Hej!

Jag håller på att bygga ett enkelt driftlarm till våran flispassa, som normalt har en temperatur mellan 70 och 80 grader.

Jag har köpt en anliggningstermostat på Clas ohlson, (se biogad pdf för manual),

artnr:36-2072.

Jag vill att termostaten ska sluta en krets, 2 trådar ska jag koppla på den, vid ca 65 grader ska kretsen slutas.
(Om pannan har sjunkit till 65 grader är något fel.) Vid 60 slår elpatron på.

Vilka av kopplingplintarna ska jag koppla mina två trådar och vilken temp ska ställa termostaten på? :S Jag har provat olika sätt men inte lyckats...
Går det att koppla som jag tänkt eller har jag köpt fel termostat?
Enkelt kopplingsschma finns i bifogad pdf

Larmuppringen har redan skaffat, fungerar utmärkt, men den kan endast larma med sluten krets.

mvh
Johan
 
Ett enklare tips kan vara att ta ena fasen från elpatronen som tändtråd till larmlampa men då får du inte larm förrän elpatronen slår till.
 
R_Strandberg skrev:
Ett enklare tips kan vara att ta ena fasen från elpatronen som tändtråd till larmlampa men då får du inte larm förrän elpatronen slår till.
Jag vill inte koppla in på de någon av de andra termostaterna/elpatron, och vill inte koppla ihop med något spänningssatt....
 
Slutningen sker genom P och 1, 2
beror på om du ska ha kyla eller värme så du får testa dig fram.

Är larmuppringaren 12v?
 
Jag har provat att koppla en ledarna P +1 och P+2, men vet inte vad som är rätt? (sluta kretsen vid 65 grader), blir inte klok på det hela fast det låter enkelt....
ska jag testa att koppla andra kombinationer? eller köpa en annan brytare/termostat+

Jag vill ju att termostaten ska sluta kretsen vid 65 grader då pannan svalnar.

larmuppringaren är en vanlig gsm-mobil med 2 lödda kablar till en av siffrorna (hålls kablarna ihop=kretsen sluts => telefonen ringer upp inlagt nummer som snabbuppringning på den aktuella siffran.

Tacksam för fortsatt hjälp.........:blushing:
/Johan
 
In på P och ut på 2 om du vill ha en slutande funktion.

Men termostaten är för 230 V, är det rätt?

//Patrik
 
Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
In på P och ut på 2 om du vill ha en slutande funktion.

Men termostaten är för 230 V, är det rätt?

//Patrik
Ok, då ska alltså kablarna sitta på P och 2, för jag måste ha slutande funktion vid ca 65 grader. På vilken temperatur ska vredet stå? 65 eller ?

230 V? Jag har förutsatt att termostaten fungerar utan ström, rätt eller fel?
Verkar inte som den kräver ström för att fungera, vill ju bara att den ska sluta en krets vid ett visst gradtal.

varför har alla termostater ett fast intervall för från/till -slag på cirka 7-10 grader, finns det med varianter med ställbart?
 
johan5588 skrev:
Ok, då ska alltså kablarna sitta på P och 2, för jag måste ha slutande funktion vid ca 65 grader. På vilken temperatur ska vredet stå? 65 eller ?
Ja, ställ den på 65 grader, annars får du väl justera med tiden.
230 V? Jag har förutsatt att termostaten fungerar utan ström, rätt eller fel?
Verkar inte som den kräver ström för att fungera, vill ju bara att den ska sluta en krets vid ett visst gradtal.
Förlåt, ignorera det jag skrev.
varför har alla termostater ett fast intervall för från/till -slag på cirka 7-10 grader, finns det med varianter med ställbart?
Vet inte (förstår inte).

//Patrik
 
Någon annan som har bra koll på panntermostater ? :cool: Jag behöver mer hjälp.....
 
Hm, den ska nog bara klippa den ena eltråden, den andra ska passera "bredvid"
 
om den inte har ett intervall 7-10 gr skulle den slå om väldigt ofta.
 
Två alternativ:
Ena tråden in på P och den andra på 2. funkar inte det dvs. larm vid varm panna så ändra till:
Ena tråden in på P och andra ut på 1.
 
Hm, ena och andra tråden ? det är bara den ena tråden som ska in och ut ur termostaten,
 
johan5588 skrev:
Jag vill att termostaten ska sluta en krets, 2 trådar ska jag koppla på den, vid ca 65 grader ska kretsen slutas.
Vilka av kopplingplintarna ska jag koppla mina två trådar

johan5588 skrev:
larmuppringaren är en vanlig gsm-mobil med 2 lödda kablar till en av siffrorna (hålls kablarna ihop=kretsen sluts => telefonen ringer upp inlagt nummer som snabbuppringning på den aktuella siffran.
Puttrix El-doktorn ;)
 
Redigerat:
Koppla in dig på P och 2, stäng av pannan så att den svalnar. Larmar det nu kan du ju vara nöjd annars gör du tvärtom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.