Jag trodde man skulle strypa tillventilen (vredet) och sedan ta av hatten på röret som går in längst ner till höger (returen) och vrida om skruven neråt tills det inte går längre. Sedan lufta ur allt vatten, men vattnet slutade aldrig rinna. Provade då att istället öppna muttern längst ner till vänster och vattnet fullkomligt sprutade. Vad gör jag för fel??

(Hoppas ni förstår annars får jag försöka lägga ut en bild :)
 
Måste stänga av både framledning och retur. Bästa läget är när det sitter en ballofix precis innan inkopplingen till radiatorn. Finns inte detta måste du stänga av än tidigare i systemet.

Med termostaten kan du inte göra ngt.
 
Sänkte du trycket i systemet innan du började meka?
 
Lite svårt att förstå hur du menar, så lägg gärna ut en bild.
Det normala är att man stänger termostaten och returventilen (om det finns sådan). Sedan släpper man trycket på luftnippeln.

Ballofixer som det skrevs om ovan använder man inte i värmesystem normalt, då de inte har fullt genomflöde.
 
lordi skrev:
Lite svårt att förstå hur du menar, så lägg gärna ut en bild.
Det normala är att man stänger termostaten och returventilen (om det finns sådan). Sedan släpper man trycket på luftnippeln.

Ballofixer som det skrevs om ovan använder man inte i värmesystem normalt, då de inte har fullt genomflöde.
Ang, ballofixer; är det så?

Har du kollat in vilket flöde som finns geom en fördelare för ett golvvärmesystem, långt frånt fullt flöde där oxå.
 
Tyresö
Jag vill se en bild när du öppnar muttern och vattnet sprutar ut.....
 
Tyresö skrev:
Jag vill se en bild när du öppnar muttern och vattnet sprutar ut.....
Haha det får du inte. Det sprutade ut vatten under köksskåpen och på en skarvdosa jag har där.. Gör jag inte om, det var jättesvårt att få tillbaka muttern igen :)
 
lordi skrev:
Lite svårt att förstå hur du menar, så lägg gärna ut en bild.
Det normala är att man stänger termostaten och returventilen (om det finns sådan). Sedan släpper man trycket på luftnippeln.

Ballofixer som det skrevs om ovan använder man inte i värmesystem normalt, då de inte har fullt genomflöde.
Det var så en rörläggare gjorde på ett annat element i huset. Skillnaden var att det elementen han tog bort var det sista på en stam + att de var enkelt. Detta jag försöker ta bort är dubbelt..
 
_ap_
PCLarsson skrev:
Ang, ballofixer; är det så?

Har du kollat in vilket flöde som finns geom en fördelare för ett golvvärmesystem, långt frånt fullt flöde där oxå.

Det är väl så att det är onödigt högt tryckfall över en Ballofix
jämfört med ventil avsedd för ändamålet.

Sätter man 2st Ballofix X 15 radiatorer blir det rätt mycke kPa.
 
Tyresö
Så du menar att vattnet fortfarande sprutade ut när du skulle skruva tillbaka muttern? Djä¤% vad du måste ha varit stressad då. Vilken rysarupplevelse.
 
Bild
 
  • DSC_0197.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyresö skrev:
Så du menar att vattnet fortfarande sprutade ut när du skulle skruva tillbaka muttern? Djä¤% vad du måste ha varit stressad då. Vilken rysarupplevelse.
Ja det var inte att jämföra med en starköl i soffan.. Jag skrek på frun som masade sig långsamt upp för att hjälpa mig med ett ammande spädbarn i famnen. Dock var hon så långsam att jag hann få igen muttern innan hon hunnit hämta en handduk.
 
Aha, ok. Om du har stängt termostaten och returventilen, och det ändå inte funkar, så är det någon av dem som inte håller tätt.
Då hade jag tappat ner och passat på att montera dit nya ventiler.
Då kan du ta en starköl i lugn och ro sen :)
 
PCLarsson skrev:
Ang, ballofixer; är det så?

Har du kollat in vilket flöde som finns geom en fördelare för ett golvvärmesystem, långt frånt fullt flöde där oxå.
Självklart har jag det. Justerar ofta in golvvärmesystem. Golvvärmefördelare och ballofixer har inte riktigt samma utformning i genomloppet.
Dessutom ser det lite amatörmässigt ut med ett par ballofixer precis innan radiatorn.

Det räcker gott med fungerande termostatventil och returventil, alternativt ett radiatorkoppel med avstängning
 
lordi skrev:
Aha, ok. Om du har stängt termostaten och returventilen, och det ändå inte funkar, så är det någon av dem som inte håller tätt.
Då hade jag tappat ner och passat på att montera dit nya ventiler.
Då kan du ta en starköl i lugn och ro sen :)
Okej, då är det nog termostaten. Tror du jag kan prova med ett annat vred? Har ett par stycken liggandes, blev ombedd att ta bort dem när vi bytte panna eftersom vi numera har "flytade kondensering" (eller vad det hette......)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.