Min erfarenhet stämmer bra med söstra te cheetah1.

Bilen tar sig dåligt fram i snö. När man har otur/oskicklighet och fastna/gräver ner sig i några cm modd/snö på plan mark, då blir man sur. Jag må vara dålig bilförare som inte lyckas gunga mig ur läget, (brukar ju gå med privatbil!) men automatlådan har nån slags förskjutning av pedalrörelsen som gör det omöjligt. Upplevde att Renault Kangoo var bättre i det läget.

Nu blir det isbana framöver, lite lutning och man får först köra hela vägen upp o sen backa ner låda för låda. Dubbar finns men det hjälper inget med den driften. I villaområden får man ställa bilen o gå runt. Sen utdelning? Jo men vad gör man?

Kjell G
 
Tyresö
Kjell_G skrev:
Min erfarenhet stämmer bra med söstra te cheetah1.

Bilen tar sig dåligt fram i snö. När man har otur/oskicklighet och fastna/gräver ner sig i några cm modd/snö på plan mark, då blir man sur. Jag må vara dålig bilförare som inte lyckas gunga mig ur läget, (brukar ju gå med privatbil!) men automatlådan har nån slags förskjutning av pedalrörelsen som gör det omöjligt. Upplevde att Renault Kangoo var bättre i det läget.

Nu blir det isbana framöver, lite lutning och man får först köra hela vägen upp o sen backa ner låda för låda. Dubbar finns men det hjälper inget med den driften. I villaområden får man ställa bilen o gå runt. Sen utdelning? Jo men vad gör man?

Kjell G

Benjamin har säkert ett bra tips på något dubbfritt däck som du kan be Posten montera på bilarna, eftersom han har kommit fram till att dubbfria däck har bäst fäste.
 
Tyresö skrev:
Renault Cangoo eller VW Caddy etc. Dyrare bilar men dom är värdiga vad man kan förvänta sej av en bil från 2000-talet.
Nu är väl förvisso inte Kangoon producerats för den Europeiska marknaden på 4 år men Posten tackar säker för tipset iaf:D
 
S
Tyresö skrev:
Benjamin har säkert ett bra tips på något dubbfritt däck som du kan be Posten montera på bilarna, eftersom han har kommit fram till att dubbfria däck har bäst fäste.
d^_^b
 
B
dubbfria bra grepp på is me?
nog finns det ställen där dubbfritt är det bästa. men denna vinter skulle nog flera haft dubbade däck.
tror dubbfritt skulle funka bra på nya bilar(bilar som har lite hjälpfunktioner. men skulla aldrig haft det på min första bil(volvo amazon)
 
Tyresö skrev:
Benjamin har säkert ett bra tips på något dubbfritt däck som du kan be Posten montera på bilarna, eftersom han har kommit fram till att dubbfria däck har bäst fäste.

Skiftar fokus nu:p

Först var problemet att utrustningen var för dålig, den hade4 hjul och maximerade utrymmen och nyproducerad.

Nu är problemet att den har dubbdäck, framhjulsdrift, liten motor och automatlåda, vilket uppenbarligen inte är en bra kombination när det är snö o is därute;) Det är fullt möjligt att nu när snö o is har kommit att min posttant tycker detsamma om vinterköregenskaperna. Men vad jag refererade till var att hon trivdes i bilen som en arbetsplats, trots att den hade 4 hjul och stora utrymmen.

Att sedan att ha mage o påstå att jag sagt att friktionsdäck har bättre grepp på is än dubbat är riktigt patetiskt. Lägg ner den diskussionen nu.:@

Men nu handlar väl inte tråden om Postbilar, jag tror ingen har för avsikt att köpa en Postbil.

Ska man ha en bil som tar sig fram riktigt bra så är det 4WD som gäller, sedan bakhjulsdrift och sedan inget och långt ned på sista plats kommer framhjulsdriften.
 
Nimajneb skrev:
Du skriver att du åker runt i massor med 4 hjulsdrivna monsterbilar och drar upp lastbilar kors o tvärs.
Själv har jag bara suttit i en Hummer i Nevada för några år sedan..:(

Mao hur tusan får du tillgång till alla dessa härliga bilar?

Jag har ju inte bilarna samtidigt. :cool:
Byter bil väldigt ofta, varannan är fyrhjulsdriven.
Lyckas alltid glömma bort hur skönt det är och köper 2 hjulsdrivet med jämna mellanrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.