Vem har bra beg däck till traktorer, det är inte många som byter bort däck som det är något kvar av. Endera hinner man slita ut däcken eller så spricker dom.

Det kostar så pass mycket bara att kränga däck så man lägger helst inte på något tveksamt.
(Framhjulspunka förra vintern 800 spänn)

Det med kedjor behövs oftast inte på 4-hjulsdrivna traktorer, jag har inga och kört i 20 år. Visst har jag legat där och sprattlat men det gjorde jag med 2WD och kedjor också.

Protte
 
Jag köper hellre billiga däck än dyra som håller bättre, för jag kanske inte ens har kvar traktorn om 1 år.

Jag kunde byta bakdäcken på båda traktorerna för totalt 14000 och då är jag nöjd, och eftersom dom är så billiga så är det ju bara att köpa nya likadana om 10 år om dom nu skulle vara spruckna så att slangen bular ut.
 
galento
Nä beg däck kan vara svårt men ibland ser man nån annons.4 hjulsdrivet klarar sej nog bättre utan kedjor än en tvåhjulsdriven som det är helt värdelöst att ploga snö utan kedjor med.

Dom där "kina däcken" skalman,hur många lager är det i dom ? Tänker på skogskörning i kvistar och liknande.Har du en länk kanske.

Annars känns ju det mesta som kommer från Kina ganska tveksamt.
 
Jag gick ut och kollade nu ( i något som liknar snöstorm :) ) och dom som sitter på T31:an är 8-lagers.
Starmaxx hette dom tydligen, Däckbolaget i Karlstad var det som fixade fram dom.
 
galento
Ok,tack för det Skalman.Ska läsa mer om dom.

http://www.starmaxx.com.tr/page_en.php?ID=270

PS.däcken verkar vara från Turkiet och Modellen TR60 finns i 8,10 eller 12 lagrade i den dim vi har på våra traktorer

Men som Protoypen skriver:

"Det kostar så pass mycket bara att kränga däck så man lägger helst inte på något tveksamt.(Framhjulspunka förra vintern 800 spänn)"

För att inte tala om punka ute i skogen :S :@ Men däcken kan ju funka bra också.
 
Redigerat:
galento
Fann dessa däcken också : http://tractorparts.se/dack/bakdack/ta60/

Vekar också vara turkiska däck.Det är väl kanon att köpa däck som håller uppåt 30 år men det
spelar ingen roll för min del,när de är utslita har jag kanske varit död sen flera år.

Så det är kanske vettigare att köpa billigare däck och spara lite cash.;):D
 
D09
Om man ser en mkt svag "låga" flamma ut ur avgasröret, vad kan det bero på?
 
D09
Någon som har tips på hur ( eller ritning ) på hur man bygger sig en plog som man har framför t24:an...

Har kollat lite o ser att man har en balk under taktorn som sitter i draget bak... Är jag fel ute?
 
D09
Någon som vet vad "länkarna" kallas bak till 3 punkts lyften? Alltså de som man kan justera höjden bak till typ plogen... gängstånggen som går emellan har gått av o gängerna slut i den.. sitter en vev på övre fästet också... har´jag varit rörlig nu?? =p
 
Tror de brukar kallas lyftlänkar.
 
D09
Tackar =) Vart kan man hitta sådana? skroten?
 
Om du har behov att kunna snedställa lyftarmarna så måste du ha något justerbart, ska du dra ett snöblad eller en slunga så kan du fixa dit ett fast som är lika långt som på andra sidan.

Justeringen används mest för att få jordplogen att gå rakt när traktorn går i förra fåran och lutar.

Protte
 
Idag försökte jag ta bra bilder av det frontmonterade snöbladet du efterlyser. Det är 2 rör av teleskoptyp under traktorn (ställa sidovinkeln) och 2 wajrar som är fästade i lyftarmarna. dessutom finns det ett teleskoprör, fäst i traktorns front, för att kunna ställa lutningen på skäret.
 
  • IMG_0042.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0045.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0050.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D09
Någon av er traktorproffs =) som har koll på hur mycket en t24 orkar lyfta med 3 punkten bak?

Har börjat leta efter skopa och kom på att jag ska nog inte förvänta mig för mycket =D
Om traktorn inte orkar så mkt kanske man inte ska satsa på allt för stor skopa som "stjäl" vikt...
 
D09
"Grävaren" Tackar för bilder o fakta =) =) =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.