Har kikat lite mer på trådarna om trycklöstsystem och känner nog att jag är på lite tunn is för att våga mig på något sådant, jag lär ju knapast få en röris att befatta sig med det hela om jag klåpar till ett system som inte fungerar som det är tänkt, så jag lär nog försöka att sikta på ett vanligt system med öppen expansion. och tankar verkar det ju gå att få tag på som jag kan knöla in på ett eller annat vis, men en tanke som slog mig var att om jag skaffar en tank som är 1750mm hög har jag inte mycket plats för isolering på undersidan och ovansidan har mätt takhöjden i dag och jag har exakt 1820mm takhöjd taket i pannrummet är av betong och ovanför det ligger köksgolvet med golvåsar och isolering. tankarna man köper som inte är måttbeställda brukar dom ha någon typ av fötter som gör det möjligt att få in isolering på undersidan, samt skulle det duga att fylla utrymmet mot taket med fogskum? eller kommer jag att få ett stort stekbord på köksgolvet som är ovanför pannrummet? för att återgå till lösningen med isolerade 500 literstankar blir det lika illa i fall jag bygger in dom och isolerar dom med lösull på samma sätt som en oisolerad tank, eller är det mer än värmeförluster som är dåligt med att ha många små tankar?
 
Det är upptill och på sidorna du ska maximera isoleringen, mest upptill om man måste välja något. Under behövs inget alls i princip, vattnet där är eller blir snart ganska svalt så förlusterna blir små där.
Jag tycker inte du behöver vara rädd för de nämnda övertrycksfria systemen om det skulle passa dig, men du får nog bereda dig på att själv leda mokaren på vägen.

Du ska heller inte bortse från att bygga ihop mindre tankar om du då kan isolera dem på ett bra (bättre) sätt,. Om du parallellkopplar dem och ser till att in/utlopp kommer diagonalt så att flödet fördelas vettigt mellan dem är det inte ett så dåligt alternativ som kanske brukar nämnas här. Det brukar ju gå att skaffa begagnade tankar billigt och sen är egentligen nyckeln om man har plats och möjlighet att bygga in dem rejält.
 
Ja, utrymme har jag, har en yta på ca 4,5mx 1.7m som jag kan sätta tankar på, tänkte mig fyra tankar på rad efter långsidan samt två i bredd på kortsidan närmast pannan, men som sagt takhöjden är inte den bästa. en tanke som jag haft är att köpa bebagnade tankar från bergvärme konverterare och kanske köpa tanken med beredare och elpatron ny, göra rördragningen mellan tankarna själv samt sätta in expansionskärlet själv, bära ut gamla pannan samt baxa den nya på plats, men leja för själva hopkopplingen mellan panna och tankar för att få det hela rätt. ev köpa pannan av en firma med installation. regla upp runt tankarna och fylla med lösull. Har även funderat en del på expansionsfrågan, har i dag ett slutet kärl på 150liter men att kompletera met ett kärl till på 150liter blir väl ändå i minsta laget till 3000liter plus vattnet i systemet? med tre 150 liters kärl börjar det bli trångt om utrymme samt att jag har eget vatten så vid strömmavbrott har jag inget som kan kyla pannan. har sett att det fins syr-ventiler för eget vatten men hur fungerar en sådan jämfört med en ventil för kommunalt vatten? som sagt många funderingar blir det, men det är ju bättre att kunna jämföra olika alternativ på planeringsstadiet:)
 
Redigerat:
Vad jag förstått så är det bästa att köpa oisolerad tank och isolera på plats. Snålainte på isoleringen. På detta sätt år du in något större tank än en isolerad.
Tycker att tanken som Andreas_Hansson tipsar om verkar vara vettig.
 
Jovisst! det är helt klart en mycket fin tank, men hur löser jag isoleringen av tankens ovansida då tanken är 1780mm hög och takhöjden är 1820 det blir ca 4 cm isolering mellan tanktoppen och taket eller kan jag även räkna taket i pannrummet som isolering? att en del värme går genom golvet är bara skönt = golvärme, men inte roligt om golvet i köket ovanför tanken blir hett. samt att det sommartid inte får värma för mycket genom golvet.
 
Sök lite på nätet efter tillverkare av ackumulatortankar, de flesta gör måttbeställda.
Hittade denna efter en snabb sökning http://www.boroe.com/index.php.

Tänk även på att om du skall ha mer än en tank så räcker det ju med en huvudtank med varmvttenberedare, uttag för elpatron ev solslinga mm. de andra tankarna kan ju vara helt "rena".
Förbered även huvudtanken för solslinga och annat som kan tänkas bli aktullt i framtiden, bättre att göra det nu än att komma på det i efterhand och vara tvungen att byta hela tanken.
Något jag sknar på min anläggning är mer termometrar, har en i toppen och en botten. Skulle vilja ha två mellan ochså, så ser man hur långt ner i tanken man har värmen, och vet hur mycket mer man kan elda, man ser även hurmycketvärme man har kvar i tanken.
Nu serman bara att det är varmt i toppen och kallti botten, om sen skiktningen är precis ovanför bottentemometern eller ända uppe i toppen vet man inte...
 
Hm, en oljetank är inte kostruerad för att ta trycket från radirorsystemet,om det är i källaren
så bör du ha minst 8 m vattentryck (0,8 bar) förstärk om det går
 
Jag kommer att docka in mammas gamla 5-kubiks oljetank i
hennes system via en plattvärmeväxlare från tekniktanken .
På det viset behövs inga förstärkningar .

Det blir så mycket lindrigare med cirkpumpar och värmeväxlare
jämfört med att köpa ny acktank och skära isär oljetanken för att
få ut den ur huset .

Det dryga blir när pannan dör , den är över 50 år och jag tror
huset byggdes efter pannan lyftes dit......gruvsamt...
 
Varför inte ansluta direkt? Med VVX tappar du halva lagringskapaciteten...
 
_ap_
Du kan inte bila ur golvet och sänka det lagomt mycke för att
få plats med färre och större tankar.
En bekant gjore det i sin källare med 2st 1500l tankar.
 
_ap_
Matss skrev:
Varför inte ansluta direkt? Med VVX tappar du halva lagringskapaciteten...
Hur kan man förlora Halva lagringskapaciteten med en vvx?

Visst direkt är direkt, men med extern vvx ska man kunna få det "i princip lika"
 
Bila ur golvet för tankarna är en ide som jag har övervägt, men jag har väldigt nära till berg där huset står, under resten av huset som har krypgrund så går berget upp till ytan på en del platser så risken är stor att under betongen så har jag berggrund, kanske en anledning till att takhöjden inte blev högre. sedan kommer avloppet ner i pannrummet och utgående ledning ligger i eller under golvet på området där tankarna ska stå, så ja, det kanske skulle gå, men det är en risk att ge sig på golvet då oddsen är goda för att stöta på berg eller avloppsledning. knappa 7-8 cm isolering som jag skulle få platts med om tanken är 1750 är det på tok för lite eller går det att kompensera med något väldigt bra isoleringsmaterial?
 
Dom kanske kan korta tanken lite?
 
Jag tycker du ska köra på övertrycksfritt system som Mats länkat till, En kompis byggde om sin befintliga oljetank som endast är 145 cm hög o dockade den till en 500 l tank med slingor för vv..
Gjorde detta för drygt 2 år sedan o har fungerat utmärkt med ritningarna som Mats laggt ut. Är igentligen samma sak med övertrycksfritt som trycksatt med skillnaden att det är strypventil på radiatorreturen så att pumpen trycker upp vattnet till högsta punkten i systemet o själva systemet är utan tryck..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.