Har en skogsfatighet och vill bygga en bastu utmed en å som angränsar :)

Har läst nånstans att det inte är samma byggregler för ovanstående fastigheter...

Kan man smälla upp en 10 kvm bastu utan bygglov och hävda att den används som ekonomibyggnad;) (vilket den faktiskt ska va till 50 % med verktyg av allehanda slag).
Ska ha den som värmestuga vid matintag i samarbete med det skaogliga arbetet mm.

Det är inte detaljplanelagt område och stranden är ianspråkstagen då en liten timmerstuga står ca 20 m från stranden redan idag.

Tacksam för svar från kunniga på ämnet:rolleyes:

MVH / A
 
  • Gilla
Wannabe99
  • Laddar…
Så du skall ha 5m2 bastu helt enkelt? Nej inte tillåtet, men bygg och riv om kommunen gnäller.
//anders
 
Bygg den som en byssja på hjul så är det inga problem bara att dra iväg om dom klagar.
 
Jag skulle ha byggt den som "båt":D
 
Båtidén går man igång på på oljefat tex, visst...tackar Enk Prospektus !

På hjul också fullt gångbart, å så dra den hit och dit om dom hakar opp sig....

Men åter till det här med möjligheter i en näringsfastighet, har faktiskt för mig att jag studsat
på nån text som sade något om att det inte är bygglov när det gäller ekonomibyggnader.

Det är lite därför som jag tänkte slå 2 flugor i en...då jag behöver en uppvärmd plats att fila såg i
vintertid.

Dessa typer av byggnader är väldigt vanliga på Kolahalvön så det var där idén kläcktes...

Kan det stämma eller är ja ute å cyklar i nattskjortan ??

//A Pushkin
 
Jo, byggnader för jord- och skogsbruk är behöver inget bygglov, hur det är med bygganmälan varierar.
 
Ekonomibyggnader kräver inget bygglov. Det gäller bara att få byggnaden att se ut som ekonomibyggnad och inte bastu.
Men ligger det vid vatten kan det krävas strandskyddsdispens. Fornlämningar kan också ge problem.
 
Okay, tack fick plötsligt en till-läggs-idé.... ponera att man för upp nåt vid stranden, då menar jag

något icke uppséende väckande, typ grönfärjat med sly runt...

Efter 10 år är väl byggnaden vit om ingen har gnällt (tar en dagstidning och fotar framför).

Om gråbollarna klagar så kan man kanske ta traktorn å lyfta på den på hjul eller flotte !!

/ A
 
Det är den som klagar som skall bevisa att byggnaden är yngre än 10år har jag för mig.
Hemmavid har ett kreativt bastuflotte projekt gjort att det numera är förbjudet att lägga till med husbåt mer än ett dygn i området.
 
Mikael_L
Jag tror eventuella krångel för din del har med ev bygganmälan i kombination med strandskydd att göra.
Troligen avkrävs du en bygganmälan trots allt, även om det i sig är bygglovsfritt.
När du gör bygganmälan så upptäcker dom att det är nära vatten och så blir det tji pga strandskydd.

Nu finns det flera möjliga scenarior:
Det kanske inte krävs bygganmälan ... = bygg, och maskera det så gott det går som en ekonomibyggnad.

Du får lätt en dispens från strandskyddet då det redan står en byggnad där. = bygg, och ... (se ovan)

Vattendraget är kanske inte sådant att strandskydd räknas där. = gör bygganmälan och... (se ovan)

Du chansar hejvillt och bygger svart. Klarar det sig i 10 år får bastun stå kvar, men det svartbyggda kan trots allt orsaka svårigheter att få andra bygglov på fastigheten i all framtid.
 
Strandskydd preskriberas aldrig, så även om 10 år hinner fortlöpa så kan du ändå bli tvingad att riva.Om du inte får strandskyddsdispens dvs.
 
  • Gilla
Mr. Sundqvist
  • Laddar…
Ja, det som man riskerar är då eventuell rivning som det verkar...

Det får man kanske riskera... bygga och maskera verkar förnuftit tycker ja, bra där Gudfader !

Sen är det väl ändå så att man inte kan straffas för att va "dum" och "inte förstå bättre" ännu i det

här landet. På 70 talet tvångssterilicerade dom väl "puckon" men knappast idag då det ofta lönar sig

att säga att man inte begriper bättre om "dom" opponerar sig.

Kan man bli bötfälld ?

// A
 
Mikael_L
Svartbygge kan bestraffas med dubbla bygglovsavgiften i kommunen samt rivningsföreläggande.
Struntar man i något föreläggande kan ytterligare vite utdelas.

Du kan inte bli straffad för dumhet, men det du byggt blir ändå rivet, på ett eller annat sätt, om det Ricken skriver är sant. Med eventuella viten i släptåg.

Och jag har uppfattningen att Ricken rätt ofta har örnkoll på läget i sådana här frågor, så jag skulle i första hand tro att det är sant, tills motsatsen är bevisad, typ. :)

Jag ska också påpeka att jag absolut inte är någon förespråkare för svartbyggen och en hel del andra sätt att ta lagen i egna händer.
Svartbygge är en rätt dum grej egentligen, då det dels är förknippat med hyggligt stora ekonomiska risktaganden samt att det är en last för fastigheten senare.
Jag anser att man ska försöka trixa genom det hela genom byggnadsnämnden på något vis istället. Då är t.o.m gråthistorier i lokalpressen tillåtna.

Jag kan däremot tycka att avsteget att använda en ekonomibyggnad delvis till andra ändamål känns ganska OK. Det förändrar ju inget i sak, byggnaden står ju redan där då.
Men det är inget man direkt behöver gå omkring och skryta med.
 
Visst helt riktigt M, resonemanget från din sida verkar vettigt.

Böter, vite etc inget kul alls !!

Förstår din poäng (tror jag).

Dock, så vore det kul som ett rent underhållningsvärde att kunna få till det hela utan en massa urblekta
papper !!

// A
 
Det smidigaste ur ett gråzonsperspektiv måste ju vara att uppföra det som ekonomibyggnad först, med okejande från kommun och allt, och sen "tillföra" bastudelen bara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.