Mikael_L
verktygsgurun skrev:
Utseendet är ju en smaksak men om man har en utvändig smyg på ca 70-100mm innebär ju inte det att man har en spikläkt/luftspalt på 70-100mm . Alltså finns det både virke och isolering där bakom som inte mår så bra av vatten.

Ps. Vid besiktning av hus är felaktiga fönsterbleck ett av de vanligaste felen.
Precis, det finns lägen då det är illa och andra tillfällen då nästan kan kvitta. :)

Vi livar fönster med ytan på vindväven, så här är det relativt lugnt även om lite läckage skulle uppstå.
 
Sen kan man ju ha i åtanke att vid just ett fönsterbyte är det vanligt att man bibehåller den gamla smygen och fodret på utsidan. Då får man anpassa sig till hur det såg ut innan fönsterbytet...
 
i dagsläget är det inte ett godkänt förfarande att lägga fönsterblecket annat än "infällt" i smyg och I foder.
 
Emil P skrev:
i dagsläget är det inte ett godkänt förfarande att lägga fönsterblecket annat än "infällt" i smyg och I foder.
Inte godkänt av vem/vad?

Vi har våra bleck så också och vår KA påpekade att det var fel och det har bekymrat mig en del. Men så verkade det ju hoppfullt här i mitten av tråden att det fungerade bra, men nu blir jag bekymrad igen. Känner mig inte så orolig över att det ska åka in i isoleringen. Det borde väl utegipset hålla tätt mot? Eller?
 
det finns upptaget i Svensk Byggtjänst AMA08.

Vilket jag blint förutsätter är i enlighet med BBR, Boverkets regelsamling.

Ha i åtanke att hus som är byggda för sekler sedan har den typ du har och är inte uppruttnade för det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Solimelo
  • Laddar…
ser bedrövligt ut, att såga hack i fodren till blecken, lite mer snitts på jobben får det vara, Varför inte tillverka en trekanslist i smygen, så fodren hamnar en bit längre ut, så kommer det att se luftigare ut. Även fodren kunde vara en storlek mindre, som nu tar de överhand, och föntren verkar mindre. Så här har jag gjort--
IMG_1243.jpg
 
Redigerat:
Ola78
saturnus skrev:
ser bedrövligt ut, att såga hack i fodren till blecken, lite mer snitts på jobben får det vara, Varför inte tillverka en trekanslist i smygen, så fodren hamnar en bit längre ut, så kommer det att se luftigare ut. Även fodren kunde vara en storlek mindre, som nu tar de överhand, och föntren verkar mindre. Så här har jag gjort--
[bild]
Vet inte om jag håller med dig fullt ut där, din lösning är mycket snygg ja, men om man hakar ett spår i fodret och gör det snyggt blir det inte illa det heller tycker jag i alla fall, smaksak vilket man föredrar. Haket i fodret ska följa lutning på ev fönsterbleck och utvändig smyg, då ser det bra ut, men jag har sett lösning där man bara har huggit ur med typ en morakniv lite slarvigt och det ser verkligen illa ut.

Det där med foder ja, bred panel bör ha breda foder för att det ska harmonisera, smalare panel smalare foder. Vi har gjort hus på jobbet med Martinsons Limträpanel 300 bred. Med 28*70 som foder som nåt ljushuvud till arkitekt tycker att vi ska ha som standard ser det för jäkligt ut, ser ut som tändstickor runt fönstret. När vi använt 28*145 som foder efter kundönskemål ser det mycket bättre ut. Detsamma gäller för våran vanliga liggande 150 panel, smala foder nä, breda=mycket snyggt.
 
saturnus skrev:
ser bedrövligt ut, att såga hack i fodren till blecken, lite mer snitts på jobben får det vara, Varför inte tillverka en trekanslist i smygen, så fodren hamnar en bit längre ut, så kommer det att se luftigare ut. Även fodren kunde vara en storlek mindre, som nu tar de överhand, och föntren verkar mindre. Så här har jag gjort--
[bild]
Har lite svårt att se på bilden vad det är du gjort. Har du satt dit en extra bit ovanför blecket?
 
Saturnus skrev:
Varför inte tillverka en trekantslist i smygen, så fodren hamnar en bit längre ut, så kommer det att se luftigare ut.

byggankan skrev:
Har lite svårt att se på bilden vad det är du gjort. Har du satt dit en extra bit ovanför blecket?
Saturnus har redan gett svaret, se ovan.
 
Ola78 skrev:
Vet inte om jag håller med dig fullt ut där, din lösning är mycket snygg ja, men om man hakar ett spår i fodret och gör det snyggt blir det inte illa det heller tycker jag i alla fall, smaksak vilket man föredrar. Haket i fodret ska följa lutning på ev fönsterbleck och utvändig smyg, då ser det bra ut, men jag har sett lösning där man bara har huggit ur med typ en morakniv lite slarvigt och det ser verkligen illa ut.

Det där med foder ja, bred panel bör ha breda foder för att det ska harmonisera, smalare panel smalare foder. Vi har gjort hus på jobbet med Martinsons Limträpanel 300 bred. Med 28*70 som foder som nåt ljushuvud till arkitekt tycker att vi ska ha som standard ser det för jäkligt ut, ser ut som tändstickor runt fönstret. När vi använt 28*145 som foder efter kundönskemål ser det mycket bättre ut. Detsamma gäller för våran vanliga liggande 150 panel, smala foder nä, breda=mycket snyggt.
jo tack, jag har gjort ett litet hack med stämjärnet i fodret, så att blecket ligger an mot fodret. Nu har jag så mycket överhäng på taket, så där kommer inget regnvatten in på väggarna eller fönster. Nu ville jag inte verka "stöddig", men håll med om, att såga ut i fodren, ser konstigt ut. Biten under hacket i fodret, blir nu utsatt för väta, och kommer med tiden att ruttna av. Dessa hack, är det första man ser av huset:S. När det gäller rädslan för vattenmängder som strömmar in i huset, så är denna obefogad, då man normalt har en luftspalt innanför fasadbeklädnaden.
 
Man försöker alltid att få så mycket ljus som möjligt från fönstren, på bilden ovan -Vallsjöhus- är det enkelt att flytta ut fodren 10mm eller något mer, verkar kanske inte mycket, men det ger mer ljus in i huset.
 
Mikael_L
saturnus, jag har också svårt att se hur du menar på bilden, har du någon närbild?

Men jag fattar det som att fönstersmygarna livar ungefär med fönsterhålet i stommen, sen har du trekantslist, ca 12x12 som täcker hålet?
Då har du väl även trekantstlist mot övre smygbrädan, eller låter du denna smygbräda istället gå ner lite lägre och täcka karmen lite?

Men jag håller med om ljuset, det är dumt att skugga bort ljusinsläppet och istället ha antingen större fönster eller mörkare inne.
Jag tänker ha vinklade invändiga smygar av denna anledning.
 
ok, jag var ute i snön och fixa ny bild, som bättre visar hur jag menar. Trekanstlisten är sågad från tryckimpregnerat, o b s , sågas inte ut i spetsar. Naturligtvis kan inte byggfirman hålla på med detta finlir, när de endast är där för att resa ett färdigt hus

056.jpg
 
Mikael_L
Snabba ryck, 8 minuter senare var bilden tagen, uppladdad och i ett inlägg. :)
Bugar och tackar.

Aha. Inte en vanlig trekanstlist, utan nästan mer en avfasad regel. Pyssligt att fixa. Jag har nog inte en tillräckligt bra såg för att såga upp en regel sådär. :|
Skulle man kunna göra smygbrädor av fjällpanel tro?
 
TheStills skrev:
Nu har vi ett putsat hus men både den plåtslagare som gjorde fönsterblecken och muraren som satte dit om när han putsade sa att blecken ska vara med en liten fläns + att blecket går in i den skåra som finns i fönstret. Vi (muraren och jag) gjorde även en liten "backe" för plåten att ligga på.
är det putsat/tegel som blecket vilar mot, lägger man en bit grundpapp7takpapp under blecket. Åt sidorna får man trycka ut blecket mot putsen/teglet och lite fogmassa.

OBS, Vi talar inte om spåret till blecket i fönsterbågens bottenstycke, utan bleckets placering mot smygen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.