Hej
Funderar starkt på att bygga ett 1 plans passivhus men har lite funderingar kring val av värmekälla och hur värmen ska distribueras.

Tanken är att huset ska klara kravspecen för passivhus och förbrukningen för värme och varmvatten kommer därför att ligga kring 7000 kWh/år. Här kommer tre förslag som vi funderat kring och vad vi misstänker att dessa har för för- och nackdelar. Vore intressant att få lite kommentarer till detta. Det är för övrigt FTX som gäller för ventilationen i alla exempel nedan.

Värmekälla:

1. Fjärrvärme:
+Enkelt, kräver minimalt med underhåll.
+Tar lite plats då vi slipper acktank.

- Betalar en relativt sett hög fast avgift eftersom vi kommer att använda så lite energi.
- Låsta till leverantören


2. Vattenmantlad pelletskamin med acktank anslutet till solvärmare.

+ Relativt billigt med pellets.
+"Gratis" värme under sommarhalvåret och del av vår o höst..

-Acktank och kamin tar upp dyrbara kvadratmetrar av huset.
-Risk för att pelletskaminen som placeras i vardagsrum/kök orsakar övervärme på grund av strålningsvärme.
- Risk för störande ljudnivå från kaminen.

Distributions lösningar:

1. Ingjuten vattenburen golvvärme i plattan.

+ Golv som upplevs som varmare ( inte så säker på detta eftersom jag ändå måste ha så låg temp i slingorna för att undvika övervärme i rummen).

-Ingjutna slingor gör systemet mycket trögt, dvs risk för övervärme när solen börjar titta fram.
-Trots välisolerad grund så går värme ner i grunden, ej optimalt ur energisynpunkt.

2. Vattenburet radiatorsystem (lågtemp)

+ System som reagerar snabbt, jmf med slingor i plattan.
+ Minimala energiförluster till plattan

-Kallare golv (obs: är inte så säker på det eftersom jag knappast får något kallras i ett så pass välisolerat hus som är försett med fönster med u-värde 0,7).

3. FTX systemet fungerar som värmebärare. Eftervärmning av tilluften sker alltså med hjälp av vattenburet värmebatteri i FTX systemet.

+ Slipper kostnad för radiator- eller golvvärmesystem.
+ System som reagerar snabbt, jmf golvvärme.

- Luft är en mindre effektiv värmebärare, alltså vissa energiförluster.
- Svårare att styra värmetillförsel till respektive rum.
- Hur göra i rum med enbart frånluft, som t.ex. badrum/toalett.

Naturligtvis finns det många fler kombinationer än de jag angett ovan och har ni tips på bättre lösningar så tar jag tacksamt emot tips.
 
Hej,

vad gäller golv så kan jag rekommendera "flytande" golv.
-Gjut vanlig platta med normal/god isolering under
-På plattan läggs en typ Platonmatta, då får du en luftspalt under som hanterar fuktvandringen i plattan
-På Platon mattan lägger du isolering av frigolit till önskad tjocklek 10-30cm
-Vill du ha golvvärme i trägolv så lägger du spårad frigolit överst med värmefördelningsplåtar och sedan trägolvet ovanpå
-Vill du ha klinkergolv så tar du något mindre isolering och gjuter ovanpå denna med flytspackel

Du får ett normalsnabbt värmesystem som funkar jättebra.
 
Tack lat
Har definitivt haft även flytande golvvärme i åtanke. Tror det var på Villa Varms hemsida jag främst läst om detta. Låter som ett bra alternativ precis som du skriver och dessutom är det ett system som är åtkomligt om man någon gång vill göra ändringar , till skillnad mot ingjutna slingor.

Frågan är vilken merkostnad man får räkna med för detta system jämfört med ingjutna slingor. Ska kolla upp detta lite noggrannare.
 
@joneng
Jag har ett VillaVarm-hus!
Den största merkostnaden skulle jag säga är värmefördelningsplåtarna som du "måste" ha under ett trägolv, de är inte billiga, men nödvändiga för att få en bra värmespridning.
 
Om du bygger ett passivhus har du per definition ingen uppvärmning. Så det behöver du i så fall inte fundera på.
Många passivhus har ändå någon form av mindre möjlighet till uppvärming, för att få upp värmen snabbare om huset blivit utkylt eller bara för mysfaktorn. Det kan till exempel vara ett el-element i FTX:en (inte så mysigt) eller en vedkamin.
 
"Riktlinjerna för passivhus är att byggnaden inte får göra av med mer än 15 kWh/m²/år. De svenska normerna för passivhus är att tillförd effekt inte får överstiga 10 W per kvadratmeter för flerbostadshus och 12 W per kvadratmeter för friliggande hus, vid dimensionerande uteklimat. I norra klimatzonen ökas detta med 4 W per kvadratmeter."
 
Undrar om det finns någon med erfarenhet av luftburet värmesystem, dvs via FTX. Ett problem som jag ser det är hur jag ska kunna reglera värmen i badrummet där det väl bara är frånluft. Eller går det att ha både från- och tilluft i samma utrymme?
 
Värmen i badrummet får du tillfört när frånluften skapar undertryck och drar in varm luft från resten av huset..om du inte ska vacuumpumpa badrummet:)
Men du bör nog sätta in el-golvvärme om du ska ha klinker på golvet eftersom det blir kallt att gå på annars oavsett passivhus..och oerhört lite effekt som kommer behövas, samtidigt som du kan termostatstyra i badrummet på så vis.
 
Forbo skrev:
Värmen i badrummet får du tillfört när frånluften skapar undertryck och drar in varm luft från resten av huset..om du inte ska vacuumpumpa badrummet:)
Men du bör nog sätta in el-golvvärme om du ska ha klinker på golvet eftersom det blir kallt att gå på annars oavsett passivhus..och oerhört lite effekt som kommer behövas, samtidigt som du kan termostatstyra i badrummet på så vis.
Hade tänkt avstå från el men jag inser att det kanske trots allt blir ett kostnadseffektivt alternativ i badrummen. Precis som du skriver så är det ju mycket lite effekt som behöver tillföras. Skulle man till och med kunna ha denna slinga kopplad till en rörelsesensor, eller är jag väl optimistisk när det gäller uppvärmningstiden för klinkergolvet? Det jag menar är att slingan börjar värma när jag går in i badrummet och stängs av någon minut efter att jag lämnat rummet.

Ett andra alternativ jag funderat på är att helt enkelt ha trägolv (teak) på de ytor man står på i badrum/toalett. Ska läsa på lite bättre när det gäller underhåll av dessa men det skulle lösa problemet med att golvet upplevs som kallt.
 
jonengs skrev:
Hade tänkt avstå från el men jag inser att det kanske trots allt blir ett kostnadseffektivt alternativ i badrummen. Precis som du skriver så är det ju mycket lite effekt som behöver tillföras. Skulle man till och med kunna ha denna slinga kopplad till en rörelsesensor, eller är jag väl optimistisk när det gäller uppvärmningstiden för klinkergolvet? Det jag menar är att slingan börjar värma när jag går in i badrummet och stängs av någon minut efter att jag lämnat rummet.
Det hinner inte bli varmt på den korta tiden. Men du kan ju ha en timer, så det åtminstone inte står på när ingen är hemma.
 
@jonengs
under förutsättning att golvet i badrummet är ordentligt isolerat nedåt & åt sidorna så att det bildar en egen "fristående & isolerad" enhet så lär det inte behövas mycket energi för att hålla det varmt. Förlusterna blir då dels i ventilationen och dels i duschvattnet (om det är kallare än golvet) och det bör inte vara mycket.
 
Teak på golvet...tja, fast inte i själva duschen va?:)
En normal golvvärme drar ju bara mellan sådär 100-400 watt när den går (beroende på golvstorlek och installerad effekt)...och med en programerbar termostat behöver den ju bara gå lite grand ibland för att hålla det komfortabelt...
 
Ju mer jag läser desto mer övertygad blir jag om att jag kanske helt ska förlita mig på FTX systemet och dess värmebatteri för uppvärmningen. Huset är ju på ett plan och har en öppen planlösning så värmespridningen borde kunna fungera bra. Med riktiga trägolv i hela huset (förutom badrum, tvätt och hall) och fönster som minimerar risken för kallras så bör det inte vara någon större risk att golven känns kalla. Dessutom kommer den vattenmantlade pellets/ved kaminen/kakelugnen att placeras mitt i huset (Vardagsrum/kök).

Ska nu försöka hitta lite info om FTX system med vattenburet värmepaket. Någon som har tips om kunnigt företag när det gäller detta så tar jag gärna emot tips.
 
Forbo skrev:
Teak på golvet...tja, fast inte i själva duschen va?:)
En normal golvvärme drar ju bara mellan sådär 100-400 watt när den går (beroende på golvstorlek och installerad effekt)...och med en programerbar termostat behöver den ju bara gå lite grand ibland för att hålla det komfortabelt...
Nä, i själva duschen är det nog ingen hit. Borde förresten finnas mer "miljövänliga" svenska trägolvalternativ. Men som sagt, med en termostatreglerad golvvärme så kan jag lika gärna välja att lägga klinker.
 
Kul att du vill bygga passivhus! Bor själv i ett sedan ett år tillbaka. Tänk på att minimera köldbryggorna när du konstruerar huset vilket lätt glöms bort. Pellets tycker jag du ska kombinera med solfångare så får du "gratis" varmvatten året runt och under vintern får du varmt i rummet där pelletskaminen också står. Räcker inte värmen från pelletskaminen i det stora rummet(ofta ganska skönt att ha lite svalare i sovrummen). Kör sedan separata kanalvärmare till varje rum så du kan styra temperaturen seperat rum för rum. Så sparar du kostnaderna med golvvärme. För att få varmt golv i badrummet kan du dra en extra runda med ledingen från pelletskaminen som går till ack-tanken på de ytor där du oftast sätter dina fötter (framför wc-stolen och framför spegeln förmodar jag). I övrigt skulle jag rekomendera att ha tilluften blåses in i nederkanten på rummen så det inte blir onödigt varmt vid taket och kallt vid fötterna vilket är något jag själv råkat ut för.

/Johannes Igelström
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.