Nyfniken skrev:
Hör telefon och TV-abonnemang till driftskostnader för huset?
Det bestämmer du väl själv hur du vill ha det?
Men rent spontant så borde det ingå i ett annat konto kan jag tycka...
 
cederbusch skrev:
Jag har påblrjat så många saker i livet som kräver regelbunden hantering som jag sedan tappat sugen för och lagt av med att jag lärt mig att fokusera på det som ger mig lust
Det där kan jag relatera till. Verkligen.
 
Nyfniken skrev:
Vad är en lämplig buffert?
Jag resonerar som så att det beror väldigt på ens livssituation. Ska man försöka vara generell så är väl 6 månaders totala utgifter ett bra mål. Är man två och har man väldigt trygga anställningar i olika branscher kanske tre månader kan räcka. Ju närmare marginalen man ligger desto större behov av buffert. Min stresstest kollar om man klarar sina utgifter (förutom långsiktigt sparande) vid arbetslöshet, sjukskrivning, etc. Gör man det så har man sunda finanser (enligt min åsikt).
 
bra-byggare skrev:
Varför skulle det vara skillnad på just lån? Det finns väl massor med folk utan lån som kan ha nytta av budget?
Finns de de ? Tittar man i detta forumet så lånar alla till allt högt och lågt
 
Skaneman skrev:
Finns de de ? Tittar man i detta forumet så lånar alla till allt högt och lågt
Du generaliserar inte lite grand är va? ;)
 
Skaneman skrev:
Finns de de ? Tittar man i detta forumet så lånar alla till allt högt och lågt
Ja, tyvärr! Skulle tro att bristen på god nattsömn ökar i Sverige.
 
Henri skrev:
Ja, tyvärr! Skulle tro att bristen på god nattsömn ökar i Sverige.
När konjukturen går starkt upp? Jag tror tvärt om. :)
 
Henri skrev: Ja, tyvärr! Skulle tro att bristen på god nattsömn ökar i Sverige.

-MH- skrev:
När konjukturen går starkt upp? Jag tror tvärt om. :)
En ökad belåning, ibland över skorstenarna, och ett redan stigande ränteläge i landet borde inte befrämja god nattsömn. När sedan, förr eller senare, konjukturen går starkt ner kan det bli riktigt illa. Det händer nu i USA!
 
A
Skaneman skrev:
Finns de de ? Tittar man i detta forumet så lånar alla till allt högt och lågt
Jag har bekanta med hyresrätt och begagnad bil som inte har ett öre i lån...
 
Så nattsömnen var bättre i lågkonjunkturen än nu när det går uppåt? Det har jag svårt att tro på. Skillanden jobb/arbetslöshet är så enormt mycket större än ngon procent hit eller dit på ett bolån. Ärligt hur stor del av Sveriges invånare har ett bolån över 85% av husets värde? 2%? Det är en liten del av svenskara som köpt hus/lägenhet de senaste åren, och ännu färre som gjorde det där de måste låna mer än 85%.
 
bra-byggare skrev:
Jag har bekanta med hyresrätt och begagnad bil som inte har ett öre i lån...
Har inte alla begagnad bil? ;)
 
  • Gilla
Mr9
  • Laddar…
Ränetkostnad utgör 5-10% av mina månatliga utgifter, att behovet av budget skulle förändras om jag betalade av lånen är rent nys.
 
-MH- skrev:
Så nattsömnen var bättre i lågkonjunkturen än nu när det går uppåt? Det har jag svårt att tro på. Skillanden jobb/arbetslöshet är så enormt mycket större än någon procent hit eller dit på ett bolån. .
Redan någon procent hit eller dit kan göra stor skillnad, särskilt på marginalen! Och vem vet i dag vilket ränteläge vi har att vänta.

I en lågkonjuktur sjunker inte bara värdet på fastigheterna och därmed banksäkerheterna, utan jobben är i fara. Då är det riktigt illa att ha jättelån, vilket du även är inne på. Detta apropå god nattsömn!
 
Vilkan tur för nattsömnen att vi är i början av högkunjunktur då, och att vi är på väg ut ur lågkonujunkturen! Skönt, då kan vi sova bättre!
 
Kör en budget i excel. Har använt mallen ända sedan jag skapade den 2002. För min del så känns det bra att veta hur jag lägger upp utgifter och inkomster framåt. Ligger hela tiden med en budget ca 1.5 år framåt och använder alltid historiken. Har man gått från lägenhet till hus med totalrenovering och sedan barn så ser man tydligt hur det skiftat under åren. Kan väl bero på att man är van från jobbet att planera projekt och prognostisera kostnader. Sedan så följer jag inte budgeten slaviskt utan den är mer för att styra riktningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.