Jag blir tokig!!!!!! Ska man eller ska
man inte ha diffspärr???? Mitt hus är från 57, en masonitorgie med spån på vinden. Ska jag
• skotta bort spånet, lägga diffspärr, sen isolera?
• lägga diffspärr på spånet, sen isolera?
• bara isolera och strunta i diffspärr?
• strunta i alltihop och göda brikettillverkarna?
Snälla, ge mej ett svar och motivera. Innan jag söker sluten vård.
(Kanske borde ligga i egen tråd, låter moderator bestämma.)
 
  • Gilla
ACW73 och 1 till
  • Laddar…
ricebridge skrev:
Jag blir tokig!!!!!! Ska man eller ska
man inte ha diffspärr???? Mitt hus är från 57, en masonitorgie med spån på vinden. Ska jag
• skotta bort spånet, lägga diffspärr, sen isolera?
• lägga diffspärr på spånet, sen isolera?
• bara isolera och strunta i diffspärr?
• strunta i alltihop och göda brikettillverkarna?
Snälla, ge mej ett svar och motivera. Innan jag söker sluten vård.
(Kanske borde ligga i egen tråd, låter moderator bestämma.)
Jag har ett hus från 1908, det påminner nog en hel del om ditt. Jag har sprutat ekofiber direkt på sågspånet, ingen diffspärr. Vi la 40cm ovanpå spånet har jag för mig. Staffan har visst likadant, och det funkar finfint för oss bägge, det är det första steget i motivationen. Det andra är att du ska använda ekofiber för att denna har en förmåga att ta upp och avge (buffra) fukt, den fungerar i det avseendet på samma vis som sågspån, dvs att spruta ekofiber är lite som att fylla på mer sågspån, men med bättre isoleringsförmåga.

Själv tror jag inte ett ögonblick på att inte ha ventilation på vinden för att undvika undertryck.
Eventuellt undertryck bidrar visserliggen till att fuktig inneluft letar sig upp på vinden, men det kommer den att göra hur du än vrider och vänder på dig, och när den väl gör det, då måste den ut därifrån, annars möglar det.
 
B
man får bestämma helt själv. är ju bara lyfta på isolering och känna om det är fuktigt
 
Är lite rädd att förstöra ett så välbevarat hus bara. Det är som sagt helt felfritt på vinden. Förutom att det släpper igenom värmen lite :)
 
Tegheim skrev:
Är lite rädd att förstöra ett så välbevarat hus bara. Det är som sagt helt felfritt på vinden. Förutom att det släpper igenom värmen lite :)
Se det så här

Om du lägger diffspärr, så bör du se till att det inte kan kondensera under diffspärren, det gör du genom att lägga på tillräckligt med isolering ovanpå. Det kommer att bli kallare på vinden så du bör kolla att det inte ställer till något, det gör du genom att gå upp och titta till vinden nån gång ibland.

Om du inte lägger diffspärr så behöver du även då gå upp på vinden nån gång ibland för att titta till den och se till att det inte blivit fuktproblem.

That's it.

Skulle det mot förmodan bli fuktproblem på vinden så behöver du öka på ventilationen.
Takfotsventilation och nockventilation är ju det som föreskrivs. Man kan mixtra med avfuktare och fläktar och grejer också, men börja alltid med de enkla lösningarna, som ventilation med självdrag..

Hur kallt har du på vinden nu, och hur kallt har du ute samtidigt? Har du någon ventilation på vinden idag? Är det frost på insidan av råsponten nu när det är -10 till -20 ute?
 
Jo, med en trådlös väderstation och en temperatur och fuktgivare på vinden och en ute är det lätt att jämföra och få lite uppfattning om mängden fukt på vinden.
 
B
har dyslexi. så jag får inte ut allt jag menar. men som "thomasx" skrev. lyft gärna och kolla också.
Gamla hus är ju ej anpassade för nya arbetssätt
 
Har faktiskt varit uppe på vinden två kvällar i rad nu för att dra lite kabel till hembion :) Det har varit mellan -15 och -20 och idag såg jag att de va lite lite frost på vissa utav spikarna som håller glespanelen utanför råsponten. Annars vistas jag där utan ytterkläder utan att frysa, men svalt är det! Skulle gissa på att det är omkring nollan...
 
Får jag låna tråden lite?

Har hus från -36, ca 15 cm packad spån på vinden. Troligen också i snedtaken. Spånundertak, dvs "hyvlade" skivor av trä. Inte en tillstymmelse till mögel. Men det är kallt på övervåningen så jag ska på med mer isolering. Tänkte ta lite "pö om pö" dels för att övervaka förändringarna av klimatet på vinden, men också för att jag renoverar "pö om pö" och det synkar dåligt att isolera allt på en gång.

Min plan är att inne i bostaden sätta luftspärrpapp mot vinden, sedan undertak på detta. I snedtaken tänkte jag ösa ur spånet och lägga i så mkt linisolering jag får plats med. Osäkert om jag ska sätta med luftspalt eller ej, men det blir en vindspärr mot taket och samma luftspärrpapp på insidan. Detta spånet tänkte jag använda för att komplettera spånet med på vinden. Jag lär få köpa till mer spån också.

Det enda som tala emot detta är att om vinden mår bra och jag kan lägga på ganska mycket isolerings så kommer det sluta med att jag har 70 cm spån på vinden. :) Å andra sidan är det ett väldigt billigt isoleringsmaterial och jag ska inget göra där uppe ändå.

Vad tror herrskapet?
 
cederbusch skrev:
Får jag låna tråden lite?

Har hus från -36, ca 15 cm packad spån på vinden. Troligen också i snedtaken. Spånundertak, dvs "hyvlade" skivor av trä. Inte en tillstymmelse till mögel. Men det är kallt på övervåningen så jag ska på med mer isolering. Tänkte ta lite "pö om pö" dels för att övervaka förändringarna av klimatet på vinden, men också för att jag renoverar "pö om pö" och det synkar dåligt att isolera allt på en gång.

Min plan är att inne i bostaden sätta luftspärrpapp mot vinden, sedan undertak på detta. I snedtaken tänkte jag ösa ur spånet och lägga i så mkt linisolering jag får plats med. Osäkert om jag ska sätta med luftspalt eller ej, men det blir en vindspärr mot taket och samma luftspärrpapp på insidan. Detta spånet tänkte jag använda för att komplettera spånet med på vinden. Jag lär få köpa till mer spån också.

Det enda som tala emot detta är att om vinden mår bra och jag kan lägga på ganska mycket isolerings så kommer det sluta med att jag har 70 cm spån på vinden. :) Å andra sidan är det ett väldigt billigt isoleringsmaterial och jag ska inget göra där uppe ändå.

Vad tror herrskapet?
Spån i snedtaken, ligger kanske direkt mot råsponten, har du kollat den utifrån? Risken är att råsponten inte är i så bra skick. Spån på det viset funkar inte så bra som man skulle önska. Jag tycker absolut att du ska ha luftspalt.
 
thomasx: som jag skrev så har jag inte råspont i mina undertak, utan spån. Inte sågspån då alltså. Jag får tillfälle att besiktiga detta när jag tar bort sågspånet i snedtaken. Eller menar du under takpannorna?
 
cederbusch skrev:
thomasx: som jag skrev så har jag inte råspont i mina undertak, utan spån. Inte sågspån då alltså. Jag får tillfälle att besiktiga detta när jag tar bort sågspånet i snedtaken. Eller menar du under takpannorna?
Ja visst, under pannorna.
 
Var på vinden igår för att sätta in den nya vindstrappan. Jag grävde lite i sidovindarna där sågspånet helt fyllt ut till undertaket. Inte ett spår av mögel eller ngt annat som tyder på att taket inte mår bra. Jag hittade en enda liten fläck med svart, som jag sett förut då det var kallare eftersom den då var täckt med frost. Och det var på den sidan där man lagt ut en matta med glasull ovanpå spånet. All fukt som kommer från rummet under verkar ha läckt ut på samma ställe där mattan glipat lite. Nu är allt mineral som fanns på vinden utrivet. Låg lite där och var, inknökat vid sidotaken.
 
Fick vinden på 122m2 isolerad igår, hade 15 cm packat spån från huset byggdes 1943.
Sprutade in 30cm Ekofiber direkt ovanpå spånet då det har samma egenskaper som spånet, fick order om att gå upp och kolla då och då första året och kolla så det inte blir mögel i råsponten.
Positivt till att börja med är att elförbrukningen sjönk rejält från ena dagen till den andra och temperaturen inne steg med 1,5 grad utan att göra någonting:)
 
Jo du isolerade ju vinden, så ngt gjorde du. :)

Hur tänker du göra om det sedan visar sig att det blir mögelpåväxt? Ska du packa det dyrköpta ekofibret i säckar och slänga? Eller installera ngn slags avfuktare på vinden?

Får man fråga vad det gick på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.