Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jaha så var vi där igen.......http://www.e24.se/pengar24/din-ekonomi/rot-avdraget-ger-smyghojda-priser_2537363.e24

När ska folk fatta att priset styrs av utbud och efterfrågan??

Precis lika lite som hantverkskunder ägnar sig åt att skänka pengar till företagen vid lite-att-göra-tider så ägnar sig inte heller hantverkarna åt välgörenhet.

är det sås vårt att förstå grundbulten i en helt vanlig marknadsekonomi???

Trött man blir!
 
Tyresö
Hahaha, ska bli intressant att se hur många inlägg den här tråden kommer innehålla innan moderatorn tvärstänger den pga tråden urartar till pajkastning.
 
Ville egentligen lägga i "hantverkardelen" men är ju lite portad därifrån.

I vilket fall så är det väl bara att fråga om pris. är det för dyrt kan man ju alltid säga nej.
det är ju det som är det fina med en marknadsekonomi att den s.a.s är självnivellerande.

sedan kan ju ROTets vara eller inte vara givetvis diskuteras........

Man kan ju dessutom undra hur folk tänker när dom ringer till SKATTEVERKET och ger uttryck för att arbetet blivit dyrare, detta enligt Pia Blank Thörnroos, rättslig expert på skatteverket.

vore det inte bättre att ringa till hantverkaren eller dess firma??
 
Redigerat:
Jag önskar i alla fall att ROT skulle tas bort. Och sedan kunde alla dåliga hantverkare kursa och bara de bra bli kvar (hoppas, hoppas). I o f s så ska ju vi bygga nytt nu. Och då har man ju inte så mycket nytta av ROT i alla fall... ;)
 
Håller med om att kvaliteten borde vara det primära. Tyvärr tycker inte det flesta som du och jag utan stirrar sig tokblinda på priset.
 
Tyresö
pappskallen skrev:
.

Man kan ju dessutom undra hur folk tänker när dom ringer till SKATTEVERKET och ger uttryck för att arbetet blivit dyrare, detta enligt Pia Blank Thörnroos, rättslig expert på skatteverket.

vore det inte bättre att ringa till hantverkaren eller dess firma??

Ja verkligen! Vad har Skatteverket att göra med prissättningen på ett jobb? Men jag kan medge att du har en poäng med din tråd.
 
A
pappskallen skrev:
I vilket fall så är det väl bara att fråga om pris. är det för dyrt kan man ju alltid säga nej.
det är ju det som är det fina med en marknadsekonomi att den s.a.s är självnivellerande.
Du har kanske lite orelistiskt höga tankar om marknadens förträfflighet:). I USA vägrade myndigheterna benhårt att reglera derivatmarknaden med motivet att marknaden reglerar sig själv. Men vi vet ju alla hur det gick.

Alan Greenspan som varit emot regleringar i hela sitt yrkesliv gick ju till slut ut och erkände att han överskattat marknadens förmåga att korrigera sig själv.
 
Redigerat av moderator:
Vad är problemet? Det var väl det som var tanken med ROT-avdraget, inte att folk skulle få det fint hemma billigt.
 
A
Tyresö skrev:
Ja verkligen! Vad har Skatteverket att göra med prissättningen på ett jobb? Men jag kan medge att du har en poäng med din tråd.
Poängen med att gå på Skatteverket är att det är under dem som ROT-avdraget ligger, så de är s.a.s. medskyldiga (fast egentligen är det politikerna).

ROT-avdraget kanske borde avskaffas för då blir man per definition av med fusket med ROT-avdragen.
 
A
Nyfniken skrev:
Vad är problemet? Det var väl det som var tanken med ROT-avdraget, inte att folk skulle få det fint hemma billigt.
Vad var det som var tanken, att hantverkarna skulle smyghöja sina priser?
 
bra-byggare skrev:
Poängen med att gå på Skatteverket är att det är under dem som ROT-avdraget ligger, så de är s.a.s. medskyldiga (fast egentligen är det politikerna).

ROT-avdraget kanske borde avskaffas för då blir man per definition av med fusket med ROT-avdragen.
Vet inte om du skojar, eller..

Ska vi byta fusk med ROT mot svartjobb?
 
bra-byggare skrev:
Vad var det som var tanken, att hantverkarna skulle smyghöja sina priser?
Nej, att hantverkarna skulle börja ta vitt i stället för svart och att branschen som gick på knäna skulle få stöd från staten (hur tusan de kunde gå på knäna då det både då och alltid varit stört omöjligt att få tag på en hantverkare).
 
bra-byggare skrev:
Du har kanske lite orelistiskt höga tankar om marknadens förträfflighet:). I USA vägrade myndigheterna benhårt att reglera derivatmarknaden med motivet att marknaden reglerar sig själv. Men vi vet ju alla hur det gick.

Alan Greenspan som varit emot regleringar i hela sitt yrkesliv gick ju till slut ut och erkände att han överskattat marknadens förmåga att korrigera sig själv.
Jag har inga tankar alls om marknadens förträfflighet, jag kanske inte alls tycker att den är förträfflig, men i just detta fallet så fungerar det ju helt enligt gällande teori med utbud och efterfrågan. hade efterfrågan varit betydligt lägre så hade kanske hantverkaren till och med fått SÄNKA sitt pris för att kunna vara med och konkurrera TROTS ROT-avdrag.
 
A
mycke_nu skrev:
Vet inte om du skojar, eller..

Ska vi byta fusk med ROT mot svartjobb?
Ja, jag skojar lite, jag får skylla på att jag haft en tråkigt dag.:p
 
A
pappskallen skrev:
Jag har inga tankar alls om marknadens förträfflighet, jag kanske inte alls tycker att den är förträfflig, men i just detta fallet så fungerar det ju helt enligt gällande teori med utbud och efterfrågan. hade efterfrågan varit betydligt lägre så hade kanske hantverkaren till och med fått SÄNKA sitt pris för att kunna vara med och konkurrera TROTS ROT-avdrag.
Fast priset och efterfrågan (del av marknaden) är ju konstgjord av Pappa Staten,från det perspektivet kan man argumentera att samma Staten borde kanske stävja fusket som kommer i kölvattnet, bara en tanke.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.