B
cederbusch

tipsar du om att man ska ta bort all luft spalt?
och att luftspalten blir en kall vind??
vad är varm och en kall vind för dig?
 
cederbusch: Men brandfaran då?
 
Hittade bl.a följande info som talar för att isolera yttertakt och att min gamla vind börjar bli modern igend^_^b
"Tidigare rekommenderade man mycket ventilation på vinden, via
takfötterna, nocken eller genom mögelstoppers. Nu har man kommit
fram till att det är ogynnsamt med för mycket kall utomhusluft på
vinden. Att ventilera vinden med utomhusluft vintertid innebär ingen
uttorkning av luften i vindsutrymmet. Vid ett antal forskningsprojekt på
SP har man studerat detta och även där har man kommit fram till att det
blir ett gynnsammare klimat om man tilläggsisolerar yttertakspanelen
ovansida. Isoleringen innebär att vindsutrymmet blir något varmare och
torrare. De utförde även prov med begränsad ventilation och fick torrare
och varmare i vindsutrymmet.
Fuktsäkra åtgärder;
1. Isolera taket på konstruktionens utsida (kalla sidan)
2. Bygg taket med takstolar/råspont med torrt virke fukthalt 13-15% eller
ännu bättre med lättbalkar
3. Undvik råspont i direkt kontakt med kall uteluft
4. Bygg lufttätt vilket innebär att alla hus måste täthetsprovas och
termograferas för att hitta ev. läckor.
5. Undvika att transportera kall uteluft eller varm inneluft – detta kan ge
kondens, vilket ger fuktproblem
6. Bygg inte kalla vindar, bygg fuktsäkert och använd utrymmet!
7. Använd avfuktare första året om behov finns"

Hör hittade jag den infon:
http://www.sbuf.se/ProjectArea/Docu...trapport Bygg fuktsäkra takkonstruktioner.pdf
 
Tocke skrev:
Jag har ett hus från -56 dvs kutterspån och tjärpapp, jag reglade upp i mitt undertak och sedan en 45 isolering, plast och sedan ytskikt.

Flera "Snickare och vetare" sa att du kan bara rulla ut pappad isolering över kutterspånet men jag gick på min egen känsla att ångspärren ska sitta innerst. Rätt eller fel.....? Räcker med att stoppa en torr hand i en diskhandske efter 5 minuter är det ganska fuktigt i den ;)

Vad jag menar är att det måste få andas från något håll, för att inte skapa inbunden fukt.
Tror det blev ett missförstånd här. En "pappad isolering" har inget med ångspärr att göra utan det man gör sist vid isolering är att rulla ut ett skikt som har papp överst som vindskydd precis som du själv noterade.
 
byggare henke skrev:
om du kommer sätta ångspärr så får du ta bort spånet också. annars kommer du ha en mögelbomb om du har otur.
går at
Ähum?
Det där lät fel.
Läser vidare :)
 
thomasx skrev:
Du kan gott isolera, och kan mycket väl lägga ångspärr ovanpå sågspånet och sedan lösull ovanpå det. Lägger du ångspärr ska du lägga på minst 30-40 cm ull. Detta för att temperaturen i sågspånet inte får bli så låg att du får kondensproblem i sågspånet. Regeln är att en ångspärr inte får sitter längre in i isoleringen än 1/3-del.

Jag har isolerat vinden med ekofiber direkt på sågspån, igen ångspärr, men putsade tak och de lär tydligen vara en ganska bra ång-barriär.

Ta hem en lösullsentreprenör och låt dem titta, ge tips och råd och lämna en offert. Då vet du vad det kostar och lite mer om hur du kan göra och kan sen bestämma dig för vilket alternativ du ska gå på. För min del blev det ungefär samma pris på att kratta ut lösull själv som att låta entreprenör spruta. Det säger en del om överpriser på lösull om man köper för gör-det-själv jobb.
Ångspärr OVANPÅ sågspånet låter ju sådär.....
 
Tocke skrev:
Jag har ett hus från -56 dvs kutterspån och tjärpapp, jag reglade upp i mitt undertak och sedan en 45 isolering, plast och sedan ytskikt.
Jag har gjort exakt likadant, faktiskt samma årtal på huset med ;)
Efter att jag blev snickare,elektriker,rörmokare,trädgårdsmästare samt säkert nåt mer (läs husägare) hittade jag detta forum :)
Jag har runt 150mm kutterspån på plana delen av innertaket däruppe samt nån form av pappinklädd (svart med vit isolering, glasfiber?) isolering i snedtaken, men kanske inte överallt?
Var med lite rädd för att isolera sönder huset så la bara på 45 isolering mot tak.
Hade kunnat ta mer det inser jag nu för jag har fortfarande 2,35 till tak ungefär utan golv(varierar).
Men är rätt nöjd där ändå då jag vet det är tätt osv.
Däremot har jag en kupa som jag glömde bort, var dum, var oerfaren eller nåt.
Den var byggd helt utan isolering alls.
Bara bräderna ut mot verkligheten, kanske 2"?
Exakt lika tjock som fönstret som sitter där.
Nu råkade det i alla fall bli 145 isolering rakt ut från den för att få till nåt med elementet som jag inte ville flytta på(ångra det nu) men bara 45mm på sidorna.
 
WATTisPOWER skrev:
Nu hänger jag inte riktigt med i dina definitioner.
Vad menar du med "under underlagstaket"
Vad är ett underlagstak?
Jag använder säkert fel termer. Jag menade iaf tex råsponten eller vilket material man nu har som är spikat på takstolarna, under ytmaterialet. Jag uppfattade det som att du menade att man skulle isolera närmast råsponten för att få en varmvind. Visst blir vinden varmare, men luftspalten mellan råsponten och isoleringen blir nu den nya kallvinden.

Sedan verkade du ändra dig till att man skulle isolera yttertaket på utsidan och då blir det en helt annan sak.

byggare henke skrev:
cederbusch

tipsar du om att man ska ta bort all luft spalt?
och att luftspalten blir en kall vind??
vad är varm och en kall vind för dig?
Njae, det gör jag nog inte. Återigen slarvig/okunning med termerna. Luftspalten som ovan menar vissa kan skippas med sågspån, lin eller cellulosa som isolering. Andra är bomsäkra på att den behövs. Men det jag menade var att den gemene uppfattningen att vinden ska vara ventilerad i takfoten, dvs luftspalten löper ut mot det fria, är ifrågasatt och bevisad skadlig för kallvinden. Helst skulle vinden vara helt oventilerad, men för säkerhetsskull lade SP till att ventiler i nok nog vore bra.

ricebridge skrev:
cederbusch: Men brandfaran då?
Ja? I mitt gamla trähus spelar det ingen större roll om jag har spån eller mineral på vinden. Det kommer brinna som fnöske ändå med allt tretex i väggarna.
 
Bästa i nuläget är att isolera utanpå taket om jag förstått allt rätt.
Att det sen inte är en sak man gör på en dag eller helst ens nånsin är en annan sak.

Känns som man får leva med sin usla kallvind ett bra tag framöver.

Det enda jag inte riktigt förstår är att råsponten under takpappen borde va hyfsat kall oavsett.
Att det blir fel om det kommer upp kondens i kallvindutrymmet förstår jag med.
Men om man ventilerar bort den då?
Då kommer problemet med höst-vår-fuktigheten i luften men då är inte tempskillnaderna så höga?
Bräder i det fria som staket eller altan och för den delen ytterväggar börjar inte mögla utan orsak och dom är bra ventilerade.
Då borde en bra ventilerad kallvind hamna i samma klass?
 
Blindnit: skillnaden mellan ett staket ute och din råspont skulle jag säga är att staketet aldrig utsätts för varm fuktig luft samtidigt som staketet är kallare. Ute har det ju alltid samma temperatur som luften och därför kondenseras det inte på träet. Men ibland kan man ju se att trä ute är blött. I huset så utsätts sponten konstant för denna skillnad, medans ute har trät möjlighet at torka upp emellanåt. Dessutom är det för det mesta torrt ute på vintern, då risken för mögel är som störst på vinden. Om du ventilerar vinden väl så kan det tvärtom bli så att du släpper in mer fukt under vissa förhållanden. Särskilt på sommaren tror jag.

Det går att räkna på, sägs det, var daggpunkten hamnar i konstruktionen vid olika förhållanden. Det man vill eftersträva är att råsponten aldrig blir så kall så att daggpunkten hamnar i själva trät.
 
cederbusch skrev:
Jag använder säkert fel termer. Jag menade iaf tex råsponten eller vilket material man nu har som är spikat på takstolarna, under ytmaterialet. Jag uppfattade det som att du menade att man skulle isolera närmast råsponten för att få en varmvind. Visst blir vinden varmare, men luftspalten mellan råsponten och isoleringen blir nu den nya kallvinden.

Sedan verkade du ändra dig till att man skulle isolera yttertaket på utsidan och då blir det en helt annan sak.
Jo det stämmer att jag ändrade uppfattning och att min första tanke var att isolera yttertakets råspont på insidan, men utan luftspalt.
När jag sedan läser studien "Fuktsäkra takkonstruktioner" som jag länkade till så rekommenderas där att isolera råsponten på utsidan utan luftspalt.
Jag har svårt att se vilken skillnad det kan göra på vilken sida man isolerar råsponten om man ändå inte ska göra någon luftspalt.
Kanske någon annan vet?
 
WATTisPOWER skrev:
Jo det stämmer att jag ändrade uppfattning och att min första tanke var att isolera yttertakets råspont på insidan, men utan luftspalt.
När jag sedan läser studien "Fuktsäkra takkonstruktioner" som jag länkade till så rekommenderas där att isolera råsponten på utsidan utan luftspalt.
Jag har svårt att se vilken skillnad det kan göra på vilken sida man isolerar råsponten om man ändå inte ska göra någon luftspalt.
Kanske någon annan vet?
Du får varm respektive kall råspont.
Fuktig vs torr i praktiken.
 
B
cederbusch.
hur mycke du än plastar och tejpar får man ingen tätt vind.

är vinden en varm vind så brukar den användas som inred vind. och stilla stående luft då????
du föklara mera hur du menar
 
byggare henke skrev:
cederbusch.
hur mycke du än plastar och tejpar får man ingen tätt vind.

är vinden en varm vind så brukar den användas som inred vind. och stilla stående luft då????
du föklara mera hur du menar

Nej precis, därför är det ogjort att försöka sig på det i ett gammalt hus. Alltså, allt jag vet om kall/varmvind har jag lärt mig här på forumet med Consensus (äggmannen) som främsta förespråkare. Först avfärdade jag det hela som överdriven oro, men efter att han/hon tillräckligt ofta upprepat det så tvingades jag tänka efter lite.

En kallvind är den volym som befinner sig mellan takbeläggningen och bovolymen, isoleringen inräknad. I ett hus kan det vara ganska mkt volym. Inreder man vinden flyttar man bara boytan uppåt i fastigheten. Kallvinden görs visserligen betydligt mindre, men den kvarstå i form av den luftspalt som blir mellan isoleringen och takbeläggningen. Bygger man bort luftspalet helt så vet jag inte riktigt hur jag ska definiera kallvinden längre, men det är det väl få som gör. Bygger bort luftspalten alltså.

En varmvind är således den volym som inte är bovolym, men som befinner sig mellan två skikt isolering, dvs den isolering som läggs ovanpå råsponten och bjälklagsisoleringen.

Skillnaden är att takbeläggningen under pannorna/plåten/pappen är lika kall som ute på en kallvind, men varmare än ute på en varmvind.
 
B
kallvind är en vind utan uppvärmning
varm vind full isolerad vind. med värme. = bovolym. =inredd vind
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.