Jag har ett Myresjöhus från 57 med 15cm kutterspån på vinden som jag tänkte göra såhär med; fuktspärra underifrån eftersom vi ändå ska byta alla innertak, fluffa upp spånet lite och sedan lägga två lager vanlig snorbillig glasfiber i rulle ovanpå spånet. Billigt, enkelt och med lite tur kan det funka. :)
 
B
kollade på isover hemsida. dom gjorde som jag skrev. la isolering direkt på spån.
 
cederbusch skrev:
Jo du isolerade ju vinden, så ngt gjorde du. :)

Hur tänker du göra om det sedan visar sig att det blir mögelpåväxt? Ska du packa det dyrköpta ekofibret i säckar och slänga? Eller installera ngn slags avfuktare på vinden?

Får man fråga vad det gick på?
Ja, det är sant:)

Blir det mögel...tar vi det problemet då:) Öka/minska ventilationen antar jag, möglet sätter sig ju på råsponten och det är lätt att konttrollera var om det händer något.
Nu har ju Ekofiber samma egenskaper som kutterspånet så risken att det ska bli problem är liten, dessutom eldar jag rätt duktigt under vintern så skorstensstocken blir varm och gosig.

Känns bra att kunna värma upp hela huset med L/V Värmepumpen utan tillskott nu när det var 7-8° minus, mot tidigare då den klarade max -1-2° utan tillskott.:)

26000:- -ROT, så ca 20000:- skulle jag tro, har inte fått fakturan ännu.
 
cederbusch skrev:
Får man fråga vad det gick på?
21000:- inkl. ROT blev det.
 
Jag vet inte om jag läser fel i vissa av inläggen. Men i min värld så är diff-spärren ett ångskydd för det som skapas i huset och att det inte ska "krypa in i väggarna" så det enligt mig ska sitta näst efter ytskiktet från insidan sett dvs gipsen.

Tjärpappen som lades förr har jag hört vad mer som en vindpapp ingen tanke på ångspärr. Men dock så ger den ju något liknande funktion.

Jag har ett hus från -56 dvs kutterspån och tjärpapp, jag reglade upp i mitt undertak och sedan en 45 isolering, plast och sedan ytskikt.

Flera "Snickare och vetare" sa att du kan bara rulla ut pappad isolering över kutterspånet men jag gick på min egen känsla att ångspärren ska sitta innerst. Rätt eller fel.....? Räcker med att stoppa en torr hand i en diskhandske efter 5 minuter är det ganska fuktigt i den ;)

Vad jag menar är att det måste få andas från något håll, för att inte skapa inbunden fukt.
 
B
tocke dom hade ingen användning för ångspärr heller
 
-Byggare Henke...utveckla. Menar du att vi idag alstar mer fukt eller att vi tillför annan värme eller vad? Sorry om jag är trög här...lär mig ;)
 
B
nja. du måste tänka på att det var vanligt med badhus innan. innan bad och dusch kom till alla hem. knappt toa eller rinnande vatten inne.
sen kunde man slösa mer på värmen. man hade bättre cirkulation i husen. det var ej tätt överallt
 
-Byggare Henke.....så sant! Inte konstigt att hus från 50-talet inte är byggda för vår livsstil 50 år senare!

Det du säger är en viktig sak som vi alla som "bygger" på våra hus borde beakta, klarar vårt hus av detta?

Tack för ditt svar! :)
 
B
därför är det svårt me nya matr i gamla hus.
 
Förvirringen tilltar. Hade bestämt mig för att skotta bort allt spån, lägga fuktspärr på golvet i kallvinden, och sen fylla på med glasull. Detta eftersom jag inte tycker att lösull är tillräckligt brandsäkert enligt de undersökningar som gjorts - och murstocken går rakt genom vinden och vi eldar med ved. Men...
...då kom gode vännen T och skakade på huvudet och sade att den lösningen bara ökar fuktbelastningen på takstolar och andra platser där det är otätt. Och otätt blir det ju, inte minst vid luckan för den utdragbara stegen där man går upp på vinden.
Hjälp... någon som kan svara mig hur jag ska göra??
 
Om du ska ha fuktspärr och mineralull bör du hellre sätta plasten på insidan och se till att det håller tätt överallt så att inte fuktig luft kan smita upp i t ex väggarna på vinden. Som du förstår är det i princip omöjligt varför man inte rekommenderar att blanda in nya material i gamla hus.

Det finns säkert många som bara lagt mineral på vinden och aldrig fått problem. Men vill du prova ngt annat finns det lösull av cellulosa som kan hantera fukten bra. Själv kompletterar jag med mer spån på vinden och sätter träfiberskivor i snedtaken.
 
Jag bor själv i ett mycket gammalt hus, äldsta delen är byggd 1689 och bjälklaget är isolerat med 15-20cm spån utan difspärr.
Husets vind blir mycket sällan under nollan, som kallast har vi haft -5 när det var -26 ute och den relativa fukhalten ligger då runt 65%
För några år sedan tillägsisolerade vi bjälklaget med 20 cm glasull och fick omgående påväxt, så det var bara att riva ut.

Jag lärde mej då att man måste skilja på en kallvind och en varmvind.
En varmvind har ett tunt isolerat bjälklag och har minimal ventilation, vinden håller en relativt hög temperatur och låg fuktighet.
En kalvind har ett välisolerat bjälklag med luftspalter och god ventilation och håller ungefär samma temp som ute.
Om man tilläggsisolerar en varmvind, genom att öka isoleringens tjocklek på bjälklaget, blir vinden kallare och fuktproblem kommer som ett brev på posten,om man inte samtidigt fixar till luftspalter och ökar ventilationen.
Bästa sättet att tilläggsisolera en varmvind är att isolera yttertakets insida med en diffusionsgenomsläpplig isolering och bibehålla en minimal ventilation.
Viktigt då att yttertaket har vanlig papp/ pannor och inte är diffuionstätt.
Någon som har erfarenhet eller kunskap av att tilläggsisolera yttertaket på vinden istället för att tilläggsisolera bjälklaget?
 
Nja, det där är nog ingen definition av varmvind som alla skulle hålla med om. Lägger du isolering under underlagstaket så flyttar du bara kallvinden utåt till luftspalten mellan undertaksmaterialet och isoleringen. Det blir en liten kallvind, dock en kallvind.

Det där med luftspalter är inte heller befäst. SP gjorde en studie där man kom fram till att ökad ventilation mot uteluften kunde ge större problem.
 
Nu hänger jag inte riktigt med i dina definitioner.
Vad menar du med "under underlagstaket"
Vad är ett underlagstak?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.