Vi har just köpt ett hus med torpargrund.
På besiktingen uppmättes en RF på 82% vid 9,8 grader celsius. (besiktningen gjordes i oktober.) Ingen förekomst av mögel eller lukt har konstaterats. (Anticimex)

Vi vill naturligtvis få ner nivån till acceptabla nivåer.

Vårt problem med att få bort fukten är att utrymmet är under 40cm så det går inte att krypa in i grunden. Huset är från 1839 och hela grunden grävdes ur och alla reglar samt blindbotten byttes på 80-talet.

Är det någon som har lite kläm på hur detta görs på bästa sätt?

Tack på förhand!

Kalle
 
kolla www.lfs-web.se dom är mycket kunniga och hjälpsamma. Det finns tonvis med info på deras hemsida.
 
Vårt problem är att det inte finns utrymme höjdmässigt att komma ner och krypa runt i grunden.
Så att lägga ut plast/folie blir lite klurigt.
 
Ide, Gör ett hål i en gadrob eller något sätt ner en avfuktare som cirkulerar luften under huset. Kostar inte så mycket och energin får ni tillbaks. Annars finns det många dyrare lösningar.
 
Vår tanke är inte långt ifrån ditt förslag. Vi tänkte bygga ett motsvarande elskåp på fasaden dock.
Visserligen förlorar man värmen från avfuktaren på det sättet men slipper ljud i huset?

Tidigare ägaren har installerat en "spirofläkt" för tio år sedan som han har styrt sjäv. Tänkte man kan koppla en hygrostat till den istället.
 
Enbart en spirofläkt gör att man blir av med dåligluft (lukt ) men den förvärrar läget i grunden då ny fuktig luft kommer in. En avfuktare kan vara ganska tyst,
 
Är det kanske bättre då att koppla bort fläkten och esätta den med en avfuktare?
D.v.s. koppla in avfuktaren på befintliga rör i grunden?
 
Hur blir det att köra en avfuktare när man inte har någon plast på marken? Känns som om man kommer att avfukta marken mer än själva utrymmet.. Sen bör väl ventilerna strypas/täppas och utrymmet tätas om avfuktnigen skall bli effektiv?
 
Vårt problem är att vi inte kommer ner med någon plast då utrymme inte finns på höjden.
Att sätta för ev. ventiler hjälper nog föga då det är en stengrund från 1839. Den lär ventilera sig själv lite var stans om man så säger.
 
Det heter "krypgrund" och inte "stågrund" av en anledning... Bara att ge sig in och krypa, jag bytte en del av syllen på mitt hus i somras och det var bara att ge sig in och kräla på marken. Upptäckte samtidigt var kattkräken har valt att anlägga sin toalett. :O
 
Vad är fukthalten resten av året? Oktober är en ganska "dålig" månad.
 
kalle_namn skrev:
Vår tanke är inte långt ifrån ditt förslag. Vi tänkte bygga ett motsvarande elskåp på fasaden dock.
Visserligen förlorar man värmen från avfuktaren på det sättet men slipper ljud i huset?

Tidigare ägaren har installerat en "spirofläkt" för tio år sedan som han har styrt sjäv. Tänkte man kan koppla en hygrostat till den istället.
Inte var det väl så att fläkten var igång när mätningen gjordes? i så fall är det nog inga problem med grunden. Och i vilket fall som helst skall du inte lita på EN mätning på på hösten.

Mitt råd: Ner med en hygrometer i grunden, stäng av fläkten och följ med hur grunden beter sig under ett helt år. Om du har ett Rh värde över 75% samtidigt som temperaturen i grunden är över 12° C två veckor i sträck kan du börja fundera på åtgärder. Kasta inte pengar i sjön.
 
Vad gäller krypbarheten kan det finnas anledning att kolla på fler ställen om möjligt. Jag har en krypgrund utan lucka ned och sågade först upp en lucka inne i en garderob. Där var det 30 cm högt.
Senare sågade jag upp en lucka i en annan garderob och där var det en halv meter.
Jag har krupit runt där det är 30 cm också sen dess, men det är mindre läskigt (jag har visst anlag för cellskräck) om man kryper in från sidan, från ett högre område, än om man ska veckla sig ner genom en lucka precis där det är 30 cm. Men det senare går det också, pojkvännen som är mycket större än jag gjorde det i en annan del av huset där det var enda möjligheten.
Men 30 cm är nog gränsen för vad som är krypbart...
 
Jag antar att vi får köra mätningar kontinuerligt framöver och se hur värden är. Vi flyttar in i huset om en månad så just nu är det bara planering som gäller. Vi har idag bara mätning från besiktningen i oktober att tillgå.

Vi ska riva ut hela badrummet på bottenvåningen i sommar så då kommer man ju åt ordentligt om det skulle bli aktuellt med åtgärder av grunden. Blir riktigt intressant att kika ner i en 170år gammal grund..
 
Crebel skrev:
Men 30 cm är nog gränsen för vad som är krypbart...
Nästan allt går, åtminstone tills dess att det inte går längre. Jag har ett äldre hus med varierande höjd i krypgrunden, dock krypning överallt. När jag skulle under och göra lite justeringar inför installation av en kamin, var det så trångt att det inte gick att vrida huvudet än mindre skifta armarna från bakom till framför. Således fick man tänka igenom sitt moment och åla sig in "i rätt läge". Det var knappt 20 cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.