Hej!

Någon som vet om det räcker att installera en Pax Fläkt med kallrasspjäll i badrum?

Måste det inte komma in fräsch luft också?

Tacksam för svar:)!

Janett
 
  • Gilla
Förrådsbo
  • Laddar…
Ola78
Det räcker med en PAX-fläkt i badrummet det har vi vårat badrum och det funkar utmärkt. Tilluften till badrummet tar du in från huset genom att ha en speciell tröskel i dörren till badrummet, den är liksom urfräst och dörren har också liksom en urfräsning så det blir en springa som luften kan passera genom när dörren är stängd. Sitter fläkten högt bör man ta inluften nere vid golvet för att få med så mycket fuktig luft som möjligt.
 
  • Gilla
YankeeDude
  • Laddar…
Ja men det kan vara problem med att man vill ha mer flöde när fläkten inte går, ibland kan det vara bra att inte ha kallrasskydd. Finns fläktar som som går på fuktighet men någon riktigt bra funktion på fläkt drift har inte jag hittat.
 
Precis, strunta i kallrasskyddet. Jag satte ett och ångrar mig grymt. Nu sitter detta 11m upp på fasaden så att ta bort det har inte blivit av.

Det finns även fläktar som snurrar med lågt varv då den är "avslagen". Då då man konstant luftvandring, vilket kan vara bra.
 
Tyresö
Vi har en Paxfläkt i badrummet, med inbyggt kallras-skydd (ser ut som en solfjäder) och det är den bästa lösningen - enligt min åsikt. För hade vi Paxfläkt utan något kallras-skydd och då drog det verkligen kallt in i badrummet. Sen monterade jag på ett utanpåliggande kallras-skydd (vippande jalusivariant) men det var fortfarande kallras. Sen bytte jag ut fläkten till den vi har nu, med solfjäderskydd, och problemet var löst.
 
Tyresö skrev:
Vi har en Paxfläkt i badrummet, med inbyggt kallras-skydd (ser ut som en solfjäder) och det är den bästa lösningen - enligt min åsikt. För hade vi Paxfläkt utan något kallras-skydd och då drog det verkligen kallt in i badrummet. Sen monterade jag på ett utanpåliggande kallras-skydd (vippande jalusivariant) men det var fortfarande kallras. Sen bytte jag ut fläkten till den vi har nu, med solfjäderskydd, och problemet var löst.
Vad heter den paxmodellen? Jag behöver byta och nyinstallera en sådan, gärna både med kallrasskydd och fuktstyrning.

Har för övrigt haft en fläkt utan kallrasskydd tidigare i duschen och det blåste rätt in så pass att man riktigt ryste i kroppen innan varmvattnet hade hunnit komma. Nej, det funkar inte vintertid uppe i Norrbotten att vara utan kallrasskyddet när utetempen kryper ner under -25.
 
Tack för alla svar!

OK, men då har ni endast fläkt med kallrasspjäll, inga andra ventelationshål? Vart får ni in ny fräsch luft?
 
Redigerat:
Tyresö
Ny fräsch luft får du in via andra öppningar i huset - köksfläktkanalen eller andra ventilationshål.
 
  • Gilla
Jowke
  • Laddar…
Tyresö
Jag har förresten kopplat in vår paxfläkt via en strömbrytartimer, som är inställd på 1 tim. Varje gång någon i familjen ska duscha eller göra nr:2, då ska fläkten tryckas igång - och 1 timmes drift räcker gott och väl för att rensa ur allt ovälkommet i badrummet (fukt/lukt).

När timmen har gått, då stannar fläkten och "solfjädern" sluter till 99% tätt.
 
Har en fläkt i badrummet med kallrasspjäll och ingen annan ventil och ser risk för mögel. Vi låter därför badrumsdörren ofta stå vidöppen mellan besöken. Lite tråkigt men effektivt!
 
Tyresö
Fixartanten skrev:
Har en fläkt i badrummet med kallrasspjäll och ingen annan ventil och ser risk för mögel. Vi låter därför badrumsdörren ofta stå vidöppen mellan besöken. Lite tråkigt men effektivt!
Du gör helt rätt i att ha badrumsdörren öppen, för att vädra ut all fukt. Men varför inte låta fläkten suga ut all fukt i stället?

Eller med "ingen annan ventil".. menar du då att det inte finns något inluft-hål i huset?
Har ni inget inluft-hål, då kan inte badrumsfläkten göra sitt jobb.
 
Tyresö.
Fläkten är kopplad till belysningen i badrummet och således manuellt styrd. Vi vill inte låta fläkten gå mer än nödvändigt och för säkerhets skull låter vi dörren vara öppen efter att fläkten gjort sitt. Ingen annan ventil finns i badrummet, mer än springan under dörren.
 
Tyresö skrev:
Du gör helt rätt i att ha badrumsdörren öppen, för att vädra ut all fukt.

Är det inte riskabelt (ur fukt/mögelsynpunkt) att släppa ut den fuktiga luften i övriga huset?

Vi har självdrag i huset och gör tvärtom efter vi har duschat, stänger dörren och öppnar ventilationsplattan fullt, eventuellt också ett fönster. När imman är borta från speglarna och luften känns torrare så minskar vi flödet på ventilationsplattan och stänger fönstret.
 
Vi har en fuktstyrd PAX med kallrasskydd i vårt kombinerade badrum/tvättstuga, funkar klockrent.

Dessutom har vi en avfuktare, och dom jobbar faktiskt utmärkt tillsammans. Fläkten går igång när vi duschar, och avfuktaren går till och från, beroende på inställning.

Alltid torr och fräsch luft i badrummet (springa under dörren, förstås). Inte ens imma på spegeln efter 20 min varm dusch.

Detta kan jämföras med samma utrymme före renoveringen då det var självdrag och vi hade problem med mögel på målade ytor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.