Bara för att vara klar på vilken ritning vi pratar om, syftar du på ritningen upplag av plate inlägg #35?
 
Bara för att vara klar vilken ritning vi pratar om, är det ritningen upplagd av palte inlägg 35 i övertrycksfira tråden du syftar på?
 
Jag tror Matss syftar på sin egen ritning i inlägg #162
 
Redigerat:
Den jag lade upp fungerar inte som mats sen förklarar, den i 162 gör det. Själv har jag svetsat ett platt expkärl som ligger ovanför tankarna för jag hade problem att bli av med all luft när expkärlet stod vid sidan om. Har egentligen inte fattat hur luft ska kunna vandra neråt... Jag skulle rekomendera att hänga upp kärlen i taket koppla dem kallt. Dra sedan upp din avluftning högre, jag har utnyttjat bjälklaget för att få upp luftröret ovanför expansionskärlet.
 
Här kommer en ritning på hur jag har tänkt mig det hela. En kombination av Paltes schema (minus blåsröret) och Matts i inlägg 162.

Anledningen till att expansionen ansluter till både högsta punkten på röret mellan panna och tank samt tanktopp är ren lathet. Röret mellan panna och tank samt tanktopp är redan draget med lutning upp mot tanktoppen och isåfall skulle jag bara behöva gå vidare från tanktopp till botten på expansion.

Så vitt jag förstår borde detta inte ställa till några problem.

Eftersom mina expansionskärl är högre än tanken skulle man kanske kunna tänka sig en avluftningspunkt på röret mellan tanktopp och exp. kärl. Skulle jag då få problem som du hade palte borde detta kunna åtgärdas genom att öppna avluftningen, fylla på vatten via tanken, när det kommer vatten i avluftningen stänga denna och fortsätta fylla till dess att det kommer vatten ur röret på exp. kärl
 
Palte skrev:
Har egentligen inte fattat hur luft ska kunna vandra neråt..
Ta två PET-flaskor, låtsas att den ena är tank och den andra expension, och förbind dom med en hävert (en slangstump). Expansion hos vattnet kan sedan simuleras genom att trycka ihop tanken.
 
Matss skrev:
Ta två PET-flaskor, låtsas att den ena är tank och den andra expension, och förbind dom med en hävert (en slangstump). Expansion hos vattnet kan sedan simuleras genom att trycka ihop tanken.
Så långt är jag med och det fungerar.
Hos mig så fick jag luft överst i tanken. När detta händer när vattnet har maxtemperatur så det inte kan expandera mer då kan luften inte vandra neråt innan nästa eldning.

Det var här jag hade kopplat dumt då shunten var kopplad på ett rör ovanför tanken. krävdes inte mkt luft innan det började sugas upp i elementen.
 
Jag har också haft svårt att förstå hur vattnet vid expansion ska kunna "trycka med sig luft" ner och sen upp igen i expanisonen och inte bara "passera" luften. Så jag blev tvungen att göra Matss test (jag gjorde ett litet hål i toppen på expansionen/botten på colaflaskan också så det blev ett riktigt öppet system) och det funkade över förväntan.

Testade att

  1. Köra ett luftfritt från början och värma och kyla (klämma/släppa). Funkade perfet föståss, bara nivån i exp som ändrades.
  2. Starta med ett kallt system med luft i tanktopp. (Bilden) Luften pressades snällt ut i expkärlet när vattnet värmdes upp (klämde). När vattnet kyldes av (jag släppte) fick jag bara vatten tillbaks från exp.
  3. Starta i det läge du hade problem Palte: Hopklämd/varm tank och ändå luft tanktopp. När jag då kylde tanken fick jag vatten tillbaks från exp och nästa gång jag eldade på så blev det som i 2.

Kanske man borde koppla som någon i tråden om övetrycksfritt föreslog, laddning som vanligt i tankens sida och exp ansluten i tanktopp, då får systemet en chans att heala sig om det skull bli lite mycket luft nån gång.

Trots lyckade experiment och allt har jag lite svårt att fatta att inte luften kan "passera" vattnet vid expansion med ett så grovt rör som 28. Om man kör ett klent rör gissar jag att det kan bli en tråkig historia vid ev kok?
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är tappvattnet kapat och på väg att flyttas över från gamla järnrör till nya fina kopparrör. Så i morgon borde jag kunna börja fylla tanken omm jag inte har allt för mycket läckage. expansion omkopplat enligt min ritning i inlägget ovan.

/M
 
superpaco skrev:
Trots lyckade experiment och allt har jag lite svårt att fatta att inte luften kan "passera" vattnet vid expansion med ett så grovt rör som 28. Om man kör ett klent rör gissar jag att det kan bli en tråkig historia vid ev kok?
Du menar alltså att vattnet ska "hoppa upp" i röret före luften? Låter väl än mer osanolikt :)

Gör om experimentet med grövre slang! Vad man än gör så ska man inte ställa till så att man får övertryck i tanken och spräcker den vid ett kok... Minst 28 ut i det fria.
 
Uppdatering av status.
Omdragningen av tappvatten klart och vattnet påsläppt. Håll tummarna för att det håller tätt!!!!!

Tanken fylls och om jag räknat rätt så bör den vara full om cirka 2 timmar

Lätt nervös är bara förnamnet för min den för tillfället!!!!:x

/M
 
Tigger skrev:
Uppdatering av status.
Omdragningen av tappvatten klart och vattnet påsläppt. Håll tummarna för att det håller tätt!!!!!

Tanken fylls och om jag räknat rätt så bör den vara full om cirka 2 timmar

Lätt nervös är bara förnamnet för min den för tillfället!!!!:x

/M
Men du har väl golvbrunn "om " det inte håller tätt
vi håller d^_^b
 
Ehh jo på sätt och vis. Hela golvet är bortbilat för upprustning av källaren och det dränerar bra! :wow:

Fast nu någon timme senare så verkar det fortfarande tätt. Inga droppar någonstans utom under laddkopplet och det hade jag räknat med. Drog unionskopplingarna lite till så slutade det direkt.

Lite påfyllning av bränsle i panna och mig så ska vi se om inte vi kan få lite varmvatten att duscha i!
 
RoTe
Lycka till! Måste vara pirrigt att dra igång systemet för första gången. :)
 
Nu har pannan startat och det var tråkigt odramatiskt. Lite trög i starten av förklarliga skäl, allt vatten i tanken och pannan låg väl på mellan 2-4 grader. Bubblar en del, men inget som låter konstigt. Bubblorna letar sig dessutom ner till botten av expansionen så uppenbarligen funkar det!

Nu är tanken inte isolerad alls, men vad det verkar så är skiktningen riktigt bra. Laddkopplet går på lägsta hastigheten och hinner ändå med att få undan värmen utan problem. Med fingret på tanken handlar det om någon centimeter som det går från svalt till stekhett.

Nu ska jag ta mig en välbehövlig nattvila!

/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.