A
Holpers skrev:
Försöker du frälsa prästen ;)
Du och jag är på detta forum för att vi vill göra saker själva, alla är inte här.

Säljer man huset så är många på visningen som inte kan eller vill göra något själv.
De vill bara flytta in. Detta vet du redan om du tänker efter, annars skulle du ju ingen renovera innan flytt? Vilket är bevisat att det ger pengarna tillbaka med råge för du glömmer helheten.

Jag renoverade visserligen vårt kök för våran egen skull, vi bor kvar här ett par år. Då ville jag inte gå här hemma i köket och irritera mig dagligen för att jag inte köpt det kök och vitvaror vi igentligen ville ha.för att jag snålat och fått ner räntekostnaden med 200kr i månaden.

Skulle jag planerat att sälja om 1 år så hade jag nog hållt igen lite på sånt som inte syns på visningen.
Jorå, jag håller med om att en liten slant ger nog vissa för att slippa renovera själva, men vad pratar vi om för summor här? Säg att du får 10% för besväret att du har renoverat. Då får du 20 000 kr för en köksrenovering som du lagt ner 200 000kr på. Tror du att du får 220 000kr för ditt kök 5 år eller 10 år efter renovering? Säg för enkelhetens skull att ett kök håller i 20 år (lite överkant men gör det lättare att räkna) och anta vidare att värdeminskningen på köket är linjär. Efter 10 år har du betalat 60 000kr i räntor (före skatteavdrag) vid 3% ränta om du inte amorterar så ditt kök har kostat 260 000 kr men det är bara värt 110 000kr.

Jag kanske är trög men jag ser inte riktigt var den enastående goda affären med att renovera kök är någonstans?
 
bra-byggare skrev:
Vad hade det kostat att ha motsvarande lägenhet som bostadsrätt om du räknar med kapitalkostnader och underhåll?
Som en bostadsrätt så hade jag troligtvis haft en bättre standard på allt + gjort en vinst vid försäljning.
Jag och exet räknade på vår hyresrätt då det var på tal om att konvertera hyresrätterna i det huset till bostadsrätter. Som hyresgäst skulle vi få köpa bostadsrätten mycket förmånligt. Detta var ett av de mer attraktiva husen i centrala Växjö. Tyvärr var det en enda hyresgäst som sa ifrån och det var majoritetsbeslut som krävdes, så det blev stopp för det.... men hade lägenheten blivit en bostadsrätt så hade det varit en sjukt trevlig vinstaffär.

bra-byggare skrev:
Har du lånat ut pengar till dig själv så att du betalar ränta till dig själv? Äger du en byggmarknad och köper allt ditt renoveringsmaterial därifrån? Eller på vilket sätt hamnar alla pengar du lägger ner på huset i den egen ficka menar du?
Jag räknar kallt på att sälja huset för ett belopp som täcker in nerlagda renoveringskostnader och underhållskostnader och dessutom göra en vinst. Hur stor vinsten blir vet jag inte ännu, men är det 5000 kr enbart så har alla pengar som lämnat mina byxfickor kommit tillbaka - plus fem laxar till.
 
bra-byggare skrev:
Varför skulle huset stiga i värde mer än just omkring de 50 000 kr du lägger ner? En köpare kan ju köpa ditt hus orenoverat och själv lägga ner 50 000 kr och få exakt samma resultat så varför betala mer än just 50 000 kr plus möjligen en liten extraslant för att du redan gjort jobbet? Är du möjligen en topprankad kändisarkitekt så att just dina renoveringar blir värda mer än vad du lägger ner?
Men ge dig, det vet ju var enda människa att det är så.

Läs undersökningen Mäklarinsikt från slutet av förra året. Finns på http://www.mynewsdesk.com/se/pressr...den-fraan-maeklarsamfundet-oktober-2010-10294 speciellt sidan 13 förklarar varför man får mer för ett hus med nytt kök.

Det är som sagt helheten som säljer samt att det ALDRIG kommer vara exakt två likadana hus till salu på samma gata varav det enda som skiljer dem är att det ena huset har ett helt nytt kök. Troligen är helheten mycket bättre i det ena huset än i det andra.

Jag har varit på visning i väldigt många villor och sett folk vända i dörren på många därför att de vet att förutom pengarna är det ett h*lvete att renovera ett helt hus samtidigt som man bor i det med familjen. Det vet många av er också. De flesta människor vill inte göra det och de budar över varandra på objekt som är "färdiga" medan det är vi hemmapulare som försöker göra klippen på de billiga sunkiga "Gör-det-själv-husen"
 
FredrikR skrev:
Ja man kan alltid få saker billigare, om man vill, de finns väl inget som säger att man måste ha själv avfrostande frys osv heller :)
Du menar att 2,5mil utanför Göteborg är en kyl värd lika mycket oavsett märke vid en försäljning?;)
Och inget av ovanstående var Miele utan Bosch. :)
För de pengarna kan jag köpa ett funktionellt och fräscht kök nu och byta ut alla vitvaror igen till nyare modeller, mer energisnåla, ny teknik osv om 5 år igen... alla pratar om att kök ska hålla minst 10 år. Vafan om 10 år är ju skiten omodernt deluxe och man vill bara kasta ut det. :)

Här ute (skogen) åker folk omkring i truck, rör knappt dammsugaren och klär sig helst i hellyhansen. I braskaminen eldar man allt, även asbest. Vad det är för märke på vitvarorna kvittar, ja, huvudsaken det finns en stor frys o stoppa styckat kött i typ.. :)
 
Varför inte spara pengar så att ni kan betala det kontant? Det tjänar ni på i längden, om huset går upp i värde tack vare renoveringen, dvs ni säljer huset inom max 10år så får ni då ut de pengarna. Om ni säljer efter längre tid än så vilket innebär att ni inte kommer få något "extra" för att köket är fint så kommer ni iaf inte ha lån kvar pga det. Ska man låna pengar till ett kök så bör man betala av det på 5-10år för att inte riskera att ha lån kvar på något man ändå inte kommer att få ut något för.
 
Holpers skrev:
Lite stöddigt (med glimten i ögat) kan jag ju svara att när du renoverat klart efter sammanlagt 10 år så har jag under tiden bott i ett färdigrenoveat hus i 9,5 år samt haft motsvarande dina sparpengar/renoveringspengar att leva för varje månad (minus lite ränta då), :p

Om jag vill sälja nästa vecka kan jag göra det eftersom mitt hus är färdigrenoverat med lån, du måste spara och renovera klart först för att kunna sälja, ingen köper en byggarbetsplats. Vem är fri? Dem med lån eller den som renoverar efterhand med sparpengar?

Hur får du 3000kr i månaden till "Senaste 5 åren har vi lagt ungefär 300.000 på renovering, dvs. av sparade pengar,"? Med min matte går det inte ihop på långa vägar.

Din beräkning på vad vitvaror funkar nog också för många men om man är lite kräsen eller har kvalitétstänk är det kanske inte vad man vill ha i ett modernt kök 2011. För att bara ta ett exempel så ville jag ha en knäpptyst diskmaskin som diskar rent och håller i minst 10 år, det kostar 15 000kr. En fullstor integrerad kyl och frys kostar 12 000kr styck. En tyst och bra fläkt kostar 10 000kr En ugn 12-15, passande micro 4-5000kr. En bra induktionshäll kostar 15.

Köper man Miele eller liknande kvalitétsmärke så kan du dubbla beloppen.

Oavsett om man lägger 50 eller 70 så kostar det små pengar per månad extra att få riktiga prylar som håller mot att ta reavarorna på El-Giganten.

Det är detaljerna som gör helheten. Varför göra ett kanonkök för närmare 100 000kr och sedan snåla på t.ex. vitvarorna, bänkskivan eller diskblandaren så helheten dras ner? Toppenkök med laminatskiva? Eller blandare från Rusta? Eller alla vitvaror av olika fabrikat för att man gått och fyndat på REA.

Jag har aldrig sparat en spänn, och ändå sitter jag i ett nyrenoverat hus värderat till det dubbla mot vad jag lånat. Har bergvärme, golvvärme och vårt drömkök. Så någonstans funkar ju teorin att skita i amortering och leva livet medan man kan. Jag har inte mycket lån jag heller, men så har jag iofs flyttat och sålt tidigare bostad med vinst (amorterade inte en krona där heller eller på boendet innan det heller, värdeökningen sköter ju amorteringen åt en om man flyttar en dag. Och bor man kvar resten av livet kan man ju verkligen skippa amorteringen eftersom om du aldrig säljer huset så kan du ju aldrig sälja med förlust =)

De 3000kr du lägger på kontot lägger jag på annat jag kan njuta av. familjen, resor, mat, en nyare bil eller något annat. Vem fasen bryr sig om huset är avamorterat när man är redo för långvården.Hur man än beter sig har husvärdet ökat mer än du någonsin skulle kunna ha amorterat under åren du bott i huset. Vad är de tusingarna du amorterar idag värda om säg 30 år? Ska du nödvändigt spara så kan du istället sätta in 3000kr i månaden på ett aktiekonto som på 30 års sikt ger mycket mer avkastning än din ränta kostat dig.

När jag sålde förra boendet insåg jag att vi tjänat mer bara på att bo än på våra arbeten. Detta var en extremt bra period men bopriserna kommer alltid att gå uppåt på lång sikt,
-Varför? -Bara för att det är så.

Men som jag sa, jag vet att många tänker annorlunda, och jag tvingar inte på någon min livsstil. Bara två olika sätt att ta sig till samma mål. Bara man är nöjd med sin egen situation.
Jag skrev att vi amorterade 3000kr/månad, vad jag däremot inte skrev var hur mycket jag & min sambo avsätter på huskontot varje månad:rolleyes:

Men om du ska renovera för 600.000 på ditt halvår, då får du betala ränta på dina 600.000 i 10 år. Plus att du ska amortera 600.000 på 10 år för att komma i kostnadsläge som mig. Struntar du i att amortera så ligger jag ju 600.000 lägre i lån efter 10 år och har t.ex. ett nyare kök än dig:rolleyes:

En grej som jag reagerat på är när folk bräker på om hur dom köpt och sålt sina hem och ligger bra till i belåningsgrad. Det faller sig väl ganska naturligt att om jag köper ett hus för 1 miljon och huset stiger i värde till 2 miljoner så gör ju grannens hus det oxå. Om jag då köper grannens hus för 2 miljoner så har jag väl inte "bytt upp mig" bara för att jag gick in med 1 mille kontant? Enda gången man tjänar på ett boendebyte är ju genom att gå ned i standard på läget, flytta från Sthlm till Norrland typ, eller gå från borätt till hyres.

Sedan verkar folk fruktansvärt kåta på värdeökningar. När S-regeringen satt vid makten så var detta något jag fruktade allra mest eftersom f-skatten baserades på fastighetsvärderingen 3 år tidigare. När jag köpte mitt hus för 10 år sedan hade en belåningsgrad på kanske 75%. Idag ligger den på 20%. Ändå skulle jag inte ens tänka tanken att låna pengar för att köpa något som inte snabbt kan omvandlas i pengar om något oförutsätt skulle inträffa. Man kan ju inte direkt plocka ned kaklet i badrummet och sälja för att betala räntorna med:rolleyes:

Men som många redan konstaterat tidigare, alla är vi olika och har olika syn på detta med lån och pengar. Vissa kör the american style, låna så mycket det går tills det inte går längre och sedan står man där i skiten. Vi andra lutar oss tillbaka i brassestolen på verandan och njuter av dom låga kostnadernad^_^b
 
A
Vargklo skrev:
Köksbudgeten blev:
Köksstommar Invita: 170 kkr
Vitvaror Gaggenau: 230 kkr (ugn 55, häll 40, kyl/frys 23+23, osv.)
Granitbänkar: 60 kkr
Vattenburen golvvärme + VVS: 50 kkr
Elarbeten: ca 10-15 kkr (inkl nya matningar och spotlights)
Byggarbeten: ca 20-30 kkr (bl a nytt bjälklag, sänkt tak mm)
Totalt: ca 550 kkr
Dra mig baklänges! Läser jag rätt, menar du verkligen femhundrafemtiotusen svenska kronor, för ett kök!:O.
 
bra-byggare skrev:
Varför skulle huset stiga i värde mer än just omkring de 50 000 kr du lägger ner? En köpare kan ju köpa ditt hus orenoverat och själv lägga ner 50 000 kr och få exakt samma resultat så varför betala mer än just 50 000 kr plus möjligen en liten extraslant för att du redan gjort jobbet? Är du möjligen en topprankad kändisarkitekt så att just dina renoveringar blir värda mer än vad du lägger ner?
Anledningen till att huset stiger i värde är för att jag gör om planlösningen. Jag intervjuade samtliga spekulanter som jag brädade i budgivningen och frågade varför de inte gick högre (bortsett från ekonomiska skäl). De listade då allt de såg som negativt med huset och varför de stoppade och inte ansåg att huset var mer värt.

Planlösningen var den stora gemensamma nämnaren. Du har helt rätt i att en köpare kan köpa huset 50 tkr billigare och göra köket själv, men det är två aspekter du inte tar upp:

1) Alla vill inte börja ett husköp med att få riva köket. Kök och badrum vill särskilt barnfamiljer med småttingar vilja ha i OK skick så man "slipper tänka på det". Precis som tak och dränering. Däremot ett sovrum som behöver tapetseras om bryr sig inte barnfamiljer om så mkt,

2) Jag renoverar huset utifrån att kunna attrahera en större andel spekulanter. Fler spekulanter = fler bud = gratis inflation till budgivningen. På samma sätt som om du renoverar med en alltför avvikande stil, t.ex. orangea väggar, så skrämmer du spekulanter, får bara ett fåtal och budgivningen blir inte fullt så dramatisk.

Så det är inte bara in med ett nytt kök och poff så har värdet gått upp, så tänker i varje fall inte jag. Däremot ser jag pengar i den stora massan spekulanter.
 
Holpers skrev:
Men ge dig, det vet ju var enda människa att det är så.

Läs undersökningen Mäklarinsikt från slutet av förra året. Finns på [länk] speciellt sidan 13 förklarar varför man får mer för ett hus med nytt kök.

Det är som sagt helheten som säljer samt att det ALDRIG kommer vara exakt två likadana hus till salu på samma gata varav det enda som skiljer dem är att det ena huset har ett helt nytt kök. Troligen är helheten mycket bättre i det ena huset än i det andra.

Jag har varit på visning i väldigt många villor och sett folk vända i dörren på många därför att de vet att förutom pengarna är det ett h*lvete att renovera ett helt hus samtidigt som man bor i det med familjen. Det vet många av er också. De flesta människor vill inte göra det och de budar över varandra på objekt som är "färdiga" medan det är vi hemmapulare som försöker göra klippen på de billiga sunkiga "Gör-det-själv-husen"

Min erfarenhet är att detta endast gäller ytskikt om det är större arbeten så lönar det sig sällan då många missbedömer vad det kostar att göra större arbeten och vilken tid det tar. Har själv varit på visningar och deltagit i budgivningar där tak, fasader, stammar, el etc måste åtgärdas och det går för några hundra tusen under det där det mesta var fixat men hade dåliga tapeter... Och ja det har varit i samma område!
 
Apropå att låna pengar, så var det inga problem för min del att låna 100%. Banken testade min ekonomi på upp till 8-9% i ränta och det var lugnt (även om det sved i mina ögon då jag såg månadskostnaden på ränta+ amortering med nästan 10% i ränta, ufff).

Kommer räntan gå upp till 10% under nästa år, så får jag det kämpigt, absolut. Det blir stenhårda prioriteringar i övrig ekonomi. Dock misstänker jag att det är rätt många andra som får det svettigt också. De som inte sitter på huslån, sitter på lån för husvagn, bil, båt eller annat. ;) De som skulle jubla över 10% ränta är Blocket.se .. :

Det som däremot stör mig är pantbrev och lagfartsavgift. Gammal förlegad jäkla skitgrej. Numera får man inte ens en pappersbit, men 50 papp fattigare blev jag.... gnnn!
 
A
shadowfire skrev:
Anledningen till att huset stiger i värde är för att jag gör om planlösningen. Jag intervjuade samtliga spekulanter som jag brädade i budgivningen och frågade varför de inte gick högre (bortsett från ekonomiska skäl). De listade då allt de såg som negativt med huset och varför de stoppade och inte ansåg att huset var mer värt.

Planlösningen var den stora gemensamma nämnaren. Du har helt rätt i att en köpare kan köpa huset 50 tkr billigare och göra köket själv, men det är två aspekter du inte tar upp:

1) Alla vill inte börja ett husköp med att få riva köket. Kök och badrum vill särskilt barnfamiljer med småttingar vilja ha i OK skick så man "slipper tänka på det". Precis som tak och dränering. Däremot ett sovrum som behöver tapetseras om bryr sig inte barnfamiljer om så mkt,

2) Jag renoverar huset utifrån att kunna attrahera en större andel spekulanter. Fler spekulanter = fler bud = gratis inflation till budgivningen. På samma sätt som om du renoverar med en alltför avvikande stil, t.ex. orangea väggar, så skrämmer du spekulanter, får bara ett fåtal och budgivningen blir inte fullt så dramatisk.

Så det är inte bara in med ett nytt kök och poff så har värdet gått upp, så tänker i varje fall inte jag. Däremot ser jag pengar i den stora massan spekulanter.

Jorå, jag är med på att vissa betalar mer för att det är färdigrenoverat på samma sätt som renoveringsobjekt ibland går till för höga priser för att det är många som tror sig kunna köpa, renovera själva och sälja till hutlösa summor och göra en bra affär.

Men vilken bollplan pratar vi om här? Räknar du med att dina 50 000 kr du lägger ner ska höja värdet med vadå, 50% (25 000kr), 100% (50 000kr), 200% (100 000kr) eller kanske 500% (250000kr)?
 
bra-byggare skrev:
Jorå, jag är med på att vissa betalar mer för att det är färdigrenoverat på samma sätt som renoveringsobjekt ibland går till för höga priser för att det är många som tror sig kunna köpa, renovera själva och sälja till hutlösa summor och göra en bra affär.

Men vilken bollplan pratar vi om här? Räknar du med att dina 50 000 kr du lägger ner ska höja värdet med vadå, 50% (25 000kr), 100% (50 000kr), 200% (100 000kr) eller kanske 500% (250000kr)?
För köket och planlösningen så räknar jag med att få ett antal fler spekulanter, vad det i sin tur kan innebära i värdeökning beror på när jag väljer att sälja huset och hur marknaden ser ut då. Jag kan inte ens spekulera i den siffran. Just nu räknar jag på att mina 50 tkr ger mig 50tkr tillbaka i form av 1 extra spekulant som vill buda över (oftast budar man ju om 20-25 tkr i bud). Så det krävs 2 bud över nuvarande marknadsvärde så är jag i hamn.

Det förutsätter att huspriserna inte sjunker och det förutsätter att jag inte säljer huset när marknaden är som sämst och riskerar att bara få 1 spekulant. Med tanke på husets läge så siktar jag på att gå plusminusnoll först och främst. Allt utöver det får bli en bonus.
 
Vargklo skrev:
Intressant synpunkt, som nog passar på oss. Vi är en småbarnsfamilj som haft lite tur i villaprisutvecklingen i Sthlms norra förorter. Tack vare värdeökning i tidigare villa behövde vi bara låna 5 mkr av vår nya villas pris på 8 mkr (ligger i Sigtuna). Dock valde vi att dra upp bolånet med ytterligare 1 mkr till 6 mkr (dvs från 62% belåning till 75% belåning) för att huset var i kraftigt upprustningsbehov. Just pga livskvalitetsaspekten (och inte med hänsyn till värdehöjning), lade vi en stor del av denna renoveringspott på köket.

Köksbudgeten blev:
Köksstommar Invita: 170 kkr
Vitvaror Gaggenau: 230 kkr (ugn 55, häll 40, kyl/frys 23+23, osv.)
Granitbänkar: 60 kkr
Vattenburen golvvärme + VVS: 50 kkr
Elarbeten: ca 10-15 kkr (inkl nya matningar och spotlights)
Byggarbeten: ca 20-30 kkr (bl a nytt bjälklag, sänkt tak mm)
Totalt: ca 550 kkr

Självfallet hade vi kunnat köpa ett kök med stommar och vitvaror i mellanklass (typ Siemens) och uppnått samma funktion, och istället lagt mer pengar på omdränering och omläggning av yttertak (vilket nog hade varit "klokare"), men vi valde alltså att prioritera "livskvalitet" före funktion.

Till saken hör att vi nyligen fått vårt tredje barn, och planen är att vi ska bo kvar i huset minst så länge som något barn fortfarande bor hemma, och sannolikt längre än så, dvs kanske 20-30 år. Frågeställningen om det var "värt pengarna" rent värdeökningsmässigt känns därför inte relevant. Vi resonerar också som så att vi inte ränkar med att inom de närmsta 10-20 åren amortera något på vårt huslån. Skulle vi inte orka med räntorna får vi flytta till något mindre.
Gaggenau diskmaskin = Asko Cylinda... tillverkas i vara eller iaf gjordes för några år sedan, mycket dyrare men endast fronten som skiljer sig åt :)
 
A
Holpers skrev:
Men ge dig, det vet ju var enda människa att det är så.
Jag tror tyvärr du har fel.

Holpers skrev:
Läs undersökningen Mäklarinsikt från slutet av förra året. Finns på [länk] speciellt sidan 13 förklarar varför man får mer för ett hus med nytt kök.
Haha, Mäklarinsikt är ju inte ett dugg partiska så de litar vi ju på till 100%;)
För övrigt står det att efterfrågan på nyrenoverat badrum/kök är mer efterfrågat, inte hur mycket mer än renoveringskostnaden köparna är villiga att betala för det.

Holpers skrev:
Det är som sagt helheten som säljer samt att det ALDRIG kommer vara exakt två likadana hus till salu på samma gata varav det enda som skiljer dem är att det ena huset har ett helt nytt kök. Troligen är helheten mycket bättre i det ena huset än i det andra.
Nja, nu var det ju ett teoretiskt resonemang som jag ladee fram om du minns

Holpers skrev:
Jag har varit på visning i väldigt många villor och sett folk vända i dörren på många därför att de vet att förutom pengarna är det ett h*lvete att renovera ett helt hus samtidigt som man bor i det med familjen. Det vet många av er också. De flesta människor vill inte göra det och de budar över varandra på objekt som är "färdiga" medan det är vi hemmapulare som försöker göra klippen på de billiga sunkiga "Gör-det-själv-husen"
Men då får du ju betalt för den arbetsinsats och besvär du lägger ner och inte automatiskt fått extra betalt bara för att det är renoverat eller hur? En annan person kanske anser att hon hellre betalar extra för huset och jobbar över lika många timmar som det tog för dig och renovera och tjänar mer per timme än vad man betalar dig extra för köket utslaget på åtgångna renoveringstimmar för att slippa renovera själv. Så för den personen är det ekonomiskt rationellt att låta dig jobba för en lägre timpenning än vad den själv tjänar.
 
Redigerat av moderator:
Intressant att höra alla kommentera beloppen kring det här med kök - det skiljer sig ju föga ifrån andra områden i livet. Man får vad man betalar för och det är sällan som pengarna är bortkastade i ren "märkeshysteri". Det handlar om byggkvalitet, precision, funktion, ljudnivåer etc.

Vidare så är det intressant att vara ute på Volvo eller BMW en lördag eller söndag och kolla på ny bil och höra hur gemene man resonerar där - då är det tillval, tillval och tillval som gäller och man kostar på sig så meningslösa saker som stora aluminiumfälgar för sisådär 20-30tkr, stereoanläggningar etc. Och med undantag för de som kör i tjänsten så är ju bilen ngt. man använder betydligt mindre än sitt kök och som dessutom har en betydligt kortare livslängd och här talar vi om investeringar där man inte ifrågasätter belopp på både 300, 400 och 500tkr och detta ser ut att vara "vanliga" människor och jag tänker i mitt stilla sinne på var dessa pengar kommer ifrån och fascineras över om det är samma människor som går i taket över att en kvalitetsdiskmaskin kan kosta 15tkr, dvs. ungefär lika mkt. som stereon i bilen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.