Och vad tycker ni om Grand Danois eller Dobermann eller Stor Pudel?
 
Gillar både Grand Danois och dobermann, pudlar har jag ingen direkt erfarenhet utav. Hemma är det en dalmatiner som vaktar både hus och bil. Ingen okänd får komma för nära utan att hon skäller högt & intensivt. Skulle hon vara ensam hemma och någon okänd gick in så vet jag faktiskt inte hur hon skulle reagera. Är vi hemma och öppna dörren så är alla välkomna. :) Lydnaden är helt okey och blir bara bättre och bättre ju fler kurser vi går. Vad vi vet har hon inte ätit någon, pussas däremot väldigt gärna! :)
 
Vad har ni för hundar? Två dalmatinerhannar på 12 resp 2 år

Vaktar de? Absolut - men bara när det är nödvändigt - rasen är utpräglad vakthund med instinkt när någon oseriös person kommer. Absolut hängivna barnpassare.

Skäller? Inte speciellt - min yngre vill gärna tala om när någon går på gatan men jag jobbar mot det.

Lyder? Tja ... dalmatiner är ju inte precis den lättaste rasen att träna - mår bäst av att luffa med matte. Den äldre behöver aldrig gå i koppel.

Har redan hunnit käka upp folk? Inte än - men de vaktar med sitt liv om fara skulle uppstå.

Jag har valt rasen just pga av vaktegenskaperna och har haft dalmatiner över 20 år. Men de hårar förfärligt.
 
Vi är smarta o bekväma av oss.... vi har vanliga bonnkatter istället.
 
Vad har ni för hundar - Mellanpinscher röda
Vaktar de - Överdrivet.
Skäller - Oh yes!!! Tar lite tid få dem tysta...
Lyder - För det mesta... Ingen elitklass men allmän lydnad är väl ok :)
Har redan hunnit käka upp folk - Råkat bita en hand men den bitne medgav det var hans fel men hund ska i alla situationer ej bita. Definitionsfråga. Men den bitne tog på sig ansvaret och vi mer uppmärksam vid "lek" av främmande.
 
kamilenski skrev:
Ja.

Vad har ni för hundar?
Vaktar de?
Skäller?
Lyder?
Har redan hunnit käka upp folk? :D
1. Sex stycken Alaskan Malamute
2. I flock, ja.
3. Nej, ylar dock
4. Fläckvis
6. Nix, dock plockat nåt enstaka rådjur och sånt när dom rymt.
 
Har inte tänkt tanken att ha hund som vaktar. Är allergisk mot pälsdjur men skulle gärna haft hund för barnens skull när de var mindre, och för min egen skull nu när de flyttat. Men inte som vakthund i första hand.

En sak till - som tidningsbud o f.d brevbärare och ovan vid hundar så är de rackare som skäller, gläfser och springer emot allt som rör sig inte särskilt attraktiva:(

Kjell G
 
rundvikarn skrev:
Blev dock tvungen att göra oss av med honom efter en liten
incident då zigenare kom och försökte råna mamma då hon var
ensam hemma och hon sprang och släppte ut hunden från toan
och skrek : -BUSS PÅ !!!!

Det var inte roligt att vara oönskad zigenare då inte .
Räknas inte det som självförsvar då? Hunden skulle ha fått en korv istället.
Hur gick det? Lät nästan spännande, m en tråkigt om hunden fick sätta livet till pga det :/.

Älskar hundar själv, finns inget bättre. Galet kär i typ alla hundar.

Har ingen själv nu men har haft en norwichterrier

Vaktade? Jo, men kanske inte så skräckinjagande
Skällde när nåt speciellt hände eller när nån var vid dörren (försökte få henne sluta)
Lyder? Jovars, om man hade korv.
Käka upp folk? Folks mat har hon ätit upp flera ggr. Bland annat halva julbordet smo vi hade ställt ut i trappen (tvåfamiljshus) och sen glömde att hunden kunde komma åt det. Vips så var rensteken, pastejen och skinkan borta. Men hunden såg väldigt belåten ut. Och tjock.

Löjligt bra jägare dock. Hon var på sommarkollo hos min moster mitt ute i bushlandet där alla sorts djur fanns. Fast när hon kom hem så var möss, råttor och all sork utrotade. Hon lekte med sorken hela dagarna, kastade dom i luften, petade på dom, åt dom.. osv.

Nu vill jag helst ha en större hund, rottweiler älskar jag. Men får tyvärr lov att erkänna att en sådan nog blir för mycket jobb för oss just nu.
 
Har ni skaffat nya vänner?
Hur går det?
 
kamilenski skrev:
Ja.

Vad har ni för hundar?
Vaktar de?
Skäller?
Lyder?
Har redan hunnit käka upp folk? :D
Hur så ska du göra inbrott eller? ;)

Jag har en dresserad panda som jag skickar efter folk jag ogillar, så för din skull så hoppas jag att du inte blir min ovän.:cool:
 
Haha.
Hur lyckades du med att få FIATEN lyda dig ;)
 
Jag gav den ett chip. :)
 
kamilenski skrev:
Har ni skaffat nya vänner?
Hur går det?
Vi har utökat flocken med en dalmatinerhane som helst ligger på rygg i soffan och sover. Han skulle nog kunna skrämma bort folk med sina fisar men annars välkomnar han glatt alla! Han skällde ut husse rejält när han kom hem mitt i natten men han orkade inte resa sig från soffan så som vakthund är han kanske inte den mest pålitliga... Men han är lydig och älskar att mysa! d^_^b
 
Storpudel - inte så "fjantiga" som folk tror! I Frankrike duger de som polishundar. Vår storpudel är "STOR" samma storlek som kompisarnas Vorsterhundar, och lika muskulära. Perfekt lydnad! Bra vakthund, bra familjehund, mjuk och go att ha i sängen. Har försvarat undertecknad en kväll på motionsrundan mot en otäck blottare som kom för nära (Om man säger så här...blottaren hade inte haft något att blotta mer om han inte kutat ifrån mig det fortaste han hann) - har aldrig sett min älskling så arg! han fick en extra portion entrecote, rå förstås när vi kom hem!
 
dvärg/mellanpudel som vaktar huset endast på kvällen. Tror hon är mörkrädd. Men hon morrar när hon hör ljud utanför på kvällen. På dagen sover hon gott. Lyder när hon själv vill, vilket hon oftast vill. Glädjenafsar efter folk som vill hälsa på henne. Knackar det på dörr´n så fortsätter hon bara sova.

Hade en schäfer förut dock och man flög upp i taket när det knackade på dörrn för hon for upp och råskällde. Vaktade huset, bilen, mig. Släppte inte in någon i huset. Bara låg i dörröppningen och morrade. En kille som hälsade på försökte vara "cool" och säga "sitt" skarpt åt henne men då gick hon mot honom och morrade och visade tänder istället. Låter som en hemsk hund kanske men hon skulle aldrig rört mig eller någon annan som inte trängde sig på oss. Lydde sånär som på när det sprang fram ett rådjur. Då stack hon. Saknar en vakthund men är rätt skönt med en avspänd hund också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.