Mikael_L skrev:
[länk]
Min poäng var just det att inte köpa "dosskruv" för då blir det dyrt som satan.
Köp istället "skruv i lämplig dimension" hos någon som inte säljer det som elmaterial så ska du se att det blir billigare många gånger om.
 
Mikael_L skrev:
[länk]
Ah.. dom där betalar jag bara 0.75kr/st för (+moms) de är inte "orginal thorsman" ska prova beställa en ask å se om de är nåt att ha.. Inte för att man använder så stor mängd dosskruv, men känns ju dumt att betala 2.5kr/st
 
Mikael_L
Jag drar igång min gamla tråd igen.

Huset ska dosas. Det blir väl en 50-100 st apparat och takdosor.
Väggarna blir 11mm OSB + 13 mm gips nästan överallt. Badrum t.ex. är lite oklart.

Billiga dosor är bra.
Skitdosor är dåligt.

På 50st dosor blir merkostnaden 500 pix för 10 kronor dyrare dosor, så är dom avsevärt bättre så betalar jag hellre lite mer.

VPrör eller VP-slang är tyvärr ännu inte bestämt, men slang med fördragen FK ligger just nu på det troligaste valet. Jag borde kanske starta (ytterligare) en tråd om slang vs rör ... :)

Önskvärda funktioner och krav:
Jag tror att låsfjäder är ett "måste". (Har jag fel?)
Jag anser att 20mm stuts är ett ganska stort plus.
Rymliga dosor är väl alltid trevligt?
 
Än en gång dosn E1422240 APPARATDOSA, 13/26 är rymligare för den är lite djupare, den fungerar med en eller två skivor, blir mycket stabil om man kopplar ihop två eller flera, man kan montera 4 extra stosar, stosarna har låsfjäder, passar till både 16 o 20 slang/rör, den har även utbrytningsanvisning i botten, är lättarbetad.
Nackdel är priset om man inte kan förhandla, skulle tro att du kan få dom för ca 30:-
 
ELJO VP-2 dosor är klockrena! Böjbara studsar och justerbar ring är löjligt bra!

VP-2 är uppbyggd så att grunden är en djup apparatdosa, sedan finns det olika studsar med olika antal och dimensioner (16 eller 20 studs) som går att sätta ihop hur man vill.
Efter det har man två olika ringar, grön (/röd) och blå. Med grön ring kan man använda dosan till 13-26 mm skivmaterial. med blå får man 26-37 mm.
Och där har vi dosan, sedan har vi även regelfäste som går att klicka dit och skivfästen som man kan sätta på om man vill limma eller skruva fast dosan stadigare (den kläms alltså fast mellan skivorna vid dubbling) eller skruva fast på rent gips utan att behöva bygga ihop nå reglar för att kunna fästa dosan i.

Man köper ju en hel färdig dosa, men skulle man sakna något på den. T.ex. vill ha två studsar till så kan man ta bort från en annan dosa och bygga på denna.

Om dosorna är ingjutna i betong och putslock inte har använts så att det kommit betong o gängorna så att ringarna inte går att vrida på. Då är det bara att ta kniven och hugga bort ringen och sätta dit en ny från en annan dosa. (Blir lite svinn, men)

Jag vet två nackdelar med ELJO VP-2 och det är dels att regelfästena inte har "taggar" så att man kan slå in regelfästet direkt i en träregel med hammaren utan man är tvungen att skruva fast den. Dels så är de lite för klumpiga om man ska fräsa in dem i gamla väggar.

Ska du satsa lite extra pengar på dosor, satsa på VP-2. Du kommer garanterat inte bli besviken.

//Patrik
 
Redigerat:
Enda gången jag föredra Eljo framför Elko är med deras dosor. I stort sett alla deras är suveräna.
Som Patrik skriver "satsa på VP-2. Du kommer garanterat inte bli besviken"
 
VP-2 och hundra (eller iaf 99) procent slang. Klamma bara hyfsat ordentligt så får du inga problem.
Dock inte billigaste slangen du hittar, generellt är vp-färgade slangar kass jämfört med grå.
 
VP-2 låter ju som en kanondosa. Själv får jag bara använda ED-WA, köp inte dessa de är inte bra.

PM-flex har bra kvalitet på slangen tycker jag
 
Är det de ljusblå ABB dosorna Rikard? Gud vad jag avskyr när chefen vill snåla och köper dom..man får ju för fasen t.o.m köpa stussar löst..blä.
 
Är inte ED-WA de gröna dosorna?
Blä. (Men de är utmärkta om man fräser in dosor och slang i väggar)

//Patrik
 
Kör med VP-2 då dessa är mycket enkla att bygga ihop som man önskar, då jag kommer att köra med Jung's fackramssystem.
 
Gröna för 13 mm och gula för 26 mm. Riktigt kassa, säkert billiga, men inte ens det låga priset motiverar köp
 
Rikard Ågren skrev:
Gröna för 13 mm och gula för 26 mm. Riktigt kassa, säkert billiga, men inte ens det låga priset motiverar köp
Ibaland har jag läst kommentarer är på forumet, som att riktiga elektriker bara använder bra grejer och att amatörer mest köper billig skit:)

(Inget riktat specifikt mot dig Rikard)
 
Sin chef styr man inte över
 
Rikard Ågren skrev:
Gröna för 13 mm och gula för 26 mm. Riktigt kassa, säkert billiga, men inte ens det låga priset motiverar köp
Jag lider med dig. :S

ED-WA grön = 37 kr, listpris Solar

VP-2 = 62 kr, listpris Solar

Ensto = 78.90 kr, listpris Solar

ELKO = 91 kr, listpris Solar (Denna har studsar som passar både 16 och 20 rör. Finns det bara denna eller? Är den alltså ELKOs motsvarighet till de andra?)

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.