I 8 fall av 10 så är det bränsleproblem när gräsklipparna inte vill som ägaren...
Jobbade får många år sedan på en firma där vi repareade o servade just trädgårdsmaskiner... vi sa då att ca vart 5:e år ska man byta membranet ( som normal villaägare )... Jag brukar tömma tanken på bensin o låta motorn förbruka upp den bensin som finns kvar i systemet innan jag ställer in den för vintern... På våren slår jag i ny fräsch bensin o den bara startar..
 
Stefan_h skrev:
I 8 fall av 10 så är det bränsleproblem när gräsklipparna inte vill som ägaren...
Jobbade får många år sedan på en firma där vi repareade o servade just trädgårdsmaskiner... vi sa då att ca vart 5:e år ska man byta membranet ( som normal villaägare )... Jag brukar tömma tanken på bensin o låta motorn förbruka upp den bensin som finns kvar i systemet innan jag ställer in den för vintern... På våren slår jag i ny fräsch bensin o den bara startar..
Jag brukar också få problem på våren. I år var det särskilt knepigt. Varken rengjort tändstift, ny bensin eller startgas i mängd hjälpte.

När jag väl kom ihåg att trycka in startspärrsarmen (typ dödmansgrepp) startade den så fort jag bara tittade på startsnöret.... ::) Funderar nu på om jag slipper detta problem om jag uppgradera från Briggs&Prutton till något bättre...
 
Den här startade direkt, men sen ville den inte gå ordentligt.
Med membranet förmodar jag du menar det mellan förgasaren och tanken?
 
Hallå grabbar!
Det är ju för böveln en B&S ni har doktorerat in er på:)
Visa nu att ni har lite moppemekkunskaper kvar sedan tonåren och fixa nu era gräsklippare så de spinner som katten. Enklare än så blir det inte så börja här.
 
apersson850 skrev:
Den här startade direkt, men sen ville den inte gå ordentligt.
Med membranet förmodar jag du menar det mellan förgasaren och tanken?
Precis.
 
MathiasS skrev:
[quote author=Stefan_h link=1118475863/0#15 date=1148583614]I 8 fall av 10 så är det bränsleproblem när gräsklipparna inte vill som ägaren...
Jobbade får många år sedan på en firma där vi repareade o servade just trädgårdsmaskiner... vi sa då att ca vart 5:e år ska man byta membranet ( som normal villaägare )...  Jag brukar tömma tanken på bensin o låta motorn förbruka upp den bensin som finns kvar i systemet innan jag ställer in den för vintern... På våren slår jag i ny fräsch bensin o den bara startar..
Jag brukar också  få problem på våren. I år var det särskilt knepigt. Varken rengjort tändstift, ny bensin eller startgas i mängd hjälpte.

När jag väl kom ihåg att trycka in startspärrsarmen (typ dödmansgrepp) startade den så fort jag bara tittade på startsnöret.... ::) Funderar nu på om jag slipper detta problem om jag uppgradera från Briggs&Prutton till något bättre...[/quote]

Det är de som brukar kallas SBS på nästan alla verkstäder.. ;-) ( Skit Bakom Styret ) ;D ;D
 
ktm525 skrev:
Hallå grabbar!
... lite moppemekkunskaper kvar sedan tonåren och fixa nu era gräsklippare så de spinner som katten...
Gå du och pilla på din KTM, så ska vi göra nåt seriöst istället!  ;D

För övrigt kan jag nu tillkännage resultatet av plöjningstävlingen.
Då jag tagit ledigt denna klämdag, kom jag inte i närheten av något försäljningsställe för reservdelar till Briggs & Strattons motorer. Men gräsmattan, eller nu snarare åkern, pockade sannerligen på en slåttringsövning, så jag gjorde ett försök till med befintlig material.
Efter att ha demonterat förgasaren igen, tagit ut membranet, studerat förgasarens irrgångar till bensinen, såpass att jag begrep hur det ska fungera och sedan nogsamt lagt tillbaka membranet slätt och fint, samt spänt åt plastdelen av förgasaren så jämnt och ordentligt jag kunde, och sen satt ihop hela rasket igen, går motorn perfekt. Hur jämnt och fint som helst.

Passade på att klippa kvickt som fasen, innan den rackaren ändrar sig igen... ::)
 
Bensin kan väl utvinna nån typ av harts när de stått ett tag. Något jobbigt hårt kan det iaf bli i tank och förgasare när det får stå ett tag, så vintra in gräsklipparen riktigt
 
Jag hade detta problem med svajande tomgång för några år sedan på min urgamla Klippo. Det slutade med ett antal rengöringar av förgasare mm och även koll av denna lite annorlunda reglering av varvtalet utan någon lycka. Allt slutade med att farsan tog ett snack med en gamal reparatör som råkade höra att jag testat med miljöbränsle. Han bara kastade till mig en liten påse med rengöring som man skulle blande med bensin och förhållingnen att har den en gång gått på bensin så håll dig till det. Blandade i guckan och efter en liten stund så gick den som den skulle igen. Efter det så får den bara vanlig bensin i tanken.
 
Ja har man väl börjat kjöra på vanlig bensin el. miljöbensin ska man hålla sig till det man började med. Gäller både motor och röjsågar
 
apersson850 skrev:
[quote author=ktm525 link=1118475863/0#18 date=1148630515]Hallå grabbar!
... lite moppemekkunskaper kvar sedan tonåren och fixa nu era gräsklippare så de spinner som katten...
Gå du och pilla på din KTM, så ska vi göra nåt seriöst istället! ;D

För övrigt kan jag nu tillkännage resultatet av plöjningstävlingen.
Då jag tagit ledigt denna klämdag, kom jag inte i närheten av något försäljningsställe för reservdelar till Briggs & Strattons motorer. Men gräsmattan, eller nu snarare åkern, pockade sannerligen på en slåttringsövning, så jag gjorde ett försök till med befintlig material.
Efter att ha demonterat förgasaren igen, tagit ut membranet, studerat förgasarens irrgångar till bensinen, såpass att jag begrep hur det ska fungera och sedan nogsamt lagt tillbaka membranet slätt och fint, samt spänt åt plastdelen av förgasaren så jämnt och ordentligt jag kunde, och sen satt ihop hela rasket igen, går motorn perfekt. Hur jämnt och fint som helst.

Passade på att klippa kvickt som fasen, innan den rackaren ändrar sig igen... ::)[/quote]
Bra jobbat! Se till att köra på miljöbensin om du inte redan gör det. Vanlig soppa med etanol i sig löser upp gummimembranet! Riktigt gamla klippare med B&S-motorer klara sig dock på vanlig blyfri soppa.
 
gådeberg skrev:
Ja har man väl börjat kjöra på vanlig bensin el. miljöbensin ska man hålla sig till det man började med. Gäller både motor och röjsågar
Tänk om fler insåg det.. ;) Har sett allt för många skurna maskiner just pga att de blandat miljösoppan o vanlig bensin.. Miljöbensinen e bra.... Men man kan aldrig tanka vanligt om man en gång börjat med miljösoppan.. och vice versa förstås..
 
Varför blir det så, om man blandar bensinsorterna, då?

Min motor är inte speciellt gammal. Det är en 10D900, tillverkad 2003. Den har fått dela mat med bilar och moped. Kanske det är det den inte gillar.
 
Vad menar ni med miljöbensin? är det Aspen ni menar?
Aspen gå ju iallafall att mixa med vanlig soppa, ända skillnaden jag vet är väl att den skall vara renare eller rättare sagt, inte släppa ut så mycket koldioxid, eller om det var kolmonoxid....kemi grrrrr
 
Jag har inte fått nåt klart svar på varför det blir så men jag vet bara att det blir så.... En generalagent pratade om att om man blandar bensinsorterna så blev de avlagringar som sen löstes upp o satte stopp i motorerna... Jag tror inte att branchen riktigt vet varför... De vet bara att de sker...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.