Hej!

Jag har sökt runt på forumet utan att hitta något riktigt svar angående husflytt.
Min syster ska stycka av sin tomt och eventuellt sälja ena delen och även deras hus till oss och bygga ett nytt hus till sig själva på andra delen.
Grejen är att deras hus står mitt på tomten idag vilket innebär att vi måste flytta huset cirka 20-30 meter.
Jag har sökt runt med ljus och lykta efter information hur man går tillväga för att flytta ett hus och har inte funnit något direkt. Jag har pratat med en husflyttare (Tobbes husflytt) men tyckte dom verkade lite oseriösa och även ganska dyra.
Jag har även kontaktat en mobilkranfirma och dom ska komma och räkna på detta också.
Är det någon som vet någon annan firma som flyttar hus?
Är det något annat vi bör tänka på om allt detta blir av? Såg ett gammalt inlägg på forumet att om man flyttar ett gammalt hus så räknas det som ett nybygge oavsett om det bara är några meter? Vad är det som gäller isåfall?
Huset står på en krypgrund och alltihop är byggt 88-89 har jag för mig.

Jätte tacksam för lite hjälp och svar då vi är väldigt färska på området då vi just nu bor i bostadsrätt...:blushing:

MVH, Daniel
 
Redigerat:
Vad är det för grund?
 
Rebeckaf skrev:
Vad är det för grund?

Oj det glömde jag skriva.
Det är en krypgrund och huset är byggt 88-89 någon gång.
 
Att det är krypgrund gör förmodligen att det är lättare att flytta än om det vore platta på mark. Ett hus på plint är dock allra lättast att flytta.

Antar att det är ett trähus (annars kan ni nog glömma att flytta det). Ett eller två plan? Storlek? Form?
 
Rebeckaf skrev:
Att det är krypgrund gör förmodligen att det är lättare att flytta än om det vore platta på mark. Ett hus på plint är dock allra lättast att flytta.

Antar att det är ett trähus (annars kan ni nog glömma att flytta det). Ett eller två plan? Storlek? Form?

Ja, jag tror inte det ska vara några större problem att flytta det efter vad jag har hört mig för.
Det är ett enplans Animonhus (modulhus) i trä som är ca 115 kvm. Formen är rektangulär från början fast just nu med en utbyggnad ca två meter ut från halva husets långsida. Förstod du vad jag menade där? :blushing:
 
danielalden skrev:
Ja, jag tror inte det ska vara några större problem att flytta det efter vad jag har hört mig för.
Det är ett enplans Animonhus (modulhus) i trä som är ca 115 kvm. Formen är rektangulär från början fast just nu med en utbyggnad ca två meter ut från halva husets långsida. Förstod du vad jag menade där? :blushing:
Jag kollade ritningen, utbyggnaden är på exakt 3m gånger 7,8m längs ena långsidan.
 
Utbyggnaden riskerar att bli det stora problemet tror jag, speciellt om den så att säga tar stöd mot det gamla huset. Men i övrigt verkar ni ju ha bra förutsättningar. Eftersom ni ska flytta huset så kort bit är nog inte husflyttarfirmorna nödvändigtvis de som ska ha jobbet. De jobbar mycket med själva transporterandet med speciallastbil etc. Om det finns utrymme och bärighet för en tillräckligt stor kran verkar ju det vara ett bra alternativ.
 
Okej! Ja det verkar nästan som att dom inte var speciellt intresserade heller, den husflyttarfirman jag hade kontakt med alltså.
Då ska jag försöka få tag i en mobilkran då med andra ord. Vad behöver jag själv göra med huset sen om jag tar dit en kran då? Löser dom det mesta eller? Jag hade själv tänkt att göra en ny grund.
Vet du något om regler osv gällande att flytta ett hus? Är det några nya krav på huset då eller funkar det i befintlig standard?
 
Om jag vore som du (har inte heller flyttat något hus) så skulle jag till att börja med prata med en konstruktör eller erfaren husflyttare som kan räkna på om huset håller för att flytta och var bärbalkar etc ska placeras i sådana fall. Vad jag förstår så flyttar man i princip helt hela hus, det enda som behöver kapas är elledning, avlopp etc. Innan blir det nog inte massor med jobb för er förutom grunden men efter kan nog en del småreparationer, tapetsering etc behövas. Om ni inte gör det här för att ni älskar läget och dt är helt omöjligt att få tag på en motsvarande tomt utan ett hus mitt på utan för att spara pengar så tror jag att ni ska tänka en gång extra. Det kommer att att vara gratis med ny grund, flytt etc och när det är klsrt har ni bara "samma gamla" hus kvar. Räkna noga på kostnaderna.

Här är en artikel om husflytt, finns massa bloggar också. Googla!
https://www.byggahus.se/bygga/familjen-hedin-flyttade-huset
 
INTE att vara gratis ska det ju vara...
 
Rebeckaf skrev:
Om jag vore som du (har inte heller flyttat något hus) så skulle jag till att börja med prata med en konstruktör eller erfaren husflyttare som kan räkna på om huset håller för att flytta och var bärbalkar etc ska placeras i sådana fall. Vad jag förstår så flyttar man i princip helt hela hus, det enda som behöver kapas är elledning, avlopp etc. Innan blir det nog inte massor med jobb för er förutom grunden men efter kan nog en del småreparationer, tapetsering etc behövas. Om ni inte gör det här för att ni älskar läget och dt är helt omöjligt att få tag på en motsvarande tomt utan ett hus mitt på utan för att spara pengar så tror jag att ni ska tänka en gång extra. Det kommer att att vara gratis med ny grund, flytt etc och när det är klsrt har ni bara "samma gamla" hus kvar. Räkna noga på kostnaderna.

Här är en artikel om husflytt, finns massa bloggar också. Googla!
[länk]

Ja det är nog bra att låta någon räkna på om det håller först så vi inte gör bort oss där.
Saken är den att läget är i ett attraktivt område och vi får det såpass billigt att vi inte kan säga nej helt enkelt! d^_^b
Jag ska kolla in länkarna du skrev. Tack så mycket för all hjälp och tips!

Mvh, Daniel
 
D danielalden skrev:
Ja det är nog bra att låta någon räkna på om det håller först så vi inte gör bort oss där.
Saken är den att läget är i ett attraktivt område och vi får det såpass billigt att vi inte kan säga nej helt enkelt! d^_^b
Jag ska kolla in länkarna du skrev. Tack så mycket för all hjälp och tips!

Mvh, Daniel
Hej Daniel,

Hur har det gått med undersökningen av husflytt? Står själv inför samma läge, dock med en 40kvm sommarstuga.

Mvh
Niklas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.