Är det nån som har erfarenheter med baxi 30kw/50kw
Fördelar?
Nackdelar?
 
dyr keramik
 
Om man byter allt, men det räcker med slitdelarna och då är det billigt
 
Thorsella skrev:
dyr keramik
Hur ofta måste man byta den?
 
varannat år? komplett keramik i en icke baxi kostar runt?.. 1500-2500 vad kostar baxi? har hört runt ca 4-6000
 
Har eldat fyra säsonger med Baxi innova 30 kw utan något keramik byte.
Pannan har lång uppstartstid från 40gr till 82gr tar 45-60 min, det brinner sakta i början därför vill man elda två fulla ilägg iföljd således är en tank på 2,5kbm att rekommendera.
När låg rökgastemp eftersträvas (180gr) har det hänt att fläkten inte har slagit av trots att fyren brunnit ut borde gått att ställa termostaten lägre ,inget stort problem har bara hänt ett fåtal gånger.
Pannan fungerar bäst med grovkluven skogsved barr eller löv går lika bra var noga med längden så att man kan stapla veden väl.Har även eldat med avkap från takstolstillverkning fungerar mindre bra ger en gul låga.
Dra tuberna och aska ur var 14 dag, det märks direkt när rökgastempen stiger då är det dags att sota mycket smidigt tar en kvart mest jobb med att få luckan ren.Rökgång och fläkt sotas 2 gånger per år blir 1-2 dl sot.Pannan lever upp till föväntningarna.
 
  • Gilla
MartinSila
  • Laddar…
Thorsella skrev:
varannat år?
Var har du hört det? Jag har mycket svårt att tänka mig att keramikbyte skulle ske så ofta som vart annat år i någon panna! Många här kan nog intyga att intervallet är betydlig längre. Jag påstår att keramiken håller minst fyra år i vilken som helst panna. 4-7 års livslängd tycker jag låter rimligt. Bytesintervallet är ju till viss del knutet till antal brinntimmar så vill man inte byta keramik så ofta kan man gå upp lite i pannstorlek vilket ger färre eldningstimmar per år.
 
nej men har du otur eller inte får tag i torr vet och inte kan annat än att elda din sura ved då KAN keramiken spricka! så har du otur så får du byta keramiken varanat år
 
Att elda med sur ved kallar jag inte otur, snarare ovett. Hur menar du att sur ved förstör keramiken?
En felaktigt hanterad panna kan säkert korta livslängden men det gäller alla pannor, Baxi är troligen inget undantag vare sig åt det sämre eller bättre hållet.

Olika pannor har olika mycket keramik. Den Baxi jag känner till, en Solo Plus 18 kW, har relativt mycket keramik, uppdelad i ganska många delar. Tre stycken delar som bygger upp själva eldstadens/vedförrådets bottendel. Sedan är det själva brännskålen och ytterligare två stycken platta block i pannans botten. All denna keramik kostar ca 5000:-
Vad keramiken kostar till en Solo Innova vet jag inte.

En del andra tillverkare har mindre mängd keramik. CTC V35 har en brännskål i plåt och ingen keramik under den heller. Vidare är delen där sekundärluften blandas med elden gjord i gjutjärn och den behöver nog inte bytas så ofta. Därmed inte sagt att pannan är underhållsfri. Brännskålen i plåt slits, den slår sig och den korroderar men håller ihop efter ca fyra års eldning.
 
Redigerat:
jaja men köp en baxi då och va lycklig
 
Mats Lj skrev:
Har eldat fyra säsonger med Baxi innova 30 kw utan något keramik byte.
Pannan har lång uppstartstid från 40gr till 82gr tar 45-60 min, det brinner sakta i början därför vill man elda två fulla ilägg iföljd således är en tank på 2,5kbm att rekommendera.
När låg rökgastemp eftersträvas (180gr) har det hänt att fläkten inte har slagit av trots att fyren brunnit ut borde gått att ställa termostaten lägre ,inget stort problem har bara hänt ett fåtal gånger.
Pannan fungerar bäst med grovkluven skogsved barr eller löv går lika bra var noga med längden så att man kan stapla veden väl.Har även eldat med avkap från takstolstillverkning fungerar mindre bra ger en gul låga.
Dra tuberna och aska ur var 14 dag, det märks direkt när rökgastempen stiger då är det dags att sota mycket smidigt tar en kvart mest jobb med att få luckan ren.Rökgång och fläkt sotas 2 gånger per år blir 1-2 dl sot.Pannan lever upp till föväntningarna.
Hur stor tank har du?
Hur mycket yta värmer du upp?
Och hur ofta får du elda?
Är tacksam för alla svar
 
På nyare Inova byter man bara munstycke (mittre delen av vedutrymmets botten) och skålen under. Dessa delar håller 5-10 år. Att bara byta dessa delar är billigt jämfört med keramikbyte i många andra pannor.
 
Jag har en solo innova 50 kW som jag eldar mot 6 kubik vatten. Jag tycker pannan är kanonbra. Eldar blandved. Lätt att tända, lätt att sota. Extremt bra effektgrad vilket motiverar det högre priset jämfört med andra pannor.

Har inget negativt att säga om den än, haft den några år och den funkar klockrent. Keramiken är inte sliten alls än och jag gör ändå av med 50 m3 staplad ved.
 
Matss skrev:
På nyare Inova byter man bara munstycke (mittre delen av vedutrymmets botten) och skålen under. Dessa delar håller 5-10 år. Att bara byta dessa delar är billigt jämfört med keramikbyte i många andra pannor.
Är den dyr?
Vad har du för panna?
Hur stor tank har du?
 
Hardley Worthit skrev:
Jag har en solo innova 50 kW som jag eldar mot 6 kubik vatten. Jag tycker pannan är kanonbra. Eldar blandved. Lätt att tända, lätt att sota. Extremt bra effektgrad vilket motiverar det högre priset jämfört med andra pannor.

Har inget negativt att säga om den än, haft den några år och den funkar klockrent. Keramiken är inte sliten alls än och jag gör ändå av med 50 m3 staplad ved.
Hur mycket yta värmer du upp?
Hur många ilägg måste du elda för att värma upp 6kubik?
Hur länge håller tempen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.