nyttanvändarnamn skrev:
Vi hade en förbrukning på 2112 kwh och fick en tot kostnad på 2250 kr!
Grattis:D

Vilket elbolag har sådana priser??
 
BiFuel skrev:
Hur skiljer ni andra på förbrukning av hushållsel och förbrukning för värme/varmvatten? Nån slags energimätare på värmepump?
Japps, separat mätare för VPn. :)
 
nyttanvändarnamn skrev:
Jepp
Vilken leverantör har du då?
 
FredrikR skrev:
Japps, separat mätare för VPn. :)
Hur/var kopplas en sån in? Krävs det ingrepp i elen (=elektriker) eller funkar den på annat sätt? Blir lite sugen.
 
Sitter är i vårt skithus från 1975 och har precis kollat in räkningen:(

Huset, 1-1/2-plans, är levererat av LB-Hus 1975 och är på 138 kvm.

Direktverkande el under ombyggnad. Har dock en gammal luftvärmepump som står och går, men vet inte hur mycket den egentligen levererar.

Totala förbrukningen var på 4722 kwh till det trevliga snittpriset av 1,74 kr:S

Har precis borrat och håller nu på att dra in ett vattenburet system och hoppas på bättre siffror nästa vinter:)

Tillägg: två vuxna och två barn
 
Redigerat:
Har inte räkningen framför mig nu men den var på 3800 sek för December. Huset är på 137kvm + 74 biarea. Jordvärme med ny pump. Är det "normalt" tro? :S
 
Skånelänga med nya fönster (U-värde 1,2). Huset är 100 kvm + öppet upp till nock i vardagsrum samt två loft om 15 kvm var. Investerade i en Bosch luft/vatten i september. Huset drog i dec 2009 (med den gamla Nibe el-pannan) 2676 kwh och i år med nya pannan 2861 kwh. Förra året var vi två vuxna och en bebis, i år är vi två vuxna och en ettåring och en bebis =).
Detta är den totala förbrukningen med konstant värmelampa till hönsen och lysrör i stallet..

Jag är inte helt nöjd med investeringen... Förresten gick elpatronen även när det var -2 grader ute
 
ca 130m2 i två plan byggt-07. 2400kwh fjärrvärme och 500kwh hushållsel
 
Göran.W
Sjörre skrev:
Skånelänga med nya fönster (U-värde 1,2). Huset är 100 kvm + öppet upp till nock i vardagsrum samt två loft om 15 kvm var. Investerade i en Bosch luft/vatten i september. Huset drog i dec 2009 (med den gamla Nibe el-pannan) 2676 kwh och i år med nya pannan 2861 kwh. Förra året var vi två vuxna och en bebis, i år är vi två vuxna och en ettåring och en bebis =).
Detta är den totala förbrukningen med konstant värmelampa till hönsen och lysrör i stallet..

Jag är inte helt nöjd med investeringen... Förresten gick elpatronen även när det var -2 grader ute
Tråkigt när det blir så.
Tyvärr så är många säljare intresserade av just att sälja istället för att verkligen få till ett bra system.

Såg en bild på ett av dina element i en annan tråd http://www.byggahus.se/forum/vaerme...r-vattenburet-element-vilket-gick-skogen.html och det såg ut att sitta i ett hög temp system med tanke på utformningen och storlekan.
I denna tråden http://www.byggahus.se/forum/vaermepumpar/152468-lag-investering-hoeg-besparing.html frågade jag just om du hade ett låg eller hög temp system innan du installerade pumpen och dessutom avråde för luft\vatten där du bor pga den konstant höga luft fuktigheten där du bor som triggar en massa avfrostningar som sänker verknings graden.

Det du kan göra nu för att få till det så bra som möjligt är att se till att du behöver så låg temperatur fram som möjligt på elementen så du ökar verkningsgraden.

Nu fick jag aldrig svar på vilken framlednings temperatur i den andra tråden men du bör få ner den till runt 35gr när det är 0 gradigt ute.

Alla termostater ska så klart stå fullt öppna på elementen så pumpen kan jobba mot så låg temperatur det bara går.
Blir det för varmt i något enstaka rum får man strypa den.

Rätt dimensionerat ska du kunna köra ner till runt -10gr utan el tillskott.

Jag tror och hoppas att några lämpligare element får det att lira bättre.

Edit: nu var det iof kallare än normalt.
Hade här i Tomelilla en genomsnitts temperatur på -4,9 Dec 2010 mot -1,0 Dec 2009
 
Redigerat:
BiFuel skrev:
Hur/var kopplas en sån in? Krävs det ingrepp i elen (=elektriker) eller funkar den på annat sätt? Blir lite sugen.
Vi har elmätaren före säkerhetsbrytaren, den är fast monterad.
Vill minnas Ahlsell tog 1500:- ink moms för den sen tillkom en kapsling (lådan den sitter i).
Så en elektriker eller annan person med nödvändig kunskap är nog värt att konsultera.
 
nyttanvändarnamn skrev:
Jepp

Tror jag inte en sekund på.. Tror ingen har haft under 1kr på många år.
 
zippa80 skrev:
Tror jag inte en sekund på.. Tror ingen har haft under 1kr på många år.
Inte jag heller. Har ett 3 års avtal som vi tog för 1,5 år sedan. Totalt kostar det 97,38 öre alla skatter. Sen tillkommer ju EON:s framkörning som äger nätet. Så summan av kardemumman blir 1,30 kr / kwh.
 
BiFuel skrev:
Hur skiljer ni andra på förbrukning av hushållsel och förbrukning för värme/varmvatten? Nån slags energimätare på värmepump?
Har också separat mätare på värmepumpen. Sitter i el-skåpet(heter det så, förr var det ju proppskåp? :S) Faktiskt kul att ha så man kan se hur mycket den verkliga förbrukningen för värme och vatten är.
 
F
607kWh från 2 dec-6 januari för bergvärmen. Nibe 1225-6, 150kvm hus innegivarn på 23 grader men slingorna i sovrummen är strypta så där ligger det på ca 21 grader. Ingen aktiv uppvärmning av källarförråd och garage men dom håller ca 5-6 grader då värmepumpen är placerad i garage och rören är oisolerade.

En mysbrasa ca 4-5 dagar/vecka som drar ner framledningstempen med 6-8 grader under ca 3-4h/eldtillfälle. Ca 150kWh lägre förbrukning än förra året vilket troligtvis beror på att lösullsisoleringen bara var 15 cm på en del av vinden. Nu skall det vara 50cm men är nog snarare 60cm.

Denna förbrukning är endast bergvärmepumpen.
 
Vattenfallräkningen damp ner. December 2010: 2286 kWh på ett pris på 3980 kr... Tillkommer nätavgift från Sjöbo Energi som äger nätet. Fan vad dyr! Rörligt pris...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.