Y
Tänkte köpa en LG F1480QDS tvättmaskin med 1400vars centrifug, användare har skrivit att tvätten känns torr.

Innebär det att det är onödigt av mig att köpa en torktumlare oxå? kanske lika gärna köpa två tvättmaskiner istället för fylla mina två platser?
 
Hehe vilket problem du har ;) Om du inte behöver något av det så kanske du kan köpa något roligare än att fylla ut ett hål? Bara en tanke :)
 
Det räcker inte. Tar du dessutom olika kläder eller sängkläder med t.ex. dun/fjäder eller liknande så är rekommendationen att torktumla för att återskapa luftigheten i materialet. Även frotte blir mjuk och fin efter torktumling.
Vår kör med 1300varv och det går definitivt inte utan all tvätt måste då hängas upp för sluttorkning om man skippar torktumlingen.
 
Man kan aldrig få tvätt helt torr genom centrifugering men höga varv ger lägre energiförbrukning för eftertorkningen i torktumlare.
 
Högvarvscentrifugering sliter på kläderna, vill du ha mjuka kläder är torktumlare ett krav då hängtorkning gör kläderna stela.
 
Tyresö
Vi har haft såna tokcentrifugerande maskiner också - vår nuvarande maskin centrifugerar med 1300 RPM och tvätten känns definitivt inte torr efter en sån åktur. Undrar hur "användarna" resonerar om dom påstår att tvätten känns torr efter en åktur på 1400 RPM. Bara löjligt försäljarsnack.

Du kommer inte undan klädstrecket eller torktumlaren.
 
Tyresö skrev:
Undrar hur "användarna" resonerar om dom påstår att tvätten känns torr efter en åktur på 1400 RPM.
De har kanske bara fleecekläder ;) har en fleece-tröja och den känns torr efter centrifugering men absolut inte bomull.
 
Y
vad är viktigt vid val av torktumlare då
 
Tyresö
Yrrol skrev:
vad är viktigt vid val av torktumlare då

Det enda viktiga är att det är en kondens-tumlare (tror jag att det heter) alltså en med en kondensuppsamlartank, som du själv tömmer.

Givetvis åkte min fru och handlade den absolut dyraste torktumlaren som fanns - bara för att hon skulle bräcka sina väninnor. Det var ett helt meningslöst inköp eftersom hon enbart använder ett (!) enda torkprogram, dvs "Normal torr tvätt". Maskinen känner själv av när tvätten är normaltorr och stänger automatiskt av sej själv.

Det är som att handla en Estwing-hammare för att enbart spika nubb - overkill så det förslår.

Så handla en kondenstumlare med en automatisk fuktavkännare, så räcker det mer än väl.
 
Tillägg: man behöver INTE tömma vattentanken på kondenstumlaren, det går att ha en slang till avloppet. Uppsamlaren i maskinen är bara en extrafiness för den som av någon anledning inte har nåt avlopp tillgängligt, vilket är mycket ovanligt, då man oftast ställer tumlaren vid tvättmaskinen, som ju kräver avlopp.
 
Ola78
Anna_H skrev:
Tillägg: man behöver INTE tömma vattentanken på kondenstumlaren, det går att ha en slang till avloppet. Uppsamlaren i maskinen är bara en extrafiness för den som av någon anledning inte har nåt avlopp tillgängligt, vilket är mycket ovanligt, då man oftast ställer tumlaren vid tvättmaskinen, som ju kräver avlopp.
Det där var intressant, jag har aldrig sett något om det i instruktionsboken på de torktumlare jag haft eller brukar det inte finnas med hur man gör?
 
Ola78 skrev:
Det där var intressant, jag har aldrig sett något om det i instruktionsboken på de torktumlare jag haft eller brukar det inte finnas med hur man gör?
På vår tar man bara loss slangen på baksidan och drar den till avloppet (med förlängningsslang förståss) istället för till tanken. Det är en Bosch. Har i och för sig inte kollat några andra, men det borde vara en standardfunktion tycker jag.
 
Tyresö
"Anna H"

Jag är inte helt säker på att vår svindyra Husqvarna-tumlare har någon slang.
 
Vår mellanklass-Electrolux med 7 år på nacken har en sådan slang. Minns dock att det var meckigt att få till, slangen ingick inte och hålet för att montera den var näst intill gömt på baksidan.

Edit: Slangen till uppsamlingsbehållaren går alltså inte att använda på den här modellen, den är inbyggd.
 
Redigerat:
Ola78 skrev:
Det där var intressant, jag har aldrig sett något om det i instruktionsboken på de torktumlare jag haft eller brukar det inte finnas med hur man gör?
Finns tyvärr inte på alla....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.