Tjena,

Hade ett gäng snickare här för en månad sen som böt alla fönster i kåken. Allt ser bra ut men eftersom jag inte har någon större erfarenhet av hus så har jag inte lagt märke till just detta. Det var på nyår, då en vän anmärkte på bleck-arbetet det gjort. Blecken är inte infällda i fönsterfodret utan enbart uppvikta mot dem. Detta gör att det är en glipa mellan bleck och foder på vissa ställen och där bör det rimmligen rinna ner vatten rakt i väggen i värsta fall.

Jag ringde upp snickarfirman och surrade med chefen om detta och han tyckte också det var konstigt att hans gubbar hade gjort så. Han erbjöd dock oss att det skulle fixa till detta redan nästa vecka.

Igår fick jag ett samtal från honom. Han hade pratat med plåtslagaren som hans gubbe hade surrat med innan de utförde arbetet och plåtis hade då sagt att det är så här man monterar fönsterbleck nu för tiden. Glipan som eventuellt uppstår mellan bleck och foder drar man igen med nå sorts byggfog.

Försöker de lura mig?
 
Att säga att "det är så man gör nuförtiden" ger jag inte mycket för. De flesta fönster har ett spår som blecket monteras i. Klart det funkar att använda silikon i glipan men hur länge? Känns inte som en godtagbar lösning.
 
Milkshaken
Nu ska vi se.... MÅNGA fönster har spåret, då ska det göras regelrätt med att bocka in plåten där.... men det finns en del på marknaden som sätter enligt europastandard får man väl kalla det... Dvs, inget spår utan just att det bara ska vikas upp läggas i en sträng silikon bakom och sen spikas... Snyggt,,, Nope.... praktiskt ....Nope.... Men allt fler går över till detta.... Skulle tro att det inom ett antal år blir beställningsvara att få ett fräst spår för blecket.....
 
Skärp er, TS pratar om bleck mot fönsterfoder! Naturligtvis är väl bleck i skåran i fönstrets karm, det är kortsidorna som vits upp utanpå påsalningen? Eftersom foder sitter 5 - 10 mm utanpå salningen så blir det ett glapp där. Helt naturligt. Fyll igen med ngt, måla över.
 
Ola78
Kurtivan skrev:
Skärp er, TS pratar om bleck mot fönsterfoder! Naturligtvis är väl bleck i skåran i fönstrets karm, det är kortsidorna som vits upp utanpå påsalningen? Eftersom foder sitter 5 - 10 mm utanpå salningen så blir det ett glapp där. Helt naturligt. Fyll igen med ngt, måla över.
Självklart är det så som du skriver TS menar. Man kan nog inte kalla det att de lurats när de gjort en sån lösning, men det är mycket bättre om man har bredare bleck och hakar dem in i fodret. Visst kan man fylla igen hålet med övermålningsbar byggfog men den brukar torka och bli hård efter ett antal år och då läcker det in ändå.

Kollar man runt på lite olika hustillverkares hemsidor så finns det bägge varianterna på blecken. På mitt jobb hakar vi i fodret och som sagt personligen tycker jag det blir mycket bättre och gedignare, men fel, nja.
 
Nä, precis. Jag tror att det är ett vanligt sätt att sätta bleck, men precis som du säger Ola78 så finns det bättre sätt.
 
aha, jag läste nog lite för snabbt
 
  • Gilla
Hasse83
  • Laddar…
Ola78
hheheh skrev:
Att säga att "det är så man gör nuförtiden" ger jag inte mycket för. De flesta fönster har ett spår som blecket monteras i. Klart det funkar att använda silikon i glipan men hur länge? Känns inte som en godtagbar lösning.
Gör man det riktigt bra lägger man en sträng med byggfog bakom blecket i det frästa spåret så kommer det inte in något vatten i skruvhålen
och så hakar man i fodren så blir det en jättebra lösning runt fönstret.

Här är ett par bilder hur två olika tillverkare gör, börjar med Lövsta Trähus
0_4.jpg

och sen Vallsjöhus
103_0395.JPG
 
Det går snabbare att inte fälla in blecket i smygen/fodret därför väljer många att göra så. Viktigt är då att man tillverkar blecket exakt och tätar med en riktig byggfog. Fälla in blecken i smygen är bättre och snyggare tycker jag, det blir tätare och ser mer arbetat ut.
 
Ola78
verktygsgurun skrev:
Fälla in blecken i smygen är bättre och snyggare tycker jag, det blir tätare och ser mer arbetat ut.
Håller med till fullo, när man dessutom får lite tjing på det så tar det inte så farligt med tid och blir som sagt mycket bättre.
 
Mikael_L
Du/ni menar som denna bild?

Flerfamiljsfastigheter uppförda av stort känt byggbolag under -80-talet.
Så det är nog knappast att kalla nymodighet.

Jag tycker egentligen inte att det är speciellt allvarligt, men beroende på hur det ser ut därunder.

I vårt hus skulle det i princip kvitta om det rann ner lite vatten där varje gång det regnade, för därbakom kommer det bara ut mellan ytterpanel och den vattentäta vindväven. I den ventilerade luftspalten, där det även kan uppstå kondens ibland.

Det är inte det snyggaste utförandet, men om det är rakt och prydligt och tight, till skillnad mot bilden jag la in, så tycker jag inte ens att det ser speciellt hemskt ut.
 
  • bleck-foder.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Milkshaken
ja jävlar vad jag läste fel... gick på Hehes slutsats om spår i karmen... ajajaj... ja klart att det är bättre och snyggare om uppviket går bakom smyg/foder, helt klart.... Ursäkta...... men samtidigt.... kolla era tyska grannar när dom monterar efter sin standard...... ska nog ut och fota lite tror jag...:)
 
P
Nu har vi ett putsat hus men både den plåtslagare som gjorde fönsterblecken och muraren som satte dit om när han putsade sa att blecken ska vara med en liten fläns + att blecket går in i den skåra som finns i fönstret. Vi (muraren och jag) gjorde även en liten "backe" för plåten att ligga på.
 
Mikael_L skrev:
Du/ni menar som denna bild?

Flerfamiljsfastigheter uppförda av stort känt byggbolag under -80-talet.
Så det är nog knappast att kalla nymodighet.

Jag tycker egentligen inte att det är speciellt allvarligt, men beroende på hur det ser ut därunder.

I vårt hus skulle det i princip kvitta om det rann ner lite vatten där varje gång det regnade, för därbakom kommer det bara ut mellan ytterpanel och den vattentäta vindväven. I den ventilerade luftspalten, där det även kan uppstå kondens ibland.

Det är inte det snyggaste utförandet, men om det är rakt och prydligt och tight, till skillnad mot bilden jag la in, så tycker jag inte ens att det ser speciellt hemskt ut.
Håller med! Tycker inte att denna lösning är fulare, tror heller inte att det spelar så jättestor roll heller.
 
bumpaberra skrev:
Håller med! Tycker inte att denna lösning är fulare, tror heller inte att det spelar så jättestor roll heller.
Utseendet är ju en smaksak men om man har en utvändig smyg på ca 70-100mm innebär ju inte det att man har en spikläkt/luftspalt på 70-100mm . Alltså finns det både virke och isolering där bakom som inte mår så bra av vatten.

Ps. Vid besiktning av hus är felaktiga fönsterbleck ett av de vanligaste felen.
 
  • Gilla
Stefanstips
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.