Jag är inte säker men jag tror Mora och FMM har reservdelar till alla sina modeller de någonsin producerat.
 
Mikael_L skrev:
Shit, den där verkar äldre än den jag fixade, som var en serie 3000.
[länk]

En risig sprängskiss över min blandare
[bild]

Om din ser lika ut inuti så passar antagligen Rinkabyrör-packningen.
Min blandare kanske platsar i SVT:s "Antikrundan"! ;)

Fast nog påminner den om din i
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/152862-vilken-blandare-aer-detta.html

Jag visar fler bilder och hoppas det kan underlätta en säker identifiering.

Vill inte gärna börja skruva sönder den ytterligare förrän jag ev får tag i nya delar, enär det inte går att stänga av vattnet till blandaren separat. :)
 
  • Köksblandaren, snedvy närbild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksblandaren, närbild vertikalt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksblandaren, FMM-märkningen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksblandaren, närbild spakinret.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Posia skrev:
Vet någon av er dess ev ytterligare beteckning?

Och finns det delar till den här minst 30 år gamla blandaren?
Har du provat med Antikrundan? :D (Jag såg nu att jag inte var ensam om att komma med den kommentaren..:rolleyes:)
 
Redigerat:
Jag hoppas fortfarande på att någon här ska kunna ange beteckning för den FMM-blandare jag tidigare visat ett antal bilder av.

Men eftersom jag nu på en loppis fyndat en annan blandare, som jag visar bilder av nedan, undrar jag om någon av er kanske kan ange fabrikat och beteckning på den?
Toppbrickan, där kanske fabrikatet framgått, saknas tyvärr. På själva strålsamlaren, eller vad det kallas, står "Neoperl" men det gäller kanske bara för just den delen?
 
  • Fyndblandaren, hela snett underifrån.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fyndblandaren, närbild toppinsidan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Posia skrev:
Jag hoppas fortfarande på att någon här ska kunna ange beteckning för den FMM-blandare jag tidigare visat ett antal bilder av.

Men eftersom jag nu på en loppis fyndat en annan blandare, som jag visar bilder av nedan, undrar jag om någon av er kanske kan ange fabrikat och beteckning på den?
Toppbrickan, där kanske fabrikatet framgått, saknas tyvärr. På själva strålsamlaren, eller vad det kallas, står "Neoperl" men det gäller kanske bara för just den delen?
Tror du har en fmm från 4000 serien, gjordes runt -80 nångång.
Som jag har lärt mig så är det absolut ingen kvalitetsskillnad på Mora o Fmm. Sätter ett antal köksblandare/duschblandare i månaden. Fmm är bättre på ett sätt, det är lättare och går oftast fortare att byta "packningar". Kortare tid mindre pengar för kund :D. Såg att någon hade skrivit att det var samma packningar i bägge märken men det stämmer ej. Fmm har en "insats" och mora har en kolv, hylsa och en bricka. Moras blandare ligger i ungefär samma prisklass som Fmm fast dom har lite snyggare kranar designmässigt tycker jag.

Mvh D
 
Mikael_L skrev om FMM´s 3000- och Theclan om 4000-serie så med utgångspunkt från de angivelserna googlade jag. Efter mycket sökande fann jag webbsidor där det tycks bekräftas att blandarna jag visat egna bilder av är ur FMM 3000- resp 4000-serie:

http://www.ahlsell.se/upload/2898/kap10.pdf
och
http://www.fmmattsson.fi/upload/63864/instruktioner_aldre_web.pdf

På den sistnämnda fanns bra serviceinstruktioner, så nu har jag försiktigt dragit åt justernippeln något - vilket gick mycket snabbt och enkelt - och hokus pokus så slutade droppandet från köksblandaren... den som fick mig att starta den här tråden! :)

Skulle jag ändå vilja köpa ett nytt tätningsmembran, finns det visst för ca 70:-.

Det var väl bl.a. alla era uppskattande kommentarer om FMM-blandarna som fick mig att intressera mig ordentligt för min befintliga blandare... istället för att köpa en ny. :)

Nu hoppas jag bara att någon ska kunna identifiera min Mora-blandare i tråden http://www.byggahus.se/forum/badrum/163782-kaenner-du-igen-blandaren.html ...
 
Bara så ni vet... Om en blandare börjar droppa beror sällan på prislappen de nya engreppsblandare som görs idag har keramiska diskar som tätar, visst kanske nån av de svenska ha nån gammal kvar i produktion men de är på väg bort. de stora stora köper alla insattser från Sedal eller Kerox ibland gör de själva insatser och köper bara keramiken (mest tyskar som gör så). Sen har vissa patentlösningar som tex Sedal bara gör åt dem. De Kinesiska har väl lite egna tillverkare men de har jag ingen insyn i, det är inte om de börjar droppa som är det som är skrämmande med de billiga blandarna.

Jättedyra blandare kan börja läcka lika enkelt som en billig. Oftast bara otur med smuts eller slarv vid installation. Själv kör jag en gammal tvågreppare som jag strippat inuti och spolar rent systemet innan jag sätter blandaren, funkar oftast men ibland skiter det sig även för mig.
 
Blandarkungen skrev:
Bara så ni vet... Om en blandare börjar droppa beror sällan på prislappen de nya engreppsblandare som görs idag har keramiska diskar som tätar, visst kanske nån av de svenska ha nån gammal kvar i produktion men de är på väg bort. de stora stora köper alla insattser från Sedal eller Kerox ibland gör de själva insatser och köper bara keramiken (mest tyskar som gör så). Sen har vissa patentlösningar som tex Sedal bara gör åt dem. De Kinesiska har väl lite egna tillverkare men de har jag ingen insyn i, det är inte om de börjar droppa som är det som är skrämmande med de billiga blandarna.

Jättedyra blandare kan börja läcka lika enkelt som en billig. Oftast bara otur med smuts eller slarv vid installation. Själv kör jag en gammal tvågreppare som jag strippat inuti och spolar rent systemet innan jag sätter blandaren, funkar oftast men ibland skiter det sig även för mig.
Apropå ev smuts i systemet så står det på http://www.fmmattsson.fi/upload/63864/instruktioner_aldre_web.pdf (sid 14) om min köksblandare bl.a.:

"Om kranen lämnar för lite vatten

Smutsfiltren kan vara igensatta.
Ettgreppsblandaren är utrustad med smutsfilter, vilka
rengörs vid behov. Innan detta görs, ska huvudkranen
stängas av. På tvättställsblandare och etthåls disklådsblandare
är smutsfiltren placerade i inloppskopplingarna,
på disklådsblandare 60 c/c i inloppsrörens ändar och på
blandare 160 c/c i inloppen till blandarhuset."

Jag bifogar en bild av vad jag förmodar kan kallas " inloppskopplingarna" till min köksblandare...?

1.) Brukar det finnas smutsfilter inuti sådana där?
2.) Är beläggningarna utanpå kopplingarna tecken på något riskabelt?

För övrigt kan nämnas att frågeställningen i tråd http://www.byggahus.se/forum/badrum/163782-kaenner-du-igen-blandaren.html kvarstår....
 
  • Köksblandaranslutningar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Det kan sitta smutsfilter i dessa gamla, inget man använder längre.
2. Det är ärg, kopplingarna läcker lite grann, det här brukar man såga bort och ersätta med nytt.

Ps/ då var den andra frågeställningen löst också =)
 
Har du tunt gods i dom där rören är risken ganska stor att dom går av om du råkar stöta till dom. Vart med om det ett par ggr. Skulle bytt det där. Mvh
 
Blandarkungen skrev:
- - -

2. Det är ärg, kopplingarna läcker lite grann, det här brukar man såga bort och ersätta med nytt.

Ps/ då var den andra frågeställningen löst också =)

Att det gröna är ärg förstår jag men det andra, det som är vitt, kan det inte vara kalk istället....?
 
H
Har köpt HansGrohe och det finns en massa reservdelar till dessa.
Har även FM Mattson det har inte haft några problem med någon av dem.
Hornbach har varit de som har varit de billigaste på kranar, de har även FM mattsson och Mora.
Jobbar inte på Hornbach :) Sedan finns det ju reklamutskick från både Hornbach och Bauhause, passar någon där så kan man ju få ytteligare 10-12% på priset :)
 
När det gäller blandare så tror jag att det viktiga är att man köper ett någorlunda känt märke, FM Mora, Grohe, Oras är några. Det behöver inte bli bättre för att man köper en designblandare för 5000. Men de kända märkena brukar ha någon modell som går att få för typ 900 och uppåt.

Sedan kan man lätt luras av "kända" märken. Ex. så är ju Svedbergs och Hafa kända märken för badrumsinredningar, och deras badrumsmöbler är säkert helt OK. Men de har dåligt rykte som VVS leverantörer, dvs. deras dyra blandare anses vara i klass med 200 kr blandare från IKEA eller JULA. På samma sätt hade Svedbergs för ett par år sedan en WC modell som hade något fel i porslinet så att lukt läckte förbi vattenlåset via porslinet.

Visst kan man spekulera i att man kan köpa 5 billiga blandare för samma pengar som en FM mattsson. Men hur kul är det att ligga under vasken och försöka få loss den där eländiga mittmuttern på bladaren vartannat år, eller ännu oftare (och låter man rörmockaren göra det så går man back redan vid första bytet av blandare).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.