Är i behov av lite råd.

Vi lät renovera våra badrum under hösten. Avtal skrevs med en byggmästare, vi kan kalla honom Byggare Bob (för enkelhetens skull), som var våtrumscertifierad. Summan av renoveringen skulle uppgå till i runda slängar 150 000:-. Arbetet skulle vara avklarat på 5 veckor (det blev klart på strax under 4) och innefatta rivning av befintliga bad/duschrum samt uppförande av nytt duschrum och en separat toalett (med golvbrunn).
Problemet är bara att det inte är särskilt snyggt gjort. Redan medan Byggare Bob höll på med det första av våra två badrum började vi få onda aningar. Han rev förvisso ut all gammal inredning, drog om ett avlopp enligt våra önskemål men han var definitivt inget proffs på att lägga klinkers eller sätta kakel. Det finns gott om fula skarvar, bredden varierar mellan 3 - 7 mm, plattorna sitter på en del ställen med upp till 5 mm förskjutning etc. Dragning av rör för vatten till handfat, dusch och toalett hamnade varken i våg eller lod, dessutom ligger varmvattenröret till handdukstorken an mot kallvattenröret till dusch/toalett. Plattorna runt golvbrunnen satt inte fast, först la han tyngder på dessa, sedan fick han riva upp och lägga nya klinkers för att få det någorlunda.

I den separata toaletten upptäckte vi bl a att kakelplattorna satt väldigt ojämnt, det var nivåskillnader i hörn etc. Detta påpekades för Byggare Bob och han fick ta ned en vägg, delvis, för att kakla om den. Resultatet blev bara marginellt bättre. Fogarna är lika ojämna här också, men det skulle enligt Bob rätta till sig av sig självt på 3 - 6 månader.

När så Byggare Bob tyckte att arbetet var klart lämnade han fakturan till oss men eftersom vi inte ansåg att arbetet var utfört till vår belåtenhet bestred vi denna och beslöt att ta in en besiktningsman. Byggare Bob var också kallad till och deltog i denna besiktning. Resultatet fick vi ett par dagar senare, totalt var det mer än 30 anmärkningar bl a på bakfall i bägge rummen, klinkers som inte satt fast m m. Enligt besiktningsmannen kunde han inte godkänna entreprenaden just p g a bakfallet samt det stora antalet anmärkningar.

Ett par veckor efter detta kommer en påminnelse på fakturan, med en notering om att 80% skulle betalas omgående då entreprenaden var fullföljd till denna nivå. Resterande summa skulle erläggas när felen åtgärdats. Vi ifrågasatte då dessa 80% och ville veta hur han kommit fram till just denna fördelning men Byggare Bob hörde inte av sig.
Idag, nästan två månader efter den senaste kontakten, kommer ett brev från en advokatbyrå med anmaning att betala hela fakturan omgående.

Vi är noviser inom detta område. Om man, som vi, har ett besiktningsprotokoll med så många anmärkningar, hur stora är då chanserna att få beloppet nedsatt? Vi vill inte att Byggare Bob ska åtgärda felen, om han inte har lyssnat på våra åsikter och anmärkningar tidigare varför skulle han göra det nu, utan tar hellre ett avdrag på priset och anlitar någon annan att utföra jobbet. Är det läge att anlita ett juridiskt ombud eller dömt att misslyckas? Vad händer om man inte får en förlikning till stånd?

Vi är väldigt tacksamma för alla synpunkter och tips.
 
Nanny Fine
Jag tycker nog att ni bör kontakta ett ombud. Kan vara väl investerade pengar. Byggare Bob verkar inte vara seriös..
 
Det brukar se bra ut ifall man betalt en del, typ det jobb man anser är korrekt utfört. Nu verkar det här vara så illa att frågan är vad man i sånt fall skulle kunna tänka sig betala för i huvud taget. Kolla upp vad ni har för rättskydd i hemförsäkringen!

30 anmärkningar i protokollet låter onekligen väldigt illa. Att rören är lite snett dragna eller att någon fog drar lite är kanske inte det mest oroväckande, att plattorna lossnar och att det är bakfall är desto värre!

Skulle ta in offerter ifrån 2-3 firmor som har våtrumsbehörighet, gärna auktoriserade av säkra vatten och kanske PER. Ge dem en kopia på protokollet och begära ett pris på vad det kommer att kosta att åtgärda dessa fel. Känner på mig att alla kommer säga samma sak, "Här har du ett pris på att göra om badrummet komplett från grunden. Är det bakfall så måste det göras om, fall, tätskikt etc." Om plattor dessutom lossnat så kommer de ifrågasätta hur vidare det som finns bakom (eller inte finns) är korrekt utfört.

Givetvis ska ni ta upp det här med Byggkeramiska rådet, de "lever" på att deras medlemmar sköter sig och har säkert några bra tips. Jag skulle skriftligen meddela advokaten att klienten han företräder genomfört ett så genomgående ruttet arbete att ni tvingas ta in andra hantverkare som börjar om helt på nytt. Bifoga de nya offerter och besiktningsprotokollen, påpeka att han inte är en yrkesman och att jobbet inte är fackmannamässigt utfört. Det faktum att han företräder en sådan klient tyder dock på att han bara är ute efter en sak, PENGAR.

Så länge du har rent mjöl i påsen, rättskydd i hemförsäkringen, besiktningsprotokoll, nya offerter som troligen dömmer ut hans jobb helt etc så är det till en stor fördel. Ta även bilder och dokumentera!
 
Immim skrev:
Fogarna är lika ojämna här också, men det skulle enligt Bob rätta till sig av sig självt på 3 - 6 månader.
d^_^b
 
Thomas59
Det här med att fogarna rättar till sig efter 3-6 månader är ju en höjdare.Undrar vilken fogmassa han använder :wow:.

Nä allvarligt, här är det nog kanske läge att reklamera hela arbetet, beroende givetvis på vad protokollet säger om de 30 felen. Du beskriver att han fick ta bort plattor och lägga nytt och ta ner en hel vägg och sätta nytt. Beroende lite på vilket tätskiktssystem som använts är det inte ens säkert att det är tillåtet att ta ner delar av våtrum och sätta nytt.

Har företaget något våtrumscertifikat? F-skatt?

Att det är en advokatfirma som kom med kravet kan ni bortse ifrån i detta läge. Det har ingen praktisk betydelse. Advokatfirman har inga "tvångsmedel" att ta till. Bestrid fakturan i de delar ni anser arbetet undermåligt utfört - förmodligen i sin helhet. Sen bör ni troligen anlita ett juridiskt ombud som kan driva er sak vidare. Kolla rättsskyddet i er hemförsäkring. BETALA INGET i detta läge.

Sök efter en användare HerrPeter (tror jag) som beskriver ett liknanade fall här på forumet, för lite input om hur en process kan se ut.
 
Säker på att det inte var Bagdad Bob ni anlitade?
 
Thomas59 skrev:
Det här med att fogarna rättar till sig efter 3-6 månader är ju en höjdare.Undrar vilken fogmassa han använder :wow:.
En avancerad form av självnivellerande fattar du väl! :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 
Thomas59
Alfredo skrev:
En avancerad form av självnivellerande fattar du väl! :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
Ja, jag hänger uppenbarligen inte med längre. Självnivellerande? Nu då du säger det så är det ju självklart så. Tänkte inte på det. Funkar det på samma sätt med flytspacklade våtrumsgolv med bakfall, dvs. att fallet rättar till sig av sig själv efter 3-6 månader eller tar det längre tid.
 
Thomas59 skrev:
Ja, jag hänger uppenbarligen inte med längre. Självnivellerande? Nu då du säger det så är det ju självklart så. Tänkte inte på det. Funkar det på samma sätt med flytspacklade våtrumsgolv med bakfall, dvs. att fallet rättar till sig av sig själv efter 3-6 månader eller tar det längre tid.
Den flyter ut till ett snyggt bakfall vid nästa jordbävning. :cool:
 
Thomas59
Byggare Bob och hans polare är ju helt sanslösa. Har dom ingen skam i kroppen. Hur kan man kläcka ur sig en sådan sak som att det fixar sig med tiden. Man blir ju förbannad då man hör sådant. Stryk skulle dom ha och sen skulle dom ALDRIG mer få satta sin fot i ett våtrum. Kan tänka mig yrkesförbud
 
Thomas59 skrev:
Hur kan man kläcka ur sig en sådan sak som att det fixar sig med tiden.
Använder man inte fix för att det ska fixa sig :cool: Ser dialogen framför mig:

Kunden: Det är ju snett och fult!
Fuskbyggaren: Jag har använt fix så det kommer att fixa sig med tiden...
 
Mikael_L
Till TS, var nu lite försiktig här och håll tungan rätt i mun.

Jag kan tyvärr inte ge adekvata och säkra juridiska råd, men jag tror det t.ex. är viktigt att du inte avbryter entreprenaden, för det kan kanske ge er en betalningsskyldighet genom kontraktsbrott.

Det går givetvis att häva kontraktet och entreprenaden, men det måste ske på rätt sätt.

Vidare ska du givetvis fortsätta innehålla alla pengar, varenda krona du betalar ut nu är sannolikt en förlorad krona.
Det vore jättebra ifall du får någon form av intyg som hävdar att hela arbetet måste göras om, som dextrocell är inne på. Kanske besiktningsmannen du anlitade kan skriva ett sådant utlåtande. Det kan nog vara rätt enkelt hållet i detta läge.
Det ger nämligen dig juridisk styrka när du hävdar att ingen del går att betala för än.

Överväg också juridisk hjälp i det här läget, för jag antar att det är lätt att råka trassla till saker och ting med onödiga uttalanden, medgivanden, utfästelser osv.
Börja med ert försäkringsbolag, kolla om dom har besiktningsmän som kan och vill komma och kika, kolla vad och vilken rättshjälp du kan erhålla.
 
Mikael har helt klart en bra poäng. Kolla vad som står i avtalet. Skulle kort och gott bestida advokatens anmodan med anledning av att jobbet inte är slutfört. Vad står i avatalet? Bifoga besiktningsprotokollet och vänd på steken, fråga när han tänker åtgärda bristerna.
 
Vilken respons, vi tackar för alla svar och tips. Kommer att kontakta ett juridiskt ombud så snart det går med tanke på stundande helger. Har även varit i kontakt med besiktningsmannen som skulle kunna skriva en åtgärdsplan åt oss. Vi har väl avvaktat med detta för att se vad Byggare Bob tänkte göra härnäst, men nu är det nog läge.

Att ta in nya offerter har vi också tänkt, har fått en muntlig sådan från en firma som var här och tittade redan innan besiktningen och det borde inte vara svårt att få den skriftlig. Ska det räcka med ytterligare två offerter, detta är väl för att kunna räkna fram en snittkostnad?

Återkommer med mer info om hur det går.

PS. Det var inte bara fogen som skulle rätta till sig, även de lösa klinkerplattorna skulle fastna när tätskiktet hade torkat ordentligt. Och detta har jag faktiskt skriftligt på från Byggare Bob :rolleyes:. DS
 
OJ.... skriftligt också?!?! jag tycker verkligen att du även ska kontakta utfärdaren av hans våtrumscertifikat. Hos BKR är det så att man delvis går utbildningen hos leverantör/tillverkare: http://www.bkr.se/Kurser-och-behorighet.aspx

Skulle maila dem och fråga om det han säger verkligen är sant..... Leverantören är nog inte så sugen på att ha en hantverkare godkänd för deras produkter som gör lite som han tycker.

När du tar in offerterna så ska du nog försöka få med även detta. Skicka med en kopia (blanka hans namn?) och ställ frågan hur mycket man måste ta bort och hur mycket man kan "spara".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.