Hej!
Har en evighetspanna abso pk-0 liknande denna http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/132400-kombinera-vedpanna-med-fjaerrvaerme.html
fast beredare på 230 liter (är detta till tappvatten eller ackvatten?) och eldyta 1.6 m2 och av årsmodell 1957 :D

Eldar just nu furu i den med dragregulator, och när den stänger och sedan öppnas igen så blir det världens poff och rökfyller hela pannrummet plus att resten av huset får sej en dutt rök.
har sotat ur skorsten och allt i pannan men det hjälper inte, har annars ett jäkla bra drag i skorsten. precis som att röken blandas med syre när luckan öppnas lite å blir explosiv?
iaf så händer detta enbart när luckan vart stängd och öppnas å får in syre, förslag på att slippa detta är välkommet. dragregulatorn e ställd så jag har ca 70 grader ut i elementen och shunten e ställd på 3an när de e ca 20minus ute.(den går från 0-10) jag vet att skorsten kan slagga igen men håller efter den samt att det inte är bra för miljön. men vill man vakna med varmt hus så lär man ju köra med dragregulatorn om man e utan tank...

Har själv en lösning och det är att koppla in en acktank på 500-1000liter så ja kan elda med fullt drag hela tiden, men vet inte hur stor tank jag kan koppla den till, vad kan denna panna klara av? den verkar då klara rätt mycket, sen vill jag koppla in allt själv så vore kanon om någon hade en ritning som en svensson fattar sej på.
vad behöve jag förutom en massa rör? måste man ha en laddomat för 4000:-?
blir en tank från rinkaby isf den för 4000:- inkl frakt utan beredare??
eller ska man plugga beredaren i pannan å köpa en tank med beredare?
vad kostar hela acktank kalaset förutom tanken om man kopplar in själv?

men detta vill jag inte koppla in nu utan i början av sommaren så vill även ha tips hur ja slipper dragpoffarna också.

får tag på furu ved gratis så tips om björk mm vill jag inte ha.

hoppas någon kan hjälpa mej med tips?
 
upp!
 
_ap_
vad är det egentligen du undrar?
ska du koppla allt själv är det ju bara du som vet vad du behöver och vad det kostar.

Kan väl rekommendera en tank med slingor då beredaren förmodligen inte håller för evigt.
Laddomat behövs.
 
blanks skrev:
Eldar just nu furu i den med dragregulator, och när den stänger och sedan öppnas igen så blir det världens poff och rökfyller hela pannrummet plus att resten av huset får sej en dutt rök.
har sotat ur skorsten och allt i pannan men det hjälper inte, har annars ett jäkla bra drag i skorsten. precis som att röken blandas med syre när luckan öppnas lite å blir explosiv?
i dagsläge kan du försöka att ladda in mindre och oftare eftersom det är svårt att strypa förbränningen när din vedmagasin är fortfarande fylld med bränsle som pyr ( pannan försöker bromsa när värmeförbrukningen är inte tillräckligt stor) och du lägger på ännu mer.
En akumulator hjälper mot puffar. Installera definitivt större än 500l så sliper du kanske elda på natten.
gaia
 
Höll på att spränga huset idag :(
tyckvåg upp på övervåningen, glöd som spruta 2meter ur dragluckan.

kan det ha att göra med att det inte sitter något roster i denna panna?
jag hittade ett roster til just min panna. detta roster är dock bara 95mm djupt, pannan är 300mm djup.. fattar liksom inte varför rostret är så litet? det står att det är till just min panna pk-0
http://www.ved-pellets.se/butik/images/product/880000106.jpg

sen har det vart olje eldning i denna panna och det sitter ett rör högst upp på tegelskorsten som är 150mm inv och sträcker sej ca 2m ner.
är det bara att plocka bort detta rör och krävs de ny bes av skorsten då?

blir så less så ja köper elradiatorer snart!
 
Släng ut panneländet om du blir less. Men sätt i något modent som blir billigare än elradiator.
Avsmalning längst upp i skorsten ska du inte ha utan den ska vara jämntjock hela vägen. Kondens annars.
 
hm,1,6 m2 eldyta,då får du elda mycket,speciellt när det är kallt,pannan levererar kanske inte mer än
ca 15 kW om den är sotad,tank behövs,bygg en laddomat själv.
Bosse
 
1.6 är väl rätt bra trodde jag?
15kw lät lite.. sitter rör tamejfaen överallt i den.
blir de så mycket billigare att bygga egen laddomat än att köpa en färdig?
 
en gammal vanlig panna har ofta ca 2,4 m2 eldyta,för oljebrännaren gav ca 25 kW,. då blir inte
rökgaserna alltför höga, man får ut ca 10kW/m2 eldyta,
bygga sjölv, jag vet inte om det blir så mycket billigare,det behövs ju en del grejer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.