Om man har utegivare kan anläggningen tillverka den vatten tempratur som förnärvarande behövs. Detta är energibesparande, mot att hela tiden tillverka varmare vatten än vad som behövs, så det finns tillräckligt varmt om det blir -30 på natten (värme anläggningen vet ju inte om det är i början av oktober, eller februari, o måste hela tiden vara berädd på det värsta)

Om du har golvvärme i plattan så blir systemet trögt, det tar flera timmar innan en tempraturökning märks i rummet ovanför. Därför är det bra med utegivare, då kan tempraturen ökas i golv värmesystmet innan det märks inna att det blivit kallt.
 
Om det är så som du skriver att du upplever att det blir kallt inne så beror det pftast på att värmeanläggningen & radiatorsystemet/ golv värmesystemt är fel inställt & det är här du ska böja felsöka.

Som exempel så har man i normala fall inne givare till golv värme, men detta gör så att värmeanläggingen inte kan för värma golv värmen innan o du får kallt innan det blir varmt igen.

Om du tar o öppnar alla termostater som sitter på radiatorerna fullt så kommer du märka om du valt rätt värmekurva.
Du ska köra utan termostater o låta utegivaren sköta tempratur regleringen (försker du köra med utegivara & termostater inne så blir det inte bra, ialla fall inte om du inte valt rätt värmekurva. Viket du inte märker om du valt rätt fören du kör utan/ med fullt öppna termostater)
 
Är du säker på att det är en frånluftsvärmepump du har? dessa funkar bara bra (knapt då) i nya energisnåla hus med krav på ett komplatt ventilations system.
En sån ger ungefär 1,9kW (alltså lite mindre än av en normal vaten kockare gör som du har i köket)
all annan värme komer från elpatronen som sitter inne i enheten (du ar allså troligen nästan ren elvärme)

De flästa värmapumpar går att ställa in vid vilken utomhustempratur dom ska börja produsera hus värme, kanske är det så att du ska ändra detta värde så den börjar produsera värme tidigare! (då det är nästan som en elpanna så kan nån snål tidigare ägare ändrat detta värde för att spara el)
 
Blindnit skrev:
Men det är ingen vetenskaplig jämförelse så vi säger väl att jag har fel då :cool:
Vet bara hur det är hemma hos mig.
Du har i alla fall inte fel angående mitt hus :). Vindarna orsakar en tydlig ökning av värmebehovet trots att utetemperaturen är samma som en blåsfri dag. Huset har knappast några hål det kan blåsa genom men det räcker gott och väl att det blåser förbi väggytor och fönster.
Det brukar ju hjälpa att blåsa i kaffekoppen när man fått kokhett kaffe .... det svalnar snabbare :)
gaia
 
Alla ni som kan.

Finns/fanns det CTC Ecoheat som frånluftsvärmepump?
 
Marlene Eskilsson skrev:
Det här kan nog vara något i vårt fall. Jag får kolla med en VVS-are nästa gång vi får hit en.
Glömde nämna att man även kan ha ett för snabbt system (överkompenserande) Det blir tex för varmt inne när utetemperaturen sjunker men efter någon dag eller två är det lagom igen.

Samma lösning, byt något steg på värmekurvan.

Notera att man inte får blanda ihop tröghetsfenomenet med att det är för varmt eller för kallt inne kontinurerlig. Den rumstemperatur man önskar gör man med parallelltförskjutning av kurvan, och är som en vanlig reglering av om man vill 20 eller 22 grader i rummen.

Till sist, en utetempgivare åldras. Min egen givare som är 10 år, visar numera (enligt displayen på pannan) 3 grader för mycket vid -20 men korrekt vid -5.ute.

Byte av givare är lösningen. kostar ca 700:- orginal eller 50:- på Elfa.

/Benny
 
CarMan skrev:
Du ska köra utan termostater o låta utegivaren sköta tempratur regleringen (försker du köra med utegivara & termostater inne så blir det inte bra, ialla fall inte om du inte valt rätt värmekurva. Viket du inte märker om du valt rätt fören du kör utan/ med fullt öppna termostater)
Det tycker jag inte alls att man ska rekommendera folk att göra, möjligen under en period för att justera in rätt värmekurva, men sen tycker jag absolut att man ska ha bra termostater på sina radiatorer.
Annars blir det snabbt för varmt inne (och går energi i onödan) om man eldar, lagar mycket mat, bjuder in folk eller får mycket solljus in.
 
kamilenski skrev:
Alla ni som kan.

Finns/fanns det CTC Ecoheat som frånluftsvärmepump?
Nope, EcoHeat är för mark, sjö eller bergvärme. Är egentligen en EcoEl med kompressordel.
CTC har en lösning som heter EcoVent som är för frånluft
 
Gabbe1 skrev:
Det tycker jag inte alls att man ska rekommendera folk att göra, möjligen under en period för att justera in rätt värmekurva, men sen tycker jag absolut att man ska ha bra termostater på sina radiatorer.
Annars blir det snabbt för varmt inne (och går energi i onödan) om man eldar, lagar mycket mat, bjuder in folk eller får mycket solljus in.
Håller helt och hållet med. Jag jobbar en hel del med styr och regler inom vvs, och jag mår inte bra :x varje gång jag hör orden "ta bort termostaterna" eller "öppna upp allt för fullt och styr värmen från pannan".
Självklart ska värmen styras rum för rum för optimal reglering (tycker jag iallafall)
 
Om du har golv värme med elektronsika termostater så är det inte alls bra om termostaten stänger av slingan, inte om man har en frånluftsvärmepump eller liknande som sen ska värma upp plattan igen. (alla sorters värmepumpar ska absolut jobba mot allt vatten hela tiden, o inte störas av strypningen i en radiator)

har man därimot ved eldning eller elpanna är det inte lika känsligt. Men all termostat reglering innebär ju nästan jämt att ägaren inte har justerat in systemet eller valt rätt kurva m.m. (för han får ju "ändå" rätt tempratur via termostatera)


----------------------
men vist, om du har stora problem & inte har tillgång i just dit system att komplitera med en innegivare som kompliment till utegivaren (vilket är det mäst lönsamma) så har du ju inget annat val än att ställa manuella termostater på radiatorerna på några grader övr rumstemp, så dom i nödfall stryper flödet.
 
CarMan skrev:
Om du har golv värme med elektronsika termostater så är det inte alls bra om termostaten stänger av slingan, inte om man har en frånluftsvärmepump eller liknande som sen ska värma upp plattan igen. (alla sorters värmepumpar ska absolut jobba mot allt vatten hela tiden, o inte störas av strypningen i en radiator)

har man därimot ved eldning eller elpanna är det inte lika känsligt. Men all termostat reglering innebär ju nästan jämt att ägaren inte har justerat in systemet eller valt rätt kurva m.m. (för han får ju "ändå" rätt tempratur via termostatera)
Visst, du har rätt i att värmepumpar mår bäst av att jobba mot en större vattenvolym, därför bör man ha ett utjämningskärl när man har ett golvvärmesystem som inte rymmer någon större mängd vatten.

Men jag hävdar ändå att det är energislöseri att köra med fullt blås utan styrning i rummen, oavsett hur väl kurvan är inställd. Att köra ut full värme när man har 25 grader i ett rum med solinstrålning känns i mina ögon helt fel. Då vill man ha en radiatortermostat som ett komplement.
T ex så vill jag inte, hemma hos mig, ha fullt ös på värmen när jag eldar i min kamin. När jag har eldat en stund så stänger termosterna på radiatorerna (stänger vid 22 grader) då de inte behöver värma mer

Problemen med tröghet i golvvärmesystem kommer man inte ifrån iofs, men är systemet rätt injusterat så är de flesta slingor öppna hela tiden, förutom om man har solinstrålning eller annan påverkan i något enstaka rum. Sen hinner inte en välisolerad platta (eller golv) svalna något nämnvärt om termostaten stänger i några timmar
Numera kan man också styra slingorna proportionellt och inte bara "av eller på" som förr. Med den funktionen är slingorna mer eller mindre öppna hela tiden.

Jag vet att det finns två läger när det gäller den här debatten, och diskussionen kan pågå i det oändliga, men jag är för termostatstyrning iaf :)
 
Att den här diskussionen ofta uppstår beror på att man blandar erfarenheter från olika typer av värmesystem.
I och med att värmepumpar och frånluftsvärmepumpar blivit dominerande i nyare hus så har man blivit tvungen att tänka på ett nytt sätt. Värmepumpen klarar inte av att ge varmt framledningsvatten och därför fungerar den bara i ett lågtemperatursystem.
Utegivare hänger mest ihop med panneldning och radiatortermostater. Utegivaren ger en framledningstemperatur så avpassad att det finns en viss marginal för slutregleringen med radiatortermostaterna.

Att däremot koppla en utegivare till en frånluftsvärmepump är fel. Man får mycket långa fördröjningar. Vill man då kompensera fördröjningarna genom att vrida på radiatortermostater måste man ha en bra marginal på framledningstemperaturen och detta nedsätter värmepumpens verkningsgrad. I värsta fall tvingar man värmepumpen att köra extra med elpatron.

Innegivare, öppna radiatortermostater och central värmereglering är vad som fungerar bäst ihop med värmepump. Vrida på radiatortermostater i kombination med värmepump och innegivare är inte att tänka på. Vrider man ned värmen på ett ställe måste shuntautomatiken öka framledningstemperaturen för att kompensera för förlorad värme och då är det risk att den dyra elpatronen går igång.

Man kan inte flytta utegivaren in. En särskild innegivare behövs.

Tyvärr är den vanligaste och billigaste shuntautomatiken som man kompletterar gamla värmepannor med (Termomatic CJB) utrustad med innegivare och inte utegivare. Detta har medfört att många panneldare helt i onödan kör med ett reglersystem som inte är optimalt för deras värmesystem.:S
 
Johanpelle varför skulle en utegivare vara bättre för min ved anlägning
 
CBJ är mycket bättre än ett utetempstyrt system, i all synnerhet eftersom 95% av utetempstyrda står felinställda...
 
Jag vil bara förtydliga varför en värmepumpanläggning "mår bäst" av att jobba mot fult öppna termostater.
En värmepump kan inte ge lite lagom effekt, den kan bara ge full effekt. Så för att inta det ska bli 35 grader varmt inne så går värmepumpen på full effekt en stund & sen står den helt stil en stund.
Hur öänge den ska vara igång & hur länge den ska står still är det som i slutändan gör att du får rätt inomhus tempratur.

Om du då stär värmepumpens cyklar med att ha en termostat som stänger av o på, så blir det inte bra helt enkelt.

Jag tycker det är helt fel att andvända utryck som att det är energislöseri at köra med fult blås.
Om nu solen ligger på, så rumet blir varmt utan att värmepumpanläggningen vet det eller tar hänsyn till det, så kommer det helt rätt bli varmare i rummet, men man öset INTE på med full värem, bara lite varme.
Att montera en inna givare som komplinent är bästa alternetivet om detta är ett stort problem, men vist kan man låta termostaterna strypa.
Ska man låta termostaterna strpa så ska du först se till att systemet funkar till 100% utan termostater, sen stäler du termostaten på nån grad högre än den temp du vill ha.
Har du golv värme ska du undvika termostater helt, då dessa är elektroniska & kommer att stänga av slingan, vilket gör att du får en tempratur dipp när solen försvinnet (tar för långtid att reparera den försvunna energin från platan) deta gör ofta att elpatronen startar helt i onödan. (utan termostatregleriing starar inte elpatronen)
så med frånluftsvärmepump & golv värme har man pengar at tjäna på att ta bort termostaterna (ännu mer pengar om man aldrig köper några)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.