Bricco skrev:
Finns ju folk som sparar och lever snålt och sen ändras livsituationen eller man kanske dör och alla skitår med sparande åt skogen. :)
Ja, det vore hemskt att dö ifrån alla sparpengarna. Men är man död så lär man väl inte känna så mycket.
 
Om 10 år kanske man inte får ett kök för 125 000 kr längre =)
 
A
ivanm skrev:
Om 10 år kanske man inte får ett kök för 125 000 kr längre =)
Å andra sidan om man väntar så kanske man inte behöver renovera sitt kök lika många gånger innan man dör eftersom man förskjuter första renoveringen 10 år så man kanske sparar in en hel renoveringsomgång i slutändan. :p
 
Bricco skrev:
En blankolån innebär ju max 10-12 år för ett lån så på den perioden är ju ditt kök eller bad eller vad man nu gör helt betalt. Visst man får betala ca 7-8000kr i räntor under denna period för ett lån på 150k men det kanske man tycker är värt om man spar 10 års sparande? Och man planerar ju troligen att bo kvar minst denna tid om man ger sig in i att renovera stort. Värre saker har väl lånats till än investering i sitt boende? Jag garanterar att jag har ratio 1:1 på investerad krona för min villa så även om jag tvingas sälja för min livssituation ändras så skulle jag med alla lån ändå hamna på plus.
Nu vet jag inte vart i sverige du bor, men de låter lite farligt att tänka att priserna aldrig kan gå ner..

Vad händer om du förlorar jobbet? Klarar du räntorna då?
 
Tiger79 skrev:
Nu vet jag inte vart i sverige du bor, men de låter lite farligt att tänka att priserna aldrig kan gå ner..

Vad händer om du förlorar jobbet? Klarar du räntorna då?

Känns väl lite "2008" syndromet över hans svar, på den tiden fanns det alltid jobb och varför skulle man vara med i a-kassan när det fanns jobb i massor....Det finns väl en rätt överhängande risk att vår bubbla i Sverige raserar snart. I nästa lågkonjuktur lär vi säkerligen få ett rätt stort fall.


Angående det här med lån så går det givetvis alltid att ta ett blanco-lån till en renovering. Själv gjorde jag det till mitt kök:). Men såhär i efterhand är det egentligen inget jag föredrar att göra.
 
bra-byggare skrev:
Å andra sidan om man väntar så kanske man inte behöver renovera sitt kök lika många gånger innan man dör eftersom man förskjuter första renoveringen 10 år så man kanske sparar in en hel renoveringsomgång i slutändan. :p
haha, ja det var vist sagt!
 
bra-byggare skrev:
Å andra sidan om man väntar så kanske man inte behöver renovera sitt kök lika många gånger innan man dör eftersom man förskjuter första renoveringen 10 år så man kanske sparar in en hel renoveringsomgång i slutändan. :p
Alltså uppskjuten förväntan - inte så dumt. Men bland vissa personer anses det vääldigt tråååkigt!
 
AnneFi skrev:
Varför skulle det inte gå?
Precis, varför skulle inte det gå. Vi renoverade vårt kök med nya skåp, vitvaror, kakel, bänkskiva, golv och tak med spottar... allt för ca. 80000:-
 
Micke_vb skrev:
Precis, varför skulle inte det gå. Vi renoverade vårt kök med nya skåp, vitvaror, kakel, bänkskiva, golv och tak med spottar... allt för ca. 80000:-
Ja, allt är relativt.
Det går nog ännu billigare om man vill..
 
S
cust3000 skrev:
100k för ett kök är nog lite väl lite, även exkl. vitvaror.
Vi räknade på 200k när vi gjorde köket, men det slutade på 250k (inget över exklusivt kök) Och då gjorde vi allt jobb själva utom el.
Och nyfniken har rätt, de måste värdera huset 20%över de tänkt ha i bottenlån, utöver det är det blancolån numera.
Holy sh*t!!

Köket:
Jag tänkte lägga klinker på golvet runt 10.000, Ikeakök inkl spishäll, ugn, diskmaskin, kyl&frys, fläkt. Med ekluckor för 55.000kr. Sen fixa ventilationen för runt 10.000kr. Lite färg och lite kakel.

Tvättstuga:
Tvättmaskin+torktumlare 12.000kr. Sen lite Ikea köksskåp för en 5000kr. Plus lite färg.

Budget: 100.000kr

Jag skulle nog kunna bränna 50.000 extra lätt. Men skulle jag bränt ytterliggare 100.000 på det, så skulle jag nog fått ta i så jag kräktes. :D

Nu skulle jag nog kunna låna en hel del då vi inte har speciellt mycket i lån jämfört med husets värde men jag har svårt att se att man skulle få tillbaka 250.000 på husets värde. Jag tror inte ens man får hälften av de pengar man lägger även om man gör det själv. Folk köper huset och läget. Ser det inte för jävligt ut så köper folk det ändå för de vill göra om själv efterhand. Väldigt sällan smaken är lika. Det du tycker är en fröjd för ögat ser ut som värsta skräckfilmen i andras ögon, speciellt kök.

Nä, är man inte helt säker man ska bo på samma plats i jäkligt många år så är det nog bäst med billigt Ikeakök som ser snyggt och fräscht ut för en billig peng. 250.000 är ju nästan en helt ny bil. Vansinniga pengar, men visst har man onödigt många kulor i fickan så är det väl okej...
 
Redigerat:
cust3000 skrev:
100k för ett kök är nog lite väl lite, även exkl. vitvaror.
Vi räknade på 200k när vi gjorde köket, men det slutade på 250k (inget över exklusivt kök) Och då gjorde vi allt jobb själva utom el.
Och nyfniken har rätt, de måste värdera huset 20%över de tänkt ha i bottenlån, utöver det är det blancolån numera.
hur kan du säga så? Det beror väl mycket på storlek, förutsättningar hur mycket man gör själv osv? Vi gjorde om vårt kök i höstas för runt i varje fall 100k.
Sänkt tak med panel, spottar, 22mm trägolv, ny ström, ikea kök med nya vitvaror från liebherr och cylinda. Då gjorde jag allt själv förutom strömmen. (även nytt vatten o avlopp)

Det är inte stort köket med klart det går!
 
Hur jag kan säga så?
Du har ju svaret mot det du citerade...
Och jag skrev även i senare inlägg att det går visst att lägga lägre budget för ett kök.
Samma sak när du köper bil, välj en Trabant så får du en billig bil, men du får ju inte krocksäkerhet, kvalitet etc. på köpet.
 
sorry om jag missuppfattade något, men tycker inte man kan säga vad ett kök börjar på i pris som vissa verkar vilja påstå, det beror ju på så mycket runt om.
Ang bilar så är det på samma vis som kök och nästan allt annat att många är beredda att betala mer pengar för märket som sådant. Sveriges nöjdaste bilägare kör ju inga direkta premiummärken och bäst besiktningsresultat uppnås ofta av Subaru och Toyota och några till som jag inte ser som någon vidare premium och lyx, så att dyrt behöver inte alltid vara bäst..
mvh
 
När vi köpte vårt hus lånade vi upp hela pantbrevet ca 150000 mer än vad vi behövde för själva huset. Detta för att kunna inreda vinden. Samtidigt startade vi ett månadsspar där vi sparar i fonder, tanken var att finansiera framtida planer. Fem år sedan är vinden inredd inkl kaklat badrum, köket är bytt och bilen betald. vi ska snart påbörja badrum nr två och vi kommer ändå ha pengar över.
Detta var vår plan och det funkade för oss.

/
 
ToA skrev:
Samtidigt startade vi ett månadsspar där vi sparar i fonder, tanken var att finansiera framtida planer.
Hur har fonderna gått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.