev:
Vanliga standard braskaminer man t.ex. kan ställa på träbjälklag har en låg vikt och kan inte magasinera värme i någon större omfattning. Visst är de bra på att snabbt ge värme och mysigt kring sig men de håller vanligtvis inte värmen i huset över natten. Inte ens en stor Keddy insats på ett par hundra kg i en gammal öppen spis av större modell i ett hus med äldre isoleringsstandard.

Sedan finns det mer avancerade modeller av braskaminer som du säger med olika stenmaterial eller fyllnadsmaterial och större vikt på kanske 800 kg eller mer som är bra på att magasinera värme under längre tid. (Kakelugn på 2 ton kanske kan klassas som en ytterlighet i sammanhanget). Menade att enbart de kaminer som har en större förmåga att magasinera värme kan sägas vara gjorda för att fungera som en alternativ uppvärmningskälla, särskilt i ett hus från 40-talet som inte är tilläggsisolerat.
Men ts frågade om man kunde använda en kamin som komplement till en bergvärmepump, inte som huvudkälla för uppvärmning.
Hos oss är den alldeles utmärkt vid vissa väderförhållanden när VP reglersystem inte riktigt klarar detta och även ge oss lite högre temperatur i bostaden om vi så önskar utan att behöva köra mera med VP.
 
Läste att TS vill undvika att elpatroner används när riktiga vinterkylan kommer och bergvärmen inte räcker till. Alltså behövs en uppvärmningskälla som kan ersätta dessa ca 4-5 kW över hela dygnet. Visst är det skillnad på braskaminer, täljstenskaminer och kakelugnar i detta avseende?
 
Vi har en 1245-6 som klarar ca -15 -20 utan tillskott, lite beroende på hur mkt varmvatten det går och hur långt man tillåter gradminuterna att halka efter.
Har justerat in kurva och förskjutning först, sen aktiverat rumsgivare med faktor 1,5 och önskad innetemp 21 grader.
Vi har en Contura med täljsten som komplement, den eldar vi i varje kväll och i princip hela helgerna under den kalla årstiden (har egen ved, så i princip "gratis")
I går kväll var det ca -16-17 ute så jag la in ett par stadiga klampar när jag gick och la mig och täljstenen var fortfarande varm imorse.
Rumsgivaren sitter i hallen, granne med kaminen, och påverkas ganska mkt av eldningen, när man eldar stiger tempen där givaren sitter (ganska högt upp) till 24-25 grader och pumpen sänker börvärdet på framledningen.
Är det riktigt kallt så hinner den jobba ikapp gradminuterna utan att tillskottet behöver gå in och är det lite mildare ute så blir kompressorkörningarna färre och kortare (= mindre ström).
Dessutom är det riktigt skönt med kaminvärmen :)
Kaminen värmer via murstocken hela huset inkl övervåningen så vi har inga problem med att andra rum blir kalla när vi eldar.
Huset är gammalt men tämligen välisolerat.
 
Nu är vi alla olika, så därför ställer jag några frågor som kommer upp i mitt huve.

Om man har gratis ved & trots bergvräme väljer att elda varje kväll & hela helgerna. varför byggde man inte en komplett vedanläggning för samma penger som bergvärmen kosta?

Om man nu känesig manad at behöva elda för att elpatronen inte ska gå i, varför instalera men inte en störe pump till en bråkdel av kostnaden mot vad en täljstenskamin kostar?

Hopas du inte tar illa upp.
 
Nu har det gått exakt en vecka sen dom bytte panna, eller igår hade det gått en vecka men sak samma, kollade elmätaren förra fredagen och kollade den idag, och på 6 dagar har vi gjort av med ca 500kwh, hittills i januari har vi gjort av med 2155kwh vilket är mer än hälften så mycket som i december (4800kwh), går kanske inte att jämföra helt heller då januari har haft rena sommarvärmen jämfört med december men ändå! runt 2500kr i elräkning en vintermånad är ju helt acceptabelt tycker jag!
So far So good som man säger.

Tycker ändå att varmvattnet inte riktigt räcker till, frugan duschar 20-30min om dagen på det varmaste i duschen, om jag då duschar efter henne får jag duscha kallt! =( Vad är största skillnaden mellan eko,normal och lyx i varmvatteninställningen? tar ju väldigt lång tid för pannan att återfå "duschtemp" om man kör slut på varmvattnet, var även och köpte ett eko duschmunstycke i veckan men gjorde ingen större skillnad, finns det några andra bra inställningar man kan göra i pannan för att få det bättre eller är en acktank enda alternativet, ska ju renovera badrummet i vår och då lär det ju bli badkar och vv beredaren har väl typ 200l tappvolym vilket inte räcker långt!?
 
Redigerat:
CarMan skrev:
Nu är vi alla olika, så därför ställer jag några frågor som kommer upp i mitt huve.

Om man har gratis ved & trots bergvräme väljer att elda varje kväll & hela helgerna. varför byggde man inte en komplett vedanläggning för samma penger som bergvärmen kosta?

Om man nu känesig manad at behöva elda för att elpatronen inte ska gå i, varför instalera men inte en störe pump till en bråkdel av kostnaden mot vad en täljstenskamin kostar?

Hopas du inte tar illa upp.
:D Du har funderingar CarMan, men du kan få mina också.
* Det är jäkligt skönt och trevligt med en brinnande brasa i kamin, men inget tvång att elda om jag inte vill eller åker bort.
* Och man kan ju tröttna på eldandet och då har jag ju min bergvärme som effektivt fixar värmen åt mig.
Som du säger, alla är vi olika.
 
Mr Lingonbacken: Vad har du för start och stop temp på varmvattnet?

PS. Missade du mitt tidigare inlägg om detta?
 
När man läser här så verkar det som att har man VP så måste man ha en värmekälla till för att slippa frysa då det blir många minusgrader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.