Brander skrev:
Det verkar vara många här som klankar ner på husbelåning när själva tråden skapades med en fråga om hur man bäst belånar sitt hus för en köksrenovering

sen är det ju så att alla ni som verkar ha xxxxxx kr i plånboken och kan köpa ett nytt kök kontant kanske inte har något att tillföra tråden

och har man ett fallfärdigt kök från 70talet med trasiga vitvaror så kanske det inte är läge att spara en tusing i månaden och göra iordning det 6 år senare
Jojo, det är skitfarligt och osunt att låna för att renovera, enligt en hel hög med förståndiga forummedlemmar här!
;)
Har du inte råd att spara så har du inte.. osv.. man får läsa mycket kul.
 
Vi har precis i årsskiftet blåst ur hela 70-köket och satt in ett nytt.

Först vill jag säga att det kostar mycket mer än man först tror att göra ett nytt kök..
IKEA invaggar folk i tron att man på en kvart ritar upp och beställer ett kök och sedan är det klart. Att det skulle vara lika lätt som att skruva ihop en Billy-bokhylla.
Det är BETYDLIGT svårare att få in ett nytt kök så det ser rakt, genomtänkt och bra ut..
IKEA eller annan firma är dock väldigt duktiga med att hjälpa till att planera köket.

Det tillkommer väldigt ofta rörmokare och elektriker. Är du inte riktigt bra på att snickra behövs en snickare för att sätta in nya köket. Har varit på rätt mycket visningar innan vi köpte vårt hus där husägaren i stort sett saboterat ett nyinköpt kök genom att han slarvat in det själv utan att ha full koll på läget.

Bara vitvarorna om du skall ha någon halv-kvalité kommer att kosta dig säkert 70 000kr. Våra Bosch kostade nästan 100 000 och många lägger det dubbla.. Och du höjer inte värdet på huset med IKEA-vitvaror.

Håller helt med om at ett nytt kök höjer värdet. Enligt någon mäklarundersökning jag läste förra året är det just nytt kök som säljer ett hus bäst, på andra plats badrummet. Det gör verkligen otroligt mycket för helhetsintrycket.

Men som sagt, när ni ändå renoverar så snåla inte in på kvalitén och detaljerna. Bygg ert drömkök direkt för det kostar er bara ett par kr extra i månaden om ni lånar pengarna.

Vi lånade indirekt till vårt kök. Dvs vid flytten och försäljningen av förra boendet tog vi och stoppade undan pengar till kök, bergvärme, golvvärme m.m. istället för att stoppa in de pengarna i nya boendet. När allt är klart värderas huset om och villkoren kanske går att få till ännu bättre.

Vem fasen spar ihop 200 000kr till husrenovering i dag? Stoppar man undan 2000kr i månaden tar det ju över 8 år. Då är det vettigare att låna 200 000 kr vilket kostar er ca 5-700 i månaden. Det ökade husvärdet kommer att garanterat käka upp skulden på 200 000kr med tiden oavset vad alla fastighets-bubbel-profeter säger.Då får ni ett nytt kök och kan lägga de 1500kr i månaden (Som ni inte la i sparbössan) på något roligare. =)

Detta är mitt sätt att se på det hela, många tänker garanterat annorlunda.
 
Holpers skrev:
Vi har precis i årsskiftet blåst ur hela 70-köket och satt in ett nytt.

Först vill jag säga att det kostar mycket mer än man först tror att göra ett nytt kök..
IKEA invaggar folk i tron att man på en kvart ritar upp och beställer ett kök och sedan är det klart. Att det skulle vara lika lätt som att skruva ihop en Billy-bokhylla.
Det är BETYDLIGT svårare att få in ett nytt kök så det ser rakt, genomtänkt och bra ut..
IKEA eller annan firma är dock väldigt duktiga med att hjälpa till att planera köket.

Det tillkommer väldigt ofta rörmokare och elektriker. Är du inte riktigt bra på att snickra behövs en snickare för att sätta in nya köket. Har varit på rätt mycket visningar innan vi köpte vårt hus där husägaren i stort sett saboterat ett nyinköpt kök genom att han slarvat in det själv utan att ha full koll på läget.

Bara vitvarorna om du skall ha någon halv-kvalité kommer att kosta dig säkert 70 000kr. Våra Bosch kostade nästan 100 000 och många lägger det dubbla.. Och du höjer inte värdet på huset med IKEA-vitvaror.

Håller helt med om at ett nytt kök höjer värdet. Enligt någon mäklarundersökning jag läste förra året är det just nytt kök som säljer ett hus bäst, på andra plats badrummet. Det gör verkligen otroligt mycket för helhetsintrycket.

Men som sagt, när ni ändå renoverar så snåla inte in på kvalitén och detaljerna. Bygg ert drömkök direkt för det kostar er bara ett par kr extra i månaden om ni lånar pengarna.

Vi lånade indirekt till vårt kök. Dvs vid flytten och försäljningen av förra boendet tog vi och stoppade undan pengar till kök, bergvärme, golvvärme m.m. istället för att stoppa in de pengarna i nya boendet. När allt är klart värderas huset om och villkoren kanske går att få till ännu bättre.

Vem fasen spar ihop 200 000kr till husrenovering i dag? Stoppar man undan 2000kr i månaden tar det ju över 8 år. Då är det vettigare att låna 200 000 kr vilket kostar er ca 5-700 i månaden. Det ökade husvärdet kommer att garanterat käka upp skulden på 200 000kr med tiden oavset vad alla fastighets-bubbel-profeter säger.Då får ni ett nytt kök och kan lägga de 1500kr i månaden (Som ni inte la i sparbössan) på något roligare. =)

Detta är mitt sätt att se på det hela, många tänker garanterat annorlunda.
Så brukar folk resonera som inte amorterar oxå, "varför amortera när skulden äts upp av inflationen?".
Kan du precisera hur vitvarorna kan bli så dyra? Jag kikar in i mitt kök och ser en kyl/frys, en micro, en spis, en spisfläkt och en diskmaskin.
Kostar väl typ:
Kyl/frys : 15.000
Spis : 10.000
Spisfläkt : 2.000
Micro : 1.000
Diskmaskin : 5.000
Summa : 33.000:-

Ni får ursäkta mig men vad är det för vitvaror som kostar "minst 70.000"?
Är vi där igen med guldpläterade kaffelattemaskinen?
Jag kan bara prata för hur jag själv resonerar. Vi (jag & sambon) avsätter varje månad en summa på ett "huskonto". Därifrån dras pengar för ränta och amorteringar. Amorteringen ligger på ungefär 3000/månad. Likaså tas pengar från kontot till allt som rör driften av huset. Det som blir över renoverar vi för. Senaste 5 åren har vi lagt ungefär 300.000 på renovering, dvs. av sparade pengar, ej tagit lån för detta. Min plan är att huset ska vara totalrenoverat om 5 år, och till en lika stor peng som det kostat hittills.

Så istället för att göra som vissa som vi känner, låna 5-600.000, ta tjänstledigt (eller slita dygnet runt) och köra rejset på ett halvår, strunta i att amortera, så har vi valt detta sätt. Som jag brukar säga, jag vaknar hellre a-lös eller sjuk med ett halvfärdigt hus och lite lån än med ett nyrenoverat hus med skulder som jag då troligtvis inte klarar. Man kanske är lite feg:rolleyes:.
Dock så har man det ju ganska bra när hela huset är renoverat med kontanta pengar, låg belåning, och man fortsätter att amortera och när pensionsdagen kommer så har man pensionsförsäkringen säkrad.
 
Bricco skrev:
Hur lyckas man äga sitt hus till 100% i dagens Sverige? Ärvt huset?
Om man inte nödvändigtvis måste bo väldigt centralt kan man ju ta en del av sin buffert/sparande för att köpa hus, precis som när man köper bil och annat.
 
Lite komiskt att folk säger att man ska spara ihop till allting.

Själv har jag bott i hyreslägenhet i nästan 15 år och har räknat ut att jag har under de åren nästan betalat 1,3 miljoner kr i hyra. För det har jag fått en medel/låg standard på det mesta. Repiga parkettgolv, slitna kök, fick en ny kyl/frys i en av lägenheterna, men annars har jag knappt fått en tapet. Målat om någon gång, själv, för egna pengar... Det är vad jag fick för 5-7000 kr/månadshyra.

Utöver hyran och ordinarie boendeutgifter, så borde jag alltså ha sparat ihop ensamstående till en villa? Huh! Eftersom jag inte hade kunnat lägga lika mkt besparingar som ordinarieboendekostnader, så hade det tagit 30 år att spara ihop till första huset, under förutsättning att jag hade kunnat spara från dag1 på första jobbet då inkomsten inte var så halleluja...

Nu äger jag mitt första hus, 100% belånat och vartenda öre som går ut varje månad går ner i min egen ficka på ett eller annat vis. Banken får sin beskärda del i form av ränta, men nu är det slutbetalat till hyresvärdar.
 
Det måste vara upp till var och en om man vill låna till allt, eller inte göra det. Var och ens ekonomi ser olika ut.

Men jag tycker dock att den här debatten tar upp det stora problemet med alla kalkyler om vad det kostar att bo. 1-2% av husets kostnad måste man lägga till som en kostnad för att bo, eftersom huset hela tiden kräver att man underhåller det. Och vill man renovera oftare än när den beräknade livslängden uppnåtts får man lägga till mer pengar. Att bara stirra sig blind på en ränta och högst eventuella amortering samt det man kallar driftskostnader räcker inte, för där ryms inte renoveringar av kök, badrum, tvättstuga, taket, fönster, avloppsrör, elledningar, värmepanna etc. Det kommer till, och de flesta villaägare som förstått det har ett sparkonto där det åker in ett antal tusenlappar i månaden för sådana här saker. De som inte förstått det står på banken med mössan i hand med jämna mellanrum och ökar på sin låneskuld i takt med att huset skall renoveras för att behålla sitt värde. Förr eller senare säger banken nej, vanligen när huspriserna inte längre går upp, eller när ränteläget blir högre.
 
shadowfire skrev:
Lite komiskt att folk säger att man ska spara ihop till allting.

Själv har jag bott i hyreslägenhet i nästan 15 år och har räknat ut att jag har under de åren nästan betalat 1,3 miljoner kr i hyra. För det har jag fått en medel/låg standard på det mesta. Repiga parkettgolv, slitna kök, fick en ny kyl/frys i en av lägenheterna, men annars har jag knappt fått en tapet. Målat om någon gång, själv, för egna pengar... Det är vad jag fick för 5-7000 kr/månadshyra.

Utöver hyran och ordinarie boendeutgifter, så borde jag alltså ha sparat ihop ensamstående till en villa? Huh! Eftersom jag inte hade kunnat lägga lika mkt besparingar som ordinarieboendekostnader, så hade det tagit 30 år att spara ihop till första huset, under förutsättning att jag hade kunnat spara från dag1 på första jobbet då inkomsten inte var så halleluja...

Nu äger jag mitt första hus, 100% belånat och vartenda öre som går ut varje månad går ner i min egen ficka på ett eller annat vis. Banken får sin beskärda del i form av ränta, men nu är det slutbetalat till hyresvärdar.
Det kanske inte är utan att man blir förvånad att killar som Wallenstan. Akelius m.fl. är miljardärer? Att hyra sitt boende är nog den största förlustaffären man kan göra. Omvänt är ett köpt boende, med eller utan bankens goda minne, den bästa sparbössan man kan ha, även om det innebär utgifter.
 
Holpers skrev:
Vi har precis i årsskiftet blåst ur hela 70-köket och satt in ett nytt.

Först vill jag säga att det kostar mycket mer än man först tror att göra ett nytt kök..
IKEA invaggar folk i tron att man på en kvart ritar upp och beställer ett kök och sedan är det klart. Att det skulle vara lika lätt som att skruva ihop en Billy-bokhylla.
Det är BETYDLIGT svårare att få in ett nytt kök så det ser rakt, genomtänkt och bra ut..
IKEA eller annan firma är dock väldigt duktiga med att hjälpa till att planera köket.

Det tillkommer väldigt ofta rörmokare och elektriker. Är du inte riktigt bra på att snickra behövs en snickare för att sätta in nya köket. Har varit på rätt mycket visningar innan vi köpte vårt hus där husägaren i stort sett saboterat ett nyinköpt kök genom att han slarvat in det själv utan att ha full koll på läget.

Bara vitvarorna om du skall ha någon halv-kvalité kommer att kosta dig säkert 70 000kr. Våra Bosch kostade nästan 100 000 och många lägger det dubbla.. Och du höjer inte värdet på huset med IKEA-vitvaror.

Håller helt med om at ett nytt kök höjer värdet. Enligt någon mäklarundersökning jag läste förra året är det just nytt kök som säljer ett hus bäst, på andra plats badrummet. Det gör verkligen otroligt mycket för helhetsintrycket.

Men som sagt, när ni ändå renoverar så snåla inte in på kvalitén och detaljerna. Bygg ert drömkök direkt för det kostar er bara ett par kr extra i månaden om ni lånar pengarna.

Vi lånade indirekt till vårt kök. Dvs vid flytten och försäljningen av förra boendet tog vi och stoppade undan pengar till kök, bergvärme, golvvärme m.m. istället för att stoppa in de pengarna i nya boendet. När allt är klart värderas huset om och villkoren kanske går att få till ännu bättre.

Vem fasen spar ihop 200 000kr till husrenovering i dag? Stoppar man undan 2000kr i månaden tar det ju över 8 år. Då är det vettigare att låna 200 000 kr vilket kostar er ca 5-700 i månaden. Det ökade husvärdet kommer att garanterat käka upp skulden på 200 000kr med tiden oavset vad alla fastighets-bubbel-profeter säger.Då får ni ett nytt kök och kan lägga de 1500kr i månaden (Som ni inte la i sparbössan) på något roligare. =)

Detta är mitt sätt att se på det hela, många tänker garanterat annorlunda.
Alla har vi olika preferenser. :) .. själv ser jag det nästan som en sport att bygga billigt, men ändå bygga riktigt. Mitt kök kommer att kosta sub 50,000 kr. Inkl vitvaror. Dessutom flyttar jag hela köket och gör en öppen planlösning, så rubbet blir nytt - el, rör, golv, väggar etc.

Bara den nya planlösningen kommer göra att huset stiger i värde. Likaså kommer den nya kökslösningen att tilltala fler människor och då kanske ännu fler yngre/medelålders par än tidigare då det blir centralt placerat, i anslutning till braskamin, med bardisk osv.

Så IKEA-kök eller motsvarande + "inte miele" till vitvaror höjer absolut värdet på min kåk som är ute i skogen. Framför allt så oavsett vad jag gör så blir det 10ggr bättre än 70-tals standarden innan och dessutom blir allt 100% fräscht, ingen inbränd gammal flott osv. d^_^b
 
Tompamannen skrev:
Det kanske inte är utan att man blir förvånad att killar som Wallenstan. Akelius m.fl. är miljardärer? Att hyra sitt boende är nog den största förlustaffären man kan göra. Omvänt är ett köpt boende, med eller utan bankens goda minne, den bästa sparbössan man kan ha, även om det innebär utgifter.
Exakt! d^_^b
 
Swetrot skrev:
Det måste vara upp till var och en om man vill låna till allt, eller inte göra det. Var och ens ekonomi ser olika ut.

Men jag tycker dock att den här debatten tar upp det stora problemet med alla kalkyler om vad det kostar att bo. 1-2% av husets kostnad måste man lägga till som en kostnad för att bo, eftersom huset hela tiden kräver att man underhåller det. Och vill man renovera oftare än när den beräknade livslängden uppnåtts får man lägga till mer pengar. Att bara stirra sig blind på en ränta och högst eventuella amortering samt det man kallar driftskostnader räcker inte, för där ryms inte renoveringar av kök, badrum, tvättstuga, taket, fönster, avloppsrör, elledningar, värmepanna etc. Det kommer till, och de flesta villaägare som förstått det har ett sparkonto där det åker in ett antal tusenlappar i månaden för sådana här saker. De som inte förstått det står på banken med mössan i hand med jämna mellanrum och ökar på sin låneskuld i takt med att huset skall renoveras för att behålla sitt värde. Förr eller senare säger banken nej, vanligen när huspriserna inte längre går upp, eller när ränteläget blir högre.
En annan aspekt man bör ha i åtanke är hur länge man planerar att bo i huset. Personligen räknar jag med att kunna lämna huset inom 2-5 år. Då vill jag ha det i betydligt bättre skick än när jag köpte det och jag vill ha gjort värdehöjande åtgärder, både stora som små.

En bekant och hans fru köpte nyligen sitt 5'e hus. De har köpt 4 hus innan, ett i taget, ägt varje hus i 1 år och renoverat upp det. Bland annat kök, badrum och ytskikt + givetvis grundläggande saker som tak mm. De har sålt varje hus med 500,000 kr i vinst/hus. De hade nästan 1,5 mille (jäkla vinstskatt) i kontantinsats till sitt femte hus nu.

Så de fick loss kontanter genom att låna mycket och göra mycket på sina hus. Dock slet de som djur, kvällar o nätter, så man kan ju fråga sig om det var värt det i den bemärkelsen.
 
Crebel skrev:
Om någon tycker att det måste innebära ett torftigt liv att inte konsumera mer hämningslöst så har denne/denna nog inte fattat vad som gör ett gott liv...
Du kanske skulle ta och inse att detta är dina värderingar-dom är nödvändigtvis inte andras. Jag förstår hur du tänker men du behöver inte uttrycka dig som ett überarsle!q(;^;)p
 
De som rekommenderar att spara ihop pengarna i stället för att låna, tänk på att inflationen gör att de 100.000 som TS kan köpa sitt kök i dag för kommer inte räcka till ett kök i samma standard om 10 år. Också, sparräntorna är obefintliga i dag och inget man kan räkna med i detta sammanhang.

P.g.a. inflationen, dagens låga ränteläge (man kan amortera i snabb takt i stället för att betala mycket ränta, så även om ränteläget kommer vara högre om 2 år så har man redan lyckats få ner lånebeloppet) och skattereduktionen på räntebeloppet skulle jag rekommendera belåning. Men bara förutsatt att TS har räknat med att de har råd med det. Det är klart husets värde stiger, åtminstone i Stockholmsområdet kan ett nytt kök höja värdet på ett redan attraktivt hus med flera hundra tusen, men det är mindre intressant om TS tänker bo kvar länge. Det viktiga är att man har råd med 2000 kronor extra lånebetalningar per månad utan att behöva använda pengar man behöver till att leva med.
 
Tompamannen skrev:
Så brukar folk resonera som inte amorterar oxå, "varför amortera när skulden äts upp av inflationen?".
Kan du precisera hur vitvarorna kan bli så dyra? Jag kikar in i mitt kök och ser en kyl/frys, en micro, en spis, en spisfläkt och en diskmaskin.
Kostar väl typ:
Kyl/frys : 15.000
Spis : 10.000
Spisfläkt : 2.000
Micro : 1.000
Diskmaskin : 5.000
Summa : 33.000:-

Ni får ursäkta mig men vad är det för vitvaror som kostar "minst 70.000"?
Är vi där igen med guldpläterade kaffelattemaskinen?
Dock så har man det ju ganska bra när hela huset är renoverat med kontanta pengar, låg belåning, och man fortsätter att amortera och när pensionsdagen kommer så har man pensionsförsäkringen säkrad.
Kyl/frys. 20000:-
Häll: 10000:-
Ugn: 10000:-
Inbyggnadsmicro: 5000:-
Diskmaskin: 7000:-
Köksfläkt: 6000:-

Inte direkt orimliga priser tyvärr.
Man kan ju vända på det, varför slänga ut 15000:- på kyl/frys om kan kan få en micro för 1000:- ?

Ang. pensionsförsäkringen, ska du sälja huset då menar du?
:rolleyes:
 
shadowfire skrev:
En bekant och hans fru köpte nyligen sitt 5'e hus. De har köpt 4 hus innan, ett i taget, ägt varje hus i 1 år och renoverat upp det. Bland annat kök, badrum och ytskikt + givetvis grundläggande saker som tak mm. De har sålt varje hus med 500,000 kr i vinst/hus. De hade nästan 1,5 mille (jäkla vinstskatt) i kontantinsats till sitt femte hus nu.

Så de fick loss kontanter genom att låna mycket och göra mycket på sina hus. Dock slet de som djur, kvällar o nätter, så man kan ju fråga sig om det var värt det i den bemärkelsen.
Risken är väl dock att den senaste tidens prisuppgång inte kommer fortsätta i all evighet, tyvärr nu när man själv bor i hus. :)
 
FredrikR skrev:
Kyl/frys. 20000:-
Häll: 10000:-
Ugn: 10000:-
Inbyggnadsmicro: 5000:-
Diskmaskin: 7000:-
Köksfläkt: 6000:-

Inte direkt orimliga priser tyvärr.
Man kan ju vända på det, varför slänga ut 15000:- på kyl/frys om kan kan få en micro för 1000:- ?

Ang. pensionsförsäkringen, ska du sälja huset då menar du?
:rolleyes:
Det där kanske är Stockholmspriser?
Jag bor 2,5 mil utanför Göteborg och inte en käft bryr sig om märket på vitvarorna här. Hade man lagt ut de där summorna på vitvaror i ett kök här, så hade man gjort bort sig radikalt. 10 laxar för ugn? Jag får induktionshäll + ugn tillsammans för under 8 tkr och då är det ändå "känt märke" och inget noname/taiwanholabaloa. :) .. diskmaskin för 7 lök? Miele då eller? ;) Det får jag 2,5 diskmaskiner för av det som jag ska köpa.

Man måste ställa allt sådant här i relativitet. Hur många bor i familjen? Hur länge ska man bo i huset? Hur pass mycket spelar detta någon roll jämfört mot andra hus i området? Skicket på de husen? Vilka spekulanter tilltalas osv? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.