Rummet har egen 10A smältsäkring, så inga andra apparater (spis, värmeelement av olika slag) finns på samma säkring om det har betydelse.
Om det läcker jord vad är det som behöver bytas då?
Har jfb på hela huset men oxså en portabel.

Men allra först hur ska det va kopplat????

Fick ett svar från BR125 som inte syns här av någon anledning.

BR125
Var inne på LVI's sida.
Det elementet går tydligen köra med nattsänkning, master/slave går också köra elementet i.
Du skall nog koppla elementet som slav.
Nolla = 2
Jord = Jord
Fas = 4

Jag trodde slavkoppling = ingen termostat??
Mvh
KK
 
Jag tolkar det likadant, dvs koppla inte in det som en slav!

Du har alltså en central JFB för hela huset. Alla apparater, men speciellt de som innehåller ett värmeelement av något slag läcker lite till jord. Så om du kör spis, TM, DN, TT samtidigt med elementet så kan summan av läckströmmarna bli för stor. Det är alltså det först du bör prova. Det gör du antingen genom att slå av alla dessa apparater eller plugga in din portabla JFB i uttaget till LVIn.

Löser JFBn fortfarande så är det fel på ditt element. Det kan gå att byta själva värmeslingan (grov röd kabel på din bild), om det finns som reservdel.
 
Tackar för svaren Bo
Dax att fira nyår, får lösa el problemen nästa år....hehehehe
KK
Bo.Siltberg
 
Har nu provat att stänga av allt med värmeelement i (spis, VVB, alla el radiatorer, TT, osv..)
Satte i min portabla jfb mellan uttaget och elementet men samma utslag,
Går ca:30 sekunder eller att jag vrider på termostaten så löser den centrala jfb ut.
Tänkte prova någonstans utan central jfb med min portabla.
Verkar som elementet är kört!!
 
Använd följande information med förnuft. Om det läcker ström från fasen till jorden på elementet så kan du undvika att jordfelsbrytaren löser ut genom att inte ansluta jordtråden. Nackdelen är givetvis att elementet blir strömförande i stället.

Du kan prova att mäta med en vanlig multimeter om det är kontakt mellan jord och övriga trådar. Är det kontakt är det definitivt någonting fel. Det kan dock även finnas fel som multimetern inte kan detektera.

Erik
 
Det kan ju även vara fel i installationen (uttaget eller någon kopplingsdosa), men det är väl kanske inte så troligt. Du har använt uttaget till annat förut?

Det är ju ganska enkelt att utesluta den möjligheten, testa i ett annat uttag.

//Patrik
 
Uttaget är det inget fel på och jag har även anslutit elementet fast (som det ska vara).
Tänkte prova någonstans utan jfb för att se om det överhuvudtaget blir varmt.

Mvh
KK
 
Med infravärmare som trilskas och löser ut JFB kan man ibland torka dem genom att köra dem utan skyddsjorden inkopplad någon timme. Om man har tur är eventuell fukt och läckströmmar sedan borta och skyddsjorden kan kopplas in igen.

Betänk dock riskerna med att köra utan skyddsjord och lämna inte elementet med skyddsjorden urkopplad.
 
Har provat utan jfb hos en bekant och elementet funkar.
Ska kontakta LVI service/supporten imorron, får vi se vad dom säger.

Mvk
KK
 
Har nu provat som FSS föreslog, att torka elementet genom att köra utan skyddsjord.
Stog på nästan fullfräs i 3.5 timma men samma visa igen med skyddsjord.
Jfb löser ut efter ca:30 sekunder eller när man skruvar på termostaten.
:S
Mvh
KK
 
Jag måste erkänna att jag blir lite mörkrädd när jag läser om hur du experimenterar med det här elementet. Först kopplar du på vinst och förlust när du antar att brun är fas och blå är nolla. Sedan tar du med radiatorn till en bekant utan JFB för att din JFB löser ut när du kopplar in radiatorn. Och nu har du dessutom lyssnat på någon som rått dig att koppla loss skyddsjorden, om än för någon timma.

Klipp kabeln och släng radiatorn som skrot.
 
Vem ska man lyssna på, här på forumet?
Hur vet man att den som svarar vet vad han/hon gör?
Min koppling på vinst eller förlust som du nämner joflopp, provade jag efter ett annat inlägg här på forumet.

och det före R Strandberg rekomenderade samma koppling.
Så vem ska man lyssna på??

Kan meddela att elementet ligger ute på kärran ska bara gå ut å klippa kabeln!!

Mvh
KK
 
Borde visserligen har gjorts med skyddsjorden inkopplad, men det var väl under kontrollerade former.
Eftersom det tar en halv minut för JFBn att lösa så torde läckströmmen ligga på 15-20 mA, dvs ett motstånd på runt 10 kΩ. Med en kroppsresistans på 1 kΩ så blir beröringsspänningen bara en tiondel. Det borde inte va farligt :cool:
 
När elementet provades hos bekant var naturligtvis skyddsjorden kopplad.
Alla andra tester har utförts avskilt från barn och andra.

Mvh
KK
 
Det kan också vara någon egenhet hos termostaten som skapar felströmmen efter 30 sekunder. Det ser ut att vara en mekanisk termostat, men den har nattsänkning. Hur det fungerar vet inte jag, men eftersom elementet nu får gå till sina fäder har det mindre betydelse.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.