Graco minimax verkar ju vara galet lämplig. Har länge skruvat på mig när jag läst alla inlägg om spädning/slutresultat, men nu vet jag inte vad som ska hindra ytterligare en utgift...
 
MasMats skrev:
Graco minimax verkar ju vara galet lämplig. Har länge skruvat på mig när jag läst alla inlägg om spädning/slutresultat, men nu vet jag inte vad som ska hindra ytterligare en utgift...

Hehe.. Jag är riktigt nöjd.
Lämplig julklapp kanske ;)
 
macce76 skrev:
Jo men det är inte direkt närbilder, skulle kunna köra samma resultat med roller på det avståndet....:D
Upp till bevis nu ! om alla är så nöjda varför kan då ingen posta bilder ?
Är detta en bosch promotad tråd dvs att det är en säljare som dragit igång denna tråd för vinnings skull? De flesta är svinnöjd men ingen vill visa resultat ?:rolleyes:
Sent svar men men, är absolut ingen säljare från bosch. Startade tråden eftersom ingen annan hade det innan. Och jag är nöjd med min. Har målat ca 40 kvm tak, matt färg med ett resultat som slår roller alla dagar. har målat några väggar, även där med ett resultat som slår roller och pensel, bättre i hörnen och tak bla. har målat ca 25 m golvlist men ett resultat som nästan nåt upp till färdigmålade lister. skall försöka få fram lite bilder. Men att gå in med inställningen att resultatet bli perfekt direkt är inget bra. det kräver träning, och en känsla över hur mycket man måste späda, vilket är mer än vad man tror.
 
frohike skrev:
Sent svar men men, är absolut ingen säljare från bosch. Startade tråden eftersom ingen annan hade det innan. Och jag är nöjd med min. Har målat ca 40 kvm tak, matt färg med ett resultat som slår roller alla dagar. har målat några väggar, även där med ett resultat som slår roller och pensel, bättre i hörnen och tak bla. har målat ca 25 m golvlist men ett resultat som nästan nåt upp till färdigmålade lister. skall försöka få fram lite bilder. Men att gå in med inställningen att resultatet bli perfekt direkt är inget bra. det kräver träning, och en känsla över hur mycket man måste späda, vilket är mer än vad man tror.

Roligt att höra att det funkar fint. Jämför man med roller håller jag också med om att Bosch:en gav ett finare resultat. Det var nog det som var fel i mitt fall, hade för höga förväntningar.
Tycker dock personligen att jag får en bättre känsla med Graco:n men kan bero på handhavande fel med Bosch:en
 
Redigerat:
Sled, jag kan inte annat än hålla med dig.

Jag har en Bosch PFS 105 och har inte riktigt fått till resultatet såsom jag vill, fick då låna en Minimax och det blev bra direkt. Så enkelt och så bra resultat gör att jag överväger ett inköp.

Dock måste jag nog sälja min PFS105 först.

Men gracon är överlägsen i smidighet!
 
Mieron skrev:
Sled, jag kan inte annat än hålla med dig.

Jag har en Bosch PFS 105 och har inte riktigt fått till resultatet såsom jag vill, fick då låna en Minimax och det blev bra direkt. Så enkelt och så bra resultat gör att jag överväger ett inköp.

Dock måste jag nog sälja min PFS105 först.

Men gracon är överlägsen i smidighet!

Härligt då är det inte bara jag ! ;)
 
Mieron skrev:
Dock måste jag nog sälja min PFS105 först.

Men gracon är överlägsen i smidighet!

Mieron, du bor i Västerbotten, jag i Umeå, det skulle vara intressant att provköra boschmanicken. Jag har ju bara kört vanlig luftspruta och högtryck i min lackverkstad.
Vill du och bor i närheten skulle det vara intressant att göra en jämförelse.
Du kan skicka ett PM.

Protte
 
Problem med att 65an spottar färg.
Målar nya fönsterbågar till huset med 65an. Har målat utegrund Beckers ej för sprutning men gick fint spruta, målat två varv fönsterfärg ej för sprutning spädde och sprutade i allafall, blev okej för min kvalite
Yrkesavdelning Happy Homes Umeå sa man kan vist späda vattenbaserad färg för sprutning men man skall blanda in vattnet mycket noga.
Men nu har jag fått problem jag slarvade nog och fick lite färg ovanför membranet igår vid hantering av sprutan, av någon anledning tog jag lös stigarröret och kikade hur det såg ut, så efter ett tag kom det nästan ingen färg och den bara spottade liksom, tror membranet har beckat igen, för inte ens med vatten blir det fin dimma den spottar hela tiden rengjort med både vatten T-röd och en extra vända med penseltvätt inget bättre. Då tog jag helt enkelt bort det vita membranet för jag började misstänka att det var något med luften. Fyllde på koppen med vatten eftersom det knappast kan vara skadligt om än det kommer fel i sprutan och kopplade ihop, direkt fick jag en sprutbild utan spottande.

Var in och skulle beställa ett nytt membran / filter men hör och häpna det finns inte lösa, bara i set med färgbehållare så jag beställde en till 800 ml behållare, mina båda andra membran ligger nu och drar i pensletvätt för jag hade nog inte rengjort dem så där nogrant.

Vad skulle man kunna göra membranet av blir lite dyrt köpa nya bägare om man inte får rent dessa ?
Har någon bättre medel på lut än Vatten, T-röd och penseltvätt om det nu inte blir bätte? (beckers lackgrund skall ju tas bort med vatten!! )
 
Om delarna tål tinner, ta tinner, löser det mesta.
Har färgen torkat så löser inte vatten upp färgen.

Protte
 
Någon som sprutat inomhus och har koll på hur mycket färgen sprider sig?
Har endast testat lite, och det känns som det hamnade "färgdamm" i hela huset!
Finns det risk att detta "damm" blir färg igen (och fastnar) om det tex blir fuktigt?

Dum fråga kanske, men vill inte behöva göra om hela det nya bygget...
 
Torkad färg är torkad och den löser sig inte med vatten igen. Inomhus kan man spruta med högtryck, inte med luftspruta.

Protte
 
Ja man har bråttom. Man bör lära sig principen för hur sprutan fungerar innan man börjar måla, är vad jag har lärt mig.

Gick alltså igenom delarna lite mer noggrant i kväll. Membranet är inget membran det är en packning, luften som skall trycksätta färgbehållaren går intill stigarröret, där finns ett litet hål som när jag råkade spilla lite färg på ovansidan packningen rann ner i den fördjupning som finns med följden att det lilla hålet blev igentäppt, det låser ju varmluft som får färgen att ta ihop lite snabbare, dessutom stod sprutan några minuter undertiden jag förberedde annat. Missade totalt att gnugga fram det hålet, så den luft som spottade färgen var luft som trängde ner genom packningen vid röret antar jag.

Nu är hålen uppborrade och rengjorda och allt fungerar som det skall igen.

Tänker nog måla hela garaget invändigt om jag får tid över att bära ut allt jag under senast året kokat in och spikat upp på väggarna redan :)
 
Pris på denna spruta?

Googlat men inte hittat ett enda pris...

sled skrev:
Köpte Graco minimax.
Behöver inte späda färgerna bara att hälla över i burken och spruta :)



[bild]
 
tele skrev:
Pris på denna spruta?

Googlat men inte hittat ett enda pris...
Betalade ca 8000:-

Lite info om sprutan finns här:
http://www.minimax.eu.com/sv/home

Såg även att Ryobi har kommit med en batteridriven spruta. P620
p620_xl.jpg
Tror den kostar ca: 2000:- med batteri
ca: 800:- utan batteri. Bra om man redan har något ur Ryobi serien.
Personligen kan jag inget om detta märke.
Någon som testat?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.