Ja.

Vad har ni för hundar?
Vaktar de?
Skäller?
Lyder?
Har redan hunnit käka upp folk? :D
 
1.Korsning Rottweiler-Pittbull
2.Ja väldigt mycket hus eller bil spelar ingen roll
3.Ja när någon okänd kommer kända mäniskor ett skall
4.Självklart annars skall man inte ha hund
5. Tror inte det men har jagat folk mitt i natten som skulle sno diesel
 
Tyresö
vi har en blandrastik Boxer/schäfer som vi har dresserat med bl.a agility och allt möjligt som hon måste kunna, för att jag ska kunna ha med henne på alla byggen jag är på. Hon vaktar när vi ger henne det komandot - vi kan styra henne hur vi vill och hon vill bli styrd. Det är därför vi kan gå med henne mitt inne i Toktrafikerade Stockholm eller i Tyresta Nationalpark, utan koppel. Hon har aldrig varit ensam i hela sitt liv - hon har alltid fått följa med en "flockledare" och dessutom alltid okopplad.
 
Redigerat:
Tyresö skrev:
vi har en blandrastik Boxer/schäfer som vi har dresserat med bl.a agility och allt möjligt som hon måste kunna, för att jag ska kunna ha med henne på alla byggen jag är på. Hon vaktar när vi ger henne det komandot - vi kan styra henne hur vi vill och hon vill bli styrd. Det är därför vi kan gå med henne mitt inne i Toktrafikerade Stockholm, utan koppel. Hon har aldrig varit ensam i hela sitt liv - hon har alltid fått följa med en "flockledare" och dessutom alltid okopplad.
En gång hade vi en Border Collie.

Vaktade oss :)
Skällde som attans
Och en fuling. Min son lärde honom bita folk mellan benen (jag skojar inte)
och det körde han mot sina kompisar...

Han lydde alltid utom då vi kom hem... då var det bara min hustru och pussandet...

Vad vi saknar honom.:(
 
Tyresö
Ja du, kamilenski - jag bävar för när vår hund inte finns mer. Hon är 5 år nu och troligtvis lever hon bara i 5 - 6 år till. Vi har redan bestämt att vi om 2 år ska skaffa en liten valp av rasen "Tollare", som vår nuvarande hund får göra grovjobbet att uppfostra.

Vi har gått igenom alla hundrasers egenskaper och kommit fram till att en Tollare har dom egenskaperna som passar oss bäst - förutom vår nuvarande hund.
 
S
Collie, kanske inte den bästa vakthunden. När tjuvar var inne på tomten och snodde fyrhjulingen sov hon så gott så. Men knackar någon på, då ska hon visa vilken tuffing hon är :)
Kommer nog alltid att ha hund omkring mig och har haft det sedan barndomen.
 
Tyresö

Och vilka egenskaper menar du med just Tollaren?
 
Tyresö
En Tollare är en apporthund som används till (vatten-)fågeljakt och det är en pålitlig och lättlärd hundras, som kräver mycket motion och komandon (uppgifter att lösa). Just en Tollare kräver mycket motion och aktivitet - man måste alltså leva upp till dom kraven om man ska skapa en harmonisk hund.

Sen pga vi bor i Tyresös innerskärgård, så har vi gångavstånd till många sjöar och havet - och en Tollare tycker om att bada - precis som vår hund vi har nu (det var ett av våra grundkrav).

En Tollare är helt enkelt en brukshund som ställer höga krav på hundföraren - uppfyller man dom kraven, då har man en underbar hund. Är man som hundförare lite lat och bekväm, då blir en Tollare en problemhund - mycket värre än många andra hundraser.

Det första vi ska göra är att träna bort jaktinstinkten - precis som vi gjort med vår nuvarande hund. Det kommer bli betydligt svårare med en Tollare, men det går - allt handlar om hur mycket jobb man är beredd att lägga ner.
 
Stoooor irlänsk varghund! Sjukt snäll och skulle nog hjälpa tjuvarna att bära ut saker om hon kunde men folk stiger inte ur bilen pga hennes storlek...
 
fernetojackjack skrev:
Stoooor irlänsk varghund! Sjukt snäll och skulle nog hjälpa tjuvarna att bära ut saker om hon kunde men folk stiger inte ur bilen pga hennes storlek...
Ett tag, var det min drömhund. Sen tänkte vi oss en Grandis. Men de är inte så "rena". Dräglar för mycket.
Det blir nog en BC igen. Eller Dobermann.

Tollare verkar kräva mycket av föraren.
 
Ola78
Vi har en blandras 50%schäfer och 50%rottweiler. Vi köpte honom som 1-årig omplaceringshund och han fyller 7 år nu i mars. Precis som Tyresö skriver,den dagen vi måste ta bort våran vovve ser jag inte framemot. När vi tog honom var han fullständigt oregerlig, lyssnade knappt någonting, var väldigt osäker och kunde inte lämna oss 1 sekund. Gick man ut till garaget och kom tillbaka 2 min senare blev han helt till sig, skrek och gnydde av glädje. Det beteendet fick jag förklaring till av en arbetskamrat, dom gamla ägarna hade tydligen lämnat honom ensam flera dagar ett antal ggr, nån som rastade honom typ 10 min ett par ggr om dan. Mycket arbete var det att få ordning på honom men nu är han världens goaste hund.

Skäller göra han när det knackar eller han ser nån okänd i trädgården men aldrig annars. Han lyder bra och vad jag vet har han inte ätit upp nån, inte nån av våra 3 katter eller några fiskar i akvariet i alla fall.
 
Tyresö
"kamilenski"

En Bordercolli kräver kanske inte lika mycket motion - dom kräver istället extremt mycket problemlösning. Det är ju en vallhund. Bästa sättet att aktivera en sån hund, är att både din fru och du mitt under promenaden går åt olika håll så att hunden får en uppgift att valla ihop er. Boxer/schäfer är också vallhundraser - det är så min fru och jag alltid brukar göra när vi tar en långpromenad i Nationalparken. Vår hund jagar ihop oss genom att springa som en galning mellan oss och markera med att skälla för att få ihop "flocken".

Annars är Agility en perfekt sysselsättning för både dej och en Bordercolli.
 
Hemmakatten
Känner flera bordercollies som tävlar i lydnad också och inte bara vallning.
Själva har vi en 2-årig schnauzer, envis men alltid glad och pigg, lugn inne och hyfsat lydig. Skäller när det kommer folk och låter då som en riktigt stor o elak hund, men viftar på svansen och vill hälsa på alla som kommer in.Hårt styrd av vår gammelkatt, men dödspolare med vår yngsta katt. En ras som aldrig säger nej till en promenad, oavsett väder, energisk och mkt intelligent.

Till skillnad från tyresö vill vi inte ha en vattenhund då vi har sjötomt och jag inte vill ha en hund som tar ett dopp varje morgon och kommer in dyngvåt. Schnauzrar giller för det mesta inte att simma.

Vi ville inte heller ha en utpräglad jakthund då vi bor på landet med mycket vilt.
 
Vi har två st japanska akitahanar. De vaktar både hus och barn väldigt bra. Skäller väldigt sällan såvida de inte står i hundgården och någon kommer för då kan de gruffa till 2-3 skall. Men de kan definitivt bita ifrån eller visa tänderna och vara vaksamma om läget är sådant

Lagom slöa hundar för oss :)
 
Tyresö
Hemmakatten skrev:
Känner flera bordercollies som tävlar i lydnad också och inte bara vallning.
.
Bordercolli är mer en brukshund än en slö familjehund. Dom ställer också väldigt höga krav på att aktiveras - och dom vill ju verkligen skapa ett samarbete. En riktigt bra allroundhund inom tävlingsverksamhet, otroligt lojala och lättlärda - om man orkar med all aktivering hunden kräver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.