Jag har startat en tråd i forumet Vatten och avlopp angående en hög faktura som nu har utvecklat sig till att jag undrar lite över juridik. Det här är tråden
http://www.byggahus.se/forum/vatten...gon-som-har-ca-priser-pa-dessa-produkter.html

Så här ser läget ut nu:

Vi har fått en offert från underentreprenör (kallas nu UE) genom en huvudentreprenör (HE). Den offerten är på en fullständig vvs-installation men vi skulle göra mycket själva samt skjuta upp ett badrum till senare och den har därför fungerat som tak mot den löpande räkningen. När fakturan kom så var den däremot nästan på fulla beloppet trots att ungefär bara halva arbetet är gjort. Jag har pratat med både UE och HE om detta där UE är på min sida och undrar vad HE håller på med. UE har noga specificerat allt material och timmar som ska faktureras mig. HE å andra sidan har enligt sin sida "visat sig schysst" och dragit av 3 500 kr (han har gjort ett påslag på ca 40 000 på materialet). och tycker att det är ett fastprisjobb och att han därför inte ska behöva redovisa några materialkostnader.

Vi har aldrig accepterat ett fastpris överhuvudtaget och när offerten med det fasta priset kom så sa vi att det var alldeles för högt och det var då underentrprenören angav att offerten gäller det fullständiga arbetet och att den summan ska ses som ett tak för det löpande arbetet. Nöjda med det så gick vi vidare med den entreprenören. Vi har inte heller skrivit några papper alls då det helt enkelt har glömts bort i röran.

HE har inte gjort någonting mer än att förmedla telefonnummer till UE. Han har t.ex. inte samordnat arbetet med elektrikern när värmepumpen installerades (också underentreprenör till HE). Om något så har han försenat arbetet genom att sitta och hålla på offerten i två veckor trots att både jag och UE låg på om att det var bråttom då arbetet måste komma igång.

UE är lika chockad som jag över summan på den fakuran som HE har skickat och vi har båda tagit kontakt med HE och ifrågasatt hans siffror. Jag har erbjudit UE att delbetala 100 000 kr så att han får in pengarna och kan betala det som han ligger ute med men UE är rädd att HE inte kommer vidarebefordra pengarna.

Det jag nu undrar är över våra skyldigheter mot HE. Kan vi gå direkt via UE och betala till honom då vi inte skrivit några papper eller är vi ändå förpliktigade att gå via HE? Både vi och UE tänker avbryta allt samarbete med HE så vi bryr oss inte längre om några långa relationer till honom.
 
Nu när jag påpekat att vi aldrig accepterat fastpris och att dte inte finns några papper på det så har han helt plötsligt skickat ett mail där han skriver: "Vad tror du att UE:s faktura ligger på? Vad tycker du arbetet är värt?"
 
Men om jag fattar det hela rätt så är detta en del av en större entrepenad som ni har med HE?

I så fall så behöver det nog inte finnas något skrivet om jobbet.

Du har ju uppenbarligen på något sätt accepterat att jobbet skall göras.
 
Vi byggde grunden genom det här företaget och hade då el, vvs och grund tillsammans i en helentreprenad. Sedan så har det tagits fram en ny offert för vvs ovan grund efter att det första arbetet var avslutat. När jag går igenom den mailkonversation som jag och HE har haft angående den offerten så är det sista jag skrivit "Jag får ringa UE imorgon och prata med honom för det här är ett pris som vi inte kan gå vidare med utan vi måste se på de andra alternativen som vi har".
 
Att vi tog offerten genom HE och inte direkt från UE var enbart för att både jag och UE såg ett möjligt längre samarbete med HE och därför tyckte det kändes schysstast. Jag för att jag tänkt anlita dom till garagegrunden och UE för att få fler kunder. Men i den här entreprenaden så har HE inte gjort något annat än att han genom den första entreprenaden gjorde så att jag fick kontakt med UE så jag känner inte att mina förpliktelser är speciellt starka.
 
Tyresö
Det finns ju en offert och det är den offerten som gäller - det är ju du som strular när du lät jobbet påbörjas utan att först diskutera fram en ny offert. Du kan ju inte komma i efterhand och ändra på spelreglerna, bara för att du trodde....

Du har ju trots allt ett ansvar att förstå att det som är skrivet är det som gäller - om du inte godkände offerten, så hade du möjlighet att stoppa det påbörjade bygget.

HE har helt rätt - han har ingen skyldighet att redovisa för dej vad han betalat för materialet, det ska framgå av offerten du fått.
 
Jag antar att TS anser sig ha anlitat VVS firman vid sidan om HE. Han har ju tackat nej till offerten från HE. Då blir det intressant huruvida den tidigaree entrepenaden var avslutad eller inte. Ett problem för TS är ju att VVS firman tydligen har fakturerat mot HE, så VVS firman verkar ha ansett sig göra jobbet via HE.
 
Den tidigare entreprenaden var definitivt avslutad innan. Det var en del saker som hade blivit fel som behövdes rättas till men allt arbete var utfört och alla räkningar betalda. Vi har varit jättenoga att inte binda upp oss till stora entreprenader utan att ta en sak i taget för att inte bli fast med dåliga entreprenörer.

Jag har svårt att förstå hur en offert där jag tydligen angivit "Det här priset kan vi inte acceptera" kan anses som bindande. Efter att jag angivit det till huvudentreprenören har jag inte haft någon som helst kontakt med honom (bortsett från att rätta de fel som fanns i grunden) utan bara med underleverantören.

Om det nu är bindande så borde jag ju i så fall kunna kräva av HE att han ska koppla in tvättmaskin, 4 blandare, dusch till badrummet samt fullständig vvs till duschrummet inkl. montering och uppsättning av kommoder helt gratis.
 
hempularen skrev:
Han har ju tackat nej till offerten från HE.
Jag är en hon :D

Precis. Jag har faktiskt klart och tydligt tackat nej till offerten så jag tycker det är helt omöjligt att säga att jag har accepterat den genom att jag inte stoppat bygget när jag kommit överrens med UE. Jag kan ju inte vara bunden till HE bara för att han tidigare gjort grunden, det här är som sagt inte ett bygge med totalentreprenad utan vi har haft mängder av olika entreprenörer som alla har gått direkt via oss.

Det som jag ser som problemet är också att faktureringen har skett via HE. Det som är riktigt surt i detta är att när vi från början tog offerten genom honom så gjorde vi (jag och rörmokaren) det för att det kändes mest moraliskt riktigt eftersom att den första entrprenaden var via HE. Och nu så känner jag att han försöker blåsa oss båda två.
 
Tyresö skrev:
Det finns ju en offert och det är den offerten som gäller - det är ju du som strular när du lät jobbet påbörjas utan att först diskutera fram en ny offert. Du kan ju inte komma i efterhand och ändra på spelreglerna, bara för att du trodde....
QUOTE]

Jag tycker inte att jag har kommit i efterhand och ändrat på några spelregler. Jag diskuterade mycket med underleverantören innan arbetet påbörjades och löpande under arbetets gång så har han upplyst mig om vad kostnaden ungefär ligger på så långt. Återigen: En offert där jag skrivit att vi inte accepterar priset (innan arbetet påbörjades) kan ju omöjligt ses som ett bindande dokument. Materialpriset har också stor betydelse då jag har prutat många tusenlappar på en del saker som HE nu slår på som sin egen vinst.
 
OK TS anser att hon har tackat nej till budet från HE och istället anlitat en VVS firma direkt, som råkar vara samma firma som HE tänkt använda som UE.

VVS firman har tydligen uppfattat att de fått uppdraget via HE, och fakturerat HE.

Men TS har inget avtal med HE, och borde nog helt bestrida fakturan på den grunden, och be VVS firman skicka en faktura, sedan får UE och HE göra upp om hur den felaktiga fakturan mellan UE och HE skall hanteras.

Det tänkbara problemet här är om HE står på sig, och anser att det finns ett avtal. Då får man se till vilka bevis som finns för den ena eller den andra linjen. Tänk då på att även kontakter som tagits i frågan efter beställningen kan användas som bevis. Om TS ex. klagat på att HE varit passiv (ta meningen om elektrikern i första inlägget), då kan det tas som bevis på att HE har varit ansvarig för VVS.
 
Tyresö
byggankan skrev:
Tyresö skrev:
Det finns ju en offert och det är den offerten som gäller - det är ju du som strular när du lät jobbet påbörjas utan att först diskutera fram en ny offert. Du kan ju inte komma i efterhand och ändra på spelreglerna, bara för att du trodde....
QUOTE]

Jag tycker inte att jag har kommit i efterhand och ändrat på några spelregler. Jag diskuterade mycket med underleverantören innan arbetet påbörjades och löpande under arbetets gång så har han upplyst mig om vad kostnaden ungefär ligger på så långt. Återigen: En offert där jag skrivit att vi inte accepterar priset (innan arbetet påbörjades) kan ju omöjligt ses som ett bindande dokument. Materialpriset har också stor betydelse då jag har prutat många tusenlappar på en del saker som HE nu slår på som sin egen vinst.

Finns det en påskriven offert där du klart och tydligt meddelar att du inte accepterar priset - och att den dessutom är påskriven innan påbörjat arbete - dvs datum bredvid underskriften, då är det det som gäller.

Då har HE inget krav att komma med - det är som "Hempularen" skriver, det är inte ditt problem, det får HE och UE lösa själv.

Gör som "Hempularen" rekommenderar dej - HE kommer möjligtvis bli sur men det är inget du ska bry dej om.
 
Jag har inte skrivit på offerten att jag inte accepterar den men jag har ett mail där jag skrivit det.

Så här har jag skrivit i mitt svarsmail angående offerten:
Jag får ringa XXX imorgon för det där priset är tyvärr ingenting som vi kan gå vidare med direkt utan vi måste undersöka de andra alternativen som vi har också.

Övrig kontakt som vi har haft efter det är enbart gällande fel från grundentreprenaden som ska åtgärdas samt att jag har undrat vad det är för fakturor han skickar.
 
Du skriver ju att HE inte samordnat med elektrikern vid montering av värmepump. Var detta en del av det VVS arbete som diskussionen gäller?

I så fall så hade du ju en aktiv entrepenad med HE samtidigt som VVS arbetet pågick.
 
Det har varit 3 entreprenader som varit aktuella med den här entreprenören. Först var det en grundentreprenad (det var så vi fick kontakt). Sedan så påbörjade vi en elentreprenad. Den är "fristående" i den mening att vi tog in offert som vi godkände och accepterade efter det att den första entreprenaden var klar. Sedan så är det vvs-entreprenaden där vi inte accepterade offerten och där det nu är oklart huruvida våra skyldigheter är.

Om HE hade varit inne och samordnat någonting (t.ex. inkopplingen av värmepump där både elektriker och rörmokare måste vara med) så hade han ju varit aktiv i det här och våra skyldigheter hade ökat. Nu har han inte samordnat någonting alls. Vi har inte varit i kontakt med honom eller bett honom samordna någonting heller. Men om han hade varit en "riktig" HE så borde det väl ha legat på hans ansvar att samordna alla insatser och att mina kontakter i princip helt och hållet skulle gå via honom till hans underentreprenörer.

Om han hade tagit rörmokarens faktura och plussat på enligt standard (12% eller vad det nu är) så hade vi betala den fakturan direkt trots att det enda han hade gjort var att vi fick telefonnumret till UE när vi gjorde grunden. I elentreprenaden har han varit mer aktiv för där var han med på det första mötet där vi diskuterade elritningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.