Jag har nu kört systemet i lite mer än en vecka och det fungerar till 100% utan några problem. Pumpen startar vid övre nivågivaren med 7 sekunders fördröjning och pumpar tills den kommer till den undre nivågivaren + 7sek extra som är inställt på relät.
Om ni har flottörsproblem så är det här en mycket bra lösning.
Jag tackar för tipset vid detta forum!
 
Bra att det löste sig, tänkte bara komma med ett tips.

Har man en pump på 230V så kan man montera en extern nivåvippa.
Har man dessutom en stickpropp så finns det färdiga kit för detta, annars kan man koppla detta i en dosa.
Man behöver bara en vippa då man hänger en vikt på kabeln som gör att man kan få en tiillfredställande nivåskillnad på start/stopp.
Har man en pump med "inbyggd" nivåvippa så finns det en risk för kabelbrott om man justerar vippkabeln så att den blir för kort, det brukar finnas uppgifter om detta i pumpens handbok.
Är brunnen för trång för styrning med nivåvippa så finns det dock en uppsjö med andra lösningar idag, skulle dock inte rekommendera "vipparmen" då det räcker med lite skit på den för att den inte ska få "kontakt".
 
Vissa saker blir man aldrig klar med och detta är en sådan. Nu får jag dock springa ut och sparka på slangen från pumpen varannan timme så nu har jag tröttnat.

Jag pratade häromdagen med http://www.exac.se/produkter/nivavakter/ och fick ett cirka pris på 1500sek med tre prober och ett relä. Jag tror jag länkade till det reläet tidigare i tråden.

På elfa finns Finders reläer + prober som gör exakt samma sak. Conrad säljer också finder men är faktiskt dyrare än elfa.

Jag åkter till elfa imorgon och handlar relä+tre konduktiva prober och stoppar in detta i en låda som monteras på väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.