Ok. Jag vill ha bilder och gärna ett "namn" på stilen jag söker. Mest av allt vill jag ha bilder. :)

Det ska se ut så här:
293_medium.jpg
(bild från falurodfarg.se)

Fast så här:
lexington+hus.bmp

Det vill säga; jag vill ha två våningar, falu rödfärg, tegeltak, samma fönstertyp och stil som på det röda huset men storlek och form som på det grå.

Och nu vill jag titta på massor av bilder!! Var ska jag leta? Har kollat byggnadsvard.se, skansen.se och falurodfarg.se. Fler förslag? Inte hustillverkare. De har INTE vad jag söker. :p
 
Jag vet inte om jag är trög nu, men när du säger "form" som på det grå, kan du förtydliga vad du menar då? Annars är det väl ett klassiskt tvåvåningshus utan yttre vinklar bara. Det gråa huset är ju New England-stil i sitt formspråk oavsett det har liggande panel eller inte, om du avser att utbyggnaden på ena kortsidan med ovanpåliggande balkong ska inkluderas.. Då är det ju ett New England inspirerat hus med klassisk svensk lantgårdsyttre, eller fattar jag inte alls då? :S
 
B
nog finns husbyggare som bygger såna
 
Ola78
Här är en bild
 
  • Lövsta Trähus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
timmelstad: Nej, utbyggnaden ska inte inkluderas. Så ja, det är bara ett klassiskt tvåvåningshus utan yttre vinklar. Men som du ser så är det inte lika långsmalt som en bergsmansgård. Och inte lika högt och maffigt som en herrgård i två våningar. De flesta tvåvåningshus som jag hittar är parstugor som har bara ett eller max två fönster på gaveln. Och många hus har liksom det som Ola78 skickade bild på "bara" förhöjt väggliv istället för två fulla våningar.

Byggare Henke: du har helt säkert rätt att det finns byggare som bygger sådana här. Men kataloghusen uppfyller inte kraven. De har fel proportioner på fönstren, fönster som inte livar med fasaden, fasad som inte livar med sockeln, för mycket takutstick etc.

Jag vill ha bilder på GAMLA hus som liknar de här.

Fler exempel så kanske ni förstår vad jag är ute efter.
95_medium.jpg
Fast för mycket bergsmansgård...

gavelxx.jpghttp://www.falurodfarg.com/frf_templates/RedSquareObject.aspx?id=955
För smalt...

782_medium.jpg
För maffigt... :)
http://www.falurodfarg.com/frf_templates/RedSquareObject.aspx?id=764
 
varmlandsgard.jpg

Det här är snyggt! Men skulle vilja ha ännu fler bilder... :)
 
Rebeckaf skrev:
timmelstad: Nej, utbyggnaden ska inte inkluderas. Så ja, det är bara ett klassiskt tvåvåningshus utan yttre vinklar. Men som du ser så är det inte lika långsmalt som en bergsmansgård. Och inte lika högt och maffigt som en herrgård i två våningar. De flesta tvåvåningshus som jag hittar är parstugor som har bara ett eller max två fönster på gaveln. Och många hus har liksom det som Ola78 skickade bild på "bara" förhöjt väggliv istället för två fulla våningar.

Byggare Henke: du har helt säkert rätt att det finns byggare som bygger sådana här. Men kataloghusen uppfyller inte kraven. De har fel proportioner på fönstren, fönster som inte livar med fasaden, fasad som inte livar med sockeln, för mycket takutstick etc.

Jag vill ha bilder på GAMLA hus som liknar de här.
Okej, jag kör vidare med mina dumma frågor då.. Varför kan du inte gå till en husbyggare som kan tänka sig att ändra på något av sina befintliga hus, det finns ju gott om såna? Du vet ju onekligen vad det är du är ute efter, så att sätta ihop ett önskehus utifrån vissa givna förutsättningar kan inte vara så svårt då?

Eller samlar du bara bilder till något annat?
 
B
rebeckaf. sen är det ju du som bestämmer hur ditt hus ska se ut. ritningarna på hemsidorna är ju standard hus.
 
Vart hitta du Bild nr 2 i inlägg 5 ? Skulle vilja se rginal bilden om den går att få större. Vill se hur knutarna ser ut. :)
 
Timmelstad: tja, egentligen vet jag inte exakt vad jag vill ha. Byn vi ska bygga i är kulturminnesskyddsvärd (eller vad de nu kallade det). Husen här i byn (7 hus allt som allt) är ett och ett halv plan med förhöjda väggliv, faluröda med tegeltak, från tidigt 1900-tal. Vi vill ha ett tvåplanshus. Vi har pratat med en byggnadsvårdmänniska på kommunen som ska hjälpa oss utforma huset på ett lämpligt sätt. Hon vill då att vi väljer en specifik tidsepok och anpassar hela huset till denna epok. Och sedan så ville hon att jag skulle återkomma med bilder på vad det är jag vill ha. Så jag behöver ett hus som genomgående är från en viss stil/tidsepok (allt från 1800-tal till typ 1930-tal verkar ok). Hon pratade om tidigt 1800-tal till mitten av 1800 om vi ville ha 2-plan. Och att vi då skulle ha grå fönsterfoder, ockragula eller brunröda fönsterbågar etc. Så nu måste jag hitta ett hus som jag gillar, och som kvinnan på kommunen också kommer att gilla! ;)
 
Tilläggas kan att det egentligen till stor del är kvinnan på kommunen som kommit med idéerna/kravspecen. Men jag vill ju naturligtvis också att det ska bli lyckat.
 
B
kan ju säga att det blir nog ej så billigt. säkert ska även fönster och dörrar passa in i stilen också.
ni måste ta reda på hur ni får bygga
 
Henke: klart jag vet att det är jag som bestämmer hur huset ska se ut. Problemet är ju att jag ännu inte har hittat bilden på det perfekta huset. Det är ju därför jag postar här. För att få mer inspiration om var jag ska leta bilder på faluröda tvåplanshus. :)
 
Ja, men det är lite luddigt hur vi får bygga. Och sedan kan de ju komma med önskemål om en viss sak, men kanske fortfarande tillåta något annat. Men ja, fönstren t ex kommer inte att bli billiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.