Vi har precis fått en faktura för vvs:en som var ca 30 000 mer än det högsta vi förväntat oss (vilket var ca 20 000 mer än vad vi förväntat oss innan de sista arbetena som tog väldigt lång tid).

Timmarna som de lagt ner ifrågasätter jag inte utan det är nog helt riktigt utan det är materialet. Han har angett pris på wc-stolen till 2 500 fast vi kommit överrens om 2 200 så det kan ju vara så att han helt enkelt räknat fel på annat också. De andra sakerna är det inget pris angivet på utan bara en lista. Jag har googlat och hittat det mesta men det är en del saker jag inte kan hitta som kanske är ganska dyra. Någon här som kan hjälpa?

LK fördel. UNI 3xG15 avstängning_____3 st
LK fördel. UNI 3xG15 avstängning_____2 st
LK koppl.set AX16 Gul______________10 st
LK ansl.koppl. G20xAX20____________2 st
22x90GR LK press__________________12 st
G20x25 BA211 vinkelkulventil inv.______1 st
LK koppl.set AX16fkr.________________7 st
FP 46900 flexisl. 355-670x32mm_______1 st
Tryckslang metallflätad 600 mm. 15 slätän. 1 st
rörkl. enkla vita______________________2 st
Cu 15, pris per meter_________________1 st
Cu15 fkr, pris per meter_______________1 st
Cu22, pris per meter__________________1 st
rörkl. enkla fkr_______________________2 st
TM. tappkran MA_____________________1 st
Förbrukningsmaterial: skruv, plugg, duomax, silicon 1 st
LK väggskena 160 c/c_________________1 st
LK bockfixtur_________________________1 st

Om man räknar bort kostnaden för de arbetade timmarna, servicebil, värmepump och priser för de saker jag kunnat googla fram (med påslag på 150% då jag vet att man brukar hitta saker billigare på nätet) så har han tagit ca 45 000 för materialet ovan. Är det verkligen rimligt? Jag har fått värmepumpen (Nibe 750) för 65 000 istället för rekommenderade ca 84 000 så han kan ju helt enkelt ha glömt bort det och räknat fel på 20 000 där.

Det står också angivet arbetskostnad inkoppling vent till värmepump till 2 timmar. Är det så mycket mer att göra än att bara sätta dit slangen mellan pmpen och rörbiten som stack ut ur taket och slå på ventilationen på normal? Hur har det kunnat ta 2 timmar?

Hoppas det finns några insatta som kan hjälpa mig.
 
Det enda och enklaste för din del samtidigt som det är helt rimligt är att begära en specificerad faktura där varje post är prissatt.

Kolla om han kan ha tramsat och nämnt priser exkl moms?
 
Du kan ju gå in och titta på någon webbshop som säljer vvs, till exempel http://www.rinkabyror.se/
Där hittar man till exemepel någonting som skulle kunna det första på din lista, "LK fördel" för 230 kronor. Osv...
 
byggankan skrev:
Det står också angivet arbetskostnad inkoppling vent till värmepump till 2 timmar. Är det så mycket mer att göra än att bara sätta dit slangen mellan pmpen och rörbiten som stack ut ur taket och slå på ventilationen på normal? Hur har det kunnat ta 2 timmar?
Hur lång tid borde det ta?
 
Vad gäller tiden för inkoppling av vent. Så kan det ju vara så att han fått åka dit en gång speciellt för det? Dvs. att 2 timmar inkluderar restid, och kanske en minimum tidsdebitering. Eller kan det vara något som måste testas efter inkopplingen som tar tid.
 
Krilleman
Beträffande rörbiten och den prissättningen du efterfrågar så ligger summan i grundpris (katalogpris) på ca 7000:- plus moms, du skrev inte hur många meter rör det gick åt bara 1st på varje så jag räknade med 1m av varje Och fördelarna räknade jag med tre st 3:surprised:r och två 2:surprised:r. Står exakt samma på båda första raderna!

Fredags-priset på kopparrör hos lundagrossisten är:
15mm - 80:- plus moms
22mm - 112:- plus moms
Kromrör säljes per styck och en 2,75m 15 pinne ligger på 308,50:- plus moms

Sen är det ju så att alla VVS-grossister har sina priser med det skiljer inte så jättemycket på "dagligvaror"

Men som redan skrivet, fråga efter en prissatt faktura på varje post!
 
krilleman_215 skrev:
Och fördelarna räknade jag med tre st 3:surprised:r och två 2:surprised:r. Står exakt samma på båda första raderna!
Hoppsan. Det ska vara precis så som du skrev. Tack så mycket för hjälpen.

Jag ska kontakta rörmokaren imorgon och be om specat pris, fick fakturan idag (hämtade posten på gamla adressen) och fick en liten chock så jag var tvungen att försöka räkna igenom allt för att se om det verkligen kunde stämma. Måste ju kunna somna inatt...

Angående inkopplingen av ventilationen så gjordes den när de redan var på plats så det var ingen restid. Men den tänker jag inte ifrågasätta då timmarna totalt sett ändå känns ok. Var mest att den var specad och det kändes som rätt mycket. Rörmokaren är väldigt trevlig och bra att ha och göra med så jag är verkligen inte ute efter att bråka med honom men jag kan ju inte bara kasta iväg kanske 30 000 för mycket bara för att jag tycker om honom som person.
 
Välkommen i klubben!

Dvs klubben för oss som har blivit "lurade" av VVS'ares groteskt höga marginaler på material.
Nästa gång du anlitar en rörmokare så har du bättre koll, det hade jag...
 
Jag pratade med VVS:aren idag och han hade tydligen redan bifogat en lista med priserna till huvudentreprenören som sammanställt fakturan. Jag har bett att få den från honom nu.

En gissning är att han har skickat priser inkl. moms till huvudentreprenören som sedan lagt på momsen igen. Antingen på allt eller bara på värmepumpen. Om det är det som hänt så stämmer det nämligen rätt bra med den diffen som är på vad det borde vara och vad som är.
 
Och nu vill inte huvudentreprenören lämna ut listan. Så här skriver han:

Jag har lämnat ett fastpris till dig, inte ett pris per produkt så därför känner väl jag att jag inte redovisar mina inköpspriser för dig. Nu har jag ju reducerat priset trots att jag lämnat ett fastpris, det var väl schysst av mig eller? Du får naturligtvis en kredit på 75.000kr fakturan...(Konstig eller inte!)


Rabatten han pratar om är en prisreducering på ca 3 500 kr vilket jag sett som en kompensation för alla fel som varit med grunden som de har gjort och hur lång tid det tog att rätta det som gick att rätta. Kreditfakturan han pratar om är att han för några månader sedan helt plötsligt skickade en faktura på 75 000 som delbetalning på vvsarbetet som till stora delar inte ens var påbörjat.

Jag har pratat med rörmokaren igen och han blev riktigt förbannad över hur huvudentreprenören gjort. Rörisen har jättenoga specificerat allt dom har gjort (materiallistan är verkligen detaljerad) samt vad dom inte gjort av det som ingick i den ursprungliga offerten (vilket är ganska mycket). Och dessutom skrivit att det kanske borde lämnas lite rabatter från huvudentreprenörens sida eftersom att det varit så mycket strul.

Jag erbjöd mig att delbetala 100 000 med en gång så att han inte behöver ligga ute med så mycket pengar men han kände sig tveksam till om han nu vågar gå genom huvudentreprenören av rädsla att han inte skickar pengarna vidare.

I all stress som har varit kring husbygget så har det missats att skriva några papper på entreprenaden. Just nu så känns det som att det är till vår fördel då arbetet nu är utfört till belåtenhet och det bara är våra egna förbliktelser (betalningen) kvar.

Skulle det gå att i det här läget gå runt huvudentreprenören (eftersom att vi inte har några papper) och betala direkt till underentreprenören istället?

Jag skulle inte känna några samvetsbetänkligheter inför det då huvudentreprenören inte gjort någonting. Vi har anlitat honom för både el och vvs men har t.ex. själva fått koordinera att elektrikern och rörmokaren är där samtidigt för inkoppling av värmepumpen. Det enda huvudentreprenören gjort är att lämna telefonnumret till rörmokaren och sedan varit mellanhand i fakturering och offert. Och offerten tog det 2 veckor för honom att vidarebefordra trots att både jag och rörisen låg på om att det var bråttom för att arbetet måste börja. Så han har ju mer varit ett hinder än en samordnare som en huvudentreprenör väl ska vara.
 
Har du verkligen fått ett fast pris? Då är det ju det som gäller, och då behöver entreprenören mycket riktigt inte speca materialet. Men det verkar ju på ditt första inlägg som det varit helt på löpande räkning.
 
Nej det har inte varit något fastpris utan löpande. Vi skulle göra mycket själva samt att ett badrum med utanpåliggande rör (alltså ganska dyrt) ska göras vid ett senare tillfälle vilket gjorde det svårt för rörmokaren att lämna ett fastpris. Det han gjorde då var en offert som innefattade allt arbete utifall att vi skulle ångra oss om att göra saker själva eller skjuta saker på framtiden. Men sedan så skulle arbetet ske på löpande räkning ändå men vi kunde se offerten som ett tak som inte skulle överskridas om vi skulle utöka våra önskemål från det vi sagt från början. Vi har nu inte utökat våra önskemål och rörmokaren har skickat underlag för debitering på löpande räkning till huvudentreprenören.

Om det var fastpris så skulle vi ju nu kunna kräva att de kopplar in diskmaskin, tvättmaskin, monterar ihop och upp badrumskommoder, justerar in golvvärme, monterar in 4 blandare, 2 duschar samt ordnar alla utanpåliggande rördragningar i duschrummet utan att vi betalar någoning alls.
 
Fattar jag rätt: du har alltså fått en offert med ett fast pris på ett arbete av en viss omfattning, men den offerten gällde inte, utan skulle möjligen användas som takpris. Entreprenören har nu gjort enbart en del av det arbete som offerten omfattade, men det blev ändå mycket dyrare. Och entreprenören vill inte ge er någon specificerad faktura, eftersom ni redan har fått en, i och för sig oanvänd, offert.

Utanpåliggande rör är väl inte särskilt dyrt? Och lätt att räkna på är det också.
 
Jag har startat en annan tråd om detta också under juridik.
Så här är det:
Inför offerten så pratade vi med rörmokaren där vi angav att vi skulle göra mycket själva (som att koppla in blandare och tvättmaskin t.ex.) och att duschrummet skulle göras i ett senare skede. Rörmokaren tyckte det var svårt att göra en offert på "ofärdigt" arbete och att det då skulle kunna bli problem om vi sedan ändrade oss i vilken omfattning vi behövde hjälp och det blev en masta tilläggsbeställningar. Därför gjorde han istället en offert på allt arbete "från start till mål" som en indikation på vad det mest kunde bli om vi inte ville göra något själva.

Det jag sa till huvudentrprenören angående detta var att jag skulle ringa rörmokaren för att offerten var för dyr och att det inte var något vi kunde gå vidare med. När jag pratade med rörmokaren dagen därpå så angav han att det där gällde om han skulle göra allt och fungerade som ett tak men att det skulle gå på löpande räkning. Det tyckte jag lät bra och vi körde på. All samordning har vi skött själva och det enda vi egentligen hört från huvudentreprenören är en ospecificerad faktura på 75 000 som han helt plötsligt skickade utan att ens ha fått någonting från rörmokaren att vidarefakturera. När jag undrade vad det gällde så fick jag inget svar.

Nu har rörmokaren skickat en slutfaktura som huvudentreprenören har vidarefakturerat. I den vägrar han att specificera några materialpriser över huvud taget när jag frågar utan hävdar att vi har accepterat ett fastpris (fast jag tydligt angivit att jag inte accepterade det priset som angavs i offerten).

Påslaget som huvudentreprenören gjort på rörmokarens faktura handlar om ca 30-40%. Priset på den del av arbetet som utförts tror jag inte alls är för mycket men med ett sådant stort påslag blir det väldigt mycket. Samidigt så har huvudentreprenören angett till rörmokaren att han följer branschstandard vad gäller påslag. Och det är väl 15%? Så just nu så känns det som att han blåser oss båda två och rörmokaren blir ju inte glad för det här spiller ju över på honom också, fast han har varit bra.

Utanpåliggande rör i sig är kanske inte så jättedyrt men det är ju en hel del mer arbete att dra det än att bara sätta blandare och toaletter mot rör som sicker ut ur väggen på rätt plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.