Hej,

jag har sedan 4 år tillbaka ett stort gammalt flerfamiljshus på landet i Norrland som idag värms upp med värmepump + spetsas med elpanna. De kalla vintrarna i år och förra året har orsakat en hel del problem och jag funderar över vilka åtgärder som skulle kunna ge ökad säkerhet och vara mest lönsamt på lång sikt.

Huset
Huset är byggt i trä och är 520kvm. Det har källare (ej isolerad) bottenvåning, plan1 och plan 2. Det är ett sekeskifteshus med högt i tak (3m) så det är en mycket volym att värma upp.

Värmesystem
400 kvm värms med en Thermia Eko (2x500meter slang) på 16 KW (+6KW elpatron) + elpanna 4,5+9KW
120 kvm (tidigare kallvind) värms med direktverkande el.
Huset är säkrat med 35A.

Isolering
Värmebesparande åtgärder som redan gjorts är att alla fönster har kompletterats med nya ytterfönster. På plan 2 har ett isolerat innertak byggts.

Problem
Jag har upplevt flera problem framförallt de senaste två vintrarna.
1. När det varit som kallast (-30)har det flera gånger hänt att värmepumpen har drabbats av problem och stannat. Under problemlösningen så har det hänt att huset har hunnit kallna och att tappvattenledningarna har hunnit frysa. I ett par fall har de också spruckit och vatten läckt ut.

Orsaken till stoppen har varit olika.
2 gånger har det varit så att en huvudsäkring gått och det har blivit fasfel, pumpen har stannat och även elpannan. VId ett tillfälle gick en blandare i ett badrum sönder och varmvatten stod och sprutade ut ett helt dygn innan jag fick reda på det.

2. Värmesystemet räcker inte till. Det har varit ner till -30 i upp till fyra dagar och -20 flera veckor i sträck (förra vintern med rekord på -34). Så det blir för kallt i delar av huset trots att systemen jobbar för fullt.

3. Thermian larmar och slår av, relativt ofta, kanske 1 gång per månad eller varannan. Dvs systemet känns väldigt osäkert, man måste hela tiden passa det av rädsla för att det ska stanna när det är som kallast. Det känns som att katastrofen alltid ligger och lurar bakom nästa hörn.

4. Ärligt talat är värmepumpen en riktig olyckfågel som jag tycker det har varit väldigt mycket problem med. I höstas brann en kopplingsplint, orsaken var förvandlad till glas så ingen vet varför. Förra hösten var det nåt med nåt synglas, man kunde se bubblor eller hur det nu var. Före det var det ofta LP-fel, iofs blev det bättre efter reparationen.

Möjligheter/resurser/tänkbara lösningar
* Det finns kakelugnar i många rum, men de flesta är i behov av renovering.
* Det finns ett 2 öppna eldstäder, där man skulle kunna sätta in kasetter
* Det finns mycket ved att hugga runtomkring på tomten.
* Det finns plats i källaren för ytterligare någon lösning, tex om man skulle ha en pelletspanna
* (jag tror att) Det finns plats på tomten att lägga ner mer slingor ifall man skulle uppgradera till nästa storlek på värmepump. Med tanke på hur mycket problem det har varit så önskar jag egentligen någon annan lösning som kan ge mig tryggare nattsömn.

Jag känner mig väldigt rådvill och är tacksam för era idéer och tankar om vilka åtgärder jag kan göra både på kort och lång sikt för att få ett effektivt och säkert system som funkar även under riktigt kalla och långa vintrar.
 
Bor ni/någon i huset vintertid? I din signatur står nämligen stockholm. Annars kan du glömma det jag skriver.

Ett alternativ är att tömma alla system å låta det stå ouppvärmt om det inte använts.
 
Så stort hus och värmebehov är den bästa (enda?) lösningen på lite sikt att värma med flis. Endera från en egen panna eller tillsammans med granne/grannar.
Numer finns det väldigt tillförlitliga lösningar med flisanläggningar.

Investeringskostnaden är kruxet, men sen är de rörliga kostnaderna desto bättre. Du kan för den delen hugga och snygga upp kring huset och elda med den veden i kakelugn för lite mys. Det ger en livskvalité som inte kan jämföras med att sitta och lyssna på pumpens brummande. ;)

Vänligen,

Lillkorpen
 
Lillkorpen skrev:
Så stort hus och värmebehov är den bästa (enda?) lösningen på lite sikt att värma med flis. Endera från en egen panna eller tillsammans med granne/grannar.
Numer finns det väldigt tillförlitliga lösningar med flisanläggningar.

Investeringskostnaden är kruxet, men sen är de rörliga kostnaderna desto bättre. Du kan för den delen hugga och snygga upp kring huset och elda med den veden i kakelugn för lite mys. Det ger en livskvalité som inte kan jämföras med att sitta och lyssna på pumpens brummande. ;)
Så länge jag hör pumpen, (svagt brum genom golvet som jag tror jag är den enda som kan höra) är jag nöjd. ;)

Hur stor plats tar en sådan anläggning? Var har man den? I källaren står fortfarande den tidigare använda oljepannen och tillhörande tank (ledningarna avsågade). Tar man bort dem så finns en del utrymme.

Kostnaden man måste räkna på är vad alternativet skulle vara. På 5-10 års sikt måste VPn hur som helst bytas. Då är ett alternativ att gå upp till 25KW VP och lägga ner med slang i backen. Alternativt fortsätta med samma storlek på pump och komplettera med något annat.

Huset är ett flerbostadshus, så det är alltid bebott, däremot bor jag själv i Stockholm, så nån av de boende tar hand om den dagliga driften. Det är också en dimension att ta hänsyn till, man vill att det ska vara relativt lättskött. VPn är ju det, i alla fall i teorin, men pga de många störningar jag haft så är jag beredd att tänka nytt.
 
Håller med Lillkorpen, låter som ett flishus om du kan få plats med ett vettigt flisförråd (minst 40m3). Du måste se investering på ett antal års sikt. Pellets är förhållandevis dyrt, 60-70 öre kWh, men kräver mindre investering. Fd kallvinden borde konverteras till vattenburet.

Att ha hyresgästerna att elda själva är alltid en risk på olika sätt.

Det finns ett antal väldigt bra tyska/österrikiska flispannor på marknaden i Sverige, t.ex ETA, Fröling, Gilles, HDG, Heizomat (i bokstavsordning :rolleyes:). Dessa är väldigt automatiska map sotning, uraskning mm. Går även att på nåt sätt att övervaka per distans även om vissa av dessa länder bara verkar ha SMS:x.
 
Med den lösning du har nu så känns 35A huvudsäkring lite klent. Om all värme kör, så finns det ingen marginal till något annat, det kan räcka att någon kör igång dammsugaren så blir säkringen överbelastad.
 
hempularen skrev:
Med den lösning du har nu så känns 35A huvudsäkring lite klent. Om all värme kör, så finns det ingen marginal till något annat, det kan räcka att någon kör igång dammsugaren så blir säkringen överbelastad.
Det var min misstanke också. Jag skulle gärna betala lite mer grundkostnad för att få bättre nattsömn... Men när jag snackat om det med elektrikern så har han tyckt att det har räckt. Men det kanske är dags att ta det till nästa nivå...
 
---> rca1959
jag tog in en offert på att konvertera kallvinden till vattenburen värme förra hösten, fastpris gick på 80-90' har jag för mig, men de trodde det skulle kunna bli lite lägre på löpande räkning. Så det står helt klart på min lista över prioriterade projekt, kruxet är väl om mina system räcker till för att värma hela huset då.

40m3 låter väldigt mycket. Jag kanske skulle få plats med 10-20, men jag är dålig på såna uppskattningar.

Håller med om att Internet inte verkar har slagit igenom riktigt på kontinenten... men hellre SMS än desperata hyresgäster som ringer när elementen hunnit svalna. :|

årsförbrukningen låg för övrigt på 67.500 KWh 2010, men då kopplades elpannan (som varit trasig) in först inför innevarande vinter (och oj vad det märks att den behövs).
 
Allroundnörd skrev:
Hej,
Värmesystem
400 kvm värms med en Thermia Eko (2x500meter slang) på 16 KW (+6KW elpatron) + elpanna 4,5+9KW
120 kvm (tidigare kallvind) värms med direktverkande el.
Huset är säkrat med 35A.
När jag räknar lite snabbt får jag det här till ca 42A utan hushållselen dvs bel, tvätt, tork, disk osv...
 
Om man köper flis kommer det väl ofta i 40m3 container. Praktiskt att kunna lasta in rubbet, lite marginal till det oxå. En m3 olja (10000 kWh) motsvarar ca 12 m3 flis.
 
Hur stor plats tar en sådan anläggning? Var har man den? I källaren står fortfarande den tidigare använda oljepannen och tillhörande tank (ledningarna avsågade). Tar man bort dem så finns en del utrymme.

Egentligen för svåra frågor för mej, men själva pannan är väl inte mycket större än en vanlig vedpanna. Tillkommer förstås matningsskruv för att inte tala om ett förråd. Sen finns också färdiga lösningar som i princip sitter i en vanlig sjöcontainer. Något som nog måste ha en lösning är en större lada eller liknande där flisen kan tippas och styras in i väntan på att flyttas till det automatiska förrådet som matar pannan precis som rca1959 nämnt tidigare i tråden. Finns kanske någon traktorägare i närheten man kan leja att köra några skopor ett par gånger i månaden.

Men bara att få gå ner på huvudsäkringen ger ju årligen pengar att ränta fram en investering med. Jag tycks ha förstått att de moderna pannorna och tillhörande matningsanläggning nästan kan drivas av en cyckelgenerator;).

Finns trådar här på forumet av de som nyligen satt in såna här lösningar.

Vänligen,

Lillkorpen.
 
Allroundnörd skrev:
årsförbrukningen låg för övrigt på 67.500 KWh 2010, men då kopplades elpannan (som varit trasig) in först inför innevarande vinter (och oj vad det märks att den behövs).
hempularen skrev:
Med den lösning du har nu så känns 35A huvudsäkring lite klent. Om all värme kör, så finns det ingen marginal till något annat, det kan räcka att någon kör igång dammsugaren så blir säkringen överbelastad.
ja ganska underdimensionerad säkring, och det har du ju märkt, och nästan själv konstaterat att det är en felorsak snarare än själva värmepumpen.....

rekommenderad säkring (enligt vattenfall) är 63A vid en förbrukning på 55-70 MW.....

Nu vill du ju dels göra systemet stabilare och gärna även minska (el-) förbrukningen, vilket är det prioritet på?
Kanske har säkringsproblemet kastat en dålig skugga över värmepumpen?
Att installera flis nu gör ju både pumpen och nedgrävd slang överflödiga? För om man har ett flissystem i den här storleken så är det väl tänkt att stå för hela energibehovet?

Jag hade allvarligt övervägt att skaffa en ny lite större pump, vilken nödvändigtvis inte (?) skall kräva en större huvudsäkring. Andra åtgärder jag hade vidtagit är isoleringsbiten, t.ex. byte/tätning av dörrar och fönster. Kan tänka mig att det är många och stora fönster och något fönsterbyte kanske inte är aktuellt men att isolera huset i övrigt är vettigt och kan göras i etapper.
Den direktverkande elen hade jag också prioriterat att byta mot vattenburet.
Mvh
 
Redigerat:
---> BobLewis

Det är helt sant det du skriver. Oavsett vad svaret på problemen är så måste det vara uppdelat på kort och lång sikt.

VPn är från 00-talet, tror 2004, så den borde, som jag spånade i första inlägget hålla 5 år till.
Precis som du säger så har säkringsproblemet vid ett par tillfällen orsakat stor vånda och kastat skugga på pumpen. Men det har även varit andra problem med VPn, som när det brann i den i höstas. Och att den har larmat av relativt ofta, inte så stort problem i maj, men under vargavintern kan det leda till katastrof ifall det inte upptäcks snabbt nog.

Å andra sidan, är det ju tråkigt att kasta tidigare investeringar i sjön, som att nerläggningen av slang i backen.

Som jag skrev i första inlägget är de stora fönstren kompletterade med 2-glasfönster från 90-talet. Men jag har tidigare fått rådet att fylla på med nytt spån i väggarna, nån som har nån synpunkt på det?

I övrigt är den viktigaste slutsats jag drar så här långt att den första åtgärden blir att öka huvudsäkringen.

Om det i långa loppet är rätt att byta nuvarande VP mot en större - eller mot en flisbrännaranläggning har jag svårt att avgöra, det fattas många siffror i beslutsunderlaget. Men genom den här diskussionen - och många andra diskussioner på det här forumet, som Lillkorpen mycket riktigt påpekar - har flisen helt klart äntrat scenen för mig.

Tack för att ni delar med er!
 
Byt elektriker. Befintlig VP för värme och varmvatten under vår/sommar/höst samt flisanläggning under vinterhalvåret (kan vara svårt att samköra?). Konvertera fd vinden till vattenburet och tilläggsisolera yttertaket. Isolera källaren (drar mycket energi) och dränera om samtidigt.
 
Josth skrev:
Byt elektriker. Befintlig VP för värme och varmvatten under vår/sommar/höst samt flisanläggning under vinterhalvåret (kan vara svårt att samköra?). Konvertera fd vinden till vattenburet och tilläggsisolera yttertaket. Isolera källaren (drar mycket energi) och dränera om samtidigt.
Varför VP under vår/sommar/höst ...? Flispannan kör man året runt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.