Tvätt (skjortor, tröjor mm) hänger vi på galgar för tork men vi skulle behöva nya, i plast, stadiga och breda för att undvika onödiga veck.

Trägalgar verkar finns hur många som helst och i plast de man får med kläder som är alldeles för tunna och spinkiga.

Som sagt, finns det några tips?

Protte
 
Bästa galgarna (tycker jag) för nytvättade tröjor, koftor etc är sådana där man blåser upp, som en ballong ungefär. Stora och bra och inga fula veck eller hängande axlar. Har ingen aning var de inhandlades däremot, så speciellt mycket hjälp var ju inte det här inlägget :blushing:
 
Second Hand-butikerna här i trakten skänker bort plastgalgar i diverse dimensioner.
Välkommen hit! ;)
 
bonnier skrev:
Bästa galgarna (tycker jag) för nytvättade tröjor, koftor etc är sådana där man blåser upp, som en ballong ungefär.
Håller med att de är bra men de går tyvärr sönder väldigt lätt :@ Någon som vet vart man kan hitta sådan som håller?
 
En tanke som slog mig, fylla en sådan med fogskum och samtidigt gjuta in en rejäl krok.

Min erfarenhet av uppblåsbara är att de slokar ganska ofta.

Protte
 
He, He, He... Låter som en utmaning att dosera rätt. Ser framför mig resultatet av överdosering.... :O
 
Tack för tipset!
 
Jag brukar vika en frottehandduk och lägga över trägalgarna. Fungerade mycket bra när vi torkade tvätt i bastun.
 
Det tvättas för 5 personer och att motivera 2 st tonårsgrabbar att pilla dit en frotéhandduk varje gång de ska hänga kommer att resultera i att jag/min hustru får göra detta själva.
Nä det måste gå geschwint.

Vad tror forumet om obehandlat trä?

Protte
 
Det finns väl breda galgar både i trä och plast, sådana som man hänger ytterkläder på. Men fråga mig inte var :( Om du inte torkar i värme spelar det väl ingen roll om de är lackade?
Kavajhängare heter de tydligen, just de här säljs visst endast i 50-pack, 900:- + moms
 
Redigerat:
Lackat trä och blött var och varannan dag kommer resultera i att lacken släpper. Bättre med obehandlat.
Plast tål vatten.

Och som skrivet, det finns men VAR.

Protte
 
Kolla i en jysk butik dom säljer både trä och plastgalgar billigt
/ Micro
 
Ola78
IKEA säljer dom här http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10160050, använder dom själv, dock inte till att torka tröjor eller andra tyngre kläder på. Men till det vi använder dem till är dom bra, kanske kan duga till dina ändamål med, är ingen större kostnad att pröva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.