Ett staket som håller på att försvinna är gärsgården. Skulle vilja ha en sådan runt de timrade husen.
Kan någon ge mig tips om litteratur eller kanske någon som fortfarande tillverkar sådana?
Stuga och ekonomibyggnad som kan ses på nedanstående länk. De finns i Värmland.
mvh
TMI

http://www.bostream.nu/natur/Stuga.htm

 
Tittade i tidningen Land och fann fyra stycken.
Jero 0150-93002
www.jero.se
Hank o Stör
0248-42014
Jämtgärsgård
0687-40096
www.jamtgarsgard.se
Genuina Gärdesgårdar AB
016-354373
Fint är det.
 
Håller med om att det är snyggt. Dessutom ett kulturarv som vi måste föra vidare. Har sett nytillverkade som binds ihop med järntråd som är lite fusk. Ursprungligen använde man sig av grankvistar? som värmdes i vatten eller eld för att göra formbart. Materialet är (om man har tid) helt gratis. Men fortfarande behöver jag en beskrivning.
mvh
TMI
 
Tror nog att jag kan hitta senvuxen gran. D v s granar med täta årsringar och som inte är av större intresse för en skogsfastighets avkastning.
Länkarna som anges är bra. Har även fått napp på liiteratur /Gärsgår´n i vårt landskap av Sten Hagander/. Återstående fråga är nu om någon känner till kurser i byggande av gärsgårdar?
 
Hmm muntergöken har kan ju inflika att där vi bor är det vackra gärdsgårdar över allt....så vi vill ju ha det runt huset med. Men en granne upplyste oss om att det krävs bygglov....vilket man naturligtvis får kämpa hårt för. Vi bor i Steninge (Halmstad). Men men.... ;D
 
Har fått tag på ytterligare en skrift om gärsgårdar. Den heter "Bygga gärsgård" av Sven-Allan Åberg och ges ut gratis av länsstyrelsen i Kronobergs län. Skriften är mycket bra med många illustrationer.
 
  • Gilla
Skogsbysen
  • Laddar…
När vi köpte vårt hus - 1973 - fanns en gärdsgård på två sidor av tomten (den ena mot en allmänning, ekbacke - kommunal mark). Gärdsgården var inte så bra - fusk; tillverkad av hässjevirke - alltför grovt! - och järntråd. Hösten 1978 gjordes en uppstagning och mindre kompletteringar (i samma stil). Men hösten 1999 var den så dålig att vi plockade ned den. Under en längre tid hade jag sökt information om gärdsgårdar, leverantörer av virke, olika stilar mm. Min fru och jag hade tidigare sett ett par "snygga" gärdsgårdar ett par mil hemifrån och vi åkte dit, knackade på i husen och frågade vem som "byggt" gärdsgården. Vi fick ett namn på en person, samma namn från två ställen. Jag kontaktade personen - i 75-årsåldern - och fick lité information. Efter att ha pratat med mina grannar bestämde jag mig och i september 2002 kom så gärdsgårdsbyggarna (far och son samt en kollega) vid 9.30-tiden en lördag morgon med en fullastad släpkärra (ett lass med material hade de redan varit hit med på fredag). Vid 16-tiden samma dag hade de satt ca 80 m! En gammaldags, tät och grann gärdsgård! Material: enestörar - används oftast i södra delen av landet, uppe i Norrland ser man oftast granstörar - samt långa, barkade granslanor - upp till 6-7 m, hopfogat med granvidjor (värmdes över öppen eld). Jag och mina grannar är mycket nöjda och underhållet är minimalt. Sten Haganders bok är bra; dessutom brukar han skicka med en förteckning, "Resurspoolen", på leverantörer mm. När det gäller kurser så ordnar Hagander sådana - åtminstone har han gjort det. Dessutom har jag för mig att STF anordnat någon sådan, många hembygdsföreningar är också aktiva med kurser.
 
Hej Berane,
Bygger "far och son" fortfarande? Om ja, var i Sverige finns de? Samt hur mycket kostade Er gärsgård/meter?
Ingick material? (I Sten Haganders bok som jag beställde ingick inte resurspoolen.)

Var ett tag inne på att försöka själv men tror i så fall att man behöver en "mäster" i inledningsskedet!

mvh
TMI

 
Vad kostar det per löpmeter staket?

mvh
David
 
Jag lyckades binda min egen gärsgård utan att gå kurs och med hjälp av vad som man kan hitta på nätet och i litteratur.

Vad jag fann vara viktigast var att inte störarna kommer för långt i från varandra (i störparen alltså) så att det går att knyta ihop dem och håller på det viset fast slanorna, samt att vidjorna skall vara långa, tunna och ordentligt varma för att det skall gå att binda.

För att värma/mjuka vidjorna gjorde jag mig en liten anordning där ett spirorör med lock i båda ändar fick agera behållare och en "Ång-Janne" fick pumpa in het vattenånga i ena ändan.
Aktare va varmt det blir bara...

Jag köpte mitt virke av Håkan Torén AB i Östersund. Rekommenderas!
 
Åh, vad jag blir sugen på en gärdsgård. Har precis varit runt i Dalarna några dagar och där fanns det gott om dessa vackra staket!
Jag vill också ha ett sådant.... Tomten, hallå!!!
 
Tack Tommy.
För att ge sig på ett staketprojekt utan handledning fordras mod. Uppenbarligen besitter Du detta samtidigt som Du ger oss en knuff i ryggen.

Har Du några erfarenheter (förutom ångbasningen) som du vill delge oss
mvh
TMI
 
Jag lyfter denna tråd, då vi nu äntligen har köpt hus (blev begagnat istället för nytt) och planerar för att bygga gärdesgård runt tomten till sommaren...

Fört undrar jag vart man kan beställa boken "Bygga Gärsgård" Av Sven-Allan Åberg. Hittar ingen stanns på Länsstyrelsen i Kronobergs hemsida... Är det någon som vet om den fortfarande går att beställa och om den fortfarande är gratis? Annars pris?

En annan fråga, är det någon här inne som känner till något företag som bygger gärdesgårdar i Kalmartrakterna?

Eller är det någon som har ytterligare tips på hur man själv kan göra gärdesgårdsstaket? Vi såg på det Äntligen Hemma där Martin Timell gjorde ett alternativ till de traditionella gärdesgårdarna. Är det någon som vet något ytterligare alternativ?

Vore tacksam för alla svar som vi kan tänkas få, eftersom vi känner att gärdesgård skulle passa så runt vårt hus som ligger lantligt med öppna landskap runt om.... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.