Hej på er

För 2 år sedan fick jag bygglov för utbyggnad av fritidshus, ett ganska enkelt jobb där jag förlängde huset med 5 meter, alltså en tillbyggd låda på 5x7 m. Jag anlitade en byggfirma som gjorde grund och byggde tät stomme åt mig, allt enligt den godkända ritningen.

Nu 2 år senare ligger det ett brev i postboxen från Ängeholms kommun/Tekniska Kontoret.

"Enligt byggnadsnämnden krävs normalt både utsättning och lägeskontroll vid nybyggnation eller tillbyggnad" (fetstil av mig).

Eftersom detta var en superenkel tillbyggnad och inte några konstigheter med placering eller annat så lät jag byggfirman banka ner de 2 hörnstolparna. Något som man kan tycka de har kompetens till.

"Vid genomgång av beviljade bygglov har har kontoret upptäckt att ni har missat detta, varför TK har utfört lägeskontroll".

I slutet av brevet står det så här

"Har ni låtit någon annan med godkänd mätteknisk kompetens utföra lägeskontroll skall ni sända in redovisning med relationsmått eller koordinater till ..."

Så mina frågor är

1. Kan en byggfirma antas ha "godkänt mätteknisk kompetens" för att kryssmäta 5x7 m och banka ner 2 stolpar? Jag försöker tänka pragmatiskt, men det räcker kanske inte ...

2. Vad betyder "relationsmått" resp "koordinater" (i detta sammanhanget)?

3. Någon som vet vad en ev räkning från Ängelholms kommun landar på? Är det lönt att kiva med den eller är det bara att pynta upp och se glad ut :(
 
anders.ostling skrev:
Hej på er

För 2 år sedan fick jag bygglov för utbyggnad av fritidshus, ett ganska enkelt jobb där jag förlängde huset med 5 meter, alltså en tillbyggd låda på 5x7 m. Jag anlitade en byggfirma som gjorde grund och byggde tät stomme åt mig, allt enligt den godkända ritningen.

Nu 2 år senare ligger det ett brev i postboxen från Ängeholms kommun/Tekniska Kontoret.

"Enligt byggnadsnämnden krävs normalt både utsättning och lägeskontroll vid nybyggnation eller tillbyggnad" (fetstil av mig).

Eftersom detta var en superenkel tillbyggnad och inte några konstigheter med placering eller annat så lät jag byggfirman banka ner de 2 hörnstolparna. Något som man kan tycka de har kompetens till.

"Vid genomgång av beviljade bygglov har har kontoret upptäckt att ni har missat detta, varför TK har utfört lägeskontroll".

I slutet av brevet står det så här

"Har ni låtit någon annan med godkänd mätteknisk kompetens utföra lägeskontroll skall ni sända in redovisning med relationsmått eller koordinater till ..."

Så mina frågor är

1. Kan en byggfirma antas ha "godkänt mätteknisk kompetens" för att kryssmäta 5x7 m och banka ner 2 stolpar? Jag försöker tänka pragmatiskt, men det räcker kanske inte ...

2. Vad betyder "relationsmått" resp "koordinater" (i detta sammanhanget)?

3. Någon som vet vad en ev räkning från Ängelholms kommun landar på? Är det lönt att kiva med den eller är det bara att pynta upp och se glad ut :(
Vanligtvis är det bara kommunen som gör mätningarna. I vissa kommuner finns det andra företag som är godkända som gör samma sak (till samma pris).

Jag har nyligen fått räkning på min utstakning, och det är då för ett helt hus, med mätning av grund och golvnivå och allting. Den löd på följande:
Grovutstakning villa - 2000:-
Finutstakning villa - 4000:-
Lägeskontroll villa - 2320:-

Summa summarum 8320:- + moms.

Du bör alltså komma undan långt billigare men jag ser inte att du kan hänvisa till byggfirman.
 
1. Nej. Skall vara en certifierad firma som kan styrka sina meriter. Tex Metria.
2. Det vet den som har "godkänd mätteknisk kompetens".....Relationsmått är att man på ritning anger de exakta måtten som byggnaden fått. De kan ju avika något från de som redovisats på tidigare ritningar eftersom byggtoleranserna kan ge och ta några millimeter hit eller dit. Koordinaterna är de exakta punkter i kommunens koordinatnät som dina hushörna hamnat på. (typ GPS koordinater) Detta behövs så att kommunens kartor skall vara aktuella och uppdaterade.
3. Det är bara att pynta och se glad ut. Att tillbyggnaden skulle sättas ut och lägeskontrolleras togs förmodligen upp på samrådet och i kontrollplanen.
 
Be kommunen utföra lägeskontroll eller att de hänvisar till ngn. Tror du fixar det för under 2500.
 
kamilenski skrev:
Be kommunen utföra lägeskontroll eller att de hänvisar till ngn. Tror du fixar det för under 2500.
Verkar som om kommunen redan varit där och mätt in.
 
Stämmer bra. De bara "kom förbi för att de hade tid över så här i lågsäsongen". Pyttsan!
 
Det finns en rekomendation för mätteknisk färdighet.
Rekomendation därför att Mätningskunggörelsen upphörde gälla 30 juni 2010. I den var det styrt vilken kompetens som krävdes.

Rekomendation för bedömning av mätteknisk färdighet.
Med grundläggande mätteknisk färdighet menas tillräcklig färdighet för att självständigt kunna bedriva och ansvara för de flesta typer av mätningsteknisk verksamhet.

För denna färdighet bör krävas:
- examen från en mätningsteknisk utbildning på minst 2 år

- kompletterad med praktisk erfarenhet i minst 2 pr
- så att summan blir minst 5 år
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tack för snabba svar.

Menar du att det finns en 2-årig utbildning i "mätteknik"? Är inte detta något som varje utbildad snickare får lära sig. Låter annars som ett väldigt smalt yrkesområde.
 
anders.ostling skrev:
Tack för snabba svar.

Menar du att det finns en 2-årig utbildning i "mätteknik"? Är inte detta något som varje utbildad snickare får lära sig. Låter annars som ett väldigt smalt yrkesområde.
Ja, det finns yrekesutbildningar samt högskole/universitetsutbildning inom mätteknik. Lantmätare kallas dom visst.
 
Men varför inte skriva då att LANTMÄTERI-utbildning behövs. Blir mycket mer begripligt ;).

För övrigt anser jag i min dumhet att en utbildad snickare, i detta fallet med ca 30 års erfarenhet, skulle anses behörig att kryssmäta 5x7 meter och banka i 2 stolpar. Inte fan ska jag behöva ta dit en kommunlare och pynta tusentals kronor för 5 minuters jobb. Det är inte kommunal service, det är legaliserad stöld av monopolister!
 
Redigerat:
Nej, lantmätare har 4.5-årig utbildning. Mättekniker däremot finns det ett antal 2-åriga utbildningar för.
Sedan kan kommunernas bygglovshandläggare vara mer eller mindre rabiata paragrafryttare, men de har faktiskt lagar att följa. I det här fallet PBL, som reglerar vad som krävs.
 
anders.ostling skrev:
Men varför inte skriva då att LANTMÄTERI-utbildning behövs. Blir mycket mer begripligt ;).

För övrigt anser jag i min dumhet att en utbildad snickare, i detta fallet med ca 30 års erfarenhet, skulle anses behörig att kryssmäta 5x7 meter och banka i 2 stolpar. Inte fan ska jag behöva ta dit en kommunlare och pynta tusentals kronor för 5 minuters jobb. Det är inte kommunal service, det är legaliserad stöld av monopolister!
På en utbyggnad kan jag hålla med dig, men faktum är att det finns x antal snickare i branschen som inte klarar av att kryssmäta. Man får vara glad om man hittar någon i ett bygglag som kan läsa en ritning.
 
Så sant, och det finns säkert behov av utbildade lantmätare i många sammanhang som bygge av en motorväg, köpcentra eller likanande projekt. Men allt behöver inte vara svart eller vitt, saknar verkligen det sunda förnuftet i många sådana här situationer. Vi får väl se hur det slutar. Jag ska ringa TK imorgon och snacka med den mätteknikern som var hos mig.
 
Har precis talat med mätkillen i Ängelholm. Han vill ha 850 plus moms i "kontrollavgift". Måtten stämde för övrigt med ritningen förutom några centimeter, så nu är alla glada igen.

Tack för svar alla!
 
Liksom Ni andra.....kan jag inte heller reglarna kring utsättningen, men jag har gjort mitt själv, ritat in huset, garaget och växthuset på situationsplanen, = ritningarna är godkända an kommunens byggavd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.