Har nu tröttnat på att stirra ut i takkonstruktionen på uterummet när jag tittar ut genom fönstren i vardagsrummet, som blivit så jättemörkt och skulle bli så trevligt utan uterummet utanför. Däremot skulle det vara jättemysigt att kunna gå rakt ner i uterummet från sovrummet som ligger alldeles intill.
Har pratat mned en granne som jobbar i en byggfirma och han säger att det inte går, plasttaket måste tas bort innan säger han.Jag tycker det kunde få sitt kvar för att ge stadga - spricker det kan man väl byta det i efterhand. Det är bara tre väggar på uterummet, på tredje sidan är husväggen, där vilar takbjälkarna på en lång bräda, det får man väl spika upp en ny på nya stället.Grunden vet jag inte vad det är, men det behövs bara en enkel trätrall tycker jag.
Jag tycker inte detta projekt borde vara omöjligt - vad tror forumet? Det är rejäla träväggar på två sidor och ett glasparti med tre skjutdörrar på den tredje sidan. Vad kan kostnaden röra sig om? Räcker 10000 kronor?
Jag bifogar en bild.photo.php
 
Redigerat:
Inget jag skulle försöka då du inte har någon självbärande konstruktion. Och om du kollar så kanske även golvets bjälklag ligger på en bärlina fäst på väggen.
 
Har lagt in bilden på er wiki-sida med länkbeteckningen
http://www.byggahus.se/wiki/Fil:V%C3%A4rnstigen.8.JPG#filelinks
kanske man kan se den där
Jag missyckades att få in min bild. Måste man ha egen hemsida med bilden man upmanas ju att ange URL, jag prövade med min facebooksida men det gick inte.
Anders och andra: På något sätt måste det väl gå att flytta ett uterum, vilket skulle ni rekommendera?
 
Redigerat:
Du måste först ta reda på hur golvet är uppbyggt. Betongplatta med trall eller har du ett bjälklag på plint som dessutom kan vara fäst i husväggen. Hur är väggarna fästa i förhållande till golvet. Takkonstruktion och hur infästningar är gjorda.
Risken är att du kan få ett korthus som faller samman om inte byggnaden i sig är bärande.
Men du borde åtminnstone kunna demontera i sektioner för att sedan flytta och återbygga ditt uterum.
Även om du måste återanskaffa en del virke så får du ganska mycket för 10.000kr .
 
Tack för svaret, Anders! Har du sett min vackra bild på
http://www.byggahus.se/wiki/Fil:V%C3%A4rnstigen.8.JPG#filelinks
? Min granne påstod att huset var byggt på plintar, men jag ska titta närmre på övriga infästningar som du rådde mig. Kul att du tror att 10 000räcker en bit! Det trista är när man inte kan göra så mycket själv eftersom jag är helt ensam och inte har kompisar av händigt slag, är mer av en teoretiker, dessutom lite avvikande (kvinna, 67 år)
 
Ja, detta var nog inte vad jag såg framför mig när du kallade det för uterum, det ser mera ut som en utbyggnad på befintligt hus. Här skulle jag ta hjälp av någon som kan kan göra en bedömning på plats utifrån hur du bedömer dina egen kompetens inom området, eller så får du lita på din granne som var i byggbranschen.
Men en flytt av denna, om det nu går, tillsammans med ny grund stannar inte längre på några 10.000 om du inte kan göra något arbete själv. Troligtvis kan du nyttja ROT-avdrag för det.
 
Det ser ut att vara lite tjocklek på väggarna att döma av fönstersmygarna. Är det isolerat, eller är det bara ett skal? Troligen kan den inte hålla ihop sig själv om man försöker lyfta den. Dessutom lär det vara ganska tungt. För den som bygger själv går det bra att återanvända gammalt virke. Den som nöjer sig med att det tar lite extra tid och inte blir som nytt kan säkert dela varsamt i sektioner och bygga upp på ny plats. Jag gissar dock att en snickare kan ha invändningar mot att jobba på det viset. Det är givetvis inte omöjligt att flytta på, men risken finns att det blir dyrt om du hittar en snickare som vill göra det.

Erik
 
Bra frågor ni kommer med! Skulle inte förvåna mig om det var isolerat, så onödigt i såfall eftersom det bara är plast-tak och enkelglas i skjutpartiet, golvet består av trall med en nålfiltmatta av något slag - däremot är fönstren treglas! Killen som bodde här före mig var duktig snickare, vad synd bara att de tänkte lite fel. Man såg vid visningen att även de nyttjade rummet mest till förvaring, och det är ju grejer som inte är alltför vacker utsikt från ett vardagsrum. Jag kanske ska börja riva lite försiktigt själv och få en snickare att bygg upp till nästa sommar, när man börjar tänka sig in i saker så ser man möjligheterna.
Kofoten är nämligen mitt favoritverktyg - har en entåig sådan med fantastisk skärpa. Vet att en gubbe som hjälpte oss istället använde en "rivningskrok", undrar hur en sån fungerar? Jag vet också att det är mycket farligt att riva hus, egentligen får man inte göra det utan behörighet.
 
Hulingen, du tryckte på fel knapp för att infoga en bild. Det är den lilla knappen med gemet du skall använda för att bifoga en bild från din egen dator.

Sen fattar jag inte riktigt vad du menar med att man måste ha behörighet för att riva ett hus?
 
Man ser inte så mycket av konstruktionen, men det är möjligt att fönstren får det hela att se gedignare ut än det är. Kan du se reglar på insidan eller är det innerväggar? Om det är en lätt enkel brädvägg och inga innerväggar kanske väggbitarna är hanterliga hela. Svårt att säga så mycket utan att se närmare hur det är byggt, men det kanske går att någorlunda skonsamt dela i hörnen. I så fall skulle jag börja med att ta ut fönstren och taket som är lite ömtåligare än resten. Därefter finns det inte så mycket dyrt som kan gå sönder när man bryter isär i hörnen. Om du inte kan göra allt själv är det nog bra att samråda med den som skall bygga upp det innan du börjar riva.

Jag byggde i våras om två små bodar till en. Det tog längre tid och blev ett sämre resultat än om byggt av nytt virke. Jag såg det som en vinst i alla fall då jag gjorde allt jobb själv. Hittar du rätt person som kan hjälpa dig borde det vara genomförbart.

Erik
 
Thomas59
Vad tänke du använda uterummet till om du flyttar det?

Att flytta går alltid men frågan är till vilket pris och till vilken nytta. Det harmonierar inte med huset och nyttan är troligen begränsad. Brukar mest samla på sig en massa skräp.

Är det inte enklast att bara riva bort uterummet och anlägga en fin uteplats istället med lite vindskyddande spaljeer, plats för grill och lite kryddväxter osv ev. med en lämplig markis som kan göra uteplatsen lite ombonad om det behövs. Lite "Ernstning" helt enkelt.

Du kan säket riva själv, för det behövs ingen raketforskarexamen. Ett utmärkt tillfälle annars att engagera några vänner/grannar mot en trevlig middag. Spelar ingen roll om dom är "teoretiker". Alla kan riva och det är faktiskt lite kul. Beställ några BIG-BAGS att slänga virket och annat i efter att du sågat upp det i bitar.
 
Glöm inte bort att söka bygglov om du väljer att flytta det.
Och du fick också en fråga från Thomas59; "Vad tänke du använda uterummet till om du flyttar det?"
Om nu Hultsfredsfestivalen lever vidare i Tysk regi så kan du ju alltid hyra ut rummet de dagarna och under GP-helgen i speedway.:D;)
 
Thomas59
AndersS skrev:
Glöm inte bort att söka bygglov om du väljer att flytta det.
Och du fick också en fråga från Thomas59; "Vad tänke du använda uterummet till om du flyttar det?"
Om nu Hultsfredsfestivalen lever vidare i Tysk regi så kan du ju alltid hyra ut rummet de dagarna och under GP-helgen i speedway.:D;)
DET var ju en lysande idé. Uthyres mot rivning. Hyr först, riv sedan!

Skälet till min fråga om användningen var inte att vara nyfiken, jag undrade bara om du verkligen behövde/ville ha kvar uterummet. Det kan ju vara mysigt i teorin men det kan ibland ha en tendens att bli för kallt på vintern och för varmt på sommaren om det är oisolerat och då är ju nyttan begränsad.

Vill du flytta uterummet ska du ju självklart göra det om du finner det ekonomiskt försvarbart. Som du sett i svaren ovan så kan du nog inte räkna med att uterummet på ett enkelt sätt går att "lyfta och flytta" utan vi pratar troligen om hel eller delvis nedmontering och flytt. Det kan nog bli avsevärt dyrare än 10 000 kr men det är klart ROT ger ju lite bidrag.
 
Svar till Dalbotös: det där med behörighet för att riva hus har jag hört en kille säga, eftersom det kan vara så farligt! Det är rätt stora tyngder som kan komma ner i skallen på någon när ett bjälklag ska ner ex vis.

Avemo, Anders och Thomas: Har försökt kolla om väggarna har isolering , tycker inte det verkar så. Däremot är dom ca 15 cm tjocka (exklusive brädfodringar)om man mäter i ett hål som man har borrat, det tyder väl på 3 x 5 cm reglar.Troligen fästa i stora huset Det är vacker pärlspontspanel på insidan, stående. . Golvet är bara en trall,. Infästningen i hörnorna har jag inte kunnat undersöka, väldigt mycket knepiga plåtar här och där för att hindra fåglar och möss, vilket gör att det är svårt att öppna. När snön är borta ska jag ta bort en knutbräda.

Thomas, detta rum är helt underbart som verkstad. Jag förvarar cyklar,en massa digitalboxar och reservsaker där. Känslan på vintern är som i en oeldad sommarstuga, man håller värmen åtminstone någon timme när man jobbar där. Men det ser inte kul ut ifrån vardagsrummet, men rummet, det kan jag inte avstå ifrån, så det blir väl att spela på Lotto och hoppas på storvinst!

Kan inte ett uterum räknas som friggebod och byggas utan bygglov? Det befintliga uterummet är i vilket fall byggt utan bygglov. Vi har ytterligare en bod på tomten, men den har man sökt bygglov för.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.