kan_lite_skit skrev:
Salt och varmvatten!!

Sen skulle jag nog rekommendera dig att skaffa ett dropptråg till den pumpen vid altanen.
Du kan ju lätt leda ner det i rännan till höger om pumpen,
då slipper du isen..
Dropptråg? hur sen en sådan ut? instalatören snacka om nån slags slang man ansluter till hålet i centrum under med värme slinga i.

Men vattnet droppar ju ner från hela plåten under.. är ju massa hål under denna på olika höjd nivåer
 
Jeppson skrev:
Borrhammare, Spett och Yxa brukar jag ta bort isen under min utedel ett par ggr varje vinter...;)
Detta ska jag göra imorgon.. Fick lånat med en maskin från jobbet.. Modell stor:D
 
liten undran varför hamnade utedelen på den där höjden över altan golvet ?
när jag monterade llvp så försökte jag att undvika att utedelarna hamna högt upp på en vägg, då brukar inte väggen bli nerstänkt av vatten som på din bild.
fast i vissa fall va det inge annat alternativ än som du har
 
ingemar_o skrev:
liten undran varför hamnade utedelen på den där höjden över altan golvet ?
när jag monterade llvp så försökte jag att undvika att utedelarna hamna högt upp på en vägg, då brukar inte väggen bli nerstänkt av vatten som på din bild.
fast i vissa fall va det inge annat alternativ än som du har
Hej.. jo du ska få dig ett enkelt svar.. Jag är tyvärr inte någon LLVP montör.. utan bad honom placera den där han ansåg det skulle bli bäst. Tror han mumla nånting om att mitt tak hade sånt överhäng så placeringen ville ge grymt skydd mot all sags väder.. d.v.s regn o snö
 
sitter hålet i centrum lägre än de andra ?
då går det å leda ut vattnet via det å plugga de andra men då måste du ha värmekabel i denna i hela slangen annars får du ett isberg i värmepumpen
 
ingemar_o skrev:
sitter hålet i centrum lägre än de andra ?
då går det å leda ut vattnet via det å plugga de andra men då måste du ha värmekabel i denna i hela slangen annars får du ett isberg i värmepumpen
ja den sitter lite lägre. ska nog ringa till sverige pumpen imorgon och fråga om dom har någon färdig lösning för detta
 
kimmo_thn skrev:
ja den sitter lite lägre. ska nog ringa till sverige pumpen imorgon och fråga om dom har någon färdig lösning för detta
Min lösning med min utedel på öv är en "tråg" som jag "byggde" i ålderbeständigt plast. Med bara ett hål i mitten. På så sätt sprids inte vattnet över hela balkongen och "ramlar" bara ner i hinken. Igår fick jag öppna den på framsidan och dra ut isklumpen (det har blivit för mycket). Hade jag haft värmekabel till detta, hade det inte varit problem alls.
På bv fick jag köra med borrhammaren.
 
Ingen tycks ha svarat på din andra fråga, men svaret är ja. En arbetskamrat hade en drygt ett år gammal pump som gick sönder för att isen spräckte förångaren. En annan arbetskamrat som installerat många luft luftpumpar säger att den bör sitta minst en meter över marken för att inte isen skall nå upp till den och ha sönder den.

Erik
 
Avemo skrev:
Ingen tycks ha svarat på din andra fråga, men svaret är ja. En arbetskamrat hade en drygt ett år gammal pump som gick sönder för att isen spräckte förångaren. En annan arbetskamrat som installerat många luft luftpumpar säger att den bör sitta minst en meter över marken för att inte isen skall nå upp till den och ha sönder den.

Erik
tack för svaret..

då är jag skeptisk till den andra pumpen. Den sitter ca 25cm över mark:(
Men idag har jag kört säkert en timma med hilti maskinen så det mesta av is är borta. Drar iväg en sväng imorgon och köper mig en liten pressenning tills jag finner en fungerande system

Tack gott folk för alla era galna ideer o tips:cool:
 
kimmo_thn skrev:
Dropptråg? hur sen en sådan ut? instalatören snacka om nån slags slang man ansluter till hålet i centrum under med värme slinga i.

Men vattnet droppar ju ner från hela plåten under.. är ju massa hål under denna på olika höjd nivåer
Dropptråget är en balja som man monterar under utedelen och ansluter en elslinga till.
Osäker på om Panasonic ( Sverigepumpen) har tagit fram någon sådan.
Det finns till några av dom större tillverkarna...

Därefter drar man sen en slang med en liten elslinga i till ett stuprör eller liknande.
Då försvinner problematiken helt och hållet.

Kontrollera med din installatör..
Priset för en sån ligger troligtvis omkring 1500 - 2000 plus installation
 
MOTORSÅG
Jag har LVVP, utedelen står på ca 20 cm höga ben. När jag kom tillbaka efter julhelgen så hade det bildats en kompakt iskaka som gick ända upp i botten på LVVP:en. Efter misslyckade försök med hammare/stämjärn, brytjärn och varmluftspistol, så tog jag fram motorsågen och ett spett.

Då gick det snabbt, men jag var orolig att det skulle hänga ner någon sladd etc. under som låg inbäddad i isen.
Jag har en tillfällig lösning - plastskiva(kontorsstolsunderlägg - IKEA) som jag vikt upp kanterna på för att kondensvattnet inte skall åka av åt sidorna samt för att den skall passa under LVVP´s benen. Plastskivan lutar mot en tvättbalja som jag tömmer varannan dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.