Börjar med att varna känsliga läsare för div hårda ord i nedan text. Är lite smått irriterad när detta skrivs och det känns passande att använda såna ord just nu:(

Köpte kåken för 2,5 år sedan, vid bes. uppdagades microbiell lukt. Bes mannen sa att det kom från marken och en gammal uttorkad fuktskada från badrum i krgrunden, detta dokumenterades i protokollet. Direkt efter köp blev skadat material ink isolering utbytt i samband med badrumsrenov, undertrycksvent installerad, avfuktare installerad, ny plast på mark, 6 st fresh 90 tilluftsdon samt mek. frånluft installerades oxå, Nu efter 2 år luktar det ibland likafan.. Speciellt när det blåser ute. Började bli orolig när vi fick en liten dotter i sommras så jag lät göra ett "topstest" av rumsdamm och skickade på analys. Svaret visade på förhöjde värden av några arter men inga extrema saker. Mannen som jag pratade med ang topsprovet frågade om jag har tryckimpregnerade syllar..? Inte en aning svarade jag, -Det skulle bes.mannen sagt till om när det var frågan om ett luktproblem vid överlåtelsebes! sade denna trevlige man som analyserat mitt test. Han sade oxå att bes.teknikerna är SKYLDIGA att upplysa om detta problem med tryckta syllar vid en bes. Om de inte gjort det så har de begått "tjänstefel" och jag kan via en eventuell advokat få deras försäkringsbolag att betala syllbytet. Det var två herrar här vid överlåtelsebes, den ena kröp i grunden och den andre stökade runt på vinden. Besfirman är en stor och välkänd firma med närmare 90 anställda. Syllen är lätt att se och t.o.m fuktkvoten mättes i denna, men som sagt inte ett ljud om att den kan lukta och avge hälsovådliga gaser/toxin. Hade vi fått reda på detta vid husköpet hade vi givetvis kunnat göra avdrag på priset, då vi efter budgivning låg på den övre gränsen av vad kåken faktiskt var värd..

Kommentarer till det?

Nu till själva frågan: Syllhelvetet måste ju bytas, antingen om jag gör skiten själv (är händig ung och stark) med hjälp av vänner, eller köper tjänsten (beror på utfall med bes.firman) och frågan är hur detta rent praktiskt löses? Se bif bild, egenhändigt skapad i paint och inte ett dugg skalenlig, däremot stämmer angivna mått. Kåken är tilläggsisolerad utifrån och den ursprungliga eternitpanelen sitter kvar bakom alltihop. (ställer till det med sanering etc vid inhyrd tjänst för syllbyte) Eterniten täcker syllen utifrån, vidare är regling till ny träpanel och isolering lagd precis och straxt under syllen.

Krypgrunden är trång ute vid grundbalkarna (30cm) och från golvnivån ligger det "kabelfack" med elledningar i.

För att ytterligare jävulen skall få vatten på sin kvarn så hör saken till att vi byggde en ny, stor inglasad altan förra sommaren som täcker ena hela längsidan längs husskrälletq(;^;)p

SUUUUUUCK...
 
  • hur.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
?? Har du konstaterat att syllen verkligen är tryckimpregnerad ??
Jag skulle själv inte trott att man använde tryckt syll på en kåk som är så gammal som din.

Avfuktare instalerad... Jag förutsätter du menar i krypgrunden. Är det en sorptionsavfuktare så borde du ju ha ett undertryck under huset och omöjligt för lukt mm att komma därifrån och in i huset. Eller har du inte satt igen ventilerna ?

Själv skulle jag inte dra mig alls för att använda tryckt virke i krypgrunden, jag har det själv både som syllar och upplag för trossbotten !
 
<<bes.teknikerna är SKYLDIGA att upplysa om detta problem med tryckta syllar vid en bes.>>

Om syllen INTE är tryckimpregnerad är de då skyldiga att upplysa om detta?
Om besiktningsmännen inte sa något så tyder det på icke impregnerad syll?

Vad är det för ålder på huset? Känns det bättre sedan du fått ur dig lite galla?

Protte
 
Syllen är bekräftad, den är tryckt.. Kåken är ett LB-hus -73

Avfuktaren är en sorbtion.. Acetec PD-250, utöver denna sitter det även en kanalfläkt (varvtalstyrd). Självklart är alla ventilationsgluggar tilltäppta... RF pendlar mellan 45% vintertid och max 65% sommartid. Jag tycker heller inte att det borde lukta upp i huset med det undertrycket som vi har. Har medvetet kört fläkten ganska hårt i ca ett år för att tvinga ner lukterna från tex trossbotten. Det har som sagt blivit bättre.. Det som är värst är att kläderna tar lukt, det luktar kemiskt, inte direkt mögel utan nått annat skit.. bös.. Var för en tid sedan inne i ett hus med platta på mark som har bekräftad fuktskadad syll (tryckt) och det luktar liknande i vårat men inte lika mycket..

Någon som kan sin juridik och känner för en upplysning ang besmännens rätt och fel. (ur "lagens" synpunkt)

EDIT-> Lukt från syll KAN ju komma upp i bostaden även vid undertryck i krgrund. Tex via "ovansidan" på syllen där den ligger direkt mot reglarna och isoleringen i trossbotten, uppåt sett kommer ju väggen och den är ju garanterat inte 100% tät. Undertryck i kåken i övrigt bättrar ju på odsen att få in lukten från syll och vägg.. ni fattar va ja menar va?

EDIT2-> Man kan inte utläsa på ritningarna om blinbottenskivorna ligger mellan reglar och syll. Om de inte gör det kan lukt sprida sig genom bjälklag enl edit1. Ligger däremot blinbottenskivorna klämda mellan rglar och syll så borde lukten från syllen bli kvar i krgrunden?
 
Redigerat:
  • Gilla
KajjanL
  • Laddar…
Suger du något i ditt bjälklag med dvs mellan golvspån och blindbotten? Har du ett uppmätt undertryck i krypgrunden eller är det ett antaget med tanke på avfuktare och kanalfläkt?

I en konstruktion har jag varit med om att blindbotten varit (för) tät så undertrycket i krypgrunden inte räckte utan lukt från bjälklaget vandrade uppåt ändå. En extra sugpunkt löste det problemet.
 
Hej! Nej det är antaget via cigaretttändar-principen vid luckan ner i krypgrund:) Om man håller tändaren precis i springan när man gläntar på luckan sugs lågan ganska kraftigt in. Det finns ett par "håligheter" i form av 2st gamla mösshål i blindbottenskivorna precis vid mittbalken. De rackarna har även gnagt i sig en bit av syllen där. (de dog nog)

Jag har en ide om att borra stoshål på rad mellan varje regel i blinbottenskivorna, under dessa hål sedan bygga en "kanal" som kanalfläkten ansluts till. Via detta får man ju en omvänd princip av "ventilerat golv", fast underifrån. Dock är jag lite nervös för att man kanske suger ner varm fuktig luft från bostaden som sedan kondenserar i isoleringen??? Jag får ju iofs aldrig kallare än 5-7° i grunden.
 
Har tittat noga i mina bes.papper. I vilkoren står det att man har 2år på sig att reklamera utförd besiktning. Surt.. det är 2,5 år sedan vi besiktade:S

Någon som har en ide om detta nedan? Iom att man ökar luftdraget neråt i bjälklaget lär ju detta bli varmare, dvs mindre risk för kondensering. Om man dessutom lägger krypgrundsisolering så bör grunden i sig bli ännu varmare. Dessa två vintrar som nu varit har jag noterat att lägsta temp någonsin där nere varit 5.5°c, detta med avfuktare avstängd och endast undertrycksfläkt igång. (behöver i regel inte avfuktaren på vintern, sällan/aldrig över 65% RF.)

dennisson skrev:
Jag har en ide om att borra stoshål på rad mellan varje regel i blinbottenskivorna, under dessa hål sedan bygga en "kanal" som kanal/undertrycksfläkten ansluts till. Via detta får man ju en omvänd princip av "ventilerat golv", fast underifrån. Dock är jag lite nervös för att man kanske suger ner varm fuktig luft från bostaden som sedan kondenserar i isoleringen??? Jag får ju iofs aldrig kallare än 5-7° i grunden.
Man kan ju oxå kombinera ren undertryckvent i krypgrund med utsug från blinbotten. Ett enkel T-rör före fläkten där ena sidan ligger öppen i grunden och den andra ansluten till bjälklaget med kanske en strypventil för inställning av ev högre undertryck i själva kryputrymmet?

Kommenterar? Risker?
 
Vad är det för fuktkvot i syllen idag? Torrt tryckimpat virke ska väl inte lukta på detta sättet... Är du säker på att källan är syllen och inget annat? Jag har en liknande konstruktion som du, med en Homedry avfuktare i grunden. Det har aldrig luktat något, varken innan eller efter avfuktaren installerades.

Hur är det tex med husets dränering? Håller du grundmurarna torra?
 
enl expertis och en enkel sökning på google får man massor med träffar om att tryckinpregnerad syll kan lukta om den varit utsatt för fukt och sedan torkat.. den behöver inte vara fuktig för att lukta. Min grund har ingen dränering, huset står högt på en kulle och grundmurarna är bara några cm under mark. Murarna står på plintar som ligger på frostfritt djup. I mitten under huset är det ca 1.20 m höjd, marknivån är där ca 1meter under marknivån på tomten. Jag har aldrig haft något vatten etc där, trots de senaste sommrarnas monsunregn och vintrarnas mängder med smältvatten. Slutsats: Dränering under huset är ok, annars skulle jag haft översvämmning titt som tätt. Murarna är för övrigt torra. Mellan syll och grundmur finns grundisolerpapp.

Det blir drygt att byta syllen... funderar på om man kan undertrycka bort lukten på något sett. Det som jag har idag fungerar ju hjälpligt, men det är ej helt ok.
 
Hejsan

Är absolut ingen expertis på detta området, men bor i ett hus från -77.
Förvärvade huset för ca 6 år sedan och fick ochså anmärkningen microbiell lukt, och jag tänkte syllarna direkt.
Dock så har jag platta på mark inte krypgrund som du har.

Men jag har aldrig hört talas om syllar som bara plötsligt börjar lukta. Inte utan yttre påverkan av något slag.
En kompis till mig bytte sina syllar och trots ingreppet så dröjde sig en lukt kvar, och han hörde med någon teknisk expert på området och fick till svar att lukten kan ha smittas till andra byggnadsdelar(misstänker han menar ex trä)

Det jag tänkte var någon form av luktrenare kanske?
Då tryckt trä innehåller div kemikalier bl.a kreosotolja som består av antracen, fender och naftalen, koppar, arsenik, flourföreningar (pentaklorfenol som jag tror förbjöds i slutet på -70 talet),
Och inget av det är direkt hälsosamt eller luktfritt.

Men som sagt bara min åsikt..
 
Hejsan!

Har nyligen fått reda på att bara för att man har tryckt syll så BEHÖVER den inte vara tryckt med sk. Pentaklorfenol. Det fanns många olika impregneringsvätskor och den som innhåller pentaklorfenol är den som kan börja lukta kraftigt om den utsatts hör fukt. Den förbjöds som sagt i slutet av 70-talet. Jag har brutit loss en bit av min syll och skall skicka den på analys för att se om den har pentaklorfenol i sig. Lite nytt hopp har man fått nu.. Hoppas hoppas hoppas inte den har klorfenol i sig. Då blir det isf inte lika angeläget att byta den. Ang luktsmitta så har jag givetvis räknat med det. OM syllen skall bytas så blir det nog aktuellt att även byta isolering i bjälklag och till viss del väggar då syllbytet troligen kommer att bli tvunget att ske inifrån.
 
Hejsan Dennisson

Det låter ju som ett klok beslut att skicka en bit på analys!
Bara hålla tummarna för dig att det inte innehåller pentaklorfenol!!

Låter vettigt byta isolering då ochså.

Gjorde om mitt badrum 09, rev ända ner till yttervägg, och isoleringen där luktade inte kärlek direkt.
Men syllen verkade frisk.

Lycka till Dennisson!
 
dennisson skrev:
Börjar med att varna känsliga läsare för div hårda ord i nedan text. Är lite smått irriterad när detta skrivs och det känns passande att använda såna ord just nu:(

Köpte kåken för 2,5 år sedan, vid bes. uppdagades microbiell lukt. Bes mannen sa att det kom från marken och en gammal uttorkad fuktskada från badrum i krgrunden, detta dokumenterades i protokollet. Direkt efter köp blev skadat material ink isolering utbytt i samband med badrumsrenov, undertrycksvent installerad, avfuktare installerad, ny plast på mark, 6 st fresh 90 tilluftsdon samt mek. frånluft installerades oxå, Nu efter 2 år luktar det ibland likafan.. Speciellt när det blåser ute. Började bli orolig när vi fick en liten dotter i sommras så jag lät göra ett "topstest" av rumsdamm och skickade på analys. Svaret visade på förhöjde värden av några arter men inga extrema saker. Mannen som jag pratade med ang topsprovet frågade om jag har tryckimpregnerade syllar..? Inte en aning svarade jag, -Det skulle bes.mannen sagt till om när det var frågan om ett luktproblem vid överlåtelsebes! sade denna trevlige man som analyserat mitt test. Han sade oxå att bes.teknikerna är SKYLDIGA att upplysa om detta problem med tryckta syllar vid en bes. Om de inte gjort det så har de begått "tjänstefel" och jag kan via en eventuell advokat få deras försäkringsbolag att betala syllbytet. Det var två herrar här vid överlåtelsebes, den ena kröp i grunden och den andre stökade runt på vinden. Besfirman är en stor och välkänd firma med närmare 90 anställda. Syllen är lätt att se och t.o.m fuktkvoten mättes i denna, men som sagt inte ett ljud om att den kan lukta och avge hälsovådliga gaser/toxin. Hade vi fått reda på detta vid husköpet hade vi givetvis kunnat göra avdrag på priset, då vi efter budgivning låg på den övre gränsen av vad kåken faktiskt var värd..

Kommentarer till det?

Nu till själva frågan: Syllhelvetet måste ju bytas, antingen om jag gör skiten själv (är händig ung och stark) med hjälp av vänner, eller köper tjänsten (beror på utfall med bes.firman) och frågan är hur detta rent praktiskt löses? Se bif bild, egenhändigt skapad i paint och inte ett dugg skalenlig, däremot stämmer angivna mått. Kåken är tilläggsisolerad utifrån och den ursprungliga eternitpanelen sitter kvar bakom alltihop. (ställer till det med sanering etc vid inhyrd tjänst för syllbyte) Eterniten täcker syllen utifrån, vidare är regling till ny träpanel och isolering lagd precis och straxt under syllen.

Krypgrunden är trång ute vid grundbalkarna (30cm) och från golvnivån ligger det "kabelfack" med elledningar i.

För att ytterligare jävulen skall få vatten på sin kvarn så hör saken till att vi byggde en ny, stor inglasad altan förra sommaren som täcker ena hela längsidan längs husskrälletq(;^;)p

SUUUUUUCK...
Om detta nu är orsaken till dina luktproblem borde ju inte dessa rekommendationer finnas kvar på Träguidens hemsida om det är allmänt känt problem, vi byggde så 2010 och så rekommenderade vår kval ans. att bygga

> http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4878
 
dennisson skrev:
Hejsan!

Har nyligen fått reda på att bara för att man har tryckt syll så BEHÖVER den inte vara tryckt med sk. Pentaklorfenol. Det fanns många olika impregneringsvätskor och den som innhåller pentaklorfenol är den som kan börja lukta kraftigt om den utsatts hör fukt. Den förbjöds som sagt i slutet av 70-talet. Jag har brutit loss en bit av min syll och skall skicka den på analys för att se om den har pentaklorfenol i sig. Lite nytt hopp har man fått nu.. Hoppas hoppas hoppas inte den har klorfenol i sig. Då blir det isf inte lika angeläget att byta den. Ang luktsmitta så har jag givetvis räknat med det. OM syllen skall bytas så blir det nog aktuellt att även byta isolering i bjälklag och till viss del väggar då syllbytet troligen kommer att bli tvunget att ske inifrån.
Pentaklorfenol förbjöds i slutet på 70-talet. Jag drar slutsatsen att DAGENS tryckta virke inte innehåller ngt skadligt/luktframkallande som dåtidens gjorde..?
 
..och idag kom domen.. Syllen innehåller pentaklorfenolq(;^;)p 35mg/kg. Vetifan hur jag skall göra.. tänkte byta alla golven (ytskikt) i kåken på nedre plan, de är slitna och dessutom har nöten som bodde här förut lagt klickgolv i mitten på 90talet OVANPÅ den gamla heltäckingsmattan från -73.. denna luktar inte hallon precis.. tänkte att om man byter alla golvskikt och dessutom ser till att täta all springor mellan golvspån/vägg/genomförningar mm och kombinerar med mera sug underifrån från blindbotten så kanske man kan slippa syllbytet.. Det blir liksom inte ekonomiskt försvarbart att byta denna syllen, det verkar väldigt omständigt med tanke på utrymme, eternit och fasad. Det finns ju inga fuktprobelem, endast ett 38år gammalt felaktigt materialval där materialet fortfarande är "bärmässigt" fräscht.

Jäkla sits man är i...:S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.